Bedenkelijke praktijken op Kreta
#1
Kun je iets verkopen wat je niet hebt? Normaal gesproken zou je hierop een ontkennend antwoord moeten geven, maar het schijnt in de reisbranche kennelijk anders te werken. Grote reisorganisaties zouden reizen verkopen die ze nog helemaal niet ingekocht hebben. De verkochte reizen zouden gebruikt worden als onderhandelingsmiddel oftewel als een middel om de eigenaar van een hotel of appartementencomplex nog verder in het nauw te drijven en er zo de laatste centen uit te wringen.............
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
(07 January 2010, 19:57)wageral schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kun je iets verkopen wat je niet hebt? Normaal gesproken zou je hierop een ontkennend antwoord moeten geven, maar het schijnt in de reisbranche kennelijk anders te werken. Grote reisorganisaties zouden reizen verkopen die ze nog helemaal niet ingekocht hebben. De verkochte reizen zouden gebruikt worden als onderhandelingsmiddel oftewel als een middel om de eigenaar van een hotel of appartementencomplex nog verder in het nauw te drijven en er zo de laatste centen uit te wringen.............
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Big GrinIk heb nog even de tijd voor dat ik naar een naamdagviering ga om te antwoorden.

Ik zou nu wel eens willen weten welke organisaties dit zijn want die zou elke vakantieganger dan moeten boycotten! Ik heb zelf wel een idee maar het staat niet netjes om namen te noemen.
Wij werken als agent voor o.a twee (hele goede!) touroperators uit Nederland. Er wordt niets van te voren ingekocht.
Ik laat je even meekijken in de keuken van de reiswereldRolleyes
Klant zoekt een reis uit bij een Nederlandse touroperator. Touroperator zegt tegen klant "wij gaan u boeking doorgeven aan onze lokale agent in Griekenland" Boeking komt bij mij. Vervolgens ga ik de/het hotel(s) die in het reispakket zitten bellen/mailen of zij plaats hebben. Pas als ik een geschreven confirmering van de hotels heb geef ik dit door (meestal binnen 2 of 3 dagen) aan de touroperator X. Touroperator X geeft dit door aan de klant. Wij hebben geen allotment(d.w.z wij kopen niet van te voren kamers in)en wij vragen jaarlijks de prijzen van de hotels op. Er is een uitstekende samenwerken tussen de hotels, de touroperators en de lokale agent.Natuurlijk moeten wij er ook aan verdienen maar dit zijn wel de afgesproken marges die bij de accomodatie en de touroperator in NL bekend zijn. NOG NOOIT heb ik 8 euro voor een kamer betaald, het minimum wat wij betalen is 30 euro per dag/per persoon voor een acco. Het grote verschil is dat wij niet van te voren inkopen. De pakketten zijn wel samengesteld en de acco's weten dat ze boekingen van ons krijgen maar er zijn geen aantallen vastgesteld. We werken al jaren met vaste hotels/accomodaties. Mocht het een keer voorkomen dat er geen plek is in een hotel op het MOMENT van de boeking dan zoeken we een alternatief. Dat alternatief stellen we aan de klant voor, is klant het hier mee eens dan wordt de boeking definitief. Klant weet dus altijd waar hij aan toe is. Overboekingen komen bij ons niet voor. Ik wil geen namen noemen maar ik kan je vertellen dat wij voor twee zeer goede touroperators werken die zich onderscheiden van de grote meute door het aanbod van hun reizen en hun werkwijze.
Weet je wat het is? De meeste touroperators willen tegen dumpprijzen hun reizen aanbieden (concurrentie) en (sorry) de klant wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Hier word die aardige Griek die een leuk hotelletje heeft de dupe van. Reisorganisaties die ook met hostessen werken heb ik mijn buik van vol. Ik heb twee seizoenen voor een Griekenlandspecialist als hostess gewerkt die failliet is gegaan. Dat deze reisorganisatie failliet ging moest ik horen van mijn dochter uit NL die me opbelde met "Zeg mam, weet jij de de organisatie waarvoor jij werkt failliet is gegaan?" Dit even terzijde...
Hier had ik dus wel met overboekingen te maken, overboekingen die ik van te voren wist. Het waren er niet veel maar genoeg om me te verdiepen in het hoe en waarom. Ze willen de klant behouden dus de touroperators zeggen niet van te voren dat hotel X geen plek heeft, nee dat mag de hostess op het vliegveld of in de bus doen. Dan is er nog een andere kant van het verhaal: die acco-jongens zijn niet allemaal zielig hoor. Zelf zeggen ze ook vaak plek te hebben terwijl er geen kamer vrij is. Dit in het geval dat iemand afzegt en de kamer alsnog leeg staat...
Ik ben zo blij dat wij als lokale agent voor goede reisorganisaties werken.
De grote jongens in de reiswereld die stunten met prijzen zijn vaak meer bezig met elkaar te beconcurreren dan met kwaliteit te leveren...

