Fodelianakis olijfolie                 
Thema vd maand mei 2013: Het Griekse paasfeest
#1
Deze maand, wederom op speciaal verzoek, als thema van de maand:

Pasen in Griekenland

[Afbeelding: kalopasxa.jpg]

Deze maand wordt in Griekenland het allerbelangrijkste feest van het jaar gevierd: Pasen. Wie kan er meer vertellen over de viering van deze voor Grieken zo belangrijke feestdagen? Heb jij het al eens meegevierd of woon je in Griekenland en beleef je het van héél dichtbij? Laat ons dan ook meedelen in de sfeer. Kortom, alle anekdotes, verhalen, paastradities, foto's en alle andere info over het Grieks orthodox paasfeest zijn van harte welkom in dit thema van de maand mei 2013..

Wie verricht de 'aftrap'?

NB: Alle eerdere "Thema's van de maand" zijn
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




te vinden.
#2
Vorig jaar en het jaar daarvoor heb ik Pasen met de familie gevierd met als hoogtepunt het eten.
Was erg gezellig, veel eten en raki en wijn. Van het lam bleef weinig over.

[Afbeelding: 2l945d4.jpg]

[Afbeelding: 2r2w29d.jpg]
#3
Het zal dit jaar weer bij heel veel Grieken een sober Pasen worden, normaal gebruiken ze daar hun (paascadeau) dat is een halfmaandloon voor wat de ambtenaren en mensen in de privesector kregen, dit jaar vervalt dat samen met het halve maandloon op 15 augustus en 1 maandloon met de kerst.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
#4
[Afbeelding: 6qh85k.jpg]

In 2004 organiseerde ik een reisje naar Kreta, voor tien 55+ dames, om Grieks orthodox Pasen te vieren.
Wij gingen naar Agio Apostolii zo’n 4 km van Hania.
We zijn op goede vrijdag naar de paasdienst (epifani) geweest in de kerk in het dorpje Galatas vlakbij
Agio Apostolii.

[Afbeelding: 1y8p52.jpg][Afbeelding: lwh1k.jpg]

Op Zaterdag ’s avonds ook weer naar de kerk in Galatas.
Allemaal een kaarsje dat aangestoken werd, en om 24.00 uur iedereen elkaar een ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ…

[Afbeelding: 1e1cp4.jpg][Afbeelding: eiky2x.jpg][Afbeelding: 6h026v.jpg]

klokken beieren en vuurwerk werd afgestoken…

Een van de dames heeft een dochter die getrouwd is met een Griek en een hotel daar runt.
Daar konden we 1e paasdag van een paaslunch met geroosterd lam en andere lekker eten genieten.

[Afbeelding: 4jrlnr.jpg][Afbeelding: 339si7q.jpg]

Speciaal voor Pasen werd er ook ‘’kokoretsi’’ klaargemaakt, ingewanden van het lam aan
een lange staaf geregen en geroosterd. (ligt naast het lam).

Een lekkernij bij de griekse dames was de kop van het lam:

[Afbeelding: 3026ow2.jpg][Afbeelding: 32znvc2.jpg]

Het was een zeer geslaagd reisje, veel van geleerd hoe Grieks orthodox Pasen gevierd wordt.

Robienne
#5
met wat humor
[Afbeelding: 2aonwk.jpg]
κάλο Πάσχα σε όλους
#6
[Afbeelding: wks95h.png]
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
#7
[Afbeelding: 2wqefwx.jpg]
#8
Ben ik dan de enige die het wel heel wrang van al die lammetjes vind en heel veel moeite heb met sommige foto's?
#9
(05 May 2013, 13:30)Margo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ben ik dan de enige die het wel heel wrang van al die lammetjes vind en heel veel moeite heb met sommige foto's?

blijkbaar wel, ze zijn denk ik nog allemaal aan het eten !
#10
(05 May 2013, 13:30)Margo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ben ik dan de enige die het wel heel wrang van al die lammetjes vind en heel veel moeite heb met sommige foto's?

