Grieksegids nieuws     
Aandacht voor de Neo-Nazi's in Een Vandaag
#1
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






In deze uitzending van Een Vandaag is aandacht besteed aan een film van een jonge Griekse documentairemaker. Ik had het filmpje al op de Griekse televisie gezien en was het op het internet tegengekomen. Ik kan me niet eens meer herinneren of dat nu op Oriste of elders was. Daarom plaats ik het (nogmaals) hier.

Overal om mij heen, in mijn directe en indirecte omgeving, probeer ik mensen bewust te maken van deze ontwikkelingen hier. Er zijn zelfs op Skyros al meerdere dingen gebeurd die ik zeer betreur. Ik kan er heel lang over schrijven, maar het punt is dat dit een zeer gevaarlijke ontwikkeling is. En niet alleen voor de inwoners van Griekenland, maar ook voor andere Europeanen. De economische crisis werkt als een katalysator voor deze neo-nazi's. Net als ruim 70 jaar geleden, maken ook zij op sluwe wijze gebruik van propoganda door in te spelen op angsten, en door kwetsbare mensen te manipuleren.

Een Nederlandse Griek die socioloog is van beroep, stipte iets aan in Een Vandaag waar ik ook al zo lang mijn vraagtekens bij zet: waarom doet de Griekse regering niets, of stelt de Troika dit niet aan de kaak? "Heel simpel", zei hij, "omdat zij er baat bij hebben. Op deze manier is de aandacht afgeleid en kunnen zij ongestoord doorgaan met de bezuinigingen." Of dit nu zo is of niet, punt is dat niemand er binnen de Griekse politiek, of zelfs op Europees niveau aandacht aan besteed, terwijl er nu toch zo duidelijk dezelfde paden worden bewandeld als de waargebeurde verhalen uit onze geschiedenislessen. Ik was nog niet geboren, en ik vermoed zelfs geen enkel Oriste-lid, maar wel heb ik als boodschap meegekregen van mijn ouders; dit mogen wij nooit vergeten, opdat het nooit meer zal gebeuren. Daarom is dit niet alleen een taak van politici meer, want blijkbaar zien zij niet de noodzaak in te grijpen, maar is dit een taak van ons als Europeaanse burgers. Bestrijd dit sentiment op welke manier dan ook. Breng het onder de aandacht. Vooral Oristeleden die in Griekenland wonen; bespreek het alsjeblieft in jullie omgeving. Want als wij niet oppassen met zijn allen, en dan bedoel ik iedereen binnen dit continent, dan is het straks te laat. Net als met heel veel andere zaken waar de burger geen enkele grip meer op heeft, omdat de politici ons keer op keer in de kou laten staan.

Sorry voor dit zware topic, maar het moest me van het hart. Ik weet gewoon zeker dat het geen ongegronde angst is die ik heb. Als aanhangers van deze partij immigranten uit ziekenhuizen werkt, lijsten met kindernamen van scholen opvraagt (jullie kunnen wel raden met welke reden) en geweld op geen enkele manier schuwt, is de stap naar nog veel erger zo gezet. Zij zijn de schaamte voorbij.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#2
En de fascisten zitten niet alleen in Athina, maar zijn nu ook op de cycladen. Ik woon op Naxos en een paar weken geleden hebben de fascisten hun eerste demonstratie op het naburige eiland Paros gehouden.
Quote
#3
Roosmarijn.

Een Nederlandse Griek die socioloog is van beroep, stipte iets aan in Een Vandaag waar ik ook al zo lang mijn vraagtekens bij zet: waarom doet de Griekse regering niets, of stelt de Troika dit niet aan de kaak? "Heel simpel", zei hij, "omdat zij er baat bij hebben. Op deze manier is de aandacht afgeleid en kunnen zij ongestoord doorgaan met de bezuinigingen." Of dit nu zo is of niet, punt is dat niemand er binnen de Griekse politiek, of zelfs op Europees niveau aandacht aan besteed, terwijl er nu toch zo duidelijk dezelfde paden worden bewandeld als de waargebeurde verhalen uit onze geschiedenislessen.

