[Cyprus] Heffing op spaargeld
#1
In ons kafeneion is deze topic wellicht een discussie waard. Deze topic gaat weliswaar niet over Griekenland zelf (en dus een beetje 'Off-topic' waarvoor meteen mijn excuses) maar wel over Cyprus, een land dat wegens de taal en het volk toch zeer dicht bij Griekenland staat.

De Cypriotische regering heeft namelijk beslist om een taks te heffen op het spaargeld dat bij de Cypriotische banken staat. Op alle spaargeld wordt een taks van 6,75 % geheven (en zelfs 9,90 % op wie meer dan 100.000 euro bezit).
Zelfs als je als beginneling een zeer beperkt bedrag gespaard hebt, neemt de regering daar nu opeens (en vooral onaangekondigd) 6,75 % van af.
Het elektronisch bankieren is stilgelegd.
Vandaag stonden er lange rijen aan de geldautomaten aan te schuiven. Uit sommige geldautomaten kwam zelf geen geld.

Dit is ongezien in de Europese Unie, waar ook Cyprus toe behoort. Wat vinden jullie van deze maatregel? Mag een overheid zomaar een groot percentage van jouw spaargeld afnemen? Ik denk dan vooral aan mensen die, na vele jaren werken en sparen, een appel voor de dorst bijeen gespaard hebben. Is dit eerlijk?

Als zoiets kan in een land van de Europese Unie, kan dergelijke maatregel dan ook toegepast worden in andere landen van de Europese Unie?

Voor het artikel zelf:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Zie ook de video in ons tv-journaal van vanavond:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#2
Sterker nog, het wordt in de meeste landen toegepast, een heffing op vermogen heet dat.
Quote
#3
Alleen is dit geen 6,75 % of 9,9 %, Chris.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ik vind het een hele slechte ontwikkeling omdat je als spaarder dus geneigd gaat zijn om je geld idd maar weer in een ouwe sok te stoppen of onder je matras te bewaren en dat is wel het laatste wat Europese banken nu nodig hebben.
Quote
#4
In een andere thread hadden we het nog over de 'Dichitomia' van 1922, waar iedereen de helft van het geld afgepakt werd (als 'lening' die nooit terugbetaald werd). Op internet kan ik daarover momenteel niets anders vinden dan dat in die tijd de eerste 5-drachme briefjes ontstonden door 10-drachme briefjes in twee te delen.
Maar toch, bizar om nu dan, anno 2013, ongeveer hetzelfde te zien gebeuren, op last van de troika. Al zijn het iets minder procenten.

Vermogensheffing hoort dan nochtans via openbaar voorbereide wetgeving en aangifte te gaan, niet via plotselinge blokkering van je spaartegoed - dit is ongekend.
Natuurlijk gaan mij niet de russische zwarte tegoeden aan het hart, en ook niet het aandeel Cyprioten met boter op het hoofd, maar zeer beslist zijn daar ook mensen die gewoon werken en gewoon een beetje gespaard hebben. Laat het echte zwarte geld dan maar liever met 50% verdampen - of meer.
Quote
#5
Ik begreep dat de Cypriotische crisis vooral ontstond door die ontplofte elektriciteitscentrale. Is het niet goedkoper die weer op te bouwen of ben ik nu te naïef?
Quote
#6
(16 March 2013, 22:36)petraki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In een andere thread hadden we het nog over de 'Dichitomia' van 1922, waar iedereen de helft van het geld afgepakt werd (als 'lening' die nooit terugbetaald werd). Op internet kan ik daarover momenteel niets anders vinden dan dat in die tijd de eerste 5-drachme briefjes ontstonden door 10-drachme briefjes in twee te delen.
Maar toch, bizar om nu dan, anno 2013, ongeveer hetzelfde te zien gebeuren, op last van de troika. Al zijn het iets minder procenten.

Vermogensheffing hoort dan nochtans via openbaar voorbereide wetgeving en aangifte te gaan, niet via plotselinge blokkering van je spaartegoed - dit is ongekend.
Natuurlijk gaan mij niet de russische zwarte tegoeden aan het hart, en ook niet het aandeel Cyprioten met boter op het hoofd, maar zeer beslist zijn daar ook mensen die gewoon werken en gewoon een beetje gespaard hebben. Laat het echte zwarte geld dan maar liever met 50% verdampen - of meer.

