waar houd jij je als pensionado/da in Griekenland mee bezig (geen hobby's)
#1
Laatst hadden we een topic hobby’s van de forumleden anders dan Griekenland en eigen verblijfjes in Griekenland. En dat wil ik nu niet weten.

Waar ik nieuwsgierig naar ben is, waar de pensionado’s en da’s zich in Griekenland mee bezig houden. Met name die voor langere tijd of permanent daar verblijven. Dus ik heb het niet over de welbekende hobby’s als treinen, vissen, planten, eventuele NL-se of Belgische verenigingen ter plaatse of op het Oristeforum hangen. Maar of je je nog ergens anders mee bezighoudt in de Griekse samenleving.

Mijn pensioen is nog een aantal jaren weg (in NL is het nu eenmaal 67), maar dan nog kan ik me momenteel niet indenken dat ik straks na mijn 50-jarig werkzame leven, niets meer zou doen dan alleen mijn hobby’s. Want er zijn in mijn ogen zat mensen die op enigerlei wijze hulp kunnen gebruiken. Hier in NL maar ook daar.

Nu is het wel zo dat ik persoonlijk tijdens mijn vakanties niet stil kan zitten en me ergens mee bezig moet houden. Voorheen hielp ik tijdens spitstijden als serveerster of barkeeper. Tegenwoordig ben ik oppas (makkie neem het kind overdag mee naar het strand, culturele tochtjes en ’s avonds de speeltuin Big Grin ) en help hier en daar de oudjes met boodschappen doen of ze ergens heen te brengen. Moeders kan met een gerust hart werken. Kind heeft het naar zijn zin, want welk kind wil nu niet graag veel en vaak op het strand of de speeltuin. Cultuur ligt de kleine nog niet echt maar een ijsje doet wonderen. De oudjes krijgen eens goedkopere boodschappen dan de dure van de buurtsuper en komen nog eens ergens.

Kortom laat eens weten wat je naast je hobby nog zoal doet in Griekenland en dan met name in of voor de Griekse samenleving.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#2
Beste @Maria
Mijn man en ik hebben samen 75 jaar full-time in het onderwijs gewerkt. Daarnaast hebben we nog e.e.a. aan vrijwilligerswerk gedaan. We zijn nu met pensioen en vinden dat we onze bijdrage aan de maatschappij wel voldoende geleverd hebben. We brengen onze dagen in Griekenland door met tuinieren, lezen, vrienden bezoeken en langs tavernes gaan. Daarnaast hebben we nog hobbies en genieten we volop van ons fijne huis en de mooie omgeving. Daar zijn onze dagen mee gevuld. Nog iets erbij doen? Zou kunnen maar we vervelen ons voorlopig absoluut niet.
Oja en iets voor d Grieks samenleving doen? Wij steken geld in de lokale economie en die vaart daar wel bij (dat realiseren de lokale bewoners zich donders goed)
Quote
#3
ElsR, heeft precies verwoordt zoals wij er ook overdenken!!
Als je al een bijna na een halve eeuw hard heeft gewerkt en misschien wel samen 75 jr gewerkt en eventueel je kinderen die er eventueel zijn ook nog eens netjes in de maatschappij heeft neergezet en veel energie daar in heeft gestoken en daarvan ook nog eens tussendoor van jaren en jaren lang vele mantelwerk of vrijwilligerswerk heeft gedaan... heb je een welverdiende pensioen verdient !!!!!en zeer zeker ook zonder schuldgevoel! en recht op een heerlijke kleine tijd voor jezelf!!..en mag je uiteindelijk nog heerlijk van je pensioen gaan genieten zoals ieder wenst!! in die hele kleine tijd die je nog over hebt voordat jezelf in die eigen graf in ga stappen!!Pffft

btw, ik vond dit nogal een kleinerende vraag hierover... een soort of zogenaamde ,,Heilige Maria vraag!!,, van gut kijk mij nu eens ... ik pas nog eens op griekse kindertjes enz En ohoo wat goed wat ik toch de voor die grieken doe ...en ohoh dan doe ik nog wat goeds voor de griekse maatschappij Pffft..Iedereen heeft zijn pensioen verdient en maakt zelf wel uit hoe hij of zij die besteed!!
Blijkbaar moet jij nog vele offers doen om jouw verdiende pensioen echt te verdienen !!
Quote
#4
voor mij/ons geldt hetzelfde als Els en Wilma al schirjven.
Wij zijn nu toch echt wel klaar met werken hoor na het echte pensioen, ook duidelijk aan de rust toe.
Dus............. ik maak me nuttig door het mezelf zo plezierig mogelijk te maken na een hardwerkend leven.
En..................de Griekse bevolking kan rekenen op onze vriendschap, gezelschap en we geven er uiteraard ons geld uit.
Dat is wel genoeg dacht ik zo!

