Thema vd maand april 2013: Mijn eigen stukje Griekenland thuis
#1
Deze maand op verzoek als thema van de maand:

Mijn eigen stukje Griekenland thuis

De afgelopen tijd zijn we op het forum heel wat leuke foto's tegengekomen van Griekse taferelen in Nederland en Vlaanderen. Sommige forumleden hebben een 'Grieks' hoekje in hun woonkamer gemaakt; weer anderen hebben een 'Griekse tuin' met authentieke Kretablauwe tafeltjes en stoeltje op hun terras.

Wie herkent dit en heeft ook z'n eigen kleine stukje Griekenland aangelegd in zijn/haar huis of tuin?

Zelf heb ik de merkwaardige hobby om van elke vakantie in Griekenland een plant, struik of boompje mee te nemen en die in m'n tuin te planten.
Zo ben ik beretrots op m'n eigen oleander uit Agia Pelagia/Kythira en m'n inmiddels flink uit de kluiten gewassen vijgenboom, ooit meegenomen als klein stekje uit Ixia/Rhodos:

[Afbeelding: 6ivifs.jpg]

(foto gemaakt in de afgelopen herfst, vandaar de al ietwat verkleurde bladeren)

Ik ben benieuwd hoe andere Oríste!-leden een stukje Griekenland thuis creëerden.........

NB: Alle eerdere "Thema's van de maand" zijn
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




te vinden.

Tip: ook foto's plaatsen in je berichtjes? Gebruik de nieuwe Tinypic-plugin-button onder je berichtje.
Quote
#2
[Afbeelding: 90av5w.jpg]
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#3
bij ons in de tuin[Afbeelding: a3i59e.jpg]

nog een met olijfboom
Quote
#4
met olijfboom


Ingesloten bestanden Thumbnail(s)
   
Quote
#5
wij hebben ook een stukje griekenland in de tuin.
een grieks tuinhuisje met terras, waar we vandaag een griekse bbq gedaan hebben, volledig uit de wind en in de zon hadden we er vandaag 20° wie doet beter in belgie of nederland? ohja en wat je niet ziet maar wel heel belangrijk voor een geslaagde bbq is de muziek, je waant je zo op 1 of ander eiland
[Afbeelding: 2cqd2er.jpg]

dit was op het einde van de bbq, de verplichte metaxa ;)
[Afbeelding: 20gemhz.jpg]
Quote
#6
Het bureau in Brussel waarop we werken...
Lijkt eerder een reisbureau, alles bekleed met posters, de vlag...
[Afbeelding: 34ih5bb.jpg]
Quote
#7
Een klein hoekje in mijn keuken die mij vooral op zonnige dagen doet wegdromen

[Afbeelding: 2qaijjb.jpg]
Quote
#8
We hadden nog een stukje muur van 3.00x2.50m over in ons huis met de gedachte, ooit wil ik dit in het echt, dus inplaats van een schilderij er maar een muurschildering van gemaakt.


[Afbeelding: 9vd2lj.jpg]
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#9
om deze maand af te sluiten , heb ik mijn platenhoekje ook een grieks tintje gegeven :)

[Afbeelding: 5n7l81.jpg]
Quote
#10
Weliswaar een oude topic maar aangezien er sinds die tijd (3 jaar geleden) héél wat leden bij zijn gekomen op Oríste zijn er vast wel meer leuke foto's van Griekse stekjes in Nederland en Vlaanderen te verwachten lijkt me. Misschien een leuke gelegenheid om de laatste paar donkere weken, voordat eindelijk de lente weer begint, te overbruggen met dit soort zonnige tafereeltjes........
Quote
#11
Griekse stekjes schreef je. Daar heb ik er een aantal van, maar in een andere vorm dan waar je op doelt denk ik.

Het gaat hier om twee soorten Aloa Vera's in een "gelachtige" uitvoering. De grote plant links op de foto wijkt iets af van de anderen, die laagbloeiers zijn, zich snel vermeerderen, en makkelijk laten stekken.

De reden van plaatsing is volgende.
Al jarenlang krijg ik bij warm weer in combinatie met zonneschijn last van vreselijk jeukende huidirritatie in de vorm van bultjes/blaasjes op meerdere lichaamsdelen.
Dermatologen schreven me verschillende zonnebrandcremes voor en een aantal smeersels voor behandeling na het zonnen. Dit heeft helaas nooit goed geholpen.

Twee jaar geleden kreeg ik via een Griek een tip de gel die deze planten afscheidt op de geïrriteerde huid te smeren.
Binnen een week, terwijl ik in de Griekse zon toefde, was de ellende vrijwel verdwenen!
De plant is vaak langs de weg te vinden. Het gaat niet om de grote stugge versie, die overigens eens in de zoveel jaar wordt gemolken. Het witte sap ervan wordt in veel producten gebruikt.