Ik heb deze uitzending ook met angst in mijn hart bekeken,ook door de verhalen van mijn ouders die wel WO11 hebben meegemaakt.
Laten we hopen dat ook onze Politiek hier,ook op Europees Niveau en de Troika ,zoals jij schreef er van is geschrokken en eindelijk toch iets hiertegen gaan ondernemen.
Maar ook ik ben bang dat ze het laten gebeuren.
Ook Bruno heeft hier veel over geschreven en niet voor niets zoals jij Roosmarijn al aangeeft.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#4
Het is inderdaad een punt om aandachtig én waakzaam op te zijn en te blijven.
Wel lijkt het mij een fenomeen te zijn dat de kop opsteekt bij crisissituaties, zoals we die nu in Griekenland kennen. Langs de andere kant denk ik dat het democratisch gehalte tegenwoordig nog net hoog genoeg is om ons telkens opnieuw te waarschuwen voor de gevaren van dergelijke extreme uitwassen. We hebben 'goede' (?) voorbeelden in zowel Nederland als Vlaanderen. In Vlaanderen zal het Vlaams belang nooit in een coalitie kunnen treden op beleidsmatig vlak. Alle andere partijen hebben namelijk afgesproken dat er niet in een coalitie gestapt mag worden met het Vlaams Belang. Dat 'cordon sanitaire', waar al enorm veel om te doen geweest is, houdt al vele jaren stand.
De Nederlandse politiek ken ik onvoldoende om er mij goed te kunnen over uitspreken, maar ik denk dat de PVV het daar ook niet alleen voor het zeggen zou krijgen. Die partij kreeg zelfs beleidsmatig al wat meer te vertellen dan het Vlaams Belang (alhoewel het Vlaams belang ooit een vrij hoog percentage scoorde), maar werd ook constant in de gaten gehouden op uitspraken en activiteiten.
Volgens mij zal het ook zo in Griekenland gaan. Gouden dageraad kan nu eventjes heel hard roepen, en zelfs wat keet schoppen, maar zal nooit echt in het beleid getolereerd worden. De Griekse overheid heeft zodanig fel moeten bezuinigen én water in de al waterachtige politieke wijn moeten doen, dat zij al de genomen moeite en zwaar 'behaalde' maatregelen niet in het gedrang zal laten komen door die roepers. De Griekse overheid heeft een engagement met de EU, en de EU zal zeer zeker een waakzaam oog meekijken.

Dat de crisis op Europees vlak ook elders zijn sporen nalaat, en zelfs al voelbaar wordt in het 'stevige' Duitsland: er werd vandaag een Anti-Europese partij opgericht, die wel eens hoog zou kunnen scoren. Ze positioneert zich vooralsnog niet links of rechts, maar ze zou wel eens zeer veel stemmen kunnen halen:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#5
Helaas is het niet alleen de gouden dageraad, het is ook de Griekse staat zelf die met zeer ondemocratische middelen hun belangen proberen door te drukken.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ook wordt de bekende journalist Vaxevanis achterna gezeten zoals bekend, niet alleen met rechtszaken maar ook op persoonlijk vlak wordt hij bedreigd.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.

Om eerlijk te zijn zie ik de situatie in dit land niet verbeteren, maar verslechteren.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#6
update: Wordt Europa, eindelijk wakker?

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
(16 April 2013, 20:29)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




update: Wordt Europa, eindelijk wakker?

