bijna massale emigratie Griekse academici
#1
Nu weet ik dat de zwaardere topics op dit forum niet door iedereen gewaardeerd of gelezen worden. Mensen (en dan heb ik het niet specifiek over Oriste-leden) sluiten over het algemeen toch liever de ogen voor de moeilijke of sombere onderwerpen, wat dit ook moge zijn, en kiezen voor luchtigheid. Toch hoop ik dat sommigen van jullie wel een poging zullen wagen.

Mijn koumbara, wiens dochtertje ik heb gedoopt, is afgestudeerd wetenschapper. Zij heeft een aangrijpend stuk geschreven over de ontwikkelingen binnen haar vakgebied en dat van andere hoogopgeleiden.

Hier een paar losse stukjes daaruit:

"In 2008, after 5 years abroad as a postdoc, I decided to return home. I left the offer of a new three-year contract behind in order to return to an insecure Greek research environment. I felt I should offer something back to the Greek university system which I felt I owed a lot to. Now, two years after being elected as an assistant professor and still waiting to be appointed, I have started considering other options such as emigration, out of respect to myself both personally as well as professionally.

Given these conditions, Greek brain drain has reached alarming levels. According to a recent poll, 53% of university-age Greeks are considering emigration, and 17% have already made plans to emigrate. Greece produces large numbers of PhDs but most of them continue on to postdoctoral research abroad. This trend has peaked due to the crisis which also makes their return home very unattractive. In other words, we are facing a future where there will be no new generation to succeed the retiring researchers and academics.

This remarkable assault delivers a very clear message: science and education is not an immediate priority for the Greek government. Greek politicians, aligned with the dominant austerity policies, have no qualms about losing a generation of talented, innovative and highly-skilled workers exactly when society needs them the most. All the talk about scientific knowledge and education as the building blocks of long–term economic growth is just empty rhetoric. And while these policies might prove effective in ruling out the possibility of a Grexit, by neglecting education and science the very real possibility of the bankruptcy of Greece’s future is hanging over us all."
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#2
@Roosmarijn: ik denk niet dat de Oriste-leden de ogen sluiten voor de problematiek! De redenen dat er niet massaal gereageerd wordt - door mij o.a. zijn waarschijnlijk de volgende:
1. Er worden al ik weet niet hoe vaak elders commentaar gegeven op de situatie - alles wat je er over kunt zeggen is al gezegd
2. Er is geen simpele oplossing voor deze complexe materie
3. Niemand weet precies hoe het verder moet
4. Sommige mensen hebben nogal lange tenen en een kort lontje
5. De waarheid ligt - zoals zo vaak - waarschijnlijk in het midden
Dus wat valt er verder nog aan toe te voegen?
Quote
#3
Het gehele artikel is hier te lezen
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Bruno Tersago heeft het vandaag op Facebook geplaatst.
Ik heb eigenlijk ook niets toe te voegen, niet omdat ik niet wil, maar omdat ik er moe van wordt om steeds dezelfde dingen te zeggen. Het is en blijft een trieste zaak dat Griekenland een land zonder toekomst lijkt te worden......
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#4
@ElsR, ik zei niet dat Oriste-leden massaal hun ogen sluiten voor de zware problematiek, maar wel dat steeds meer mensen in het algemeen dit doen. Als iemand bijvoorbeeld een leuke foto van een dikke baby op het een facebookpagina plaatst, of een prachtige vakantiefoto, een korte twitter over een gaaf concert, krijgt het direct een boel 'thumbs up'. Zodra iemand een groot probleem aankaart (welke dit ook mag zijn; global warming, de oorlog in Syrie, de insecticide die straks alle bijen dreigt uit te roeien, steniging tot de dood volgt in landen als Afghanistan; je kunt een oneindige lijst opsommen), dan wordt er amper gereageerd.

Nu weet dat ik ook dat wij als mens alleen maar weinig kunnen betekenen, maar ik ben van mening dat als wij allemaal denken dat wij toch niets kunnen veranderen, dat dat gelijk staat aan opgeven en overgeven aan de perikelen van de machthebbers ter wereld; of dit nu de politici zijn (of buiten een echte democratie, de dictatoren), bankiers, of bijvoorbeeld degenen die monopolieposities willen hebben en patenten op bepaalde zaken die ten koste kunnen gaan van ons gewone burgers. We kunnen ook gezamelijk een vuist maken en ergens voor staan. Alleen als de meeste dingen nog een 'ver-van-je-bed-show' lijken, omdat het leven (buiten persoonlijke problematiek om) relatief gezien nog onbezorgd lijkt, dan is het ook makkelijker de ogen te sluiten.