@petraki;
Punt 1
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Punt 2
Het is nogal simplistisch om te stellen dat al die ingrepen op last van de troika zijn.
De beleidsmakers laten uitschijnen dat alle maatregelen die zij nemen op het conto van de troika te schrijven zijn, en proberen zo zelf uit de wind te staan.
Net als de beleidsmakers uit bepaalde landen beweren dat ze geld moeten pompen in Griekenland, terwijl de waarheid is dat ze zich hebben misrekend met de opbrengst van hun woekerleningen aan Griekenland. Uiteraard als je een begroting opmaakt waar in je een inkomen incalculeerd dat je niet eens in handen hebt, krijg je het deksel op de neus.
En al het geld dat je hebt, dus het tastbare , de munten en flappen zijn eigendom van de staat. Steek ze maar eens in brand, of smelt de koperen muntjes om, en verkoop het als zuiver koper, je zal wel zien waar je trecht komt. Aangezien het muntje in gewicht meer waard is dan het cijfertje 1 dat er opstaat kan je er misschien een zaakje mee doen, ware het niet dat het koper van die muntjes te traceren is. Tenzij....tenzij je een Siemens Martin of Bessemer-oven hebt , dan kan je het koper lekker zuiver mee maken, alleen dat soort oven kan in de doorsnee keuken niet zetten laat staan er mee werken. ROFL

Jef Dockx
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
dit is zuiverste diefstal van de ergste soort ! Stel U even voor: volgende vrijdagavond zelfde maatregel bij ons , wat gaat U dan zeggen? , dat U dat met plezier gaat betalen ?, neen, want het geld zal er al af zijn zonder dat men u iets heeft gevraagd, haha, moest het zo triestig niet zijn, het ware om te lachen. Eerst de interesten van het spaargeld op een aller diepste punt, en dan nog snel wat geld komen pikken van uw rekening. Pas op, "maffiageld" of ander "boter-op- het-hoofd- geld" dat trek ik mij niet aan, maar neemt niet weg dat ze toch maar durven, die bandieten van de trojka ! En zeggen dat al deze miserie ooit begonnen is met een paar geldwolven in enkele banken die nog niet rijk genoeg waren en nog snel wat moesten sjoemelen. Ik voorzie dat dit nog maar een begin is. Ik ben echt benieuwd hoe men daar in Cyprus gaat op reageren. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de doorsnee bevolking dat zo maar gaat pikken .
Quote
#8
@ Jef

Punt 1:
Helemaal duidelijk, dank je.

Punt 2:
Simplisme? Het betreft een akkoord in de eurogroep dat stelt 'dat de Cypriotische spaarders moeten meebetalen aan de redding'. In de afspraken wordt gesproken van een 'heffing' voor de spaarders, en de procenten zijn daarin ook vastgelegd. De Cypriotische autoriteiten hebben vervolgens de spaargelden laten blokkeren door de banken die dan ook vroegtijdig op de hoogte waren. Voor mij komt het er dan op neer dat de troika dus deze voorwaarde (de heffing) stelde, en om een acute en beslist volledige bankrun te voorkomen kon de Cypriotische regering niets anders doen dan direct de spaarrekeningen ontoegankelijk maken.
Nu hoop ik dat het laatste woord hierover nog niet gezegd is, en dat de echt kleine luiden uiteindelijk hun heffing terugkrijgen. Al doe ik er geen eed op.

Ik ga proberen de harde schijven van de bank waar mijn konto in enkele bytes op staat om te smelten, misschien komt daar nog een beetje zilver uit ??? Smile)
Quote
#9
(17 March 2013, 01:01)petraki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ Jef

Punt 1:
Helemaal duidelijk, dank je.

Punt 2:
Simplisme? Het betreft een akkoord in de eurogroep dat stelt 'dat de Cypriotische spaarders moeten meebetalen aan de redding'. In de afspraken wordt gesproken van een 'heffing' voor de spaarders, en de procenten zijn daarin ook vastgelegd. De Cypriotische autoriteiten hebben vervolgens de spaargelden laten blokkeren door de banken die dan ook vroegtijdig op de hoogte waren. Voor mij komt het er dan op neer dat de troika dus deze voorwaarde (de heffing) stelde, en om een acute en beslist volledige bankrun te voorkomen kon de Cypriotische regering niets anders doen dan direct de spaarrekeningen ontoegankelijk maken.
Nu hoop ik dat het laatste woord hierover nog niet gezegd is, en dat de echt kleine luiden uiteindelijk hun heffing terugkrijgen. Al doe ik er geen eed op.

