Zwembad
#1
Wie heeft er ervaring met een KLEIN zwembad onder de Griekse zon, meer specifiek Zuid-Kreta?

We zijn aan het denken om een klein zwembadje aan te leggen. Het is niet de bedoeling om er in te kunnen zwemmen, puur bedoeld als dompel/afkoelbadje afmetingen ca. 4m x 3m en ca. 2 meter diep. Alleen zijn we bang dat de temperatuur in de zomer snel niet meer aangenaam is. Nu kunnen we deze vraag natuurlijk stellen bij de zwembad-handel, maar die zullen het misschien rooskleuriger voorstellen dan in de praktijk het geval is.

Dus graag de mening van ervaringsdeskundigen! Wie o wie heeft nu al een klein zwembad en kan ons vertellen wat de temperatuur doet in de zomer.

Is er ook iemand die ervaring heeft met een zwembad-koeling?

We hebben begrepen dat er ook zoiets is als "luxe"belasting op zwembaden, alleen dat dit pas is boven een aantal m3 geldt. Wie kan ons daar meer over vertellen?

Met vriendelijke groet,
Paul
Quote
#2
Zwembad is heel fijn; wij hebben er sinds vorig jaar een 10 x 5 meter en 1,5 - 2,5 diep. Om een beetje in te zwemmen en te spartelen.
1. Onderhoud: 2 x per dag met schepnet insekten en bladeren eruit vissen en 2 x per week robot de bodem laten schoonmaken (zand, gezonken insekten). Doe je dit niet dan is het binnen de kortste keren vies.
2. Chloor is het ontsmettingsmiddel; ozoniseren is nog niet bekend. Wij hebben een systeem waarbij de chloor- en buffer-tabletten in het filter zitten waar het water door rondgepompt wordt. De pomp staat op een tijdklok; 3 x per dag 1/2 uur tot 1 uur pompen. Doe je dit niet dan gaan er binnen de kortste keren algen in het water groeien.
3. De meningen zijn hier op Samos verdeeld of je het water er 's winters in moet laten staan of niet. Laat je het leeglopen dan moet het in elk geval het volgend voorjaar weer geverfd worden. Of je moet tegels nemen maar dat is erreg duur.
3. De temperatuur: midzomer is het water 34 graden; eind april en eind september ca. 25 graden.
Heb je er dat allemaal voor over dan is het zomers echt reuze fijn.
Quote
#3
Ik ken een geval waar de cysterne tegelijk een klein zwembad is. In dit geval natuurlijk geen drinkwater, maar je hebt wel een doorlopende verversing van water, en de temperatuur is zo ook gemiddeld wat lager. De zwembad/cysterne ligt daar iets hoger dan het huis.
Van verder onderhoud weet ik niet zoveel, maar hierboven is al een mooie suggestie gedaan.
Quote
#4
@ElsR Bedankt voor de info vooral m.b.t. onderhoud/schoonmaak. Maar mijn vraag is specifiek naar iemand met ervaring met een kleiner zwembad. Die van jullie is ca. 100 m3 terwijl wij een mini-dompelbad willen van ca. 25 m3. En de hamvraag is of zo'n klein zwembad een aangename temperatuur houdt in de zomer.

