Emigreren naar Griekenland - belasting en werk
#1
Hallo allemaal,

Nog een zestal weken en Nikolaos gaat terug naar Thessaloniki. Ikzelf volg in september. Wil nog een aantal maanden doorwerken en geld sparen om de eerste periode daar te overbruggen. we zijn ons ervan bewust dat we daar moeilijk aan een baan zullen geraken maar gelukkig trekken we even bij ma in zodat we geen onkosten aan huur hebben.
Nu is mijn vraag.... Zolang ik (we) geen inkomen hebben gevonden in griekenland wil ik jaarlijks even een aantal maanden terug in Nederland komen werken om weer even wat cash aan te vullen. Daarover draag ik hier dan belasting af. Hoe doe ik dat dan in Griekenland? Dubbel belasting betalen? Ga ik alles overstorten op een Griekse rekening of pin ik in Griekenland gewoon met mijn rabopas van mijn Nederlandse rekening?

By the way... Over drie weken gaan we met de inboedel in een gehuurde bus naar Griekenland. We denken aan rijden door de Balkan. Iemand een tip voor een "veilige" route?

Bij voorbaat dank
Brigit
Quote
#2
Er is tussen NL en Griekenland een belastingverdrag zodat je geen dubbele belasting hoeft te betalen (net als met veel andere landen). Maar hoe dat in de praktijk in Griekenland uitwerkt zou ik niet kunnen zeggen. Bel de belastingdienst in NL eens, die kunnen je wellicht adviseren.
Quote
#3
Daar waren we twee weken geleden, bij de belasting dienst. Nikolaos betaald hier belasting en dat moet hij nu in Griekenland ook. In thessaloniki weigeren ze hem uit te schrijven terwijl hij hier in Breda al 5 jaar ingeschreven staat. Bij de belasting verwezen ons door naar het Grieks consulaat in Den Haag. Bij de ambasade een kregen we een niet meewerkende man die op iedere vraag antwoorde dat hij dit niet wist en we dat misschien op het internet konden opzoeken. Gelukkig gaan we terug, kan hij zich hier wel gewoon uitschrijven. Een Griekse kennis gaf een tip hier postadres te nemen en me in Griekenland niet in te schrijven. Durf dit niet goed en weet niet hoe die dingen aan te pakken.
Quote
#4
Beste Kriasi,

Hier in Griekenland heb je tegenwoordig voor alles een belastingverklaring nodig, voor auto, bankrekening, IKA enz enz. Hiermee wordt het zeer moelijk de Griekse belastingdienst uit de weg te gaan. Buitenlanders die langer dan een half jaar in Griekenland verblijven moeten belasting betalen en aan verdragen hebben ze lak.
Kennis van Europese verdragen hebben ze ook niet en gaan alleen uit van Griekse logica.
Het geld dat je in Nederland verdient kun je het beste op die Rabo account laten storten, hier kun je met je Rabo kaart gewoon geld opnemen wel zo veilig.
Een postadres in Nederland heeft een bijkomend voordeel je kunt dan gewoon in Nederland een zorgverzekering hebben en die geld voor heel Europa.

Veel succes,

Dick
Quote
#5
Met een postadres in Nederland krijg je geen Nederlandse zorgverzekering daarvoor moet je ingeschreven staan als inwoner van Nederland bij een Nederlandse gemeente.
Ik kan je daar een kilo papier van laten lezen.
Quote
#6
(10 March 2013, 12:34)Cornelius schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Met een postadres in Nederland krijg je geen Nederlandse zorgverzekering daarvoor moet je ingeschreven staan als inwoner van Nederland bij een Nederlandse gemeente.
Ik kan je daar een kilo papier van laten lezen.