Ik ga proberen de harde schijven van de bank waar mijn konto in enkele bytes op staat om te smelten, misschien komt daar nog een beetje zilver uit ??? Smile)

Als je op die harde schijf van je bank op de juiste plaats enkele nulletje in ééntjes kan veranderen en vice versa, kan je er misschien profijt uit halen. Maar de servers zullen wel met een waterdicht en idiotenproof systeem beveiligd zijn.
Voor het zilver moet je het niet doen, goud daarentegen is een ander verhaal. Tot de jaren dertig hanteerde men de goudstandaard, als men die terug moest invoeren, alhoewel die kans zogoed als onbestaande is, zou de goudprijs de hoogte in gaan. En dan zal men met zekerheid al de stortplaatsen sinds de jaren 50 , terug openen . In Duitsland heeft men al proefboringen gedaan op diverse locaties, de nonchalante afvalverwerking in de laatste dekades van de vorige eeuw heeft heel wat grondstoffen terug in de grond doen verdwijnen . En berg electronische afval brengt meer goud op dan een berg met hier en daar wat goudadertje en goudstof. Afval is big business, vraag dat maar eens aan de mafia. Ik bedoel de echte mafia niet diegene die de parlementen en andere hoge instanties bevolken.

Jef Dockx
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
kijk een heffing op winst uit kapitaal daar kan ik mee leven en zit logica in, wie winst maakt moet belastingen betalen ongeacht of deze winst uit kapitaal of arbeid komt, momenteel is het zo dat winst uit arbeid zwaarder belast word dan winst uit kapitaal en dat werkt de werkgelegenheid niet in de hand.
Hetgeen ze in cyprus doen is een heffing op het spaargeld en blijkbaar niet op de winst van dat spaargeld, dit begrijp ik niet en is in mijn ogen diefstal, maarja de banken en hun aandeelhouders moeten gered dus wie moet er bloeden denk je? yannis met de pet natuurlijk
Quote
#11
(17 March 2013, 11:09)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




kijk een heffing op winst uit kapitaal daar kan ik mee leven en zit logica in, wie winst maakt moet belastingen betalen ongeacht of deze winst uit kapitaal of arbeid komt, momenteel is het zo dat winst uit arbeid zwaarder belast word dan winst uit kapitaal en dat werkt de werkgelegenheid niet in de hand.
Hetgeen ze in cyprus doen is een heffing op het spaargeld en blijkbaar niet op de winst van dat spaargeld, dit begrijp ik niet en is in mijn ogen diefstal, maarja de banken en hun aandeelhouders moeten gered dus wie moet er bloeden denk je? yannis met de pet natuurlijk

Idd, als ik morgen bij je inbreek en ik pik 6,5% van wat er in je kistje lag, dan is dat diefstal. Ik zal snel in de bajes zitten, (maar dat is op zich ook geen probleem, want de volgende morgen loop ik toch weer vrij op straat en kan ik herbeginnen), maar de Trojka, de regeringen, ooh maar, idd, de aandeelhouders moeten gesust worden en Jef met de pet kan de pot op ! (bij manier van spreken hé Jef ...).Big Grin
Quote
#12
(16 March 2013, 23:52)kritikaster schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Pas op, "maffiageld" of ander "boter-op- het-hoofd- geld" dat trek ik mij niet aan, maar neemt niet weg dat ze toch maar durven, die bandieten van de trojka

Bestaat er dan nog "ander" (spaar)geld? Dodgy
Zeker niet goed te keuren, is een grote aanzet tot nog meer instabiliteit binnen Europa en de rest van de wereld....
Wat ik mij steeds maar afvraag, waar is al het geld feitelijk naar toe? Wie heeft dat? Of waar is dat? Geld?.....één fictieve wereld...Huh
Quote
#13
Het erge aan dit hele verhaal is dat het inderdaad een heffing op het spaargeld is, en niet op de intresten (dus inkomsten) op het spaargeld.
Ook erg, en vooral doortrapt, is het feit dat men dit aan de Cypriotische bevolking bekend gemaakt heeft bij het ingaan van het weekend, én dat de banken morgen (maandag) gesloten zullen zijn. Bovendien is het elektronisch bankieren uitgeschakeld. Met andere woorden: de spaarder heeft totaal geen mogelijkheid om zijn zuurverdiende centen af te halen.