Hoe oud ben jij nu Maria? misschien een impertinente vraag maar ik weet niet of jij na je pensioen er nog zo over denkt namelijk.
Quote
#5
Ik zal me misschien ooit bezig houden met wat olijfolie en wijn te maken van mijn eigen olijfboompjes en wijnranken. Het fruit en kruiden in mijn tuin stel ik ter beschikking van de plaatselijke inwoners.
Als het van onze zakkenvullende Europese en Belgische politiekers afhangt, mogen we werken tot we dood vallen. Volgens hen zou de vergrijzing en gepensioneerden te veel kosten aan de staatskas? Nochtans zijn de hardwerkende en jarenlang afdragende werkmensen NIET de oorzaak dat het geld hier op is? Degenen die de ECHTE situatie hier kennen, weten wel degelijk waar de problemen zich situeren... dit mag echter niet gezegd worden. Mijn vrouwtje en ikzelf zullen elk meer dan 40 jaar gewerkt en afgedragen hebben. Het lijkt mij dan ook logisch dat we in de toekomst wat mogen genieten van een welverdiende rust, ongeacht wat de politiekers hier nog zullen beslissen in de toekomst!!!
Quote
#6
80% van mijn prepensioen gaat naar de Griekse samenleving, ik heb totaal geen zin om ook nog griekse handjes vast te houden, dat doet @Maria wel.
ps. moet tenslotte ook nog vis vangen Big Grin
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#7
Ik deel de mening ( voor één keer) overgrote deel van de prikkers hier in het draadje, het is wel voldoende om hier je welverdiend pensioengeld op te soeperen. We zijn naar Kreta verhuisd met amper twee paletten met persoonlijke spullen en soeveniers. De rest hebben we hier nieuw aangekocht , meubels , huishoudtoestellen en de wagen . Als Maria zich geroepen voelt kan ze nog altijd intreden in een klooster, om verder voor de behoeftigen te zorgen, net als in de middeleeuwen waarbij dan de bruidsschat van het meisje toeviel aan het klooster waar intrad.
Nu,er gaan Den Belziek wel stemmen op, het is te zeggen, er zijn mensen die de mening zijn toe gedaan als men zijn pensioen in het buitenland wil spenderen , dat er eerst maar eens wat extra belasting mag op geheven worden, want er is geen return van het pensioengeld in het land van herkomst. Ik hoop dat er geen politieker dat in zijn hoofd haalt en probeert door te drukken want dan zal het kot te klein zijn. RIZIV houden ze er zowieso al af bij de bron, zelfs al heb val je onder de zorgverzekering van een ander land, de reden daartoe is " als je terug komt ben je in orde met je bijdrage" , flauwe kul maar je wat doe je eraan. Er moet toch iemand opdraaien voor de mensen die in hun hele leven geen klop hebben gedaan en ook nooit zullen doen. Pas op ik spreek hier over het systeem van den Belziek hé.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
@Maria zei>>Mijn pensioen is nog een aantal jaren weg (in NL is het nu eenmaal 67), maar dan nog kan ik me momenteel niet indenken dat ik straks na mijn 50-jarig werkzame leven, niets meer zou doen dan alleen mijn hobby’s. Want er zijn in mijn ogen zat mensen die op enigerlei wijze hulp kunnen gebruiken. Hier in NL maar ook daar.

Tja even een soort out topic misschien....alhoewel... hier in NL hebben we ons in het gezin heel veel bezig gehouden met om de beurd ...naast werk en ca. 30 jaar erbij (gelukkig maar ! zodat we ze ze veel tijd aan die lieverds konden geven en besteden ) 3 van onze ouders die om de beurd in verzorgingstehuis terrecht kwamen en wij sleepte toen ook nog eens heel veel andere ,,ouders ,,mee, als er vanuit dat tehuis iets leuks voor hun te doen was ...omdat hun eigen kinderen geen tijd hadden voor hun eigen ouders... Ahum want Oh oh die hadden het te druk met allerlei zogenaamde andere vrijwilligerswerk en andere dingen en konden die ellende van hun eigen ouders niet aanzien en blijkbaar vonden zij dat toen belangrijker dan hun bloedeigen Ouders !! Wat een stumperds waren dat zeg ! Pffft
Toen onze ouders overleden ,kwamen er gek genoeg wel via via van hun, aanvragen om vrijwilligerswerk te doen waar zij zich toen mee bezig hielden (blijkbaar omdat we nu toch niets meer te doen hadden .omdat ereen overleden was .. Haha Ze komen hunzelf nog wel eens tegen als ze zelf in zo;n hok terecht komen ! !
Jaja dat gebeurd ook op het ogenblik in NL
Duss tja als je dat allemaal bij elkaaar hebt meegemaakt en een leuk optrekje in GR.weet te verdienen verdien je een warme douche en mag je idd lekker gaan genieten van je AOW -FUT of wat dan ook :)
Quote
#9
Beetje off topic wel Wilma, maar als lid van de optrekjes-groep moet ik toch even reageren. Begrijp ik nou goed dat lid zijn van deze groep betekent dat je je ouders in het bejaardenhuis laat vereenzamen? Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dat echt niet het geval hoeft te zijn. Misschien zijn er wel mensen die én hard kunnen werken, én ook van betekenis kunnen zijn voor hun omgeving. De wereld is niet zo zwart-wit als jij hem (om 10 voor 5 's morgens, 's nachts is de wereld altijd donkerder dan overdag) hier voorstelt....
Quote
#10
Beste forumleden,

Ieder vult zijn eigen leven in! en dat moet je ook blijven doen.
Je niks laten aanpraten om je schuldig over te voelen!!
Ieder beleeft zijn vreugde en verdriet.