Natuurlijk ben ik ook moe, doodmoe zelfs, van alle negativiteit, van alle zorgen. Maar mijn ogen sluiten, dat kan ik niet. We kunnen als mens in ieder geval op welke manier dan ook onze stem te laten horen, desnoods een handtekening zetten hier en daar. Dat is toch wel het minste dat we kunnen doen.

Misschien hebben jullie gelijk hoor, moeten we de meeste dingen maar negeren. We hebben immers al zoveel gezien en er is al zoveel gezegd; we worden bijna ongevoelig voor de beelden en geluiden. Maar wat doe je, als je noodgedwongen in een situatie zit (take your pick) en je schreeuwt bijna om aandacht, en de wereld blijft angstvallig negeren...
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#5
@Roosmarijn: je moet goed lezen wat ik schrijf. Ik schrijf NIET dat je de ogen moet sluiten voor de problematiek. Ik geef alleen aan waarom ik denk dat mensen niet massaal reageren over nieuwe crisis-berichten uit Griekenland.
Quote
#6
Ik kan wel vanuit mijn oogpunt zeggen waarom ik hier niet op reageer.
Voor mij is Oriste een stukje ontspanning naast alle andere drukke bezigheden die ik heb.
Een gezellig informatief forum.
Ik zit eerlijk gezegd niet te wachten op politieke discussies en negatieve berichten. Als ik daar behoefte aan heb zoek ik dat zelf wel op, maar dit hoeft dit niet op een Griekenlandforum maar kan overal op het www.
Als dit forum steeds meer die kant op zou gaan, haak ik idd af.
Quote
#7
Ik sluit mijn ogen hier zeker niet voor. Ik reageer eigenlijk nooit op dit soort topics omdat het een hoog "praten over"gehalte heeft. Vind ik niks aan. Het verbetert de situatie niet en een poltieke discussie hier draagt niet bij aan enige verandering.
Quote
#8
dit is toch een griekenlandforum, of niet soms? dus voortaan alleen maar de goed nieuwsshow ? Wil je het niet lezen, da,n laat je het maar zo.
Quote
#9
Dat doe ik ook, kritikaster. Maar Roosmarijn vraagt waarom er niet gereageerd wordt op 'zware' onderwerpen en dus staat het mij vrij daarop te reageren.
Als het een politiek Griekenlandforum wordt is het mij ook prima, maar dan ben ik snel vertrokken.
Quote
#10
Inderdaad is het waar wat Roosmarijn zegt, want zwaardere onderwerpen worden vaak niet gelezen of terzijde geschoven, niet alleen hier op het forum, maar in het algemeen. Sterker nog, problemen zowel politiek als maatschappelijk, worden in het algemeen gebagataliseerd zoniet doodgezwegen. ook in de media.
Quote
#11
Het is ook nooit goed hé. Als er geen reactie komt een gemopper, als men wel reageert en het past niet in het kraam van de auteur van het draadje weeral sores.
Dus @ Roosmarijn ik stel voor, schrijf al je fustraties weg in een boek, en noem het boek " Dona Quichot van Skiros". De geschiedenis is wat ze is en herhaalt zich steeds weer, dat is de circle of live.En de meeste mensen hebben een broedje dood aan geschiedenis. Dus als men ziendeblind in het leven wil staan is dat ieders keus en daar help geen moedertjelief aan.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
het is een groot probleem Roosmarijn en ik lees het zeker wel en erken al die vreselijke problemen in Griekenland.
Als ik een petitie moet tekenen om jullie te helpen, Griekenland te helpen sta ik altijd vooraan want het gaat me allemaal heel erg aan het hart.
Het is alleen dat ik het gevoel heb dat ik/ we hier gewoon niets kunnen doen dan de dingen die we al doen, naar Griekenland gaan en blijven gaan en in gesprekken hier aan mensen met vooroordelen en dingen spuien 'van horen zeggen' uit te leggen wat en hoe het er echt is, voor zover ik het allemaal onder woorden kan brengen.
Het is zeker geen onwil of desinteresse, in tegendeel. Ik weet eigenlijk gewoon niet meer hoe ik moet reageren op al dat trieste nieuws.
En......................Oriste alleen voor de ontspanning? nee hoor dan wordt het wel een heel saai iets, ik vind juist dat dit soort verhalen verteld moeten worden en wil je niet reageren, ben je daar vrij in uiteraard. Ik hoor echter juist graag van de mensen ter plekke hoe de situaties in het echt zijn want wat weten wij hier nou helemaal?
Soms reageer ik en soms ook niet, zit gewoon met mijn mond vol tanden dan en ietwat verslagen van het zoveelste trieste verhaal en dan bedoel ik niet dat IK die verhalen zat word maar dat ik gewoon ook even niet meer weet te verwoorden wat ik voel.