@Petraki, dat is wel een grappig idee.. .We hadden zelf ook al een keer gedacht om van zo'n grote zwarte ton de bovenkant af te zagen en dat dan als dompelbad te gebruiken. Maar om hem dan als "cysterne" te gebruiken hadden we nog niet bedacht, weet alleen niet of ik dat qua hygiëne wel zo fris vind...
Quote
#5
Paul
Ik bezit hier op kreta een bad van 32m2, inhoud zo'n 30 m3 water.
Belastingen waren er vorig jaar in de hoogte van 160 euro, zo maar 1 jaar, daarna nooit meer van gehoord.
Officieel een zwembad bouwen was vroeger tot 28 m3 zonder vergunning.
Nu schijnen alleen al de architect kosten zo'n 9.000 euro te zijn, gewoon boeven zijn het.
Zelf zouden wij NOOIT meer zoveel geld uitgeven, het komt in totaal dan op een kleine 30.000 euro voor een bad, dit zat bij het huis.
Het onderhoud is hier al beschreven, het is met chloor een kwestie van persoonlijke aard, de een wil het chloor ruiken en een ander niet.
Je kan het aan de schaatsenrijders zien of het water te zoet of brak gaat worden.
Dat geldt ook voor de temperatuur, in augustus vindt ik het veel te warm, zo'n 30-32 graden, dat is gewoon niet verfrissend.
Wanneer ik NU een bad zou moeten kiezen, gewoon een van Intex kopen, kan je afbreken, alles zit er bij, bevalt het niet, ben je ook niet veel geld kwijt,
hier op kreta zijn ze te krijgen bij Praktiker o.a., zelfs maten die NIET in Nederland te krijgen zijn.
succes ermee.
Quote
#6
@Paul
Het cysterne/zwembad was in het beschreven geval vanaf het begin zo gepland, dus keurig betegeld, zitrandje eromheen, niet zichtbaar vanaf de straat. Het is dus een echt zwembad die tevens als cysterne dienst doet. En wedden dat als de belastingdienst ernaar vraagt, dat de eigenaar aantoont dat het een cysterne is...
Quote
#7
"Gouden" tip om het water redelijk koel te houden:
Hoogzomer als het 35 plus isSad en gedurende wat langere tijd ook blijft ) ons zwembadwater komt dan niet boven de 26 graden.
Hier zijn wij per ongeluk achter gekomen. We hebben een groot net dat voor de helft boven het water hangt (zo'n drie meter boven de waterspiegel) hangen. Oorspronkelijk bedoeld om afvallende olijfboomblaadjes niet in het water te laten komen!!
Er vallen geen olijfjes/blaadjes in 't water, zwembad ligt dankzij net voor de helft in schaduw en temperatuur komt absoluut niet boven de 26 graden.
Ik bedoel dus een vrij "dicht" net. Groen.
Afmetingen zwembad: 7,5m. bij 3,5m. en gemiddeld ruim 2m. diep.
Succes ermee.
Quote
#8
Paul; Als je in Pombia gaat wonen kan je toch even naar het strand van Komos gaan of rijden. Dat is een goede vijf kilometer.
Als je dat met de fiets doet is het nog eens goed voor watt lichaamsbeweging.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
@ de Machinist, als je het zo stelt is een badje van de Praktiker ineens een stuk interessanter inderdaad! Dat is waarschijnlijk ook waar we mee gaan beginnen, daarna zien we wel weer verder!

@ Yanni, heel slim Idea, gaan we zeker proberen!

@ Jef, haha Big Grin ! Maar het is precies dat als ik op dat fietsje terugkom van het strand dat een koud dompelbad zo heerlijk is!
Quote
#10
Ja kan gezeur van vergunningen, belastingen ook omzeilen door een (prefab) jacuzzi in je tuin in te graven.
Daar zit niet zoveel water in, en kan je dus snel afkoelen door even de kraan open te zetten.
Onderhoud is ook simpeler lijkt mij. Goedkoper dan een zwembad.
Quote
#11
Ik val van mijn stoel.
Bij een jacuzi stel ik mij een warm (bubbelend?) bad voor dat op z'n allerheerlijkst is als de nachtverlichting op de sneeuwvlokjes schijnt Smile)
Bij een zwembad (hoe klein ook) stel ik mij voor dat ik in aangenaam doch verkoelend water rechtop kan staan, eventueel samen met enkele vrienden, ellebogen leunend op de rand, en een glaasje wijn dat voor ons in het water drijft Wink)
Quote
#12
beste Paul, wij hebben ook vrienden die een zwembad plaatsten in Zuid-Kreta, idd duur geworden, zoals iemand al zei, die architectkosten zijn niet te overzien, je moet er ook iemand hebben die voor u kan schoonmaken als je er niet permanent bent, .... andere vrienden van ons hebben ook zo een plonsbad gekocht, als je dan toch maar iets wil om even af te koelen, zou ik ook zo een tub kopen, niet duur en geen gezever met architect, geloop voor vergunning, miserie met werkmensen, bij onze vrienden heeft het anderhalf jaar geduurd voor alles ok was, dan hadden ze vakantie genomen om te kunnen zwemmen, kwamen ze aan en was er geen water in, want er moest iemand speciaal komen 'om de kraan open te draaien', ge word er helemaal turreluurs van.... Geef mij maar een frisse duik in zee. Succes ermee
Quote
#13
Nou bedankt allen voor de inbreng, nogmaals het was vooral een vraag naar de praktische haalbaarheid en nut van zo'n klein zwembad in relatie tot de temperatuur onder de brandende Kretenzer zon.

Maar als ik dit allemaal lees lijkt een Intex badje inderdaad ideaal om mee te beginnen, er zit zelfs een circulatiepomp op zag ik. En met een doek erboven voor de schaduw gaan we het zeker een poging wagen. En bij afwezigheid hoef je er dan ook niet naar om te kijken.

Even over "dat architectenkosten niet te overzien zijn"; Daar kan ik me niet zo veel bij voorstellen, veel mensen vergeten bij de architectenkosten dat de kosten voor de bouwvergunning ook in die prijs zijn opgenomen en vastgesteld worden door de overheid. En dat die overheid nu meer vragen voor luxe-vergunningen dan vóór de crisis kan ik me iets bij voorstellen.

