Rondreis Cappadocië
#1
Ik ben net terug van een rondreis in Cappadocië. Cappadocië ligt niet in Turkije, hoor ik jullie denken. Dat klopt, maar net als in Istanbul en in het Pontos-gebergte ligt er wel wat Griekse erfgoed.

Ik ben bijvoorbeeld Göre gepasseerd, een oud Grieks, verlaten dorp. Triestig om te merken dat er helemaal niets mee gebeurt:

[Afbeelding: DSCN0233.JPG]

Dat haat ik dus aan Turkije. Er worden daar kolossale resorts neergepoot, maar naar duurzaam toerisme kan je er met een vergrootglas beginnen te zoeken. In Cappadocië zijn er gelukkig verschillende rotskerken uit betere tijden te bezichtigen.

[Afbeelding: DSCN0171.JPG]

[Afbeelding: DSCN0184.JPG]

[Afbeelding: DSCN0175.JPG]

[Afbeelding: DSCN2693.JPG]

[Afbeelding: DSCN2695.JPG]

[Afbeelding: DSCN2721.JPG]

Dat Turkije veel goedkoper is dan Italië, Griekenland of Spanje, vind ik intussen zwaar overroepen. Een Nederlandse medereiziger van Turkse origine kreeg er een fruitsapje goedkoper aangeboden dan de andere reizigers. De alcohol is er door het toedoen van president Erdogan peperduur geworden: 4 à 5 Euro voor een glas wijn of een Efes-bier. Let op mijn woorden: het zal niet meer lang duren voordat Griekenland terug een stuk populairder wordt dan Turkije en mét reden. Als ik een beetje zoek naar een goedkopere vlucht en een niet te dure accomodatie, komt het mij qua prijs ongeveer hetzelfde uit.

Dat Turkije nog veel te leren heeft over duurzaam toerisme, bewees eveneens de oude stad van Antalya. Er liggen verdorie tientallen piratenschepen voor toeristen aangemeerd met zeilen die 's avonds in neonlicht opkleuren. Dan hebben ze een mooi oud centrum (rond het oud centrum ligt weliswaar ontzettend lelijke hoogbouw), dan verneuken ze het leuke sfeertje met kitscherige piratenschepen. Dat zal je - denk ik - minder vlug merken in een stad als Thessaloniki.
Quote
#2
Ja, Turkije, niet mijn ding ... Net zoals bij vele Grieken, ik mot ze niet ...
Quote
#3
Dat Turken en Grieken elkaar niet moeten, valt met een dikke korrel zout te nemen, zo vertelde mij de Nederlandstalige gids van Turkse origine. Toen er een aardbeving nabij Istanbul was, waren de Grieken de eersten om de Turken te helpen. Toen er enorme bosbranden op Samos waren, waren de Turken de eersten om de Grieken te helpen. Over de tijd van de Grieken in Klein-Azië vertelde hij mij dat ze vredig naast elkaar leefden, hoewel Turken natuurlijk met Turken trouwden en Grieken met Grieken. In de vallei in Zelve die ik bezocht heb, leefden Turken en Grieken bijvoorbeeld vredig samen, want er waren zowel rotskerken als een kleine moskee.

[Afbeelding: DSCN2726.JPG]

[Afbeelding: DSCN2686.JPG]
Quote
#4
dat ontken ik niet, maar... ze zijn niet mijn ding.
Quote
#5
Ben er 1 keer geweest....Dank u, het hoeft niet meer. Prachtig land ook, daar niet van. Maar de mentaliteit???? Het constante aanklampen, 3 keer bijna beroofd geweest, uitgescholden omdat ik niets wou kopen, bespuwd, ...enz
Neen, dank u. Geen Turkije meer voor mij.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
(01 April 2013, 20:12)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar de mentaliteit???? Het constante aanklampen, 3 keer bijna beroofd geweest, uitgescholden omdat ik niets wou kopen, bespuwd, ...enz