Hold on Roosmarijn en blijf vertellen!

Jeff we zaten gelijk te schrijven zie ik nu je reactie maar ik vind het persoonlijk behoorlijk grof wat jij schrijft.
Lekker laten stikken die mensen in Griekenland? Wil je het niet horen? Triest hoor als je mensen zo afvalt.
Quote
#13
Mariët,jij verwoord precies ook mijn gedachten.
Ik ben blij half mei naar Samos te gaan en hoor daar inderdaad de echte verhalen van Griekse vrienden,daar kan ik wat mee en niet alle story"s op t.v. en de negativiteit van vele journalisten die waarschijnlijk nooit zelf contact hebben met de locals van Griekenland.
Roosmarijn dapper meiske ga door,blijf vechten,net zo als in je boek Een dagboek in de Griekse crisis.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#14
Ben het helemaal met Mariët eens.
Oríste! is een algemeen Griekenland-forum waarop alle aspecten van het land besproken moeten kunnen worden. Daarom is het forum ook onderverdeeld in een flink aantal rubrieken.
Een forum alléén over allerlei vakantieperikelen of juist alléén over politieke kwesties zou doodsaai zijn, toch?

Juist een goede melange van onderwerpen maakt een forum tot een interessant geheel. Dus Roosmarijn: blijf vertellen wat je op Skyros beleeft; zowel de goede als ook de negatieve dingen.

NB: Persoonlijk reageer ik ook niet zoveel op dit soort serieuze onderwerpen.
Absoluut niet omdat ik m'n ogen er voor sluit hoor, maar gewoonweg omdat het een enorm gevoel van machteloosheid bij me losmaakt. Ook al zou ik het willen, ik wéét gewoon niet wat DE oplossing voor Griekenland zou moeten zijn op dit moment. Ik kijk vrijwel dagelijks Griekse televisie waarbij ik regelmatig, bij het zien van de beelden uit "mijn" geliefde Griekenland, helemaal volschiet Blush

Ger
Quote
#15
Ik denk dat ze ook wel allemaal graag genoeg zouden terugkomen, hoor... Als de toestand het zou toelaten!
Quote
#16
Het zijn de Grieken zelf die er verandering kunnen in brengen en niemand anders. "If you always do what you've always done, you'll always get what you've always got." Henry Ford (1863-1947).
Dus de houding van " etsie eine, ti na kanoume " , zal hen zeker niet verder brengen en daarmee brengen ze de toekomst van de jeugd van Griekenland zieker NIET op een goed spoor. Kinderen op de wereld zetten is één ding, de rest?????????.
Nu gedeelde smart is halve smart, ik ben blij dat er buiten mezelf nog een pak gefustreerde mensen rondlopen op deze aardkluit. Aan de reacties te zien zijn het er nogal wat.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#17
Gelukkig heeft ieder zijn eigen mening. Ik ben hier wel voor mijn ontspanning. Ellende maak ik zelf wel mee, daar hoef ik niet voor naar een forum.
Ook ik heb contact met Grieken ter plaatse maar die staan er toch heel anders in dan Roosmarijn, veel minder negatief.
Quote
#18
(16 April 2013, 22:05)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gelukkig heeft ieder zijn eigen mening. Ik ben hier wel voor mijn ontspanning. Ellende maak ik zelf wel mee, daar hoef ik niet voor naar een forum.
Ook ik heb contact met Grieken ter plaatse maar die staan er toch heel anders in dan Roosmarijn, veel minder negatief.

