Vijgenboom laten overwinteren - Tips gevraagd
#1
Ik heb de nogal vreemde gewoonte om van elke vakantie in Griekenland een souveniertje mee te nemen.
Niets vreemds zullen jullie roepen, maar ik neem geen ouzo, olijfolie of plaatselijke lekkernijen mee maar......... stekjes van locale planten.

De meeste van hen groeien prima in ons klimaat. Oleander en olijfboompje staan in een kuip en gaan 's-winters de garage in. Maar m'n vijgenboom is inmiddels zo uit de kluiten gewassen dat we 'm dit voorjaar in de volle grond hebben gezet. Ik vraag me echter af of ie de koudeperiode die er schijnbaar staat aan te komen zal overleven. Ik heb de wortels inmiddels afgedekt met de takken van m'n kerstboom (over recyclen gesproken Hypocrite ) , de takken bij ekaar gebonden en met karton ingepakt.

Zou dat voldoende zijn? Heeft iemand hier ervaring met het overwinteren van een vijg (vorig jaar was het immers ook bar en boos)?

Alvast bedankt voor jullie info,

K-A
Quote
#2
(03 January 2010, 14:09)Karen-anna schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb de nogal vreemde gewoonte om van elke vakantie in Griekenland een souveniertje mee te nemen.
Niets vreemds zullen jullie roepen, maar ik neem geen ouzo, olijfolie of plaatselijke lekkernijen mee maar......... stekjes van locale planten.

De meeste van hen groeien prima in ons klimaat. Oleander en olijfboompje staan in een kuip en gaan 's-winters de garage in. Maar m'n vijgenboom is inmiddels zo uit de kluiten gewassen dat we 'm dit voorjaar in de volle grond hebben gezet. Ik vraag me echter af of ie de koudeperiode die er schijnbaar staat aan te komen zal overleven. Ik heb de wortels inmiddels afgedekt met de takken van m'n kerstboom (over recyclen gesproken Hypocrite ) , de takken bij ekaar gebonden en met karton ingepakt.

Zou dat voldoende zijn? Heeft iemand hier ervaring met het overwinteren van een vijg (vorig jaar was het immers ook bar en boos)?

Alvast bedankt voor jullie info,

K-A

Tja, ik heb geen ervaring met een vijgenboom. Wel met laurier en bijvoorbeeld een eucalyptusboom. Ook aan warme klimaten gewend. Bij extreme kou, zoals nu, pak ik de voet/wortelaanzet in met bubbeltjesplastic. Maar... als de kou erg lang aanhoudt en heftig is, is dat geen garantie voor overleven. Mijn eerste eucalyptusboom heeft een zeer ijzige periode van zo'n twee weken (inmiddels weer al járen geleden) helaas niet overleefd. Het was gewoon té lang té koud. Ik geloof niet dat er dan een effectieve overlevingsmethode is.
Succes!
Quote
#3
Tijdens de vorige strenge winter is m'n vijgenboom (meegbracht uit Ixia-Rhodos) vrijwel geheel doodgevroren. Hij was inmiddels 5 jaar en zo'n 3 meter hoog. Eind voorjaar bleken er vanuit de wortels toch weer nieuwe takjes aan te komen. Ik heb 'm toen helemaal terug moeten snoeien helaas. Inmiddels is ie weer zon anderhalve meter hoog en wil ik 'm kost wat het kost goed laten overwinteren. Op websites van tuincentra las ik dat vooral de wortels goed beschermd moeten worden, bijvoorbeeld door denne- of coniferentakken rond de wortels te leggen. Gisteren heb ik 'm voor alle zekerheid extra ingepakt met karton en afgedekt met een plastic zak. Die gaat er uiteraard weer af zodra de strenge vorstperiode voorbij is om schimmels te voorkomen.

[Afbeelding: ra5j5g.jpg]

Een kleiner exemplaar staat een paar meter verderop in de verwarmde garage en die begint al blad te krijgen......

[Afbeelding: n5m145.jpg]

Ger
Quote
#4
Wat ik weet is zie
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Sucses.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vijgenboom de winter overleeft? Eleni 22 14.411 25 June 2015, 15:44
Laatste bericht: Erwin
  Griekse vriend emigreert naar Nederland, tips en/of ervaringen gevraagd! Fotini 6 6.849 20 October 2012, 19:12
Laatste bericht: Marina
  De toeristen de crisis laten meebetalen? vlagreco 17 9.540 11 July 2012, 10:13
Laatste bericht: Erwin
  oleander overwinteren moraitika 4 6.305 18 December 2011, 19:27
Laatste bericht: moraitika
  Olijfboompjes overwinteren - maar hoe? Jill 19 13.646 26 October 2011, 20:11
Laatste bericht: philippos

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)