Mijn mening? Van spaargeld moet men af blijven.
Als je beslist om jouw loon niet helemaal op te souperen, maar relatief zuinig te leven, en een aantal verlokkingen aan jou te laten passeren, dan heb je de eventuele mogelijkheid om een beetje spaargeld opzij te zetten (bijvoorbeeld om er mee op vakantie naar Griekenland te gaan!). Als je dat doet, dan is het JOUW geld. De overheid heeft het recht niet om dat af te pakken.

Van zodra dit met mijn beetje spaargeld zou gebeuren, ga ik ook mee de straat op om te protesteren. Ik ben opgegroeid als brave persoon, maar wie weet neem ik dan rotte eieren mee.

Een zware vraag om over na te denken: de EU / Troika gaat hier mee akkoord, en is er zelfs de aanzetter toe. Staat het hek nu mee open in andere landen van de EU, om zoiets ook daar toe te passen?
Shame on you, EU!
Shame on you, Troika!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#14
Heffing op spaargeld
Het erge aan dit hele verhaal is dat het inderdaad een heffing op het spaargeld is, en niet op de intresten (dus inkomsten) op het spaargeld.
Ook erg, en vooral doortrapt, is het feit dat men dit aan de Cypriotische bevolking bekend gemaakt heeft bij het ingaan van het weekend, én dat de banken morgen (maandag) gesloten zullen zijn. Bovendien is het elektronisch bankieren uitgeschakeld. Met andere woorden: de spaarder heeft totaal geen mogelijkheid om zijn zuurverdiende centen af te halen.

Vlagreco.
Dit is ook in mijn ogen het echte onrecht en verhaal,en dat zie je ook terug bij bovenstaande draadjes .
Laat ze de GROTE JONGENS aanpakken,
Maar helaas gebeurt dit nu niet hier op Cyprus en ook niet in ons eigen land en bij onze zuiderburen en ga zo maar door.
Schande,
Fijne zondag allen,
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#15
ik vind idd ook dat ze nu ECHT over de schreef gaan. Je zou schrik hebben als het vrijdagavond wordt, want ik kan mij heel goed voorstellen dat ze dat in NL of B ook zouden kunnen gaan doen, maar wat ik mij niet kan voorstellen dat dit hier zou gepikt worden, dus waarom zou men dat op Cyprus slikken ? Weet er hier iemand of de bevolking daar al op gereageerd heeft , of gaat reageren ?
Quote
#16
Toch niet vergeten dat wij hier sinds de crisis (en lang ervoor) ook al jaren stiekem worden bestolen door onze regeringen via allerlei (al dan niet) verborgen prijsstijgingen, accijnzen, belastingen, enz...
Waarschijnlijk kan het op Cyprus niet via die weg dus halen ze het gewoon rechtstreeks van de spaarrekeningen. Devilish Europa: Rodekaart
Quote
#17
ja, maar er is wel een verschil: als je de accijnzen van bvb de brandstof niet meer wil/kan betalen, verkoop je je auto, als een bepaald product echt onbetaalbaar wordt door te hoge heffingen, kan je nog altijd beslissen om dat product niet te kopen; maar wat er nu gaat gebeuren is dat je gewoon "overvallen" wordt en het door
dat clubje nog eens in een wettig kader wordt geplaatst.
Quote
#18
Ik zou graag zien dat deze discussie op een cyprus forum wordt gevoerd. Het heeft niets met griekenland te maken.
Quote
#19
(17 March 2013, 13:21)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik zou graag zien dat deze discussie op een cyprus forum wordt gevoerd. Het heeft niets met griekenland te maken.

Pardon?, Cyprus heeft niets met Griekenland te maken en vice versa ?
Moderator, beslist U aub en wij zullen U volgen, dank U.Huh

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






1 iemand stond met zijn tractor voor de deuren van zijn bank om zijn geld af te halen !!
Quote
#20
Klopt helemaal, heeft totaal niets met Griekenland te maken.
Quote
#21
(17 March 2013, 13:34)kritikaster schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 March 2013, 13:21)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik zou graag zien dat deze discussie op een cyprus forum wordt gevoerd. Het heeft niets met griekenland te maken.