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





laten we het hopen Erwin, ik vind die gasten echt heel erg doodeng en gevaarlijk.
Quote
#8
De XA is inderdaad een zeer enge beweging, waar helaas teveel Grieken op gestemd hebben. Een kat in het nauw maakt nu eenmaal rare sprongen. Dat zag je in Nederland ook met de PVV. Dat de XA doorslaat staat als een paal boven water. De regering zal ze echter niet tegenhouden.
En waarom niet? Het is ook de regering zelf. Wie heeft de operatie Zeus opgezet om Athene te ruimen van de buitenlanders? Wie heeft gezegd dat zij de schuld zijn aan de economische toestand van Griekenland? …….. Juist de regering.
En waarom? Om te verdoezelen dat de pijn die de bevolking door de ene bezuinigingsmaatregel na de andere moet lijden van de regering komt die het vertikt daar geld te halen waar het te halen valt. Er zitten er namelijk teveel van in eigen gelederen. De regering die het vertikt het overbevolkte en incompetente ambtenarenapparaat in te krimpen. Want je wordt er nu eenmaal ambtenaar via vriendjespolitiek, dus verlies van de weinige stemmen die ze nog hebben.
De XA nu verbieden is - denk ik - juist koren op de molen van deze fascisten.
De hoeveelheid gesprekken die ik in Griekenland al gevoerd heb over die idioten van XA leiden voorlopig niet tot een ommedraai van de XA-stemmers binnen mijn familie-, vrienden- en kennissenkring. Waarom niet? Men lijdt en denkt en hoopt op “iets anders” dat dit nu toevallig de XA is, is dan maar zo. Het zijn geen fascisten maar contrastemmers die de gevolgen van wat ze mogelijk kunnen veroorzaken door deze stem niet vooraf bedacht hebben. Deze partij steelt vooralsnog niet, krijg je als weerwoord. Let op, vooralsnog is wel het woord dat gebruikt wordt. Dus de argwaan zit diep tegen welke partij zich ook maar aandient.
Maar ….. zolang zich niets beters meldt, vrees ik het ergste.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#9
Wij gaan over enkele weken voor het eerst met de camper naar Griekenland voor enkele maanden.
Daarom proberen we ook met wat meer belangstelling dan anders het nieuws uit Griekenland te volgen.
Dat is er voldoende geweest, maar dat was vooral slecht nieuws voor de Griekse bevolking die nu moet bloeden voor een scheefgegroeide situatie door het ontbreken van een belastingmoraal en door imcompetente politici en bankbestuurders.
Afgelopen zaterdag voor de tweede keer de film gezien over de Gouden Dageraad en dan lopen de rillingen je over de rug.
De leiding van die parij bestaat zeker uit fascisten, diegenen die er op stemmen en mee sympathiseren voor het overgrote deel niet.
Zij zijn degenen die de klappen voelen van het rigide bezuinigingsbeleid en uit wanhoop geloven in de woorden van valse profeten.
Een verbod op de Gouden Dageraad zal misschien wel tot een averechts effect kunnen leiden: ze zullen ondergronds gaan en geen verantwoording in het parlement hoeven af te leggen voor hun daden zoals nu, nu ze 18 zetels hebben.
Bovendien wil 'Europa' een verbod en wat Europa wil deugt niet begrijpelijker wijze voor veel Grieken.
Ik heb begin jaren '70 nog tegen het kolonelsbewind betoogd, we hopen niet dat de eerste keer dat we naar Griekenland gaan tevens de laatste keer zal zijn.
We hebben erveel zin in, maar een mooi land en klimaat slaat voor ons niet alleen op het weer maar ook op het politieke klimaat.
We hopen niet dat Griekenland weer af gaat glijden naar een exteemrechtse dictatuur.
Quote
#10
Het verbieden van een legale politieke partij zal niet meevallen. Bovendien gaat een dergelijke organisatie dan inderdaad ondergronds, en is moeilijker te bestrijden. Persoonlijk denk ik dat je de vijand beter in het vizier kunt hebben, dan weet je nog een klein beetje tegen wie je het op moet nemen en wat ze van plan zijn. Helaas komt het land wederom negatief in het nieuws, ook al zou het alleen om "proteststemmers" gaan. Zo vlak voor de aanvang van het toeristenseizoen ook niet bepaald handig. Nu voor veel Grieken de nood zo hoog gestegen is, is het een perfecte voedingsbodem voor GD. Het zou goed zijn als politici en andere Griekse beroemdheden openlijk afstand nemen van deze partij. Een "cordon sanitaire", ook vanuit het buitenland, zou bij kunnen dragen, maar ja...
Quote
#11
@Erwin;
" Een "cordon sanitaire", ook vanuit het buitenland, zou bij kunnen dragen, maar ja... "