Beste Cornelius,

Met een postadres sta je ook ingeschreven in de betreffende gemeente anders heb je ook geen adres.
Letop: Postadres geen Postbus

Kali Mera,

Dick
Quote
#7
Ik heb je een PB gestuurd, aangezien ik ook wat "uitzoekwerk" heb gedaan en je dus wellicht met wat vragen op weg kan helpen.
Quote
#8
Een postadres mag niet langer en dat verschilt van gemeente tot gemeente 6 maanden tot een jaar daarna wordt je uitgeschreven uit de gemeentelijke basisadministratie.
Heb dit zelf aan de lijve ondervonden in 2009 tot de toenmalige gemeente waar ik een postadres had via mijn dochter om opheldering vroeg en ik een stapel formulieren moest invullen.
We werden zonder pardon uitgeschreven, de post komt er nog steeds via mijn dochter maar dus niet meer ingeschreven.
Ook Het CVZ werd geïnformeerd en die knikkerde ons terstond uit de zorgverzekering.
Je moet je dan hier via een E 121 formulier in Griekenland verzekeren.
Zelfs als je staat ingeschreven in Nederland en je bent meer dan 180 dagen in het buitenland dan heb je geen recht op een Nederlandse zorgverzekering.
Ik ken mensen die bewust geen goede info verstrekken aan de verzekeraar maar als die er achterkomt dat je dan keert hij geen euro meer uit en krijg je een dikke boete.
ik vind dat oplichting ze laten zich op kosten van de Nederlandse verzekering hier opnemen in een particuliere kliniek onder het mom we zijn op vakantie.

Ik heb nog steeds een Nederlandse bank met als adres bij mijn dochter en dat is zo ongeveer het enige wat kan.
Quote
#9
Er is een verschil tussen inkomsten (wat je krijgt uit werk, uitkering etc) en vermogen (een huis of spaarrekening). In het belastingverdrag tussen NL en GR is geregeld welk land welke soort inkomsten belast. Zo wordt een WAO/Wia uitkering in GR belast en bijvoorbeeld een wachtgeldregeling in NL. In GR moet dan nog aangifte worden gedaan van het vermogen. Dus de auto, het huis, de spaarrekening. Kies er in het eerste jaar dat je verhuist voor om een belastingaccount in NL en in GR te nemen. Het volgende jaar kan je dan weer zelf aangifte doen. Maar dan is wel helder welke regelingen voor jou gelden.
Quote
#10
Wellicht hebben jullie dat al uitgezocht maar het is ook zeer de moeite waard om je vrijwillig te verzekeren voor de AOW bij het SVB. Dit kan je tot 1 jaar na vertrek naar het buitenland nog regelen. Zodoende bouw je nog steeds AOW op. Ik heb me destijds helaas onvoldoende geinformeerd en was er te laat mee, dom dom.
Hier een link:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






succes met jullie emigratie!
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#11
(13 March 2013, 09:36)Berendw schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wellicht hebben jullie dat al uitgezocht maar het is ook zeer de moeite waard om je vrijwillig te verzekeren voor de AOW bij het SVB. Dit kan je tot 1 jaar na vertrek naar het buitenland nog regelen. Zodoende bouw je nog steeds AOW op. Ik heb me destijds helaas onvoldoende geinformeerd en was er te laat mee, dom dom.
Hier een link:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






succes met jullie emigratie!

Alleen is de premie belachelijk hoog.
Quote
#12
De premie is inderdaad flink maar het hangt ook weer af van je inkomen. Aangezien de inkomens in Griekenland vaak laag zijn valt de premie ook lager uit. Zie ook:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






De pensioenen in Griekenland zijn ook vaak erg laag dus als je vanuit Nederland nog wat extra kan opbouwen kan dat echt de moeite waard zijn.
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#13
Even een algemene vraag, want ik heb al vanalles gehoord hieromtrent:

Hoe lang mag je als "toerist" in Griekenland verblijven zonder administratieve poespas ?
3 maand op een jaar of 1 aaneengesloten periode van 3 maand, of is het toch nog anders ?
Quote
#14
@ Kritikaster
Maximaal 90 dagen in een periode van 180 dagen. Wil je langer blijven dan kun je een permanente verblijfsvergunning krijgen, waarvoor je dan een werkgeversverklaring moet overleggen, of bijvoorbeeld bewijs van huwelijk met een Griek(se). Boete MINIMAAL 500 euro als je je vakantie onnadenkend wat laat uitlopen - als je betrapt wordt tenminste, want EU burgers krijgen meestal geen stempel meer in het paspoort bij inreizen.
Quote
#15
(26 April 2013, 16:15)petraki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ Kritikaster
Maximaal 90 dagen in een periode van 180 dagen. Wil je langer blijven dan kun je een permanente verblijfsvergunning krijgen, waarvoor je dan een werkgeversverklaring moet overleggen, of bijvoorbeeld bewijs van huwelijk met een Griek(se). Boete MINIMAAL 500 euro als je je vakantie onnadenkend wat laat uitlopen - als je betrapt wordt tenminste, want EU burgers krijgen meestal geen stempel meer in het paspoort bij inreizen.