Pardon?, Cyprus heeft niets met Griekenland te maken en vice versa ?
Moderator, beslist U aub en wij zullen U volgen, dank U.Huh

Geen probleem wat mij betreft hoor, een discussie over Cyprus op Oríste. Cyprus heeft toch geschiedkundig en zelfs nu nog overeenkomsten/banden met Griekenland. Maar aangezien er blijkbaar meer mensen problemen mee hebben dat men het hier over Cyprus heeft zet ik de topic gewoon in de "off-topic" rubriek. Probleem opgelost, iedereen weer tevreden, toch? ;)
Quote
#22
@ El Greco; en andere prikkertjes
" Wat ik mij steeds maar afvraag, waar is al het geld feitelijk naar toe? Wie heeft dat? Of waar is dat? Geld?.....één fictieve wereld"

Dat is juist wat ik probreer uit te leggen. Na het opheffen van de goudstandaard in 1933 , is het meeste geld dat in omloop is gebakken lucht. Vroeger stond er zelf op de bankbiljetten van België " BETAALBAAR OP ZICHT" dus op de keper beschouwd moet je dat briefje gewoon eens laten zien, en je had betaald.

We stevenen stilaan terug naar af, terug naar het feodaalstelsel terug naar de lijfeigenen.
En dat inderdad stapje voor stapje in somige landen, in andere landen dan weer met één hap in de zure appel.
In Indië bestaat het kaste systeem al sinds mensenheugenis,maar bij ons in het zogenaamde vrije Westen, hanteerd men het systeem van het sluipend gif om het volk terug te nechten. De kloof tussen arm en rijk word stilaan groter en onoverbrugbaar. De zogenaamde middenstand moet er tussen uit, het zal nog niet voor vandaag of morgen zijn maar je kan er zeker van zijn dat het die weg uit gaat met Europa.
De mens is nu eenmaal een gewoonte en kudde dier, en laat zich als een als een kudde schapen naar de slachtbank voeren. Verzet heeft geen zin, ten laatste moet men toch de duimen leggen, en steeds zal men moeten kiezen tussen de cholera en de de pest.

En ten slotte wie is " EUROPA " ?????
Is het een princes die die ontvoerd werd door een witte stier, of is het een volk dat ontvoerd word door en bende witteboord kriminelen.

Het eerste is misschien een mooi verhaalte, het tweede is spijtig genoeg bittere ernst.

Stof tot nadenken genoeg, alleen NADENKEN heeft eigenlijk geen zin , men zou beter VOORDENKEN , want de kalveren zijn allemaal verdronken en het heeft dus geen zin op de putten te vullen, we zullen er mee moeten leven.

Sto Kallo
Jef Dockx
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#23
(17 March 2013, 13:47)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 March 2013, 13:34)kritikaster schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 March 2013, 13:21)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik zou graag zien dat deze discussie op een cyprus forum wordt gevoerd. Het heeft niets met griekenland te maken.

Pardon?, Cyprus heeft niets met Griekenland te maken en vice versa ?
Moderator, beslist U aub en wij zullen U volgen, dank U.Huh

Geen probleem wat mij betreft hoor, een discussie over Cyprus op Oríste. Cyprus heeft toch geschiedkundig en zelfs nu nog overeenkomsten/banden met Griekenland. Maar aangezien er blijkbaar meer mensen problemen mee hebben dat men het hier over Cyprus heeft zet ik de topic gewoon in de "off-topic" rubriek. Probleem opgelost, iedereen weer tevreden, toch? ;)

okidokie !Cool
Quote
#24
Cyprus is toch een van de belasting paradijzen???
Gaan ze nu de grote ontduikers aanpakken ? of de eigen bevolking??
Dacht dat daar ook iets van een bankgeheim van toepassing was.
Inkomstenbelasting 7%
Precies weet ik het allemaal niet, maar het werkt er anders als in Nederland.
Quote
#25
Doe eens Aleko intikken in de zoekfunktie van dit forum.Je zou dan kunnen lezen dat ik sedert zeker drie jaar deze doomscenario's aangekondigd heb.Meestal met 0 of 1 reactie, of heel boze mensen die zich afvroegen waarom ik al die moeilijke onzin hier neerzette. Ik ben overigens niet erg blij met mijn gelijk.