Roosmarijn is niet negatief, ze zit er alleen middenin met haar gezin en vertelt daarover enne................heb je haar onderschrift al eens goed gelezen?
Iedereen heeft zijn/haar eigen ellende Vito, we hebben allemaal ons rugzakje, van de één is die wat zwaarder dan van de ander. Ik ben ook niet overgeslagen bij die zware rugzakjes maar dat wil nog niet zeggen dat ik mijn ogen sluit voor de ellende van anderen.
Quote
#19
(16 April 2013, 22:13)Mariët schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(16 April 2013, 22:05)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gelukkig heeft ieder zijn eigen mening. Ik ben hier wel voor mijn ontspanning. Ellende maak ik zelf wel mee, daar hoef ik niet voor naar een forum.
Ook ik heb contact met Grieken ter plaatse maar die staan er toch heel anders in dan Roosmarijn, veel minder negatief.

Roosmarijn is niet negatief, ze zit er alleen middenin met haar gezin en vertelt daarover enne................heb je haar onderschrift al eens goed gelezen?
Iedereen heeft zijn/haar eigen ellende Vito, we hebben allemaal ons rugzakje, van de één is die wat zwaarder dan van de ander. Ik ben ook niet overgeslagen bij die zware rugzakjes maar dat wil nog niet zeggen dat ik mijn ogen sluit voor de ellende van anderen.

@Mariët
Met welke Griekse problemen zit dagdagelijks te worstelen daar in Nederland????
U vindt mijn uitspraken GROF, wel het is UW volste recht om mijn mening omtrent heel die heisa als GROF te bestempelen. Maar het is ook mijn recht om UW aanmerkingen over wat ik schrijf als behoorlijk IRRITANT te bestempelen.
En denk je nu echt dat men in Griekendand staat te wachten op de goede raad van mensen zoals U. Woorden zijn wind, daarom waait het altijd zo hard in bepaalde delen van Nederland.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#20
Op een forum als dit moet er niet alleen plaats zijn voor leuke toeristische weetjes, maar ook voor wat zich in het maatschappelijk leven afspeelt. Het is immers een Griekenlandforum in de breedst mogelijke betekenis. Dit forum is een kafeneion waarin over alles en nog wat gesproken kan worden, dus zeker over de bezorgdheden die de Griekse bevolking bezig houden... en zelfs slapeloze nachten bezorgen.
Niemand hoeft zich verplicht te voelen om op een politieke discussie of een maatschappelijk probleem te antwoorden. Zoals hierboven ook al aangegeven wordt: wat kunnen we zeggen, en vooral doén, om de situatie te verbeteren? Als we de oplossing zouden zien, dan zouden we als eersten in de rij staan om de suggestie te geven.

Ik denk wel dat veel forumleden, bij het lezen van dergelijke thema's, zich wel bewust zijn van de gestelde problematiek, en er ook begrip voor opbrengen, maar er niet op reageren omdat ze zich eveneens onmachtig voelen.

Wat mij persoonlijk betreft: het voelt verdomd (sorry voor de sterke uitdrukking) pijnlijk aan om te zien, te lezen, te horen, wat er de laatste tijd in Griekenland gebeurt. Als Griekse academici ernstig nadenken over emigratie, dan is dat heel spijtig. Als de bossen opgestookt worden omdat de stookolie onbetaalbaar wordt, dan is dat zeer bedenkelijk (en niet in het minst voor de prachtige Griekse natuur en milieu). Als er zwaar gesnoeid wordt in jobs en sociale voorzieningen, dan is dat zeer erg. Als hulpbehoevenden honger hebben en aan hun lot overgelaten worden, dan is dat schrijnend. Als zwaar zieken geen uitweg meer zien omdat de ziekenhuiskosten en medicatie onbetaalbaar worden, dan is dat onmenselijk.
Je zou voor minder negatief beginnen te denken.