als ik op verlof ga naar Kreta heb ik enkel mijn identiteitskaart. Ik heb, en heb nooit gehad, een reispaspoort. Dus 3 maand verblijven, dan effe naar huis en 3 maand wachten en dan terug. Dus bvb april, mei, juni ginder, en dan terug naar den Belziek, en vanaf oktober mag ik terug binnen in kreta ?
Quote
#16
Ja zo ziet het er uit.
Quote
#17
(26 April 2013, 16:45)petraki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja zo ziet het er uit.

dat is doenbaar
Quote
#18
Ja en Berendw schrijft al dat als je minder verdient, de lonen zijn immers laag in Griekenland dan is je premie daarvoor ook lager.
Als de premie erg hoog is zal je er dan ook wel naar verdienen, oftewel en goede baan/salaris hebben.
Ik zou zeggen als je graag in Griekenland wilt wonen zal je toch bepaalde dingen moeten accepteren. :)
Quote
#19
(26 April 2013, 21:27)visje schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja en Berendw schrijft al dat als je minder verdient, de lonen zijn immers laag in Griekenland dan is je premie daarvoor ook lager.
Als de premie erg hoog is zal je er dan ook wel naar verdienen, oftewel en goede baan/salaris hebben.
Ik zou zeggen als je graag in Griekenland wilt wonen zal je toch bepaalde dingen moeten accepteren. :)

@ Visje;
Je moet nu wel iets of wat nuanceren, er is een verschil tussen wat je ( echt) verdient en wat je ( in werkelijkheid) krijgt.
De meeste bedienden krijgen meer dan ze eigenlijk verdienen. Hun aanwezigheid garandeert al een vast inkomen, waarom zouden ze zich dus inspannen om iets te doen. Op gebied van taalkennis is het om maar te zeggen, treurig gesteld. Ze kunnen mooie sier maken met het geld van Europa ( dat ze eventueel ooit zullen terug betalen), maar behalve hun eigen taaltje is hun talenkennis erbarmelijk, en geeft dikwijls aanleiding tot misverstanden.
En "bepaalde dingen accepteren", dat is volgens mij eerder aan de Grieken besteed dan aan de mensen die hun oude dag komen doorbrengen hier in Gr , en dus ook hun zuurverdiend pensioen hier komen opsouperen.
Ik zag zojuist op BVN de Nederlander TOM DE BRUIJN van de taskforce zijn uitleg doen. Daar zit men juist op te wachten. De Nederlanders hebben zelf een mooi geschiedenis achter de rug , en weten dus van wanten. Zie "Max Havelaar".
Wie van U zonder zonden is werpe de eerste steen, dat ze dus eerst voor hun eigen deur vegen vooraleer andere landen de les te spellen.
Etsi iene!!!!
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#20
(26 April 2013, 16:15)petraki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ Kritikaster
Maximaal 90 dagen in een periode van 180 dagen. Wil je langer blijven dan kun je een permanente verblijfsvergunning krijgen, waarvoor je dan een werkgeversverklaring moet overleggen, of bijvoorbeeld bewijs van huwelijk met een Griek(se). Boete MINIMAAL 500 euro als je je vakantie onnadenkend wat laat uitlopen - als je betrapt wordt tenminste, want EU burgers krijgen meestal geen stempel meer in het paspoort bij inreizen.