Nederland mag trots zijn op zijn dappere zonen, die voorop lopen bij de afbraak van de Euro en Europa.Ik bedoel natuurlijk onze trotse voorzitter van de Eurogroup, Jeroen Dijsselbloem, de architect van deze constructie(welke bijna poëtisch upfront one-off stability levy genoemd wordt) waarmee een nieuw instrument toegevoegd wordt - met precedentwerking - aan het palet van maatregelen ten behoeve van neolib om de macht over de wereld in handen te krijgen.Ik durf te stellen dat wat hij in de Financial Times beweert gewoon niet waar zal blijken te zijn. Er is altijd 'at will' - en hoogstwaarschijnlijk zeer snel - wel weer een uitzonderlijk/uniek land, bank of situatie te bedenken:

While Jeroen Dijsselbloem, the Dutch finance minister who chairs the group of eurozone finance ministers that hashed out the deal in all-night talks, declined to categorically rule out hitting depositors in future bank bailouts, he insisted that it was not being currently considered for any other country.

“The challenges we were facing in Cyprus were of an exceptional nature,” Mr Dijsselbloem said. “Therefore, unique measures were determined to be necessary.”


Of beter nog,lees het hele artikel:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






And remember:"Cash is King".Koop een kluis en breng je spaargeld naar contante Amerikaanse Dollars.De Amerikanen verdedigen de waarde wel voor je, desnoods met wereldwijde drones met kleine taktische kernwapentjes.
Quote
#26
(17 March 2013, 17:09)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Doe eens Aleko intikken in de zoekfunktie van dit forum.Je zou dan kunnen lezen dat ik sedert zeker drie jaar deze doomscenario's aangekondigd heb.Meestal met 0 of 1 reactie, of heel boze mensen die zich afvroegen waarom ik al die moeilijke onzin hier neerzette. Ik ben overigens niet erg blij met mijn gelijk.

Nederland mag trots zijn op zijn dappere zonen, die voorop lopen bij de afbraak van de Euro en Europa.Ik bedoel natuurlijk onze trotse voorzitter van de Eurogroup, Jeroen Dijsselbloem, de architect van deze constructie(welke bijna poëtisch upfront one-off stability levy genoemd wordt) waarmee een nieuw instrument toegevoegd wordt - met precedentwerking - aan het palet van maatregelen ten behoeve van neolib om de macht over de wereld in handen te krijgen.Ik durf te stellen dat wat hij in de Financial Times beweert gewoon niet waar zal blijken te zijn. Er is altijd 'at will' - en hoogstwaarschijnlijk zeer snel - wel weer een uitzonderlijk/uniek land, bank of situatie te bedenken:

While Jeroen Dijsselbloem, the Dutch finance minister who chairs the group of eurozone finance ministers that hashed out the deal in all-night talks, declined to categorically rule out hitting depositors in future bank bailouts, he insisted that it was not being currently considered for any other country.

“The challenges we were facing in Cyprus were of an exceptional nature,” Mr Dijsselbloem said. “Therefore, unique measures were determined to be necessary.”


Of beter nog,lees het hele artikel:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






And remember:"Cash is King".Koop een kluis en breng je spaargeld naar contante Amerikaanse Dollars.De Amerikanen verdedigen de waarde wel voor je, desnoods met wereldwijde drones met kleine taktische kernwapentjes.

ja ja ja Aleko ; ge hebt de langste , OK ?
Maar je zit nu op een trein ,die op een zijspoor is gerangeerd.
We zitten hier toch off topic , dus kan ik even doorbomen en me even laten wegdragen door de herinnering van mijn jeugdjaren toen we nog omgeven waren van Nederland en haar onderdanen.Ondertussen zijn de nederlanders neergestreken als een klad duiven en iedere open plekje in Essen staat bouwwerven, de grensstraat is enkel nog maar een naam op een bordje.Big Grin
Om terug te komen op het zijspoor, en onmiddlijk weer af te dwalen . Het is precies zoals destijds in het station van Essen waar dat de treinen werden gerangeerd om in de enorme loods van de douane binnen te worden getrokken. Ik herinner me levendig het kabaal dat dag en nacht doorging, we woonde immers in de stationsstraat vlak bij het station,dus....
En dus kabbelt het leven voorts voor de ene, en voor de andere blijft het een achtbaan. En de Nederlanders.... die blijven overal neerstrijken met het nodige kabaal, ik doe dat ook maar dat heb ik geleerd van de Oland..... in mijn jeugdjaren.Hypocrite

Sto Kallo
Jef Dockx
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#27
(17 March 2013, 18:19)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




