Ik heb hem!!!!!!
#1
Tja, ik had het al eens gepost maar nu na 6 maanden heb ik eindelijk mijn griekse rijbewijs! (moest omgezet worden van nederlands naar grieks). Ach ja, wel met 3 spelfouten in mijn naam, maar dat mag de pret niet drukken!!Big Grin
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#2
Gefeliciteerd, met je Griekse rijbewijs, wist niet dat dat zo noodzakelijk was, maar je zult daar zeker wel een rede voorhebben. En ja, spelfouten kunnen de pret ervan niet drukken, toch.

Gr uit de Epirus
Quote
#3
Als je uitgeschreven bent in Nederland en je Rijbewijs moet verlengt worden dan kan je alleen een Grieks rijbewijs Krijgen.

Mijn vrouw heeft het twee jaar geleden gedaan en heeft toen ruim drie maanden gewacht voordat ze het binnen had.
Quote
#4
Misschien muggenziften: Wanneer je naam op je rijbewijs niet correct is gespeld, en je geraakt in bijv een ongeval kan je dan geen gezeur krijgen ?
Ik denk aan politie, verzekeringsmaatschappijen, advocaten.
Zit je dan juridisch gezien wel goed ?
En in andere landen dan GR (want in GR zullen ze wel vaker met dit bijltje hebben gehakt) ?
Quote
#5
dus terug met dat ding, wij feliciteren jou over een jaar als je naam goed staat op een griekse rijbewijs.
Quote
#6
ConfusedAngryTongueConfusedConfusedConfusedDodgyAngryAngryAngry!!

Weer opnieuw, no way!!! Ik laat het mooi zo!
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#7
Berendw, ik ben wel blij voor je hoor. Helpt dat.
CorBig Grin
Quote
#8
(17 April 2013, 15:32)Cor Nieuw Vennep schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Berendw, ik ben wel blij voor je hoor. Helpt dat.
CorBig Grin

Heerlijk..dank je!! Blush
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#9
Ik ben zeker ook blij voor je.

Ik ben alleen iemand die ook naar de keerzijde en/of het vervolg van gebeurtenissen kijkt.
Noem het beroepsdeformatie.
Quote
#10
met spijt moet ik hier melden, dat wanneer je een ongeval gaat veroorzaken en ze bemerken dat je naam niet goed gespeld is je voor een tijdje in de gevangenis kan gedraaid worden. Om van de kosten nog maar te zwijgen ! Hier is maar 1 goede raad: laat dat rechtzetten en vraag een juiste aan.
Quote
#11
He Berend, dit is toch wel weer reden voor een feestje binnenkort! Staat er nu mperent op je rijbewijs?
Quote
#12
@KritiK, dan moeten ze de helft van alle chauffeurs vastzetten, ze hebben of geen rijbewijs of geen verzekering, praat ik nog niet over I.K.T.E.O en belasting.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#13
Neem nog maar een paar extra flessen mee Chris!
getekend Berend Wolffenbutell uit The Netherlan hmmm
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#14
(17 April 2013, 17:53)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@KritiK, dan moeten ze de helft van alle chauffeurs vastzetten, ze hebben of geen rijbewijs of geen verzekering, praat ik nog niet over I.K.T.E.O en belasting.

Wel Arthur, je zou beter moeten weten, want als buitenlander zijnde die in Griekenland resideert, zal jij in zo een geval voor alles opdraaien, de Griek komt er vanaf met wat zwijggeld en steekpenningenBig Grin
Quote
#15
(17 April 2013, 18:19)kritikaster schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 April 2013, 17:53)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@KritiK, dan moeten ze de helft van alle chauffeurs vastzetten, ze hebben of geen rijbewijs of geen verzekering, praat ik nog niet over I.K.T.E.O en belasting.

Wel Arthur, je zou beter moeten weten, want als buitenlander zijnde die in Griekenland resideert, zal jij in zo een geval voor alles opdraaien, de Griek komt er vanaf met wat zwijggeld en steekpenningenBig Grin

In dit geval rookt die foute griek toch een zware pijp, die tijden zijn voorbij.scheld
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#16
Gefeliciteerd Berend!! up
Quote
#17
Gefeliciteerd! Ben je toen nog naar Duitsland geweest eigenlijk?
Quote
#18
Berendw,gefeliciteerd,ook een compliment voor je geduld.nog een vraagje:
Heb jij je auto ook in Griekenland verzekerd of hier in Nederland,ik werk zelf bij Achmea verzekeringen en bij ons doen ze wel moeilijk,heb het vanmiddag even aan een collega gevraagd die op de claim-afdeling buitenland werkt,vandaar mijn vraag aan jouw.
Succes en groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#19
Gefeliciteerd Berend! Smile
Quote
#20
(17 April 2013, 19:32)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gefeliciteerd! Ben je toen nog naar Duitsland geweest eigenlijk?