Met het aanklampen ben ik akkoord. Wat het beroven betreft, in Istanbul en grotere steden moet je inderdaad oppassen, maar uitgescholden of bespuwd? Dat heb ik toch nog niet meegemaakt. Trouwens, een kameraad van mij is eens ooit in Athene een café binnengelokt door een kerel die zich als "kameraad" voordeed, waarop er vervolgens een prostituée naast hem kan zitten die zichzelf een drankje aanbod en hij erna iets van een 100 euro moest ophoesten. Hij is toen moeten gaan lopen terwijl er een viertal mannen (inclusief de "kameraad") achter hem renden. Dus je moet overal wel je ogen openhouden, denk ik dan... Maar goed, ik vind wel dat de Grieken het qua duurzaam toerisme veel beter aanpakken. Hoewel ik natuurlijk nooit op Corfu of Mykonos geweest ben.
Quote
#7
Volgens mij hoort dit op het Offtopic forum? Het is immers geen Griekenland.

En verder staat er een fout in je eerste post, je bedoelt te zeggen: Cappadocie ligt niet in Griekenland, hoor ik jullie denken. ;) Er staat nu Turkije en dat is het juist wel.

Ik heb verder ook niets met Turkije.
Quote
#8
De geschiedenis van Turkije met Griekenland is gecompliceerd en beladen met emoties. Daar komt nog bij dat de "exodus" van Grieken uit Klein-Azië twee versies kent, een Griekse en een Turkse. De waarheid is nooit goed boven water gekomen....
Quote
#9
(02 April 2013, 08:04)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De geschiedenis van Turkije met Griekenland is gecompliceerd en beladen met emoties. Daar komt nog bij dat de "exodus" van Grieken uit Klein-Azië twee versies kent, een Griekse en een Turkse. De waarheid is nooit goed boven water gekomen....

Net zoals er ellenlange discussies tussen Grieken en mensen van Skopje bestaan over de taal van Alexander De Grote.

(02 April 2013, 05:49)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Volgens mij hoort dit op het Offtopic forum? Het is immers geen Griekenland.

En verder staat er een fout in je eerste post, je bedoelt te zeggen: Cappadocie ligt niet in Griekenland, hoor ik jullie denken. ;) Er staat nu Turkije en dat is het juist wel.

Ik zou dat graag veranderen, maar ik krijg de volgende melding: "U kunt berichten alleen bewerken binnen 120 minuten nadat zij geplaatst zijn."

Ik ben het echt niet eens met je dat het off topic is. Turkije ligt vol met Griekse schatten uit het verleden. Er liggen écht véél verlaten Griekse dorpen. De bedenking die ik mij maakte toen ik er was, was dat Turkije nu nog een cultureel veel interessanter land zou zijn indien dat verdrag tussen Turkije en Griekenland om mensen uit te wisselen er nooit geweest zou zijn.
Quote
#10
mooi photos. ik wil ook graag daar een keer gaan.ik heb gereden van Bodrum naar Izmir en tot de griekse grenzen en vaak naar istanbul geweest met de auto, ik vind het zo mooi. on topic of off topic blijft mooi.
tegenwoordig trouwen de turken met de grieken ook .
Quote
#11
Wij gaan eerst pasen in Griekenland vieren daarna vetrekken wij richting Turkije om een rondreis te maken.
Eerst naar Istanbul.
De foto's van Capadokia doen mij goed.
Over een aantal weken zien wij de werkelijke grotten en kerken en nog veel meer.
Dank. Big Grin Big Grin Big Grin
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste rondreis Griekenland kim88 15 4.923 26 February 2018, 21:01
Laatste bericht: Natalie66
  Rondreis Oost-Macedonië kokino17 3 3.053 07 June 2017, 20:46
Laatste bericht: kokino17
  Rondreis Griekenland Loontjah 18 9.750 12 March 2014, 14:37
Laatste bericht: Loontjah

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)