We zitten hier toch off topic , dus kan ik even doorbomen en me even laten wegdragen

Vreemde denkwijze Huh . Ook al betreft het een onderwerp in de Off-topic rubriek, dan nog dient men zich aan het onderwerp in kwestie te houden.
De komende dagen ga ik hier extra op letten en off-topic berichten zonder verdere aankondiging verwijderen, ongeacht of de auteur uit NL, B, GR of van mijn part Timboektoe komt.
Quote
#28
" De komende dagen ga ik hier extra op letten en off-topic berichten zonder verdere aankondiging verwijderen, ongeacht of de auteur uit NL, B, GR of van mijn part Timboektoe komt. "

En voor mijn part.... Salut en de kost!!!!!!

Sto Kallo
Jef Dockx
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#29
@Sjefke.In ieder geval wel de langste adem.En betreffende wat je schrijft:Ik zie dat het de nederlandse taal is,maar ik kan er echt geen touw aan vast knopen wat je bedoelt te zeggen.Of is dit nu weer het zgn "trollen" (verstoren van een serieuze met citaten en feiten onderbouwde discussie) waar we een paar maanden nadrukkelijk over afgesproken hebben, dat we dat hier niet willen en daarom ook niet zullen doen. Ja, zeg het maar.Maar dan wel graag over waar het hier over gaat, nl. het precedent van de dit weekend op Cyprus geïntroduceerde "upfront one-off stability levy @6,75/9,99%" en het gevaar dat ons dat in de rest van de 17/27 EU-landen met onze spaarcentjes ook dreigt te gebeuren.Alsjeblieft niet weer een flauwekul antwoord!
Quote
#30
Ik besef zeer goed dat ik, met het openen van deze topic, wel degelijk op "Off-topic" zit... wat ik meteen ook bij mijn opening ervan vermeld heb.
Wel had ik van meet af aan als enige intentie om hier een serieuze discussie rond te voeren. Waarmee ik nu ook weer niet wil zeggen dat er forumleden zouden zijn die niet serieus bezig zijn; daar gaat het bij mij zelfs niet over.
De reden waarom deze 'draad' in "Off-Topic" hoort, is omdat het niet rechtstreeks over Griekenland gaat, en daar heb ik zeker geen enkele moeite mee. Maar voor een fluitje van een (euro)cent wordt ook beslist tot de heffing op spaargeld in een ander Europees land dan Cyprus. Welk land of welke landen? Dan hoef je niet al te ver gaan zoeken, en er geen tekeningske bij te maken. Ik wil maar zeggen: het hek is van de dam; de deur staat open. Als een maatregel genomen is in één EU-land, kan dat m.i. ook in een ander EU-land gebeuren. Aangezien de nu reeds jarenlange crisis nog steeds aan het doorbranden is, wordt nu blijkbaar veel mogelijk, maar dan wel in negatieve zin.

Intussen leef ik mee met Yannis-met-de-pet in Cyprus, die zich bestolen ziet, zonder dat hij er ook maar iets kan tegen doen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#31
@Aleko,
Dat is het verschil tussen nederlands en vlaams.
En Sjefke is duidelijk vlaams
Quote
#32
(17 March 2013, 20:21)hilly schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Aleko,
Dat is het verschil tussen nederlands en vlaams.
En Sjefke is duidelijk vlaams

En....Nederlands wordt geschreven met een hoofdletter evenals het woordje Vlaams, en misschien ook wel het woord Olaandts.


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Sto Kallo
Jef Dockx
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#33
Om nu terug tot de inhoud van deze "Off-topic" te komen:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En nog een artikel met wat meer duiding:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Professor/econoom Paul De Grauwe noemt de geplande heffing zelfs "gevaarlijk". Volgens hem kan de belasting tot een heropflakkering van de bankencrisis leiden.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#34
(17 March 2013, 19:37)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




het hek is van de dam; de deur staat open. Als een maatregel genomen is in één EU-land, kan dat m.i. ook in een ander EU-land gebeuren.