Als men Roosmarijn een "Dona Quichot van Skiros" zou noemen, dan zou dat op het eerste zicht als oneerbiedig beschouwd kunnen worden. Maar, weet je, het is eigenlijk een eretitel! Ja, Roosmarijn heeft er niet één boek over geschreven, maar wel twee. En het zijn geen boeken vol frustraties, maar wel gefundeerde beschrijvingen over wat er allemaal aan de hand is én scheef loopt, degelijk gedocumenteerd en met gefundeerde achtergrondinfo. Petje af voor wie het kon realiseren om er twee boeken over te schrijven, terwijl ze een gezin met twee jonge kinderen op de been houdt, en ook nog eens samen met haar echtgenoot al het mogelijke en onmogelijke onderneemt om een hotel goed te runnen. Bovendien stelt Roosmarijn wel degelijk de daad bij het woord. Het was Roosmarijn die een oproep deed om haar doodzieke buurman Petros de nodige medische hulp te kunnen aanbieden omdat hijzelf niet meer weet van welk hout pijlen te maken. Het was Roosmarijn die een oproep deed om de schoolkinderen van Skiros niet (letterlijk) in de kou te laten zitten bij gebrek aan dure stookolie en wat lesmateriaal te bieden dat tenminste aan basis didactiek beantwoordt. Het was Roosmarijn die, samen met haar man, opgetreden is tegen ongeoorloofde houdingen à la Gouden Dageraad, ja zelfs onder hun eigen ogen op Skiros. Het was Roosmarijn die, tijdens een kort verblijf in Nederland, een interview gaf op de radio, en columns schreef in de Flair, om een correcter beeld over Griekenland te geven. Het zijn Roosmarijn en haar echtgenoot die, vanuit een sociale bewogenheid, de minder begoeden op Skiros een duwtje in de rug geven voor zover mogelijk, al is het maar op mentaal vlak. In dergelijke sociale bewogenheid zie ik geen negativisme, maar hulpvaardigheid in realisme. Zij sluit haar ogen niet voor de ellende die zich momenteel wel degelijk in Griekenland voordoet, en het is aan ons om daar ook onze ogen voor open te houden.
Hewel, daar kan ik maar één reactie op samenvatten: mijn petje af! Ik zie het er haar weinigen nadoen.

Roosmarijn staat daar niet alleen in. Er zijn er nog die zich het lot van de moe bespaarde Grieken aantrekken. Neem nu onze vrienden Dennis en Annuschka van de Griekse Club Yamas, die huishoudelijk gerief inzamelen (tot tandenborstels en schoenen toe) om deze mee te nemen voor wie het echt nodig heeft in Griekenland. Vandaag verschenen artikels:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ook voor hen mijn petje af. Grenzeloos respect.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#21
@Vlagreco, ik ben het volkomen met je eens!
Quote
#22
@allemaal: Natuurlijk snap ik dat sommigen hier komen voor een stukje ontspanning. Dat neemt dit hopelijk niet weg. Ook snap ik dat anderen, die de zwaardere en sombere topics lezen, soms met de handen in het haar zitten en zich gefrustreerd voelen na het lezen, wat heel begrijpelijk is. Het zijn ook vaak trieste zaken. Alleen als het om redenen als 'het is al bekend/oud nieuws' niet meer geschreven zou worden, of omdat we zo weinig kunnen doen (waar men ook gelijk in heeft, dat geef ik toe), dan verslapt de aandacht steeds meer, tot het op een gegeven moment in de vergetelheid raakt, terwijl de problemen onverminderd door blijven werken. Nu blijven deze economische problemen (die uiteraard leiden tot grote persoonlijke problematiek in vele huishoudens, en vele nare ontwikkelingen op sociaal vlak) nog veelal beperkt tot de zuiderlijke regio's, in ieder geval in deze heftigheid, maar dit zou zomaar kunnen veranderen. 'Belgie' (ik noem het land maar even zo, maar begrijp van velen dat dit gevoelig ligt) en Frankrijk zitten ook al in roerig water. Tot het misschien 'ons' huishouden treft, zoals het bijna letterlijk al ons leven heeft getroffen. Dan is het onrecht ineens zo groot en wens je dat de aandacht niet verslapt, zodat er hopelijk ooit iets kan veranderen.

Voor nu weet ik dat het hier slechts een topic is waar sommigen zich aan ergeren en sommigen zich machteloos door voelen en waar we inderdaad helaas maar zo weinig aan kunnen doen, dan wellicht de boodschap te blijven doorgeven.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#23
Ook ik ben het volkomen met jou eens Roosmarijn!
En als sommige de zwaardere topics niet prettig vinden om te lezen, nou, lees ze dan niet! Simpel toch? Dit forum heeft voor ieder wat wils. En dat gezeur en geruzie wordt je toch ook moe van.
Quote
#24
(16 April 2013, 23:10)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(16 April 2013, 22:13)Mariët schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(16 April 2013, 22:05)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gelukkig heeft ieder zijn eigen mening. Ik ben hier wel voor mijn ontspanning. Ellende maak ik zelf wel mee, daar hoef ik niet voor naar een forum.
Ook ik heb contact met Grieken ter plaatse maar die staan er toch heel anders in dan Roosmarijn, veel minder negatief.

