Griekse boodschappen goedkoper?
#1
Ik vond een raar bericht in Kathemerini, dat stelt dat de Griekse boodschappenmand heel wat goedkoper is dan in een aantal Europese landen.Misschien vergis ik me, maar ik meen me toch te herinneren dat er door nogal wat ter plaatse wonende of goed bekende mensen van Oriste juist over de duurte in Griekenland bericht wordt.Is de situatie de laatste twee jaar soms ten gunste veranderd?Ze schreven:

Greek shopping basket is cheaper than those in UK, France, Spain.

Consumers in Greece have access to cheaper basic products at supermarkets than their European counterparts, a survey for 2012 has revealed.

The average price of 20 basic products at Greek supermarkets is lower than at similar outlets in Britain, France and Spain, according to the study by the Institute of Retail Consumer Goods (IELKA), published on Tuesday.

The Greek shopping basket is 24 percent cheaper than its equivalent in the UK, 30 percent less than in France and 1.5 percent lower than in Spain.

Value-added tax, which is comparatively higher in Greece, accounts for a significant share of retail prices in this country. Excluding VAT, Greek prices are 44 percent cheaper than in the UK, 39 percent below the French average and 8.5 percent lower than in Spain.

The IELKA report says that prices have declined in Greece as suppliers and retailers try to bring them into line with salaries and pensions, which have been slashed.



ekathimerini.com , Tuesday March 19, 2013 (23:19)

Zijn de prijzen nu echt zo verlaagd en aangepast?
Quote
#2
Supermarkten alleen, ok. Ook Unilever en Numico weten sinds jaar en dag dat je in Griekenland wat minder winst maakt, maar nog altijd voldoende winst. In deze crisis nemen ze nu genoegen met lagere winstmarges zoals 10 jaar terug, anders verdwijnt hun omzet in Griekenland helemaal.
Maar neem de benzine mee in de berekening, en de energiekosten, en de belastingen, dan is de Griek heel veel duurder uit dan voorheen. Eén belastingstap verder en supermarkten zullen hun deuren gaan dichtgooien, of het aanbod beperken tot inkooptechnisch de allergoedkoopste producten zoals paard-word-rundvlees en bier uit China. Ik wed dat die trend al heeft ingezet.
Quote
#3
Dit verbaasd mij. Ik was onlangs in Nederland en de boodschappen (in de supermarkt) zijn bv daar toch echt een stuk goedkoper. Wat je wel ziet in Griekenland is dat er, in vergelijking met een paar jaar geleden, veel meer aanbiedingen zijn en als je daar goed op let kun je flink besparen.
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#4
Ik kan alleen voor Skyros spreken, maar ik herken niets in dit bericht. Het tegenovergestelde zelfs durf ik te zeggen.

Nu val ik in herhaling, want dit is al eens eerder door mij en andere forumleden genoemd onder een ander topic, maar ik wil alleen nog maar eens aangeven dat het leven hier (op dit vlak en op vrijwel alle andere vlakken inmiddels) enorm hoog is.

Onder basisproducten, en dit gaat voor ons als jong gezin op, versta ik yoghurt (voor de meisjes kost een yoghurtje 1,20 voor 100ml, voor mij 1,15 voor 125ml); bruin brood (14 sneetjes fabrieksbrood ruim 2 euro, ik maak het sinds een jaar zelf); melk (1,82 per liter; ook dit halen we nu direct van de leverancier die toevallig bij ons in het hotel logeert als hij de supermarkten hier voorziet van spullen. We betalen dan 1,15); luiers (bij gebrek aan keuze in goedkopere merken, pampers 26 stuks 13,10, afhankelijk van wat ze hebben. Libero is soms iets goedkoper, maar is er niet altijd in de juiste maat). En ga zo maar door. Ik heb geen idee hoe duur dit allemaal in de door Aleko genoemde landen is en kan ook minder goed vergelijken met het vasteland, want als we daar al eens zijn (en dat is zelden), dan slaan we groot in bij de Lidl en de Ena (een soort Makro), maar deze prijzen lijken mij vrij hoog.

Ik kan me in ieder geval niet vinden in het stuk van de Kathemerini.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#5
Volgens mij klopt het ook niet. En dat komt volgens mij omdat er - in elk geval op de kleinere eilanden - veel te weinig concurrentie is. De supermarkten kunnen daar vragen wat ze willen omdat de consumenten nauwelijks alternatieven hebben. Op Samos is een Lidl en sinds een paar jaar zie je de Grieken daar nu ook inslaan terwijl ze daarvoor hun neus ervoor ophaalden. Roomboter bv voor in de Hollandse appeltaart kost daar 1,39; in de Xatzikostas 3 euro. (NL 1,18).
In de Xatzikostas is het nu ook heel stil.
[/quote]
Quote
#6
Maar heeft iemand weet van de prijzen in de Franse, Spaanse en Engelse supermarkten?
Ze hebben het niet over Nederland.
En wat ik me nog kan herinneren van de keren dat ik in Frankrijk en Spanje boodschappen heb gedaan, weet ik dat ik het idd niet goedkoop vond.
Iemand recentelijk nog boodschappen gedaan in deze landen?
Quote
#7
(20 March 2013, 10:20)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar heeft iemand weet van de prijzen in de Franse, Spaanse en Engelse supermarkten?
Ze hebben het niet over Nederland.
En wat ik me nog kan herinneren van de keren dat ik in Frankrijk en Spanje boodschappen heb gedaan, weet ik dat ik het idd niet goedkoop vond.
Iemand recentelijk nog boodschappen gedaan in deze landen?