Als ieder land eens eerst voor zijn eigen deur veegt en zijn eigen stal uitmest , daar hebben ze werk genoeg mee. De aandacht wordt steeds afgeleid naar Griekenland zodat de eigen incomptente polietekers uit de wind kunnen gaan staan, en die politiekers maken handig gebruik van de situatie om hun eigen bevolking een rad voor de ogen te draaien.
En over sanitair gesproken , de dag dat men in de West-Europese landen het deksel van de beerput optilt dan zal het pas letterlijk en figuurlijk gaan stinken. In Nederland is er spraken om de bezuinigen op een lange baan te schuiven, waar zijn ze dan mee bezig , hun beschuldigende vinger naar een ander land uit steken. Maar ja onze noorderburen hebben nu andere zaken aan het hoofd hé, een nieuwe koning , dat mag al iets kosten want dat gebeurd niet elke dag. De rest moet maar wachten, we houden de schijn wel hoog met wat schijnvertoningen.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
Beste Jeff, ik zie het verband niet tussen onze toekomstige koning en de GD. Ik vind je opmerking in dezen zeer ongepast. Indien onze zuiderbuur bent, en daar ga ik gemakshalve van uit gezien uw opmerking, dan is mijn reactie hierop: waar bemoeit u zich mee. Zullen we het hebben over het topic of over de verkeersboetes of belastingontduiking van uw royals? Moet ik het Vlaams Belang erbij halen?! Het gaat hier om een enorm probleem. Voor nu, maar ook voor de toekomst van Griekenland! Deze partij is zeer gevaarlijk. Niet alleen in Griekenland. Denk daar over na voordat u dergelijke zinloze opmerkingen plaatst! Nederland draagt meer dan voldoende bij om de Europeese economie draaiende te houden. Ons kroningsfeest staat daar helemaal buiten! Terug on topic ![/u]
Quote
#13
Mijnheer Jef heeft een hekel aan heel europa behalve aan zich zelf.
Quote
#14
offtopic1 nederland : belgië stand bij de rust 2 : 1Blush
Quote
#15
(17 April 2013, 17:22)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste Jeff, ik zie het verband niet tussen onze toekomstige koning en de GD. Ik vind je opmerking in dezen zeer ongepast. Indien onze zuiderbuur bent, en daar ga ik gemakshalve van uit gezien uw opmerking, dan is mijn reactie hierop: waar bemoeit u zich mee. Zullen we het hebben over het topic of over de verkeersboetes of belastingontduiking van uw royals? Moet ik het Vlaams Belang erbij halen?! Het gaat hier om een enorm probleem. Voor nu, maar ook voor de toekomst van Griekenland! Deze partij is zeer gevaarlijk. Niet alleen in Griekenland. Denk daar over na voordat u dergelijke zinloze opmerkingen plaatst! Nederland draagt meer dan voldoende bij om de Europeese economie draaiende te houden. Ons kroningsfeest staat daar helemaal buiten! Terug on topic ![/u]

