De wereldberoemde boom van Hippocrates legt het loodje
#1
[/b]De boom der bomen wordt gekapt.[b]
[Afbeelding: 25slyqc.jpg]

Nadat er een bomenexpert vanuit Athene met de burgemeester en een hoge ambtenaar heeft gesproken blijkt de boom niet meer te redden te zijn.

Na ruim 2400 jaar gaat men de wereldberoemde plataan maandag over 2 weken kappen.

De Plataan lijdt aan een bijzondere ziekte: “arbores morbo fabricationis” en is mede door zijn ouderdom niet meer te redden. Volgens de legende zou Hippocrates onder deze boom zijn leerlingen hebben onderwezen in geneeskunde. De plataan is een Oosterse plataan (Platanus orientalis) en heeft in de kroon een diameter van 12 meter.

Er zijn al protesten aangetekend met name door ondernemers en vertegenwoordigers uit de toeristenbranche. Ook de milieubeweging vind het maar niets.

Echter niemand heeft een oplossing.


De gemeente is van plan om stukken tak en boom te verkopen. Verschillende ondernemers willen een bod uitbrengen. Van de opbrengsten zal op de plaats van de boom een muziekkoepel en een beeld van Askleipion komen, deze kwam van oorsprong uit Trikala Thessalië.

Vanaf 10 uur morgens wordt er een grote demonstratie verwacht rond de boom en om 12 uur begint het omzagen van de boom.

Veel mensen willen hierbij aanwezig zijn er verdwijnt een stuk historie op Kos
Quote
#2
Beste @Dick. Het gaat me aan mijn hart dat de boom ter ziele gaat. Mijn ouders hebben er nog voor geposeerd toen ze op latere leeftijd de schoonheid van Griekenland ontdekten nadat ze daarvoor nooit verder waren geweest dan Noord-Frankrijk. Echter de plataan is geen 2400 jaar oud hoor. De oudste bomen worden niet ouder dan zo'n 700 jaar.
[Afbeelding: 2n9vped.jpg]
Deze foto is gemaakt rond 1980. Ik vermoed dat de boom er vlak bij staat want mijn ouders hadden het er wel over.
Leuke herinneringen. Mijn vader is 7 jaar geleden overleden en mijn moeder leeft al 4 jaar niet meer. De tijd vliegt ....
Quote
#3
Leuk geprobeerd @Dick, maandag over 2 weken is het 1 APRIL
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#4
Jammer @Arthur.Had best een leuk draadje kunnen worden als een paar mensen meer het spelletje meegespeeld hadden.Met bijv.:

"Doodzonde van die oude boom.Zou één van die beroemde bomendokters uit Boskoop toch niet nog een oplossing weten?Het valt te proberen.Ze hebben die eveneens wereldberoemde Anne Frank-boom in Amsterdam ook weten te redden.Helaas tevergeefs.Bij een hevige storm een paar jaar later bleek het ondergrondse wortelstelsel toch te zwak.Die arme Kastanje woei zomaar om.
Overigens zou ik me geen illusie maken over de verkoop van mootjes Hippocrates-Plataan.
De Nederlandse aannemer die met dezelfde bedoelingen de stam van de Kastanje kocht heeft zich lelijk in zijn vingers gesneden.Er bleek geen enkele belangstelling voor;ook niet uit het Onderwijs in Amerika, waar Icoon Anne Frank en de holocaust op de lesroosters staan.
Dus de Boskopers alsnog proberen te schakelen en in ieder geval een massale demonstratie op de geplande datum.Misschien een paar chartervluchten vanuit de US en Europa?"
Quote
#5
Ik had het niet door, haha. Wellicht omdat de herinneringen boven kwamen drijven. Maar ik zie het nog gebeuren ook als de boom inderdaad ziek zou zijn. Smile
Quote
#6
Els heeft het wel bij het rechte eind wat de leeftijd van van sommige boomsooorten betrefd. Die plataan op kos zou een nazaat( of zeg maar na zaad ) van de originele. Nu ja een beetje chauvinisme vindt men wel overal ter werels hé.

En wat zegt wiki er over .
Open citaat

De plataan van Hippocrates is een plataan vernoemd naar de Griekse arts Hippocrates van Kos en staat in de Griekse plaats Kos op het gelijknamige eiland. Volgens de legende zou Hippocrates onder deze boom zijn leerlingen hebben onderwezen in geneeskunde. De plataan is een Oosterse plataan (Platanus orientalis) en heeft in de kroon een diameter van 12 meter.
De plataan van Hippocrates staat op het plein Platía Platanou tegenover het kasteel en naast het Gazi Hassan moskee. De huidige plataan is circa 500 jaar oud en is mogelijk een nazaat van de boom die volgens de legende ruim 2400 jaar geleden daar zou hebben gestaan. De huidige boom is in de jaren uitgehold geraakt. Naast de boom is door de Turkse gouverneur Gazi Hassan een witte watertap gemaakt met Arabische inscripties.
De zaden en kleine delen van de boom zijn in de loop der jaren verspreid over de hele wereld, waardoor diverse universiteiten (met name universiteiten met een medische faculteit) pretenderen een deel van de oorspronkelijke boom te bezitten.

Einde citaat.

Nu is Wiki een bron waar ieder zijn ei, en zijn mening over feiten en dingen kwijt kan, en is dus dus steeds met de nodige rezerve te benaderen. Bij gebrek aan andere info moet ik ook zo nu en dan daar mijn mosterd gaan halen. De laatste tijd heeft wiki zelfs een cronisch gebrek aan mensen die hun schouders er willen onder zetten.