Roosmarijn is niet negatief, ze zit er alleen middenin met haar gezin en vertelt daarover enne................heb je haar onderschrift al eens goed gelezen?
Iedereen heeft zijn/haar eigen ellende Vito, we hebben allemaal ons rugzakje, van de één is die wat zwaarder dan van de ander. Ik ben ook niet overgeslagen bij die zware rugzakjes maar dat wil nog niet zeggen dat ik mijn ogen sluit voor de ellende van anderen.
Maar iemand die zo begaan is en zoveel 'doet' af gaan zitten katten vind ik erg.
En nu houd ik er over op want dit topic is een serieus topic.
Hold on Rosmarijn en blijf vechten en praten.

@Mariët
Met welke Griekse problemen zit dagdagelijks te worstelen daar in Nederland????
U vindt mijn uitspraken GROF, wel het is UW volste recht om mijn mening omtrent heel die heisa als GROF te bestempelen. Maar het is ook mijn recht om UW aanmerkingen over wat ik schrijf als behoorlijk IRRITANT te bestempelen.
En denk je nu echt dat men in Griekendand staat te wachten op de goede raad van mensen zoals U. Woorden zijn wind, daarom waait het altijd zo hard in bepaalde delen van Nederland.

Jeff ik heb geen goede raad maar wel altijd een luisterend oor, dat is heel wat anders. Ik ben niet één van die beste stuurlui die aan wal staan gelukkig.
En....... ik heb zelf uiteraard geen 'Griekse' problemen hier in Nederland, mijn problemen zijn weer van een heel ander soort.
Ik vind het alleen erg als iemand die zoveel echt 'doet' afgekat gaat worden, dat vind ik zo laf en onterecht.
Nu weer verder on topic en ophouden met dit gemeier.

Nogmaals als je hier niet wil lezen, lees dan niet en vooral, reageer dan ook niet maar laat Roosmarijn alsjeblief haar zegje doen.
Quote
#25
er is een prachtig lied over deze situatie.en die ontspanning zoekt heb ik wel wat voorstellen maar ik hou het beleeft.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#26
Mij ontgaat een beetje de topic. Dit komt door de eerste alinea die topicstartster ongelukkigerwijs heeft gebruikt en waarop dus gereageerd wordt. Niet op de topic zelf. Want dat ging toch over de vertrek van Griekse hoogopgeleiden? Verbeter me als ik het verkeerd zie.

Het is ook geen topic waarop je veel reacties mag en kunt verwachten. Het is een gegeven. Griekse hoogopgeleiden vertrekken en nieuw hoogopgeleiden zullen moeilijker en moeilijker te vinden zijn, want er is voor velen geen geld meer om je kind op te laten leiden. Resultaat de zogenoemde vergeten generaties. Ik heb veel bewondering voor degenen die wel blijven en knokken voor Griekenland, ik heb een stuk minder bewondering voor degenen die blijven omdat ze al in het pluche van zakkenvullers zitten zonder respect voor hun medemens, maar uit pure egoisme.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#27
Voorbeeldje van het salaris van een academicus (Universiteit Master met paar jaar praktijk).
Voltijd-employee aan uni van Patras: netto/maand tot eind 2011 €1000, vanaf 2012 €900, woonlast 250 Euro. Kan alleen "overleven" d.m.v. financiele hulp van de ouders.
Als de best geschoolde figuren zo betaald worden hoe moet dan met de "rest".
Studierichtung informatica, dus zou zo naar het buitenland kunnen vertrekken . . maar blijft toch liever in GR.
Johannes
Quote
#28
dit fenomeen is niet alleen voor Griekenland weggelegd. Ook in andere landen gebeurt dat, ook in Nederland en geef ze eens ongelijk. Ook jongeren zie je steeds meer vertrekken, geen toekomst in je eigen land. Bovendien is dit niet van nu, misschien iets meer, maar toen ik in 1968 in Manchester studeerde, bleven ook studenten na hun studie uit o.a. Griekenland in Engeland.
Quote
#29
(17 April 2013, 06:57)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@allemaal: Natuurlijk snap ik dat sommigen hier komen voor een stukje ontspanning. Dat neemt dit hopelijk niet weg. Ook snap ik dat anderen, die de zwaardere en sombere topics lezen, soms met de handen in het haar zitten en zich gefrustreerd voelen na het lezen, wat heel begrijpelijk is. Het zijn ook vaak trieste zaken. Alleen als het om redenen als 'het is al bekend/oud nieuws' niet meer geschreven zou worden, of omdat we zo weinig kunnen doen (waar men ook gelijk in heeft, dat geef ik toe), dan verslapt de aandacht steeds meer, tot het op een gegeven moment in de vergetelheid raakt, terwijl de problemen onverminderd door blijven werken. Nu blijven deze economische problemen (die uiteraard leiden tot grote persoonlijke problematiek in vele huishoudens, en vele nare ontwikkelingen op sociaal vlak) nog veelal beperkt tot de zuiderlijke regio's, in ieder geval in deze heftigheid, maar dit zou zomaar kunnen veranderen. 'Belgie' (ik noem het land maar even zo, maar begrijp van velen dat dit gevoelig ligt) en Frankrijk zitten ook al in roerig water. Tot het misschien 'ons' huishouden treft, zoals het bijna letterlijk al ons leven heeft getroffen. Dan is het onrecht ineens zo groot en wens je dat de aandacht niet verslapt, zodat er hopelijk ooit iets kan veranderen.