@Erwin;
Het is misschien wat kort door de bocht om er de koningen en heel die santenboetiiek er bij te sleuren. Maar men verlangt van iedereen een inspanning, en dan gaat men er eens royaal wat geld tegen aan werpen. Iedere militair die moet een leuk pakje dragen en liefst nog iets helemaal nieuw , het zijn toch historische uitrustingen die zijn de laatste jaren toch niet plots veranderd. Swat het jullie geld, maar dan moeten jullie politieker ook niet zitten mekkeren ( net zoals die idiote politiekers in den Belziek) dat ieder zijn duit in het zakje moet doen. En om zeker te zijn dat ieder daar toe bijdraagd halen ze eigenhandig uit de zakken van de WERKENDE bevolking, legitieme diefstal zal ik maar zeggen. Uw koningshuis is net als het onze afkomstig uit Duitsland en dus in het zelfde bedje ziek, en de geboren en getogen Nederlanders en Belgen worden stilaan terug lijfeigen. De middenstand eruit en terug een gapende kloof tussen arm en rijk, daar help dat Europa gedoe lekker aan mee.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#16
@Erwin: ach, wij hebben onze nutteloze geldverslindende royals, jullie hebben de nederlandse versie. Het verschil is echter dat we in Belgie, om vele miljoenen te besparen, die bende weldra aan de deur gaan zetten bij het grote vuil, zodat de inteelt in dat huisje kan stoppen en de schandalen eindelijk een halt worden toegeroepen. Idd, een forse belastingontduiking van onze Royals, maar kan bijlange nog niet tippen aan de belastingontduiking van die duizenden Nederlanders die effe snel hun land ontvluchten en in massa in onze provincie Antwerpen en Limburg daar massaal de ene na de andere villa opkopen en optrekken en de prijzen van de huizen zodanig de hoogte injagen dat alle hardwerkende vlamingen hun biezen mogen pakken. En wat het Vlaams Belang betreft: als je steden opgezadeld zitten met ghetto's waar je als vlaming zijnde best 's avonds niet buiten komt of je vrouwen en meisjes worden op straat uitgemaakt voor hoer omdat ze een wat te korte rokje dragen, als je opgezadeld zit met die Abou Dinges die ondertussen een honderdtal jongeren van 14 15 16 jaar naar Syrie heeft gestuurd om daar als kanonnenvlees te gaan dienen voor die woordenbrakende Imams die opkruiende taal zitten te preken in hun Moskee, ben je eigenlijk trots en blij dat er tenminste 1 politieke partij is met haar op hun ballen die daar wat tracht aan te doen. Want door de lakse houding van onze politiekers de voorbije jaren kan ik in verschillende straten en buurten van mijn stad zelfs de weg niet meer gaan vragen of een turkse winkel binnen stappen, want ze spreken, of willen niet, mijn moedertaal te spreken, en de reaktie van de plaatselijke ordehandhavers is: ach mijnheer wij moeten ons aanpassen aan onze nieuwe medeburgers hé, wij moeten hun broebeltaal leren en niet andersom, nou ik spreek zelf vlot 5 talen, maar ik zie mij geen turkse bergtaal of een oerwouddialekt uit Kinshasa nog snel gaan aanleren.
Maar als Nederlanders zijnde begrijpen jullie dat niet, want de situatie in Belgie is nu éénmaal anders dan bij ons in Vlaanderen, je kan dat alleen maar begrijpen als je HIER woont. Dus ik zou zeggen, hoed U in de toekomst om boude uitspraken te doen over Vlaanderen en Wallonie, want over het algemeen weten jullie NIET waarover jullie spreken !
Quote
#17
Van mij mogen de laatste 6 (7 inclusief het mijne) berichten verwijderd worden. Hebben niets maar dan ook niets met de topic gouden Dagenraad en neo nazisme te maken.

We hebben het hier niet over Belgische of Nederlandse koningshuizen of politiek.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#18
(17 April 2013, 18:17)Maria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Van mij mogen de laatste 6 (7 inclusief het mijne) berichten verwijderd worden. Hebben niets maar dan ook niets met de topic gouden Dagenraad en neo nazisme te maken.

We hebben het hier niet over Belgische of Nederlandse koningshuizen of politiek.
Hypocrite
Nou, dan vergis je je wel hoor, het één heeft wel degelijk iets met het ander te maken !