(17 April 2013, 19:41)Margaritha schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Berendw,gefeliciteerd,ook een compliment voor je geduld.nog een vraagje:
Heb jij je auto ook in Griekenland verzekerd of hier in Nederland,ik werk zelf bij Achmea verzekeringen en bij ons doen ze wel moeilijk,heb het vanmiddag even aan een collega gevraagd die op de claim-afdeling buitenland werkt,vandaar mijn vraag aan jouw.
Succes en groetjes Margaritha

Ik ben inderdaad nog naar Nederland en Duitsland geweest. Vanuit Duitsland met de trein naar Nederland en daar kon ik gelukkig een auto lenenefxaristo. Ik reed dus wel zonder geldig rijbewijs (wel een kopietje van de verlopen nederlandse bij me).

Ik woon hier permanent op Kreta en heb dus een griekse auto en een griekse verzekering. Ik ga het daar toch maar even vragen. Mocht het echt niet kunnen dan meld ik me over een half jaar wel weerhmmm
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#21
Wat fijn voor je Berend!!! Gefeliciteerd.
Wij hebben nog steeds ons rijbewijs niet...Angry Wij zijn net terug uit Nederland en ik geloof dat die van Arno nu wel ongeveer klaar moet zijn (we gaan deze week weer bellen en laten ons weer verrassen) en ik heb zelf maar een brief geschreven aan het RDW in Nederland voor een echtheidsverklaring van mijn gestolen rijbewijs, misschien dat er nu iets gebeurt. Tha doume, we hebben intussen wel geleerd om geduld te hebben
Barbaraki's signatuur beleef het echte Kreta op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#22
Als je een Grieks rijbewijs hebt heb je wel het voordeel dat je met je Griekse geregistreerde auto en een Grieks rijbewijs in NL mag rijden, ik mag over de hele wereld rijden met een Grieks auto en een Nederlands rijbewijs behalve in NL, moet dan voor de grens de auto staan laten en iets anders verzinnen, ben benieuwd hoe lang die flauwekul van de belastingdienst nog doorgaat of is dat intussen al veranderd.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#23
@Arthur
Dat is de prijs die je betaalt wanneer je feitelijk permanent in GR woont maar jezelf niet inschrijft in GR.
Je woont immers meer dan 183 dagen per jaar in GR en dus ben je daar formeel belastingplichtig en verzekerd voor het daar geldende sociale verzekeringsstelsel (o.a. zorgverzekering).
Maar dat wil je kennelijk niet, je schrijft je in ieder geval niet in GR in. Daar heb je vast en zeker een reden voor.
Maar daarom dus ook geen GR rijbewijs.
Feitelijk doe je dus zelf iets wat niet legaal is.

Dan moet je niet gaan mopperen dat je met je GR auto niet in NL mag rijden, want dat mag inderdaad nog steeds niet.
Hoe vreemd de regels mbt tot buitenlandse auto's ook mogen zijn, het werkt overal zo in de EU.
Quote
#24
Even iets duidelijk stellen @Xander, ik woon niet permanent in Griekenland, kom een paar keer per jaar naar NL dus doe ik niets illegaals. Dit jaar weer 2 keer, eerst april/mei en dan in oktober om mijn pas te verlengen.
Wat het rijden met een buitenlands auto betreft mag je als NL burger alleen met een in NL geregistreerde auto rijden in NL, ik mag zelfs niet met een Belgische of Duitse auto rijden in NL omdat ze nog altijd van die idiote regels hebben.
Ik was ook niet van plan om met mijn auto naar NL te komen, veel te duur en het duurt te lang.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#25
Je bent wel degelijk langer dan de toegestane dagen buiten Nederland dus ook als men er in Nederland achterkomt kan je een duidelijke verkeerde sigaar roken.

Dat geld voor diverse zaken en kan je veel geld kosten.
Je gaat definitief in het buitenland wonen of niet en als je dan zo graag in eigenlijk definitief in het buitenland gaat wonen dan moe de het ook volgens de officiële regels doen.
Quote
#26
Het gaat er volgens mij om of iemand 183 dagen per jaar of meer in GR (of een ander land, want dit is een EU regel) verblijft.
Het criterium is dus niet 183 dagen in een jaar aaneengesloten in GR verblijven, maar meer dan 183 dagen in een jaar.