Behalve tegen deze bulten/blaasjes blijkt het ook snel en goed te werken als pijnstiller bij insektenbeten/steken, waaronder wespen en muggen. Bij ondefinieerbare uitslag als bijv. eczeem helpt het ook.

Hoe te gebruiken?
Snij met een scherp mes een blad onderaan de plant af. Je ziet dat er dan direct gel gaat vloeien. Je smeert je in daar waar nodig. Het blad stopt vanzelf met bloeden.
De doorns snij je heel kort af, zodat je je er niet aan prikt. Dit kan zo dat er geen gel verloren gaat. Stop het blad in een plastic zakje en bewaar het zo mogelijk in een koelkast. Het is namelijk langdurig bruikbaar.
Als je het weer nodig hebt snijd je er een dun laagje af en herhaal je de behandeling.

De plant laat zich makkelijk stekken. Steek met een mes de dag voor je vertrek rondom een klein exemplaar zo diep mogelijk in de grond en snijdt het plantje rondom los. Zorg dat er wortels meekomen. Deze wikkel je in absorberend papier (zakdoekje, wc- of keukenpapier), maak het nat, en doe dat gedeelte in een plastic zakje. Dit stop je in je (hand)bagage.
Thuisgekomen zorg je voor cactus houdende potgrond en zet je ze het best in een terracotta pot. Ze houden niet van veel water. Ze hoeven niet in de zon te staan.
Voor meer info kan je via Google veel vinden.

Als je acuut gel nodig hebt terwijl je terug naar NL moet snijd je een of meerdere grote bladeren af en verpakt deze in plastic. Vervoer ze in een plastic zakje. Thuisgekomen doe je één blad in de koelkast. De rest snijd je in stukken van een paar cm. en vriest deze in. Wanneer nodig ontdooi je een stuk en gebruik je het op beschreven wijze, en na gebruik leg je het in de koelkast.
Op deze manier is het dus ook te gebruiken, al word het na ontdooien wat slapper dan gebruikelijk.

Ik heb me laten vertellen dat de gel pas actief wordt na het derde jaar, maar of dat zo is, ik heb geen idee.
In elk geval is het handig wat voorraad te hebben als je wat kleine stekken meeneemt.

Sinds ik hiervan op de hoogte ben heb ik geen dermatologisch voorgeschreven zalven meegenomen! Dat zegt genoeg lijkt me!?


Ingesloten bestanden Thumbnail(s)
   
Quote
#12
Verwissel deze niet met de agave. Die is wat algemener en heeft meer grijsachtig blad. Wat grover ook. Agave geeft juist huidirritatie!!!
Quote
#13
Leuk en nuttig verhaal Buurman. Ik heb toevallig een buurman die ook aloe vera verbouwd,
maar dan echt voor de verkoop. Het was een proef, afgelopen jaar voor het eerst geoogst en hij was goed tevreden,
 over het resultaat.We praten hier dus over duizenden planten. 
Ik heb een paar planten van hem gekregen en ook de instructies om te gebruiken zoals jij beschrijft met die gel.
De bladeren aan onze planten zijn wat grover maar verder komt t een beetje op t zelfde neer.
Quote
#14
Wij hebben in onze voor- en achtertuin een "Judasboom" staan (Cercis). Voor de normale versie (zie foto), achter de rood bladige.
Het is een prachtige, niet te grote boom waar je het hele jaar van kunt genieten door zijn hartvormige bladeren welke in de herfst prachtig oranje-rood kleuren, de rode peulen welke er aan komen en tot na de winter blijven en de prachtige bloesem op stam in het voorjaar.
De eerste keer zagen we deze bomen op het plein in Corfu stad waar de paardenkoetsen staan. Daarna zagen we ze steeds vaker over heel Griekenland.
Ze staan in het hele Middellandse Zee gebied maar vooral in Griekenland zijn ze populair.
[Afbeelding: 969cgg.jpg]

Verder hebben we een klein Grieks hoekje in de gang waar kleine aandenkens hun plekje vinden.
Altijd leuk thuiskomen.

[Afbeelding: 23v0to6.jpg]
Quote
#15
(25 February 2016, 19:58)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Leuk en nuttig verhaal Buurman. Ik heb toevallig een buurman die ook aloe vera verbouwd,
maar dan echt voor de verkoop. Het was een proef, afgelopen jaar voor het eerst geoogst en hij was goed tevreden,
 over het resultaat.We praten hier dus over duizenden planten. 
Ik heb een paar planten van hem gekregen en ook de instructies om te gebruiken zoals jij beschrijft met die gel.
De bladeren aan onze planten zijn wat grover maar verder komt t een beetje op t zelfde neer.

