Emigreren naar Griekenland - belasting en werk
#41
(28 April 2013, 17:45)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Niet helemaal waar. Drie jaar geleden gingen wij terug van Kreta via Athene naar Amsterdam. Op Heraklion was er niets aan de hand, maar op Athene uiterst strenge veiligheidsmaatregelen. We hebben wel 10 x ons paspoort moeten laten zien en op Schiphol ook. Het was de dag nadat bekend was gemaakt dat Bin Laden was vermoord. Dus bij dreiging en/of calamiteiten moet je er rekening mee houden dat je je paspoort moet laten zien, Schengen of geen Schengen.

Iets dergelijks heb ik ook eens meegemaakt terwijl er verder niets bijzonders was gebeurd. Op de vlucht Kythira-Schiphol bij het inchecken op Kythira niets aan de hand terwijl op de tussenlanding op Kalamata 100% paspoortcontrole was. Ik denk dat ze zo af en toe van hogerhand een signaal krijgen dat alles gecontroleerd moet worden Huh
Het is dus allemaal erg onvoorspelbaar en da's natuurlijk ook de bedoeling tegen kwaadwillenden ;)
Quote
#42
Wij zijn de afgelopen jaren regelmatig via Athene gevlogen en afgezien van de boarding pass hebben wij nog een paspoort moeten tonen.
Sterker nog, volgens mij heb ik afgezien van 25 jaar geleden toen er nog gestempeld werd op Samos nog nooit mijn paspoort laten zien in Griekenland.
Quote
#43
@Connie en Ger.

Volgens de Schengenakkoorden kan en mag het niet. Wat wel kan is 'grensbewaking'. Dit is bvb. paspoortcontrole binnen een welbepaalde perimeter rond de grens.

Om een voorbeeldje te geven: Door besparingen werd in Italië beslist om enkele opvangcentra voor asielzoekers te sluiten. In plaats daarvan werden enkele 10.000-den voorlopige identiteitsdocumenten gegeven aan (voornamelijk) Afghanen. Onmiddellijk begon een deel af te reizen naar Noord-Frankrijk met de bedoeling vanaf daar in Engeland binnen te raken. De Fransen wilden opnieuw grenscontroles invoeren in Ventimiglia. Mispoes, want dat leidde tot een diplomatiek incident met Italië en de Fransen moesten hun plannen afblazen. Daarop werden controles verricht bvb op de trein naar Parijs.

Maar we wijken weer af denk ik naar een off-topic ;)
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#44
@cornelius/kees Ik had het er ook niet over dat het dagelijks gebeurt.

@patrick Schengen of geen Schengen. Als een overheid de veiligheidsmaatregelen verscherpt, is het toegestaan.
Een ander voorbeeld. Een keer ging ik met de bus (euroline) naar Parijs, bij de grens mochten we keurig doorrijden, echter na een paar km. werd de bus aangehouden, paspoort en bagage controle. Ook toen ik met de trein naar Frankrijk ging, geen controle aan de grens, maar bij aankomst in Lille moesten op het perron onze paspoorten laten zien.
Quote
#45
Nog even off-topic. Ook in NL komt dit voor. Ik heb het al een paar keer gehad dat bij terugkomst uit Griekenland aan het eind van de slurf paspoortcontrole was. Veelal is men dan duidelijk op zoek naar iemand. En ook is mijn handbagage (had geen andere) eens een keer door de douane onderzocht. De beste man had geen idee uit welk land het "taks free" tasje kwam. Ik heb hem rustig zijn gang laten gaan totdat hij begon over een teveel aan alcohol en sigaretten. :)
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#46
Sorry Off-Topic. Maria,wat jij schreef klopt over de controle bij de slurf op Schiphol,alleen was het voor mij en de andere passagiers alleen paspoorten nogmaals laten zien,de piloot riep het voor de landing om.
Ik vloog toen nog met Olympic Airlines, ook strenge controle in Athene en toen wij in het toestel zaten opnieuw de paspoorten laten zien aan douanemannen die speciaal in het toestel kwamen,niets aan de hand,hierdoor te laat vertrokken uit Athene maar toch weer die slurfcontrole op Schiphol,ik dacht net als jij:vreemd maar voor onze eigen veiligheid.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#47
(28 April 2013, 13:56)petraki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Beems
Bulgarije is ook een EU land. De grotere grensposten hebben aparte rijstroken voor EU burgers en niet-EU burgers. Mijn paspoort wordt zo af en toe wel eens op een scanner gelegd, maar dat is dan omdat ik er als een boef uitzie haha.

Beste Petraki,
Bulgarije is wel een EU land maar nog niet bij Schengen dus niks aparte rijstroken en geen scanners.

Kalo Vradi

Dick
Quote
#48
(28 April 2013, 19:26)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@cornelius/kees Ik had het er ook niet over dat het dagelijks gebeurt.

@patrick Schengen of geen Schengen. Als een overheid de veiligheidsmaatregelen verscherpt, is het toegestaan.
Een ander voorbeeld. Een keer ging ik met de bus (euroline) naar Parijs, bij de grens mochten we keurig doorrijden, echter na een paar km. werd de bus aangehouden, paspoort en bagage controle. Ook toen ik met de trein naar Frankrijk ging, geen controle aan de grens, maar bij aankomst in Lille moesten op het perron onze paspoorten laten zien.