ik wilde al zeggen, wie controleert dat in hemelsnaam als ik 4,5 of 6 maanden in Griekenland blijf. Dat is wel het laatste waar ik me druk over ga maken in de toekomst.
Quote
#21
(27 April 2013, 11:27)Mariët schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(26 April 2013, 16:15)petraki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ Kritikaster
Maximaal 90 dagen in een periode van 180 dagen. Wil je langer blijven dan kun je een permanente verblijfsvergunning krijgen, waarvoor je dan een werkgeversverklaring moet overleggen, of bijvoorbeeld bewijs van huwelijk met een Griek(se). Boete MINIMAAL 500 euro als je je vakantie onnadenkend wat laat uitlopen - als je betrapt wordt tenminste, want EU burgers krijgen meestal geen stempel meer in het paspoort bij inreizen.

ik wilde al zeggen, wie controleert dat in hemelsnaam als ik 4,5 of 6 maanden in Griekenland blijf. Dat is wel het laatste waar ik me druk over ga maken in de toekomst.

Nou Mariet, effe goed nadenken: ga je auto rijden of ga je vliegen ?
Als je vliegt is het wel geweten dat je langer dan 3 maand aaneen verblijft hé !
Zit in de computer van de vliegmaatschappijen !!!
En "normaal" wordt, of zou dat moeten, gecontroleerd worden.Huh
Quote
#22
Ik denk dat Mariët gelijk heeft. Geen zorgen !

Ik denk dat de autoriteiten het interessanter vindt om de talloze illegalen te identificeren. Want dat zijn uiteindelijk ook lieden die voor een deel(tje) met een Ferry of Vliegtuig zijn gekomen.
Niet een toerist die wat langer blijft en z'n geld lekker in GR uitgeeft denk ik.

Het kan anders liggen wanneer je geregistreerd bezit hebt in GR (bjv. huis, auto, motorfiets). Dan heb je dus een GR Sofinummer, en ben je bekend. Met name die groep kan interessant zijn om te controleren voor de fiscus.
Quote
#23
(27 April 2013, 14:06)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik denk dat Mariët gelijk heeft. Geen zorgen !

Ik denk dat de autoriteiten het interessanter vindt om de talloze illegalen te identificeren. Want dat zijn uiteindelijk ook lieden die voor een deel(tje) met een Ferry of Vliegtuig zijn gekomen.
Niet een toerist die wat langer blijft en z'n geld lekker in GR uitgeeft denk ik.

Het kan anders liggen wanneer je geregistreerd bezit hebt in GR (bjv. huis, auto, motorfiets). Dan heb je dus een GR Sofinummer, en ben je bekend. Met name die groep kan interessant zijn om te controleren voor de fiscus.

Mat je AFM nummer kan je wel een auto kopen, maar dan heb je er nog geen nummerplaat voor. Daar voor heb je een adia diamoni voor nodig, een permanente verblijfsvergunning. Die kan je in principe pas aan vragen nadat je zes maand in GR woont. Maar het kan , als je geluk hebt wel wat sneller. Ik heb het zelf mee gemaakt , begin november vorig jaar naar Kreta verhuisd, en de wagen stond op mij te wachten in de garage. Drie pasfoto's en wat papieren ondertekenen, waaronder een verklaring dat je een inkomen hebt dat gelijk is aan het gemiddelde inkomen in Gr zodat je niet moet komen aankloppen bij de Griekse overheid om een geld te bekomen om te overleven.
Verder is het altijd koffiedik kijken hier in Gr , want de Europese wetten leggen ze gewoonweg naast zich neer. Zelf landen als NL en BE hebben andere wetten en voorschriften aangaande wonen in het buitenland, vooral met de zorgverzekering wordt nogal een loopje genomen. In België wordt zowieso aan de bron ingehouden, met de uitleg " als je terug in Begië komt ben je in orde voor je bijdrage. De waarheid is echter dat je mee mag afdokken voor al diegene die in de de hangmat van het Belgisch systeem komen hangen en er totaal niet aan bijdragen.
Dus voor een Belg is het niet aangeraden zijn oren te laten hangen naar het systeem in NL en vice versa.
In GR hangt alles af van de windrichting en de bediende achter het loket, niet meer en niet minder.
In het leven moet je geluk hebben.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#24
Onzin verhaal wat ons betreft wij waren 1 maand op Kreta en binnen 3 weken hadden wij een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd.
Quote
#25
(27 April 2013, 19:04)Cornelius schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Onzin verhaal wat ons betreft wij waren 1 maand op Kreta en binnen 3 weken hadden wij een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd.