Je bedoelt toch niet toevallig deze?  Undecided


Ingesloten bestanden Thumbnail(s)
   
Quote
#16
Lijkt er in ieder geval veel op. Is dit je tuin? Smile
Quote
#17
(26 February 2016, 08:07)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Lijkt er in ieder geval veel op. Is dit je tuin? Smile

Als het mijn tuin zou zijn, zou ik je buurman zijn. Maar ik heb geen huis in Gr.
De foto is
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 in Almiryda genomen. Links onder net voor de bijna haakse bocht in de weg.
Deze foto (bijlage) herken je misschien wel, mocht je daar wonen?

Overigens is op de voorgrond de stugge vorm van een Aloa Vera soort te zien, die heel graat kan worden. Van deze soort wordt melkachtig sap gewonnen en verwerkt in veel producten.


Ingesloten bestanden Thumbnail(s)
   
Quote
#18
Nee herken de plaats niet buurman, maar nu ben ik ook geen ster in het herkennen...
Ik sta altijd weer vesteld van hoe mensen hier ook die raadfoto's zo even oplossen.
Quote
#19
Ik heb verspreid door mijn huis foto's en aandenkens aan Griekenland. Daarnaast heb ik het kleinste kamertje een beetje een Grieks sfeertje gegeven Smile 

[Afbeelding: 2dhzmrn.jpg][Afbeelding: 16gea1k.jpg]
Quote
#20
[Afbeelding: 33jtjww.jpg]

[Afbeelding: 5vy98x.jpg]


[Afbeelding: 21j4wuc.jpg]

Klein beetje Griekenland thuis in huis.
Quote
#21
Petross is dat niet in mijn huis :)
Quote
#22
Ja volgens mij wonen wij in het zelfde huis Erna lol
Quote
#23
(26 February 2016, 13:50)Buurman schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(26 February 2016, 08:07)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Lijkt er in ieder geval veel op. Is dit je tuin? Smile

Als het mijn tuin zou zijn, zou ik je buurman zijn. Maar ik heb geen huis in Gr.
De foto is
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 in Almiryda genomen. Links onder net voor de bijna haakse bocht in de weg.
Deze foto (bijlage) herken je misschien wel, mocht je daar wonen?

Overigens is op de voorgrond de stugge vorm van een Aloa Vera soort te zien, die heel graat kan worden. Van deze soort wordt melkachtig sap gewonnen en verwerkt in veel producten.

Is dat geen agave, met heel andere eigenschappen (irriterend)?
Quote
#24
(26 February 2016, 18:33)arjanw schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(26 February 2016, 13:50)Buurman schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(26 February 2016, 08:07)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Lijkt er in ieder geval veel op. Is dit je tuin? Smile

Als het mijn tuin zou zijn, zou ik je buurman zijn. Maar ik heb geen huis in Gr.
De foto is
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 in Almiryda genomen. Links onder net voor de bijna haakse bocht in de weg.
Deze foto (bijlage) herken je misschien wel, mocht je daar wonen?

Overigens is op de voorgrond de stugge vorm van een Aloa Vera soort te zien, die heel goot kan worden. Van deze soort wordt melkachtig sap gewonnen en verwerkt in veel producten.

Is dat geen agave, met heel andere eigenschappen (irriterend)?

Ik heb het nog eens nagekeken. Het kan maar zo zijn dat je gelijkt hebt. De "melk" ervan wordt voor iets heel heel anders gebruikt en wel het maken van tequila. 
Heb ik me over deze plant destijds verkeerd laten voorlichten. Mja... ook Grieken vinden het al snel oké als ze niet helemaal begrijpen waar je het over hebt. Het zijn net mensen Wink
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Thema vd maand sep 2011: Vergane glorie oriste 82 77.689 23 October 2021, 11:46
Laatste bericht: Patrick
  Thema vd maand augustus 2011: Ouzo Yaniz 51 50.851 31 May 2018, 00:21
Laatste bericht: jacq1970
  Thema vd maand juli 2011: Zonsondergangen oriste 37 32.777 01 December 2017, 15:02
Laatste bericht: Rico
  Thema vd maand mei 2011: Dieren in Griekenland oriste 46 51.780 05 November 2017, 20:16
Laatste bericht: jacq1970
  Thema vd maand oct 2013: Griekenland en het milieu Ger 27 25.981 30 June 2016, 09:33
Laatste bericht: Nanny
  Thema vd maand dec 2012: Kerstmis in Griekenland(2) Ger 15 13.362 28 December 2015, 16:13
Laatste bericht: Bart0riste
  Thema vd maand juni 2013: Onbekend maar niet onbemind oriste 8 8.337 22 July 2014, 09:42
Laatste bericht: Pa Rakalo
  Thema vd maand september 2012: Griekenland met een knipoog oriste 52 45.914 09 June 2014, 21:34
Laatste bericht: Arthur
  Thema vd maand dec 2013: Het Griekenland-gevoel oriste 8 8.149 02 December 2013, 17:47
Laatste bericht: Andrebeek
  Thema vd maand nov 2013: De Griekse taal Ger 23 17.842 21 November 2013, 10:17
Laatste bericht: Markos

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)