(17 April 2013, 17:40)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




offtopic1 nederland : belgië stand bij de rust 2 : 1Blush

je bericht is idd off topic Huh
Quote
#19
Beste Jeff, ons koningshuis is geen onderwerp van deze topic. Uw kritiek op hen is niet ter zake doende, evenals onze binnenlandse aangelegenheden. Men kan kan zich terecht afvragen hoe de bevolking van welk land dan ook zou reageren in de situatie waarin de Grieken zich bevinden. Ook Nederlanders, maar ook uw landgenoten zouden weleens voor een soortgelijke partij kunnen stemmen, ook uit protest. Deze partijen zijn uiterst gevaarlijk, dat kunt u niet ontkennen. De geschiedenis heeft dit asngetoond, maar moet deze zich herhalen? Lijkt mij niet wenselijk. Niet in Griekenland, niet in België en ook niet bij ons.Deze landen hebben vreselijk geleden onder een dergelijk regime. In Nederland herdenken wij dit op 4 mei. Kijkt u de rechtstreekse uitzending van deze herdenking. Kijk en huiver! Ik hoop van harte dat de wereld deze beproeving voor altijd wordt bespaard! Daar gaat de topic van Roosmarijn over. Niet over ons koningshuis! Terug on topic!
Quote
#20
Hoppa daar gaan we weer. Gaan we nu de strijd tussen Nederland en België hier uitvechten?? Heren blijf bij de les, het ging en gaat over neo nazi's!
Quote
#21
Het lijkt ons ook beter dat de scheidsrechter ( ger ) deze wedstrijd gaat staken Exclamation want dit slaat werkelijk op niets!
Quote
#22
@ kritikaster: ik bedoel maar, er is voedingsbodem genoeg voor partijen als GD. Ook bij ons, ook in België, en maar kritiek leveren op Griekenland! Ik ga niet verder in op de relatie met onze zuiderburen, de door u geplaatste opmerkingen zijn in deze niet ter zake doende, echter wel veelzeggend.
Quote
#23
(17 April 2013, 18:41)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ kritikaster: ik bedoel maar, er is voedingsbodem genoeg voor partijen als GD. Ook bij ons, ook in België, en maar kritiek leveren op Griekenland! Ik ga niet verder in op de relatie met onze zuiderburen, de door u geplaatste opmerkingen zijn in deze niet ter zake doende, echter wel veelzeggend.

Wie is hier in godsnaam begonnen over dat " cordon sanitair " , ik niet .
En dat cordon sanitair is nu eenmaal een uitvinding van de politiekers van Den Belziek. In als de zonen en de dochters van politiekers de fakkel overnemen van hun oude krokodillen, gaan ze dezelfde weg op als de politieke families in GR. Alles voor mij en niks voor een ander, alexander (decroo) en consoorten. En over de Nederlandsze politiekers wil ik mle niet uit spreken, anders krijg ik weer heel de bende hier over mijn hals.
En of de koningshuizen niets te maken hebben met het onderwerp daar heb ik zo mijn gedacht over.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#24
(17 April 2013, 18:41)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ kritikaster: ik bedoel maar, er is voedingsbodem genoeg voor partijen als GD. Ook bij ons, ook in België, en maar kritiek leveren op Griekenland! Ik ga niet verder in op de relatie met onze zuiderburen, de door u geplaatste opmerkingen zijn in deze niet ter zake doende, echter wel veelzeggend.

Het probleem met sommigen hier is, dat zij een topic starten en dan maar gratuit effe tussendoor aan het hakken gaan op bvb de "situatie" in Belgie.
Dat zouden jullie beter niet doen. En als er dan daarop een reaktie komt is alles "niet terzake" en "off topic" en gaat naturlijk verwijderd worden. Sommigen hier zijn o zo verdomde schijnheilig, en komen er nog telkens weer mee weg. Cool
Quote
#25
Even ter herinnering: het thema van deze draad was en is nog steeds:

Aandacht voor de Neo-Nazi's in Een Vandaag

Graag vanaf nu weer ON-topic!
Quote
#26
Net op het Griekse nieuws vernomen dat immigranten op de peloponnesos zijn neergechoten door hun opdrachtgevers/bazen, of liever gezegd slavenhandelaren, omdat de arbeiders om hun geld vroegen en dit niet in goede aarde viel. Zij kregen op een gruwelijke wijze hun antwoord. Er zijn een aantal zeer zwaargewond geraakt en opgenomen in het ziekenhuis. Wat er zal gebeuren met de daders... ? Ik vrees dat een veroordeling er niet in zal zitten, zoals ook de meeste aanvallen die uit worden gevoerd op immigranten in een soort doofpot worden gestopt en de aanvallers beschermd blijven.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#27
Ik vrees met je mee. Ook dit zal weer ergens in een doofpotje verdwijnen.