Dat bij jou alles snel voor mekaar was wil uiteraard nog lang niet zeggen dat de ervaringen van de anderen "onzinverhalen" zijn Confused
Quote
#26
Ik denk dat Jeff iets te snel reageert op mijn bericht. Het enige dat ik stel is dat de Griekse overheid buitenlanders interessant kan vinden met geregistreerd bezit. Het gaat er dus niet om wat je moet doen om een auto te registreren.

Zou het daarom gaan, dan is dat heel simpel te doen, en ik hoef daarvoor niet permanent in GR te wonen. De benodigde vergunning kan je zo op het politiebureau halen met je AFM en je adres in GR. Met die vergunning kan je een auto registeren, op kenteken zetten en verzekeren.
Meerdere vrienden van me hebben het zo probleemloos geregeld. Zij zijn alleen met vakanties in GR. Ze hebben er een eigen huis, en wonen en werken verder in een ander EU land.
Quote
#27
(27 April 2013, 14:06)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik denk dat Mariët gelijk heeft. Geen zorgen !

Ik denk dat de autoriteiten het interessanter vindt om de talloze illegalen te identificeren. Want dat zijn uiteindelijk ook lieden die voor een deel(tje) met een Ferry of Vliegtuig zijn gekomen.
Niet een toerist die wat langer blijft en z'n geld lekker in GR uitgeeft denk ik.

Het kan anders liggen wanneer je geregistreerd bezit hebt in GR (bjv. huis, auto, motorfiets). Dan heb je dus een GR Sofinummer, en ben je bekend. Met name die groep kan interessant zijn om te controleren voor de fiscus.

dat ik heen vlieg (met een enkeltje)wil nog niet zeggen dat ik terug ook vlieg (dat doe ik wel maar geen idee nog wanneer).
Ik heb niets om te registreren geen huis (kijk dan is het toch wel ideaal ons huis te huren voor onbepaalde tijd ), geen auto, geen brommer of motor dus ............... Ik kom alleen maar genieten en geld uitgeven.kalispera hellas
Quote
#28
Precies, daarom schreef ik ook: geen zorgen!
Quote
#29
Je paspoort of ID-kaart wordt op de luchthaven zeker gescand, en met de auto bij de grens (meestal) ook. Het is alleen bij het uitrijden uit Griekendland dat je vaak met een handgebaartje door kunt rijden (al wordt je kenteken vast wel door een camera opgenomen).
Ik ga er dan ook van uit dat bij vliegen de overheid het altijd weet als je langer dan 90 dagen bent gebleven, en bij auto met een waarschijnlijkheid. Nog nooit heb ik gehoord dat iemand die van juni tot oktober verbleef een probleem had, dus inderdaad de uitgegeven centjes (vast meer dan de boete oplevert) zijn gewoon welkom. Wel ken ik een verhaal van iemand die op dag 91 even naar Turkije ging (om terug te willen komen) en uit de trein gepikt werd en 1200 euro mocht betalen. Wellicht gaat de software pas rekenen als iemand méér dan 1 keer in een kalenderjaar in/uitreist, en pas nadat je Interpol status is gecheckt Smile)
De focus is dus niet op mensen die de zomer 'per ongeluk' wat langer vakantie vieren, maar op de mensen die getruukt het hele jaar blijven en wellicht zwarte arbeid verrichten - want wie niet geregistreerd is in GR (en er dus niet mag werken) en toch praktisch het hele jaar er is, zal wel ergens van leven nietwaar?