Al kom je bijvoorbeeld 5 keer in een jaar voor 20 dagen naar NL, maar verblijf je de overige 265 dagen in GR, dan zit je dus boven de 183 dagen norm en ben je formeel gehouden je in GR in te schrijven en ben je dus ook belastingplichtig en sociaal verzekerd in GR. Je kan dan dus geen aanspraak meer maken op een aantal NL voorzieningen.
Zoals gezegd een EU regel, en geldt dus voor alle EU landen.

Evident is dat veel gepensioneerde Nederlanders die in GR wonen liever ingeschreven blijven in NL omdat de sociale voorzieningen en de medische zorg in NL veel beter is dan in GR.
En zo snoepen ze van 2 walletjes, de lusten van in GR wonen zonder daar noemenswaardig (belasting) voor te betalen in GR, en wanneer het onverhoopt slecht gaat gauw terug naar NL waar alles veel beter geregeld is.

Wat die auto betreft: klopt.
Het gaat er dus ook niet om met een GR kenteken in NL rijden, maar een buitenlands kenteken in NL rijden. Die regel geldt onverkort voor alle landen binnen de EU, hoewel niet alle EU landen daar even scherp op letten.
Zo weet ik van buitenlanders op Kreta die al jaren met dezelfde buitenlandse auto in GR rijden, en daar (nog) nooit problemen mee hebben gehad. Ik ken ook verhalen van mensen die gepakt zijn. Een roulette dus.

Laten we dit issue afsluiten. We geraken behoorlijk off-topic!
Quote
#27
Toevallig heb ik tijdens mijn studie een blok Europees Recht gedaan. De hoofdregel is: je woonland is het land waar je je belangrijkste activiteiten en sociale leven hebt. Daar moet je je zorg afnemen. Als vuistregel wordt dan vaak de norm van "er meer dan een half jaar wonen" gehanteerd (voor grensarbeiders gelden overigens andere regels).
De kwestie van een Griekse auto en een NL rijbewijs hebben is een ander verhaal. Ieder land heeft op eigen wijze uitleg gegeven aan een Europese richtlijn daarover. Voor NL ingezetenen geldt dat je maar 2 weken met de Griekse auto in NL mag rondrijden en daarna moet je in NL bpm gaan betalen. Ook al heb je dat in Griekenland al betaald. Dat kan flink oplopen. Ik vind die termijn belachelijk kort (in België is het meen ik 1/2 jaar) en vraag me af of dat voor het Europse hof stand houdt.
Quote
#28
Als ik het nu goed begrijp is de BPM dus een typisch nederlandse (extra) belasting, en is de toelaatbaarheid van buitenlandse kentekens voor nederlandse ingezetenen daarom heel beperkt. Ja, anders zou heel Nederland
a) in Duitsland zijn auto kopen waar het goedkoper is
b) permanent met een duits kenteken rijden
c) vangt de staat geen cent BPM meer.
Quote
#29
Nee bpm is in ieder land,wel anders toegepast. En als je dus met de Duitse auto in NL rondrijdt moet je over die auto ook NL bpm betalen.
Kortom: hoog tijd voor 1 EU-brede regeling. 1x betalen voor heel de EU.
Quote
#30
Lijkt me niet te kloppen, ElsR.
De BPM wordt alleen betaald bij aanschaf nieuw in Nederland, of bij import (dus omzetting naar nederlands kenteken). En Duitser mag hier zeker enige maanden met zijn duitse kenteken rondrijden, zolang hij maar niet ingezetene van Nederland is. Een Nederlander echter, mag een auto best in Duitsland kopen, maar moet hem dan snel omzetten naar nederlands kenteken en de BPM afdragen (dus NIET dubbel: BPM in Duitsland én in Nederland).
Ik kan niet vinden dat men in Duitsland BPM betaalt, maar zo ja, dan mag ik ook omgekeerd als Nederlander maandenlang in Duitsland blijven met mijn nederlands kenteken, zolang ik maar niet in Duitsland woon.

Elk land heeft z'n dingen, zo weet hier ook niet iedereen dat men in Duitsland een groen milieuplakkaat onder de voorruit nodig heeft om in een hele reeks steden te mogen rijden en parkeren. Ook buitenlanders. Je zal maar een heerlijk oud Volkswagen T3 campertje hebben, en je moet hem buiten de stad parkeren, want je krijgt een rood plakkaat voor zo'n oldtimer. Zonder plakkaat is rood plakkaat en dus de hoogste boete bij overtreding.
Tot nu toe mag je wel zonder plakkaat op alle snelwegen rijden, ik zeg tot nu toe...