Terwijl juist dit in het huidige xenofobe Griekenland tot stemwinsten zou kunnen leiden. Juist in dit geval moet men ervoor zorgen dat deze "bazen" flink gestraft worden. In het kader van jouw topic blijvend, onder het mom van Griekenland voor de Grieken, dus je zorgt maar dat je Grieken tewerkstelt en betaalt. De vraag is, heeft men hersenen of heeft men inmiddels tunnelvisie en is men teveel gefocust op immigranten an sich? Die dan in dit geval onbetaald moeten werken én de Griek brood uit zijn mond stoot maar natuurlijk de uitbuiter rijker maakt.

Hè lekker ff advocaat van een duivel spelen. Welke duivel maakt in dit geval niet uit.

Vierendelen die slavendrijvers.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#28
@Roosmarijn. Hoe reageren de mensen daar en bij jou in de omgeving op dit nieuws?
Quote
#29
@Connie, heb nu nog niet kunnen peilen of er uberhaupt over gesproken wordt, maar wat ik wel kan zeggen is dat in het algemeen, naar mijn idee, nog veel te weinig wordt gereageerd op zaken aangaande het geweld van (aanhangers van) de XA. Er spelen vele zaken een factor hierin. Degenen die met XA meegaan zijn of ook fascisten, maar dat is een klein percentage (de iets gegroeide harde kern die het leven van de immigranten zuur maakt), zoals Maria ook al aangaf. De meeste mensen stemmen uit een soort proteststem, zonder het besef wat de gevolgen van hun stem kunnen zijn. Het komt uit wanhoop door de situatie, het (terechte) gebrek aan vertrouwen in de zittende regering, een stuk onwetendheid, en omdat de eigen zorgen nu eenmaal zo groot zijn voor sommigen (dagelijks raken mensen hun werk kwijt of worden niet betaald, waardoor zij hun rekeningen niet kunnen betalen en worden afgesloten van hun elektriciteit of soms zelfs hun huis uit worden gezet. Dit nu niet alleen bij de mensen die al voor de crisis een arm bestaan hadden, maar nu ook steeds vaker met de middenstand). De focus is nu te weinig op de wandaden van (de aanhangers) van XA. Deze laatste trekken hun handen er overigens vanaf en zeggen dat zij er niets mee te maken hebben en ondertussen klappen zij in hun handjes voor al dit toenemend geweld.

Er zijn gelukkig wel mensen in mijn omgeving (waaronder mijn koumbara wiens kindje ik heb gedoopt en het artikel heeft geschreven over de vlucht van academici uit Griekenland), die zich hardmaken om dit tegen te gaan. Vooral door het dialoog gaande te houden. Ook een goede vriend van Nikos met wie ik het onlangs over deze problematiek had zei heel treffend: je kunt het vergelijken met een gevangenis waarin met onterecht gevangen zit. Alles wordt je afgenomen, terwijl je niets hebt gedaan. Je hele bestaan is in een klap veranderd. Dan is er die ene gevangene die het hardst VRIJHEID roept. Velen hobbelen erachteraan in de hoop dat er dan eindelijk iets gebeurt. Dat dit nu net de gevangene is die geheel terecht in de gevangenis zit, wordt of over het hoofd gezien, of genegeerd in hoop op verandering.

Ik hoop, maar vrees met Maria mee.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#30
Deze situatie is heel zorgwekkend! Als deze groepering wordt toegestaan door de Griekse regering, dan vrees ik voor alle buitenlanders (inclusief de toeristen), dat het het een afschuwelijke tijd gaat worden.
Helaas zal het dan ook niet meer beperkt gaan blijven tot Griekenland, maar zich over heel Europa gaan verspreiden.
Quote
#31
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Weliswaar in het Grieks, maar het enige nieuws dat ik hierover kon vinden was op Griekse nieuwssites. Waarom weet ik niet. Hierop zijn twee filmpjes te zien. Het ene van een aantal van de gewonden. Het geeft een wat chaotisch beeld en de indruk dat niemand echt weet wat te doen. Het tweede filmpje laat een immigrant zien uit Bangladesh die beschrijft hoe de gebeurtenissen van gisteren waren. Het ging om 200 immigranten, allemaal uit Bangladesh, die al bijna een half jaar niet betaald waren. Bij elkaar zouden de drie Griekse 'bazen' 150.000 euro schuldig zijn. Dat komt neer op zo'n 750 euro per arbeider voor al die maanden! Zij weigerden te betalen en haalden hun wapens te voorschijn, waarbij 28 vande arbeiders gewond zijn geraakt, waarvan sommigen zeer zwaar gewond.