Even een foutje rechtzetten: stempelen gebeurt natuurlijk niet meer omdat je PP gescand wordt.
Quote
#30
(27 April 2013, 22:45)petraki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Je paspoort of ID-kaart wordt op de luchthaven zeker gescand,

Waar wordt je paspoort/ID dan gescand? We behoren tot de Schengenlanden. Tickets boek je thuis, inchecken doe je thuis, met je boardingpass check je automatisch je bagage in tegenwoordig, bij de douane moet je alleen je boardingpass laten zien en gaan jij en je handbagage door de scanner. Alleen bij het boarden wordt door het grondpersoneel van de luchtvaartmaatschappij je ID gevraagd, maar die geef je niet af en wordt dus niet gescand. Het enige dat op dat moment wordt geverifieerd of gescand is de boardingpass.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#31
Ook een huis huren is inmiddels al "geregeld". Wil je in aanmerking komen voor elektra met een eigen rekening, dan moet je een geregistreerd huurcontract overleggen. En je registreert het contract bij ....de belastingdienst! Een beeld van weke huizen bewoond zijn en welke niet heeft de staat bij de laatste volkstelling gekregen.

Overigens vind ik dat als je hier feitelijk woont, dus meer dan de helft van het jaar, dat je je dan ook hier in moet schrijven. Je doet niet alleen Griekenland tekort, maar je fraudeert ook in Nederland.
Quote
#32
(28 April 2013, 06:42)Jan Milina schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook een huis huren is inmiddels al "geregeld". Wil je in aanmerking komen voor elektra met een eigen rekening, dan moet je een geregistreerd huurcontract overleggen. En je registreert het contract bij ....de belastingdienst! Een beeld van weke huizen bewoond zijn en welke niet heeft de staat bij de laatste volkstelling gekregen.

Overigens vind ik dat als je hier feitelijk woont, dus meer dan de helft van het jaar, dat je je dan ook hier in moet schrijven. Je doet niet alleen Griekenland tekort, maar je fraudeert ook in Nederland.
Jan,
over dat huren sla je goed de plank mis, hier in het dorp en denk wel op veel plaatsen wonen buitenlanders die GEEN "officieel Grieks" huurcontract hebben,
de huur, telefoon en elektrisch zwart betalen aan de Griekse en/of Engelse eigenaren. zij hebben niks op hun naam staan, en klussen dan ook zwart bij.
Zulke staan gewoon in hun thuis land ingeschreven, betalen HIER NIKS en gebruiken wel alles, het enigste dat zij uitgeven zijn de boodschappen, en dan ook nog niet bij de plaatstelijke middenstand, maar rijden naar de stad, waar engels gesproken wordt, op lokale feesten die door de middenstand en/of kerk georganiseerd worden,
nemen zij hun EIGEN drank mee, want praten met de lokalen... en dan vinden zij het gek dat ze met de nek worden aangekekenBig Grin
Er staan nu extra veel huizen te koop van Engelse omdat zij nu HIER belasting moeten gaan betalen ivm 183 dagen regeling,
en weten niet hoe snel ze weg wezen moeten, huizen prijzen dalen niet met 5-10.000,-- euro maar met 30 tot 60 DUIZEND.
Ja en als iedereen zich aan de regels houdt, was en is het geen land slecht, maar dat is ijdele hoop, zal wel nooit gebeurenConfused
Quote
#33
Er zijn ook genoeg buitenlanders in GR die wel een geregistreerd huurcontract, eigen huis, of een eigen GR auto hebben. Ze wonen meer dan 183 dagen per jaar in GR, en betalen daar geen belasting.

Er komt een moment waarop de Belastingdienst langs komt. Omgedraaide bewijslast zoals gebruikelijk in dit soort kwesties, dus dan moet de buitenlander bewijzen dat hij niet meer dan 183 dagen per jaar in GR woont.
Een tijdbom.
Quote
#34
(27 April 2013, 22:45)petraki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Je paspoort of ID-kaart wordt op de luchthaven zeker gescand, en met de auto bij de grens (meestal) ook. Het is alleen bij het uitrijden uit Griekendland dat je vaak met een handgebaartje door kunt rijden (al wordt je kenteken vast wel door een camera opgenomen).

Beste Petraki,

Ik ga regelmatig over de grens Griekenland - Bulgarije - Griekenland maar van paspoort scannen is geen sprake. Wel wordt zo af en toe mijn kenteken genoteerd in een soort kasregister. Systemen zoals in Nederland met cameraas en scanners zijn er eenvoudig niet. Vorig jaar werd ook mijn kenteken genoteerd toen ik de fery opreed in Igoumenitsa door burger personeel, waarscheinlijk belastingdienst.
De laatste weken is hier in de omgeving het toezicht wel verscherpt, zo vinden er controles plaats door politie, belastingdienst en douane. Of dit te maken heeft met het invoeren van lammeren (Pasen) en landbouwproducten (zaden - kunstmest - tomatenplanten - ed) weet ik niet, dat is hier nl verboden. De politie controleert in ieder geval op verzekeringen van auto's.