Daarnaast voel ik me ook geroepen om te vermelden dat onze ervaringen in Griekenland met de Grieken tot op heden erg positief zijn, zowel met de architect, de notaris, de advocaat, de aannemer en zeker ook voor wat betreft de contacten met de gemeente voor bouwvergunningen, water en voor stroom. We informeren ons wel (soms echt tot vervelens toe...) van te voren erg goed bij de verschillende bedrijven/instanties en proberen er alles aan te doen dat we onze zaken goed op orde hebben vóórdat we verder gaan en tot op heden kunnen we gelukkig zeggen dat alles geheel naar wens verloopt! :)

Groeten,
Paul
Quote
#14
Gisteren gelezen op Engels forum, Living in Crete
Met terugwerkende kracht van 1 januari dit jaar is er een luxe belasting bijgekomenAngry voor zwembaden tot 50m2 € 16,-- /m2 en de rest.
Ook voor auto's tot 5 jaar een hogere toeslag en voor ouder dan 5 jaar minder, maar toch nog extra betalen, bovenop je wegenbelastingAngry
zo komt de staat toch nog aan zijn geld voor al die groene auto's die de afgelopen jaren zijn gekocht
waarvoor GEEN wegenbelasting betaald hoefde te worden. Nu achteraf toch nog.Angry
Quote
#15
(15 May 2013, 21:35)de machinist schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gisteren gelezen op Engels forum, Living in Crete
Met terugwerkende kracht van 1 januari dit jaar is er een luxe belasting bijgekomenAngry voor zwembaden tot 50m2 € 16,-- /m2 en de rest.
Ook voor auto's tot 5 jaar een hogere toeslag en voor ouder dan 5 jaar minder, maar toch nog extra betalen, bovenop je wegenbelastingAngry
zo komt de staat toch nog aan zijn geld voor al die groene auto's die de afgelopen jaren zijn gekocht
waarvoor GEEN wegenbelasting betaald hoefde te worden. Nu achteraf toch nog.Angry

aiai, er zullen weer wat wrakken rondrijden dan ...Dodgy
Quote
#16
Zwembad:
Is het niet zo, dat je geen kraanwater mag gebruiken voor je zwembad?
Er moet toch een put geboord worden. (vergunning)

Auto:
Je bent automatisch niet verzekerd, als je geen KTEO hebt.
Uitlaatgas moet overigens elk jaar worden gekeurd.

Helaas zijn er mensen, die dit alles willen ontduiken.
Quote
#17
wat ik de laatste jaren in de kretenzische bergdorpjes heb zien rondrijden tart alle verbeelding. om nog maar te zwijgen van de overjarige autowrakken die in de tuin en op het land gestald worden om er bloembakken van te maken en waar de kilo's roest in de aarde sijpelen, zou de olie er trouwens ooit uitgehaald zijn ?
Quote
#18
(17 May 2013, 10:51)Dafne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zwembad:
Is het niet zo, dat je geen kraanwater mag gebruiken voor je zwembad? Er moet toch een put geboord worden. (vergunning)

Auto:
Je bent automatisch niet verzekerd, als je geen KTEO hebt. Uitlaatgas moet overigens elk jaar worden gekeurd.
Helaas zijn er mensen, die dit alles willen ontduiken.
Dafne,
Hier vult men het zwembad altijd met kraanwater, nog nooit problemen mee gehad, WEL diegene die het met landbouw water deed,
die kreeg een boete, want daar wordt geen belasting overgehevenBlush
En verzekeren, waarom, geen kenteken, geen verzekering, geen wegenbelasting, uitlaatgassen, hier vergast zich (nog) niemand.
Er zullen in de toekomst NOG meer kentekens worden ingeleverd en minder nieuwe verkocht worden, maar rijden blijven die oude gewoon WELAngry
Zelfs grote nieuwe auto's van 2 jaar rijden hier nu ZONDER wat rondAngry dat wordt goed op passen want als je met zo iemand schade krijgt,
kan je fluiten naar je centen, laat staan als er letsel isDodgy
Het meeste waar ik mij over opwindt met dit soort zaken is dat de lokale PRIESTER zo vroom in de kerk staat, en er het hardst aan mee doetHypocrite
Quote
#19
Hoewel bijna iedereen het doet, is het formeel niet toegestaan een zwembad te vullen met kraanwater.
Formeel moet je een tankwagen gevuld met water laten komen waarmee het zwembad gevuld moet worden. Uiteraard ben je dan (extra) belasting verschuldigd. Daarom pakken de meeste mensen de tuinslang.
Voordeel van een tankwagen is dat je zwembad in no-time is gevuld. Met een tuinslang kan dat dagen duren afhankelijk van de grootte van het zwembad.

Maar ja, belasting betalen is voor de 'de dommen' en daarom pak je dus de tuinslang.
Quote
#20
Zou er ook een belasting dienen betaald te worden door hotels die hun zwembad(en) met zeewater vullen?

Ik herinner mij ook een hotelletje op Corfu waar men het zwembad vulde d.m.v. een pompje dat geplaatst werd in een bron die net achter het hotel lag.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)