Maar, de wereld draait door en blijft doordraaien. Letterlijk en figuurlijk!
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#32
Dit is een verontrustende ontwikkeling, ook omdat de bevolking niet in opstand komt/demonstreert, slechts lijdzaam toekijkt. In de tijd van de militaire junta ging ik niet naar Griekenland en dit is voor mij ook een reden om niet meer naar mijn favoriete plekje te gaan.
Quote
#33
afschuwelijk dit verhaal, heb ik dus gewoon weer geen woorden voor.
Quote
#34
Breaking news:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#35
wordt dus gelukkig wel aandacht aan besteed en niet verzwegen.
Quote
#36
De link van de NOS kreeg ik helaas niet geopend. De ekathimerini wel, maar dat is natuurlijk een Griekse krant, weliswaar Engels vertaald. Ik heb het voor de zekerheid ook naar een bevriende journalist en redacteur gestuurd in de hoop dat ook zij het onder de aandacht zullen brengen. We kunnen wel zeggen dat dit negatieve invloed kan hebben op het toerisme (al hebben toeristen alszijnde niets te vrezen), maar al werk in die sector, het zij dan maar zo. Liever even minder toerisme dan straks in een land te leven waar deze neonazi's het voor het zeggen hebben.

Wat mij opviel in het stuk was dat de woordvoerder van de regering de gebeurtenis 'unprecedented' noemde. Onvoorzien? Wat een leugen. Wat verwachten zij dat er in een land gebeurt als een nazipartij met 18 zetels in het parlement zitting neemt (met vele stemmers binnen het politiebestel), en zijzelf als regering geen enkele actie onderneemt?

Alsnog de link naar stuk NOS kunnen openen. Op mij kwam de ernst van de situatie niet helemaal tot uiting, maar kan aan mij liggen. Ik ben op dit moment namelijk behoorlijk kwaad en eerlijk gezegd ook bang voor de toekomst.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#37
Het engelse 'unprecedented' betekent 'zonder precedent', niet eerder gebeurd dus.
Ekathimerini bericht verder dat in dezelfde regio al eerder ernstige geweldsdelicten hebben plaatsgevonden tegen niet-griekse arbeiders.
Quote
#38
@Petraki, je hebt gelijk.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#39
Het is vandaag ook in het nieuws gekomen, op het tv-journaal van TV1:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Goed dat een zender als deze, die de meeste kijkcijfers in Vlaanderen haalt, er over bericht.
Hopelijk maakt het ook bij ons veel reacties rond. Het is inderdaad ongezien/ongehoord/beschamend/verwerpelijk.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#40
Als op een amerikaanse school 3 of 5 of 10 mensen mensen neergemaaid worden is het groot nieuws, maar als op een grieks stuk landbouwgrond 20 Bengalen neergelegd worden komt er in NL niks in de media. Waarom? Te weinig doden? Niks op het journaal en zelfs niks op nu.nl, of heb ik eroverheen gekeken? Ben Nederlander en vindt de vlaamse media al jarenlang beter en alerter.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Griekse comeback (Uit de Volkskrant van vandaag.) Buurman 6 2.041 02 January 2020, 17:27
Laatste bericht: Ernst
  Transavia per vandaag zomer 2019 tickets Bowie 17 6.034 28 March 2019, 16:06
Laatste bericht: metaxa
  Waar was ik vandaag. chris 3 2.104 28 February 2018, 21:36
Laatste bericht: kokino17
  Vandaag..... Bart0riste 5 3.377 29 October 2014, 22:40
Laatste bericht: vlagreco
  ter info,over de party van pasok vandaag Tzimis Bazoukas 1 2.311 19 March 2012, 20:44
Laatste bericht: ADO

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 5 gast(en)