Oeps, het is wel een lang verhaal geworden sorry!
Quote
#3
Ik begrijp best wel dat de toeristensektor zich in een wereld met moordende concurrentie bevindt, en dan nog eens in een recessie waarin de consument steevast z'n vinger op de knip houdt.

Natuurlijk proberen de touroperators met allerlei truukjes en handigheidjes potentieële klanten te overtuigen juist bij hén te laten boeken. Daar is ook niets mis mee; een gezonde concurrentie is vaak in het voordeel van de consument.

Anders wordt het als bepaalde operators willens en wetens de boel lopen te flessen. In het voorbeeld van het genoemde stukje worden toeristen gewoon belazerd. Ik denk dat er een gerichte aktie moet komen van bijvoorbeeld de Consumentenbond, SGR of consumentenprogramma's als Tros-Radar of Vara's Kassa om een abrupt einde te maken aan de praktijken van deze boeven.

De bedrijven die zich schuldig maken aan dit soort bedrog gewoon openbaar met naam en toenaam noemen en de consument ervoor waarschuwen. Door het uitblijven van klanten zal het probleem zich vanzelf oplossen. Bovendien weerhoudt het eventuele andere "slimmerikkken" zich ook aan dit soort bedrog schuldig te maken.

Overigens ben ik van mening dat we het hier om een zéér klein percentage touroperators hebben. Ik ga er van uit dat verreweg de meeste gerenommerde operators zich keurig aan de algemeen geldende (fatsoens)regels houden. Gelukkig maar.

Aan de andere kant: een gewaarschuwd mens telt voor twee,toch?

Ger
Quote
#4
@Sylvia, leuk dat je zo uitgebreid reageert. Ik herken het wel (indirect) en vrees dat het niet helemaal uit te bannen is. Goed dat er (hopelijk steeds meer) integere touroperators komen. Een kennis van mij met een klein hotelletje op een Cycladisch eiland heeft ook eens abrupt en moedig een einde gemaakt aan zo'n 'wurg'contract. Absurd gewoon wat ze voor haar kamers zou krijgen. En dat alleen omdat een hotel 50 meter verderop bereid was dit bedrag wel te accepteren. Dat speelt ook een rol in het onderhandelingscircus.

Feit is overigens dat het met vliegtickets ook zo schijnt te werken, altijd wat overboeking omdat er toch altijd mensen afhaken. Wij hebben het ook eens meegemaakt dat we met z'n zessen zouden vliegen maar (als laatste incheckend door een verkeerschaos onderweg in B.) bleek dat er maar één mee kon! Men heeft toen een 'apelleke' aan de gate gedaan, of er liefhebbers waren van een latere vlucht en een financiële vergoeding hiervoor. Zo konden wij toch mee, businessclass :) en één in de cockpit. Ja, dat kon toen nog (vóór 2001).
Quote
#5
Vakantienieuws.nl gebruikte de titel "
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




" als titel voor dit bericht.
Ik vond het nogal overdreven maar nu ik deze foto zie begrijp ik het Big Grin

[Afbeelding: 10pq7td.jpg]

Jan(nis)
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Information "Opgelicht in het buitenland" praktijken Loontjah 15 12.177 08 April 2014, 20:37
Laatste bericht: Patrick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)