Sto Kallo
Jef Dockx
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Ik las inderdaad ook over de mislukte verkoop van de kastanje van de beroemde kastanje van Anne Frank,
Misschien kunnen ze van deze reus ook weer stekjes maken?
Els, prachtige herinnering voor jou de foto van jouw moeder,doet je altijd toch weer wat haar daar te zien in jouw geliefde Griekenland.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#8
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Jammer @Arthur.Had best een leuk draadje kunnen worden als een paar mensen meer het spelletje meegespeeld hadden.

@Aleko, ik zal de volgende keer wachten tot iemand anders wakker wordt.Big Grin
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#10
Kan best Athur, maar er is hier veel over te doen en ik ga zelf ook kijken.

Je weet maar nooit..........

Je ziet WWOPKOS deze mensen hebben hun beslissing bijgesteld!
Quote
#11
@Arthur. Je zal dan wel heel relaxed zijn, maar dat gaat dus nog niet zo ver dat je al een homo ludens bent.
Quote
#12
"Het idee van de homo ludens (Latijn voor "spelende mens") is een mensbeeld waarin de mens eerst en vooral een spelend wezen is."

Bovenstaande quote sec nemend: Daaraan lijkt Arthur zeer goed te voldoen:
Beetje spelen met z'n bootje, in de tuin rommelen, etc !
Quote
#13
En elke dag genieten van het leven zolang als het kan. heeeeeeeeeeeeeerlijk.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
(16 March 2013, 15:16)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste @Dick. Het gaat me aan mijn hart dat de boom ter ziele gaat. Mijn ouders hebben er nog voor geposeerd toen ze op latere leeftijd de schoonheid van Griekenland ontdekten nadat ze daarvoor nooit verder waren geweest dan Noord-Frankrijk. Echter de plataan is geen 2400 jaar oud hoor. De oudste bomen worden niet ouder dan zo'n 700 jaar.
[Afbeelding: 2n9vped.jpg]
Deze foto is gemaakt rond 1980. Ik vermoed dat de boom er vlak bij staat want mijn ouders hadden het er wel over.
Leuke herinneringen. Mijn vader is 7 jaar geleden overleden en mijn moeder leeft al 4 jaar niet meer. De tijd vliegt ....

Leuke foto, de foto is gemaakt bij de
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




denk ik.
Quote
#15
Foto van 2013
[Afbeelding: 2isb7yc.jpg]
Van deze plek genomen
[Afbeelding: v2vklv.jpg]
Quote
#16
@wwopkos: dank voor de toelichting. Maar waar staat de boom dan tov de ruïne?
Quote
#17
Hier staat de boom.(groene ster) achter het rode dak.
Of kijk hier
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





[Afbeelding: 358bg48.jpg]
Quote
#18
Okee dankjewel
Quote
#19
Het komt toch nog goed met de restanten van de Amsterdamse Anne Frank boom.Kijk en lees maar even.:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#20
Het plein is reeds afgezet met lint en maandag gaat de boom om.

Zijn er nog mensen die een takje of zo willen hebben?

Ik ga proberen een aantal takken te bemachtigen
[Afbeelding: 2n1as0m.jpg]
Quote
#21
[Afbeelding: 1twvmq.jpg]
Tsja de gemeente Kos heeft toch besloten om de beroemde boom nog maar effe te laten staan.

Ook hier is het 1 april Hypocrite


groet uit warm Kos
en nog een fijne paasdag,
Dick

Voor de volledigheid: hij begint weer te bloeien.... :)

[Afbeelding: 29xhw6f.jpg]
Quote
#22
(16 March 2013, 16:33)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Leuk geprobeerd @Dick, maandag over 2 weken is het 1 APRIL

Je had hem snel door Arthur!! :)

Hoop dat je hem wel grappig vond.

toch erg veel reacties gehad. 3000 mensen hebben hem gelezen via m'n Facebook
Quote
#23
Ik ben vooral blij om te horen dat het niet zo is. 't gros van de 1 april-grappen die ik gehoord heb, vond ik eigenlijk van heel weinig smaak getuigen en dat is ook weer precies het gevoel dat ik hier bij heb.
Quote
#24
@Dick, sommige 1 april grappen liggen er net iets te dick bovenop net als die parkeermeters van Wick. Maar die van jou was heel goed.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#25
Dat ze eerst maar eens hun afwatering in orde maken. Als er tonnen modder door je winkel stromen is wel het laatste waar je op zit te wachten een parkeermeter voor je deur. Dit was Ireon vannacht, te lezen en te zien op Cretalive.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Arthur's signature
Χαιρετίσματα από τον Αμμουδάρα

Gezien deze bovenstaande eerste reactie van Arthur op de parkeermeters, viel bij hem het kwartje toch niet al te snel.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#26
De parkeermeters van Wick leverden anders wel 3 blz. vol heftige reacties op. Toch knap gedaan van Wick!
Quote
#27
Soms wacht ik even met kwartjes @Wick, net als met die flauwekul van parkeermeters verkopen in Ancona en geen verbinding met Oriste krijgen op Samos en die olie voor de SLIGRO.
Aangezien er niemand op reageerde doe ik het nu even.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#28
Of anders die huisbrand-/stookolie hoax dan, verborgen in mijn 1 april-posting onder "Griekse boodschappen goedkoper".Niemand gezien!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)