In 2011 heb ik boodschappen gedaan in Zuid-Frankrijk en daar was oa vlees zo een 25% goedkoper dan in Belgie, ook verse groenten en wijn was beduidend minder dan bij ons, maar ja, je zit daar in een regio waar het geproduceerd wordt natuurlijk, maar iets zeer eigenaardig, sommige Belgische bieren waren daar goedkoper dan bij ons. Ook waren mosselen en vis zeer goedkoop, maar daar heb je weeral de zelfde reden als hiervoor: lokale verse produkten zijn altijd goedkoper dan wat je in de supermarkt koopt verpakt in plasticfolie en dikwijls geproduceerd in Duitsland (oa LIdl)
Quote
#8
Onderstaande cijfers schetsen de situatie per juli 2012. In Griekenland zijn de levensmiddelen net iets duurder dan in Nederland. De Nederlandse levensmiddelenprijzen behoren dan ook tot de laagste van Europa: alleen Turkije en Polen kennen lagere prijzen. In Zwitserland moet je daarentegen bergen geld neertellen voor je boodschappen.

[Afbeelding: 21j6brc.jpg]


Bron: ABN-Amro Sector-update Supermarkten, juli 2012.
Quote
#9
In bovenstaande grafiek zijn de nieuwe btw tarieven voor Nederland nog niet aangepast dus?
Ik vond in de Griekse supermarkt(vorige zomer) met name de duitse produkten erg duur,
terwijl wij hier naar de Duitse supers zoals Aldi en Lidl moeten voor de lagere prijzen???
Quote
#10
Wij gaan elke week naar de Lidl en soms naar de Carefour of de AB. Als ik de prijzen soms vergelijk van de Lidl hier en de Lidl in Nederland (gewoon op de site van de Lidl in Nederland en hier op Kreta) is alles stukken duurder. En als wij 1 keer per jaar even in Nederland zijn en we gaan naar de Albert Heyn of de Aldi of de Lidl dan pas zie je goed de prijsverschillen. En het uitgebreide assortiment in Nederland. Voor het fruit, groente en vlees gaan wij gewoon hier in ons dorp inkopen doen. En in de zomermaanden hebben wij onze eigen groentetuin met tomaten, uien, komkommers enz. enz.
Ik kan me voorstellen dat Griekse gezinnen met een laag inkomen echt schrikken van de prijzen hier in de supers.
De Haarlemse mug.'s signatuur Als je met beide benen op de grond blijft staan, kom je geen stap verder.
Quote
#11
(20 March 2013, 11:45)hilly schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In bovenstaande grafiek zijn de nieuwe btw tarieven voor Nederland nog niet aangepast dus?
Ik vond in de Griekse supermarkt(vorige zomer) met name de duitse produkten erg duur,
terwijl wij hier naar de Duitse supers zoals Aldi en Lidl moeten voor de lagere prijzen???

Tingeling, toetoet! De laatste btw-wijziging (van 19 naar 21%) was per oktober 2012. Dat is inderdaad ruim na de opmaak van het staatje hierboven. Maar dat is verder niet zo heel relevant: het gaat hier om levensmiddelen. En voor voedingsmiddelen is het ongewijzigde btw-tarief van 6% van kracht. (Ik neem aan dat de definities van levensmiddelen en voedingsmiddelen elkaar voor een groot deel overlappen.)
Quote
#12
wasmiddelen en dergelijke, alcoholhoudende dranken, eigenlijk alle dingen die je rekening in de winkel flink opschroeven zijn toch echt naar 21% gegaan.
Quote
#13
Sinds de invoering van de euro vond ik Griekenland altijd duurder dan Nederland, behalve brood. Moet er wel bij vermelden dat ik altijd in de plaatselijke kleine, rommelige supermarkt boodschappen deed. Daar staat tegenover dat eten in een taverne spot goedkoop was/is, voorwaarde is dan wel dat je van het Griekse eten houdt, in mijn geval niet.
Quote
#14
En dat laatste begrijp ik dus echt nooit. Hoe kan het nu zo duur zijn in de supermarkt terwijl je bij een taverna voor een appel en een ei kunt eten?
Hier in Nederland rijzen de prijzen van de horeca de pan uit.
Quote
#15
Als je wilt vergelijken met bijv de Lidl kijk je op de NL site en de GR site
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