@Connie

Beroepshalve ben ik al meer dan 30 jaar betrokken bij grenscontrole. Het uitvoeren van grenscontroles is niet toegestaan zonder een algemeen akkoord tussen de verschillende landen.
Wat je voorbeeld betreft: dat is wat ik bedoelde in mijn vorige post met 'grenscontrole' en 'grensbewaking'. Het laatste kan je zelfs zonder dat er 'verscherpte veiligheidsmaatregelen' zijn. Wat jij met de Eurolines bus had was dus 'grensbewaking'.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#49
@Beems
EU en Schengen, ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik was nooit in Bulgarije, ik sprak dus vooral over grensovergangen naar Macedonië - ook GEEN Schengenland.

@Patrick @Maria
Toch gebeurde het vorig jaar. Ik zwaai mensen uit op vliegveld Heraklion en zie op de 1e etage vanuit de 'vide' dat iedereen compleet gefoullieerd werd, alle schoenen met of zonder gesp moesten uit, en er ontstonden hierdoor forse vertragingen: mensen achteraan in de rij (de hal was overvol) die over 10 minuten zouden moeten opstijgen. De stress onder het publiek werd zo groot en grimmig dat er allerlei beveiligingsmensen aanzwermden, het werd net geen massale opstand. Toen mijn mensen erdoorheen waren en in hun vliegtuig, ben ik er snel vandoor gegaan want ik had weinig zin om in touristenopstand te raken. (Het idee alleen al, een touristenopstand... De Grieken zelf hebben wel wat moeilijkers aan hun kop.)
Wat bijna niemand weet is, dat als je bagage ingechecked is, dat het vliegtuig niet zonder jou weg mag. Die wetenschap had een hoop stress kunnen voorkomen, want bij de bagage was er geen file, was allemaal allang ingechecked. Maar daarom dus de grote vertragingen.

We moeten even niet vergeten dat Griekenland, net als Italië etc., een EU-grensland is, en een Schengen-grensland, met zeer lange kustlijnen. Ik stel mij daarom voor dat Griekenland wat meer controle-bevoegdheden heeft binnen de verdragen, maar ik ben geen kenner in deze.

We worden te off-topic.
Quote
#50
(28 April 2013, 19:07)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Connie en Ger.

Volgens de Schengenakkoorden kan en mag het niet. Wat wel kan is 'grensbewaking'. Dit is bvb. paspoortcontrole binnen een welbepaalde perimeter rond de grens.

Om een voorbeeldje te geven: Door besparingen werd in Italië beslist om enkele opvangcentra voor asielzoekers te sluiten. In plaats daarvan werden enkele 10.000-den voorlopige identiteitsdocumenten gegeven aan (voornamelijk) Afghanen. Onmiddellijk begon een deel af te reizen naar Noord-Frankrijk met de bedoeling vanaf daar in Engeland binnen te raken. De Fransen wilden opnieuw grenscontroles invoeren in Ventimiglia. Mispoes, want dat leidde tot een diplomatiek incident met Italië en de Fransen moesten hun plannen afblazen. Daarop werden controles verricht bvb op de trein naar Parijs.

Maar we wijken weer af denk ik naar een off-topic ;)

(28 April 2013, 21:15)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beroepshalve ben ik al meer dan 30 jaar betrokken bij grenscontrole. Het uitvoeren van grenscontroles is niet toegestaan zonder een algemeen akkoord tussen de verschillende landen.
Wat je voorbeeld betreft: dat is wat ik bedoelde in mijn vorige post met 'grenscontrole' en 'grensbewaking'. Het laatste kan je zelfs zonder dat er 'verscherpte veiligheidsmaatregelen' zijn. Wat jij met de Eurolines bus had was dus 'grensbewaking'.

Toch nog niet helemaal correct want in de Nederlandse havens is het verplicht om met Europese onderdanen uit het Schengen gebied toch langs de grenscontrole te gaan. Uitzonderingen hierop zijn de mensen uit de Benelux. In België, Frankrijk en Duitsland doen ze hier niet aan mee, enkel in Nederland doen ze hierover moeilijk. Europese eenheid troef!!!

In de regel gaat het er zo aan toe, rechtstreeks Kreta > Brussel, geen paspoortcontrole. Tussenlanding via Athene, paspoort & boarding controle.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Emigreren naar Lesbos Stef Gasparis 1 764 24 October 2023, 12:33
Laatste bericht: Greece_2020
  Emigreren naar Kos: wat moet ik regelen? MBlauw 9 2.832 14 January 2023, 22:31
Laatste bericht: Nanny
  7% belasting voor nieuwe inwoners. irini 54 17.532 26 November 2022, 12:17
Laatste bericht: Beems
  emigreren Edcar 1 1.454 15 May 2022, 20:44
Laatste bericht: vlagreco
  emigreren Herman59 4 2.249 23 April 2022, 14:35
Laatste bericht: Koukla74
  Emigreren voor de pensioengerechtigde leeftijd Jessica_derks 14 5.337 07 November 2019, 13:12
Laatste bericht: Buurman
  Belasting betalen TreinopStad 38 17.215 20 October 2017, 22:08
Laatste bericht: kokino17
  Emigreren zakynthos Jodi 3 2.935 19 July 2017, 13:01
Laatste bericht: Jodi
  Emigreren naar Rhodos Rhodoslover 1 2.850 15 November 2016, 00:19
Laatste bericht: Maria
  Emigreren naar Griekenland!! Imogen 53 48.318 05 October 2016, 08:02
Laatste bericht: TreinopStad

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)