Daar heb je zeker een punt Vlagreco, misschien is Cyprus gewoon een testcase ?
Quote
#35
En ..... wat is nu het probleem met die bankautomaten??
Dat ze leeg zijn, dat gebeurt wel meer als er een feestje aangezegd is.
Een paar jaar geleden hebben ze omstreeks carnaval, in Rethymnon ook wat kleingeld uit de muur gehaald. TTZ ze hebben gewoonweg de hele ATM er uit de muur gesnokt , dat is ook een manier om aan je geld te komen. ROFL

Sto Kallo
Jef Dockx
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#36
(17 March 2013, 20:52)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En ..... wat is nu het probleem met die bankautomaten??
Dat ze leeg zijn, dat gebeurt wel meer als er een feestje aangezegd is.
Een paar jaar geleden hebben ze omstreeks carnaval, in Rethymnon ook wat kleingeld uit de muur gehaald. TTZ ze hebben gewoonweg de hele ATM er uit de muur gesnokt , dat is ook een manier om aan je geld te komen. ROFL

Sto Kallo
Jef Dockx

Ik denk toch niet dat je op Cyprus momenteel van een feestje kan spreken...
En gauw een ATM uit de muur snokken, of met een panty over je gezicht een bankkantoor binnenstappen? Lijkt me niet echt de oplossing voor het acuut financieel probleem.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#37
(17 March 2013, 11:17)kritikaster schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 March 2013, 11:09)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




kijk een heffing op winst uit kapitaal daar kan ik mee leven en zit logica in, wie winst maakt moet belastingen betalen ongeacht of deze winst uit kapitaal of arbeid komt, momenteel is het zo dat winst uit arbeid zwaarder belast word dan winst uit kapitaal en dat werkt de werkgelegenheid niet in de hand.
Hetgeen ze in cyprus doen is een heffing op het spaargeld en blijkbaar niet op de winst van dat spaargeld, dit begrijp ik niet en is in mijn ogen diefstal, maarja de banken en hun aandeelhouders moeten gered dus wie moet er bloeden denk je? yannis met de pet natuurlijk

Idd, als ik morgen bij je inbreek en ik pik 6,5% van wat er in je kistje lag, dan is dat diefstal. Ik zal snel in de bajes zitten, (maar dat is op zich ook geen probleem, want de volgende morgen loop ik toch weer vrij op straat en kan ik herbeginnen), maar de Trojka, de regeringen, ooh maar, idd, de aandeelhouders moeten gesust worden en Jef met de pet kan de pot op ! (bij manier van spreken hé Jef ...).Big Grin

BTW kritikaster , ik draag een Stetson, dus voel ik me echt niet aangesproken ofte gebelgd. Ik ben wel gebelgd als mensen hoed zeggen inplaats van Stetson, je zegt toch ook niet banaan tegen een Chiquita.Tongue
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#38
(17 March 2013, 20:52)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En ..... wat is nu het probleem met die bankautomaten??
Dat ze leeg zijn, dat gebeurt wel meer als er een feestje aangezegd is.
Een paar jaar geleden hebben ze omstreeks carnaval, in Rethymnon ook wat kleingeld uit de muur gehaald. TTZ ze hebben gewoonweg de hele ATM er uit de muur gesnokt , dat is ook een manier om aan je geld te komen. ROFL

Sto Kallo
Jef Dockx

Het perverse is dat ze niet gewoon leeg zijn (zoals overal wel eens gebeurd), maar dat de stekker eruit getrokken is. Moedwillig dus omdat niemand geld zou beginnen afhalen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#39
(17 March 2013, 21:37)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 March 2013, 20:52)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En ..... wat is nu het probleem met die bankautomaten??
Dat ze leeg zijn, dat gebeurt wel meer als er een feestje aangezegd is.
Een paar jaar geleden hebben ze omstreeks carnaval, in Rethymnon ook wat kleingeld uit de muur gehaald. TTZ ze hebben gewoonweg de hele ATM er uit de muur gesnokt , dat is ook een manier om aan je geld te komen. ROFL

Sto Kallo
Jef Dockx

Het perverse is dat ze niet gewoon leeg zijn (zoals overal wel eens gebeurd), maar dat de stekker eruit getrokken is. Moedwillig dus omdat niemand geld zou beginnen afhalen.

Ja, ja gasten , ik weet het . laat je toch niet zo opstangen hé.Hypocrite
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#40
Nog 2 volgens mij interessante artikels:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






en over het depositogarantiestelsel tot 100.000 euro per persoon: zelfs in Duitsland 'valt hun euro' dat het taboe doorbroken kan zijn...:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ook Rudi Vranckx besteedt er aandacht aan:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






en ook Bruno Tersago:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)