Voor nu weet ik dat het hier slechts een topic is waar sommigen zich aan ergeren en sommigen zich machteloos door voelen en waar we inderdaad helaas maar zo weinig aan kunnen doen, dan wellicht de boodschap te blijven doorgeven.

@Roosmarijn, om even te nuanceren het zijn niet enkel Blgië en Frankrijk die in woelig water zitten, HEEL Europa zit in het slop. We worden tientallen jaren terug geworpen, zogaat het nu eenmaal , als je een hoogte hebt bereikt kan je daar niet eeuwig blijven en dus moet je terug naar af. Er zijn genoeg voorbeelden gekend van beschavingen die verdwenen zijn na hun hoogtepunt, voor een groot deel van Europa waren de gouden zestiger jaren dan ook een hoogtepunt. Alles kon alles mocht en het geld kon niet op, nu betalen we het gelag. Niet zo zeer mensen van onze generatie maar wel de verloren generatie , die wij opgezadeld hebben met een schuldenberg. Ik spreek over WIJ , daarmee bedoel ik onze generatie. Het zuidelijke gedeelte van Europa komt een beetje achteraan hinken maar zijn we als eerste aan de beurt, dat heb als je denkt dat de bomen tot aan het firnament groeien en dat zowat alles simpel te verwerven is zonder daarbij veel inspanning te doen. De " Middenstand" is een woord dat stilaan in de plooien van de geschiedenis zal verdwijnen, en samen met andere begrippen een plaatsje zal verwerven in de geschiedisboeken. Tenslotte China kan bogen op meer dan drie eeuwen ontdekkingen en uitvindingen, zij hadden al het wiel uitgevonden terwijl wij hier op ons continent nog rondkropen op handen en voeten. Maar China is reeds meerdere malen kopje ondergegaan en klimt telkens weer uit het dal, maar tegen welke prijs. Hou dat maar eens voor ogen, en kijk terug naar het verleden om de toekomst te zien.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#30
Vlagreco, Mariet, Helemaal eens met jullie reactie. Wil je het niet lezen wat Roosemarijn schrijft, sla het over. Ik vind het wel belangrijk dat er over gediscussieerd wordt en wil tevens de situatie in Griekenland volgen. Kan begrijpen hoe Roosmarijn zig voelt.
Hou ons op de hoogte meisje, al zijn we niet bij machte het op te lossen.
Groet Ostria computer
Quote
#31
Sorry beetje offtopic2 maar ik kan het niet laten om Tzimis te vragen: Heb je eindelijk je ezeltje kunnen verkopen?
Quote
#32
Nou hier blijven de academici ook maar studeren en studeren, want werk is er niet.
Vraag me af hoe dat goed moet komen als straks eerst de studieschulden afgelost moeten gaan worden!!!!!!!

Want we sluiten onze ogen ook voor onze eigen sores
Het is hier echt allemaal geen Hosanna, maar het zal wel een keer goed komen hopen we maar
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Griekenland bijna open voor toeristen, maar generale repetitie gaat fout iakovos 0 859 07 June 2020, 22:45
Laatste bericht: iakovos
  Grieken werken (bijna) het langst Ger 2 2.807 06 August 2013, 20:49
Laatste bericht: ElsR
  Grieken ook bijna onderweg naar het EK Corry 5 4.379 30 May 2012, 10:14
Laatste bericht: Zorbathagreek

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)