Alleen als je vegetariër bent.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
#11
@Margot ik kan je maar één raad geven, NOOIT met het Grieks Paasfeest naar Griekenland gaan. Twee jaar geleden voor het eerst meegemaakt en tijdens de maaltijd met het lam midden op de tafel, geen hap kunnen eten. Die ogen van het lam bleven me maar aankijken.
#12
Heb zojuist een aantal berichten verwijderd.
Reden: offtopic, beledigend en alweer onderling geruzie.
Het zijn toch telkens weer dezelfde lieden waarvan er twee nu aardig tegen het maximale aantal gerapporteerde berichten aanlopen.
(
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




)
Dus bij een automatisch geblokkeerd account niet bij mij of Ger gaan klagen Confused
#13
Zo zag het gisteravond uit, de verbranding van judas om middernacht en daarna wordt de wederopstanding van Christus gevierd.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
#14
Mijn hart bloedt. Vorig jaar alles meegemaakt in Makrigialos, was een hele belevenis. Ga proberen volgend jaar weer van de partij te zijn, niet voor negen weken, de helft is ook goed.
#15
Dit jaar was er maar een klein vuurtje nodig om judas te verbranden hier in Kamares. Of wel zijn ze wat voorzichtiger geworden, en willen ze het nieuwe feestzaaltje van de Papas niet in vlammen laten opgaan. Wink
Het was snel afgelopen met het vuurtje , een paar vuurwerkpijltje en een paar solvo's uit de geweren.Maar uit de luidspreker van de Papas klonk tot 3 uur nog wat gezang, of dat moest voorstellen want echt muzikaal zijn die Papades hier niet echt.
We hebben zoals ieder jaar van onze buurman een stuk van een paaslam gekregen, en zitten ondertussen ook weer met een stapel Paasbroden opgescheept. Je kan toch moeilijk die broden van je buren weigeren. Maar mijn vriendin maakt daar altijd een gebak van met appels en kaneel, en dat gaat dan terug naar de schenkers van die paasbroden. Wink
En zo is ieder tevreden.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#16
Voor de vegetariërs.....

[Afbeelding: jzjvoy.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
#17
Nou, we hebben voor de komende dagen te eten hoor Wink. Nu snap ik dat bepaalde mensen niet zo tegen het beeld van die lammetjes kunnen hoor. Ook ik moet soms nog even slikken. Vooral toen ik gisteren een lamshoofd in een teiltje in het aanrecht aantrof. Aan het spit is een ding, in mijn wasgoot ... Wink We hadden gelukkig ook kip, dus ik at lekker met de kindjes mee Wink.

Maar, naast eten is er natuurlijk ook muziek en dans die dag. Hier maakte Nikos een dansje met zijn oom.

Helaas, foto's uploaden lukte niet, jammer.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#18
Stadsmensen, zoals ik @Roosmarijn:)))) Hoewel vorig jaar heb ik het me heerlijk laten smaken, behalve de kop, die heb ik voor de liefhebbers gelaten en inderdaad kreeg dagen daarna nog restjes. Hoorde net van de familie dat het een stuk rustiger was, komt zeker omdat ik er niet wasWink Volgend jaar weer. Altijd reuze gezellig, je krijgt dan echt het gevoel erbij te horen.



*******************************************
Opmerking moderator:


Deze topic wordt vervolgd in deze draad:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





*******************************************


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Thema vd maand sep 2011: Vergane glorie oriste 82 77.764 23 October 2021, 11:46
Laatste bericht: Patrick
  Thema vd maand augustus 2011: Ouzo Yaniz 51 50.912 31 May 2018, 00:21
Laatste bericht: jacq1970
  Thema vd maand juli 2011: Zonsondergangen oriste 37 32.814 01 December 2017, 15:02
Laatste bericht: Rico
  Thema vd maand mei 2011: Dieren in Griekenland oriste 46 51.838 05 November 2017, 20:16
Laatste bericht: jacq1970
  Thema vd maand oct 2013: Griekenland en het milieu Ger 27 25.988 30 June 2016, 09:33
Laatste bericht: Nanny
  Thema vd maand april 2013: Mijn eigen stukje Griekenland thuis Ger 23 17.306 26 February 2016, 19:41
Laatste bericht: Buurman
  Thema vd maand dec 2012: Kerstmis in Griekenland(2) Ger 15 13.368 28 December 2015, 16:13
Laatste bericht: Bart0riste
  Thema vd maand juni 2013: Onbekend maar niet onbemind oriste 8 8.342 22 July 2014, 09:42
Laatste bericht: Pa Rakalo
  Thema vd maand september 2012: Griekenland met een knipoog oriste 52 45.941 09 June 2014, 21:34
Laatste bericht: Arthur
Photo Verkiezing Oríste! - foto van het jaar 2013 Ger 36 38.832 21 January 2014, 20:12
Laatste bericht: Margaritha

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)