Waarom reageert Maria niet op de reacties????

Julia
Quote
#11
(20 April 2013, 11:21)Julia schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ieder vult zijn eigen leven in! en dat moet je ook blijven doen.
Je niks laten aanpraten om je schuldig over te voelen!!
Ieder beleeft zijn vreugde en verdriet.

Helemaal mee eens Julia duimpie
Quote
#12
Ik snap Maria wel. En ik lees in haar vraag dan ook geen veroordeling of het opdringen van een schuldgevoel vanwege niets doen. Ik woon nu drie jaar permanent in Griekenland en na de eerste paar maanden vakantiegevoel begon ik me te vervelen. We woonden in een klein huis, kleine tuin en ik probeerde mijn Nederlandse levensstijl voor te zetten. Met dat vakantiegevoel.
Inmiddels verveel ik me niet meer. Ten eerste kost het dagelijkse leven hier veel meer tijd dan in Nederland. Het zogenaamde gemaks-eten (groentepakketten, mixen, aardappelproducten) is er niet. En zelf maken kost meer tijd. Even naar de bakker heen en weer lopen is een uur. De wekelijkse boodschappen doen kost minstens een halve dag. De grotere supermarkten zijn 5 kwartier met de auto verderop. Ten tweede zijn we verhuisd naar een kleine boerderij. En dan ben je dus nooit klaar. Iedere dag zijn er klussen, gepland en niet gepland. Maar wat mij de meeste voldoening geeft is het meedoen in de lokale gemeenschap. Een boodschap voor iemand doen, een lift geven, zingen in het lokale koor - met Pasen in de kerk - het onderhouden van wandelpaden met vrijwilligers en het als vrijwilliger leiden van wandelingen voor Griekse toeristen in de zomeravonden. En dan ook nog genieten van al het moois dat Griekenland te bieden heeft.
Quote
#13
Zo, ben je er ff een weekje niet, 155 berichten lezen of niet. En deze draad opzoeken.

Laat ik eerst even rechtzetten wat blijkbaar op een aantal krom is overgekomen. Ik wil niemand een schuldgevoel aanpraten of veroordelen voor de rust waarvan ze genieten. Een ieder geniet inderdaad op zijn eigen manier. Ik was alleen maar nieuwsgierig naar jullie manier.

@Mariët, je vraagt hoe oud ik ben. Ik wordt dit jaar 59, dus afhankelijk van een heleboel factoren hoef ik maximaal maar 8 jaar meer te werken. Niemand kan uiteraard in de toekomst kijken, dus ik kan geen expliciet antwoord geven of ik dan nog ergens zin in zou hebben.

Als gezegd, ik verveel me gewoon heel snel tijdens mijn vakanties. Ik kom er ook al 30 jaar. Uit eten wordt iets dat je niet meer dagelijks doet, ook de kroeg in duiken doe je niet meer dagelijks. Cultuur heb ik inmiddels ook wel gezien. Kassie kijken doen we in NL al te veel. Geen tuin, maar balkon. Maar ik houd nu eenmaal van het dorp en haar bewoners waar ik verblijf en waar ik in een familie ben gerold. Ik "beschik" dan ook over een brede Griekse familie- en vriendenkring. Omdat in het dorp waar ik verblijf – naar mijn beste weten – geen andere buitenlanders zijn gevestigd, heb ik bij deze kring ook baat. Zou ik me in de toekomst ergens voor langere tijd willen vestigen is het daar.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Griekenland stelt zijn grenzen open. Hoe zit dat als je met de auto gaat? Irini45 31 9.390 12 June 2020, 20:01
Laatste bericht: Patrick
  Poll: Wat doet u als u ineens weer naar Griekenland mag? jjohn 20 3.752 10 May 2020, 20:31
Laatste bericht: kim88
  Enquete: Griekenland als vakantieland Ger 23 6.123 21 January 2018, 14:48
Laatste bericht: jerichrome
  Griekenland slechtste land om te leven als expat Ger 10 3.997 17 September 2017, 22:57
Laatste bericht: El Greco
  Waar of niet waar: topjaar toerisme Vito 21 7.479 09 November 2016, 12:29
Laatste bericht: Patrick
  Waar zijn ze hier mee bezig? Japio 7 5.040 08 June 2015, 18:07
Laatste bericht: Japio
  Uitslag poll. Wanneer ga jij naar Griekenland? Tina K. Noume 7 5.734 19 September 2013, 10:42
Laatste bericht: Co vd Graft
  Oriste poll. Wanneer ga jij naar Griekenland? Tina K. Noume 13 8.969 18 September 2013, 19:37
Laatste bericht: Sophia
  waar maak je een Griek blij mee? Τηνα 48 38.627 06 May 2013, 20:28
Laatste bericht: messara
  Griekenland als redder van Duitsland. Aleko 7 5.307 23 August 2012, 00:49
Laatste bericht: Fyfika

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)