vertaald in het Engels
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Dan de btw, laagtarief is 13 % dat is voor alle levensmiddelen en hoog tarief voor de rest 23% en dat hakt er lekker in.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#16
De prijzen griekenland worden nog steeds ernstig beinvloed door de (te) hoge transportkosten en de invloed van de tussenhandel.
Daarnaast heb ik heel vaak gezien dat kleine supermarktjes hun spullen kopen in een grote supermarkt en daar dan weer een pris bovenop zetten.
Quote
#17
De GR-Lidl is stukken duurder in ieder geval dan de Duitse: de Lidl in GR heeft geen concurrentie van Aldi - die heeft het 1 paar jaar geprobeerd en is dan uit GR verdwenen.
In D denk ik geeft het geen sociale onrust omdat de laagst betaalden en de overige financieel zwakken daardoor kunnen "overleven".
Johannes
Quote
#18
Niet vergeten dat:
a. Griekenland erg veel van wat er in de winkels te krijgen is moet importeren.
b. Leveranciers uit het buitenland wat op de prijs doen (risicogeld), omdat Griekse importeurs vaak betalingsmoeilijkheden hebben (zeker nu). Dat zijn exportrisico's die te verzekeren zijn, en dat zit gegarandeerd in de prijs die Griekse importeurs al moeten betalen.
c. Op alle eilanden er nog een extra bedrag aan boottransport in gaat zitten.
Quote
#19
Alles wat moet overkomen is inderdaad duurder dan hier, wat vrij logisch is. Toch vind ik dat je nog goedkoop je inkopen kan doen. Wat echt duur is, is wc papier, keukenrol, servetten, enz... Ongelooflijk!!! Dat kan je maar beter in de Lidl kopen. (hier trouwens ook).
Quote
#20
De lokaal geproduceerde dingen zijn nog wel goedkoop, daarom kan ook betaalbaar gegeten worden in taverne's:
Tomaten, augergines, courgettes, komkommers (alles uit de beruchte plastic greenhouses), kip, konijn, nog enige vissoorten, olijven en olijfolie, sinaasappels. Dan nog wijn (helaas tot massaproduct in 5/10 liter kartons verworden, toegegeven anno 2012 kreeg je er meestal nog géén koppijn van), amstel/heineken uit griekse brouwerijen, raki, enkele pasta-soorten, diverse kruiden, en dan is het betaalbare food-lijstje al bijna compleet. Feta en rijst (beide import) blijken ook nog betaalbaar.

Wat betreft wc-papier en andere poetspapiertjes: het weegt niks en zijn dus altijd erg grote volumes, genereert daarom enorme extra transportkosten. Je krijgt een vrachtwagen nooit aan zijn maximum tonnage vol met wc-papier, en de winst op een volle vrachtwagen is ook gering. Rijst daarentegen is kwa transport erg efficient in gewicht/volume/winst per lading, en kan dus makkelijker aan de redelijke prijs blijven.
Quote
#21
@Petraki . Feta importartikel ?
Quote
#22
Er is nog wel lokale feta te vinden, maar dit is geenszins genoeg om de bevolking en de toeristenmassa's te bedienen. Het gros van de feta komt uit Denemarken, en ik meen dat er ook een Hollands aandeeltje in is.
Quote
#23
Ik denk dat de meeste produkten heel goed in Griekenland zelf geproduceerd zouden kunnen worden.
Maar er moet en spullen uit de HELPENDE EUROlanden afgenomen worden,anders hadden ze nooit zoveel geld in griekenland
geinvesteerd.
gewoon ordinaire zakkenvullers
Quote
#24
Van die "kleine" feitjes:Hoewel we in Noord-Europa qua temperaturen nog midden in de Winter zitten, is het nu echt overal officieël Lente.

Er komen dus ook al wat statistiekcijfers naar buiten.

In de vorige winter(2012) werd er in Griekenland 1.000.000 ton huisbrand-/stookolie verkocht en naar ik aanneem ook verbruikt.

In de zojuist afgelopen winter(2013) konden de Grieken het met slechts 374.000 ton toe.

Een paar mogelijkheden: A)Extreem zachte, korte winter.
B)Grieken zijn watjes en aanstellers; hebben hun huizen in de vorige winter véél te warm gestookt;nu gewoon een extra jas aan en verder niet zeuren.C)Grieken - en dan speciaal de oudjes - hebben zitten verrekken van de kou.De nog te publiceren sterftecijfers zullen aantonen dat sterfte onder ouderen,zwakkeren,zieken, veel hoger ligt dan in 2012. D)Door de krankzinnige door de trojka opgedrongen - en door het parlement ruimschoots geaccepteerde - austerity-maatregelen kan het eerlijke hardwerkende gedeelte van de Griekse bevolking niet meer in haar basisbehoeften voorzien en moet door NGO's,UN en Europese noodfondsen, onmiddelijk en op ruime schaal van hulp voorzien worden.

Welke optie lijkt u het waarschijnlijkst met deze Pasen, waarin de Roomse Paus in wanhoop overgegaan is tot het fascitoïde kussen van baby's en het door aanraking genezen van hem aangereikte geestelijk gehandicapte kinderen?
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Reisje Griekenland 60% goedkoper!? Wick 6 5.217 23 November 2011, 01:20
Laatste bericht: Maria
  Villa's op Kreta steeds goedkoper oriste 1 2.993 02 May 2011, 14:47
Laatste bericht: El Greco

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)