Kali Mera,

Dick
Quote
#35
@Maria
Vorig jaar nog zag ik op de luchthaven van Iraklion dat iedereen gefouilleerd werd, en jawel ook de schoenen uitgetrokken moesten worden. Kan me dat niet zonder paspoortcontrole voorstellen, maar misschien was er even een verhoogde staat van alarm.

@Beems
Bulgarije is ook een EU land. De grotere grensposten hebben aparte rijstroken voor EU burgers en niet-EU burgers. Mijn paspoort wordt zo af en toe wel eens op een scanner gelegd, maar dat is dan omdat ik er als een boef uitzie haha.
Quote
#36
(28 April 2013, 13:56)petraki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Maria
Vorig jaar nog zag ik op de luchthaven van Iraklion dat iedereen gefouilleerd werd, en jawel ook de schoenen uitgetrokken moesten worden. Kan me dat niet zonder paspoortcontrole voorstellen, maar misschien was er even een verhoogde staat van alarm.

In Griekenland - is mijn ervaring - gaan de bodyscanners sneller af. Dus heb je ook eerder dat je gefouilleerd wordt. En je schoenen uit moet je in NL ook als er bijv. een gesp op zit. Vandaar in Griekenland van tevoren. Maar ook daar wordt je paspoort niet gescand. Hij wordt alleen tezamen met je boardingpass bekeken alvorens je door de bodyscanner gaat.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#37
Wink 
Wij reisden 4 tot 6 maal in de afgelopen twee jaar richting Nederland en terug we hebben nog nooit en te nimmer bij binnenkomst een paspoort moeten laten zien ik zie steeds meer indianen verhalen hier wat dat betreft best wel lachen eigenlijk .
Quote
#38
Griekenland, Nederland en België behoren tot Schengen waardoor er sowieso geen grenscontrole is.
@ Cornelius. Inderdaad veel indianenverhalen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#39
Niet helemaal waar. Drie jaar geleden gingen wij terug van Kreta via Athene naar Amsterdam. Op Heraklion was er niets aan de hand, maar op Athene uiterst strenge veiligheidsmaatregelen. We hebben wel 10 x ons paspoort moeten laten zien en op Schiphol ook. Het was de dag nadat bekend was gemaakt dat Bin Laden was vermoord. Dus bij dreiging en/of calamiteiten moet je er rekening mee houden dat je je paspoort moet laten zien, Schengen of geen Schengen.
Quote
#40
Heeft niets met de geschetste situatie te maken dat is een uitzonderingsgeval.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Emigreren naar Lesbos Stef Gasparis 1 764 24 October 2023, 12:33
Laatste bericht: Greece_2020
  Emigreren naar Kos: wat moet ik regelen? MBlauw 9 2.832 14 January 2023, 22:31
Laatste bericht: Nanny
  7% belasting voor nieuwe inwoners. irini 54 17.532 26 November 2022, 12:17
Laatste bericht: Beems
  emigreren Edcar 1 1.454 15 May 2022, 20:44
Laatste bericht: vlagreco
  emigreren Herman59 4 2.249 23 April 2022, 14:35
Laatste bericht: Koukla74
  Emigreren voor de pensioengerechtigde leeftijd Jessica_derks 14 5.337 07 November 2019, 13:12
Laatste bericht: Buurman
  Belasting betalen TreinopStad 38 17.215 20 October 2017, 22:08
Laatste bericht: kokino17
  Emigreren zakynthos Jodi 3 2.935 19 July 2017, 13:01
Laatste bericht: Jodi
  Emigreren naar Rhodos Rhodoslover 1 2.850 15 November 2016, 00:19
Laatste bericht: Maria
  Emigreren naar Griekenland!! Imogen 53 48.318 05 October 2016, 08:02
Laatste bericht: TreinopStad

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)