Hmmm, ik ben off-topic, maar enige info is niet altijd slecht.
Quote
#31
Maar, en dit is vast een hele domme vraag, hoe weten ze nu dat jij hier langer dan 2 weken rondrijdt met je Griekse auto? Daar wordt toch helemaal niet op gecontroleerd?
Ik bedoel, als jij staande gehouden wordt door de douane, dan ga je niet zeggen dat je hier al 4 weken rondrijdt, dat zou wel erg dom zijn. Er is toch helemaal geen grenscontrole.
Quote
#32
Er is wel degelijk grenscontrole. Er staan onopvallende auto's die wellicht nummers opschrijven. Daarnaast zijn er, zeker bij de grotere grensovergangen, camera's. Heb zelf een poos geleden een conversatie gehad met de belastingdienst omtrent mijn bedrijfsbus en grensverkeer.
Quote
#33
Ja in Nederland is het (bijna) overal "Big Brother is watching you".De tijd dat we dachten zomaar ergens rond te kunnen rijden/lopen is wel voorbij.
Je zou een onopvallende grensovergang op kunnen zoeken en die moet je weten en dan nog....
Quote
#34
Een kennis van ons die langdurig met een buitenlandse auto reed in NL is ooit door een (jaloerse?) buurtbewoner aangegeven bij de douane.
De douane beambte vertelde hem dat het klikken door buurtbewoners regelmatig voorkomt.

Hij was meteen zijn auto kwijt. Die kreeg hij pas weer terug nadat zowel de BPM en de BTW was betaald. Toen nog de rompslomp van een keuring door de RVD, en aanvragen NL kentekenbewijs.
Quote
#35
Zo ongeveer elke 5 of 10 kilometer wordt je kenteken wel geregistreerd door een geavanceerde camera. Koppelen met de gegevens van de RDW en zo worden overtredingen tegen APK, BPM etc opgespoord. Het wordt dus lastig om te beweren dat je auto pas 2 weken in Nederland is, als je kenteken gedurende 5 weken bijna dagelijks door camera's gezien is.
Je omzwervingen zijn al volgbaar via je mobieltje (zelfs als je de batterij er uit haalt: RFID), en voor je auto geldt hetzelfde.
Quote
#36
Big Brother is allways watching YOU, YES YOU !
Quote
#37
Het is en blijft een zooitje met de regels in Europa, overal is het andersAngry
Hier naast ons staat een in Oostenrijk gekocht Daihatsu Terios met een NIET officieel kenteken, gewoon een plastic plaat, wat er bijna echt uit ziet.
Nu is het nummer van de kenteken OOK in het thuisland op een Rover gemonteerd, schijnt zo te mogen. Er zijn landen waar het kenteken niet aan de auto gekoppeld is
maar aan de houder, is ook een manier.
Wat doen zij, boeken gewoon een ticket voor de auto op en neer, kost wat maar je bespaart wel de invoer rechten.
Er is al meer voor gewaarschuwd, de douane staat regelmatig bij de grote supermarkten en kontroleert de kentekens, ja sommige hebben altijd gelukAngry
Nog even over het op
DUITS kenteken rijden in Nederland, er is vorig jaar een rechtszaak geweest tegen een persoon die in Oost Brabant woont en in een Duits gekentend auto rond reed al jáááááren,
die is ook aangegeven, auto in beslag genomen,veroordeeld en in beroep gegaan en heeft toch gewonnen, omdat de auto in Duitsland geleased was. en dan geld de regel
dat de auto gehuurd is en NIET in eigendomBig Grin slim hé, er is heel weinig ruchtbaarheid aangegeven, anders gaan velen dat doen, het is de moeite waard voor dure auto's.
Maar hoelang zal het duren voordat dit maas in de wet gedicht is????
Quote
#38
Hij was meteen zijn auto kwijt. Die kreeg hij pas weer terug nadat zowel de BPM en de BTW was betaald. Toen nog de rompslomp van een keuring door de RVD, en aanvragen NL kentekenbewijs.

We dwalen heerlijk af. Maar in tegenstelling tot het woord romslomp bij de RDW, valt dat reuze mee. Wanneer een auto al in de eeg op papieren staat, wordt dat gewoon overgenomen door de nedelandse dienst. Hij hoeft niet eens te lopen. Ze kijken of de papieren met de nummers kloppen, verrichten wat metingen aan bijv. wielbasis en dergelijke en klaar is kees. Binnen een par dagen heb je de papieren in huis.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)