Samos
#1
Samos Liefhebbers

In het voorjaar gaan wij naar Samos App Nikos Place.
We zijn echte liefhebbers van uitzichten stranden rotspartijen snorkelen en lekker uit eten in de Griekse restaurants.
Wat is de beste wegenkaart van Samos ?
Ook willen we een auto of scooter huren om het eiland te verkennen naar de mooiste plaatsen om de mooiste foto,s te schieten.
Wie kan mij helpen met informatie.
Heeft Nikos Place ook een eigen website ??

Mvgr Principes
Quote
#2
Ik heb destijds Samos afgereisd met een scooter. Gezien de beperkte grootte van het eiland, is dit goed haalbaar.
Ik rij graag rond in open lucht, ik weet echter niet wat jullie voorkeuren zijn.
Een kaart van het eiland kan terplaatse worden aangekocht en dikwijls ook worden verkregen bij de verhuurder van de auto of bromfiets.
Vanuit Samos kan je ook met de "Delfini" naar Patmos; de bedevaartplaats voor de Grieken. Zeer mooi en vroom! Hier heb je ook mooi uitzicht vanuit de monasterie.
Quote
#3
@p.prins77. Welkom hier. De informatie zal binnenstromen, want Samos is hier zeer in de markt.
Mooie heldere kaart: Freytag & Berndt 1:50.000, maar mijn favoriet is de zeer gedetailleerde kaart: Road nr 210 Samos. Ook 1:50.000. Samos is genieten. Cor.
P.S. Probeer het boekje te kopen uit de reeks "Sunflower Landscapes", zeer veel info incl. plekken voor panorama's. Wandeltochten en auto/scootertochten. (In het Engels).
Quote
#4
@P.Prins77 pas maar op! Voor je het weet ben je hals over kop verliefd geworden op dit mooiste eiland in de Egeïsche Zee, net als wij Smile).
De vraag over wegenkaarten is al beantwoord, zag ik. Als je lekker wilt eten in een ander hoekje van het eiland, ga dan eens naar Balos onder Koumeika aan het strand. Daar kun je bij Akrogiali (Op de Hoek) bij Mimis en Themis de lekkerste lamskoteletjes van het eiland eten, en vooraf bv courgettekoekjes. Of loop even naar rechts als je aankomt en vraag Kyriakos van Cypriotisch Restaurant Stella zijn nieuwste gerechten uit de Modern Greek Kitchen op je los te laten (vooraf bv gegrillde Haloumi-kaas met rozemarijn -essence).
In Ormos een klein stukje verderop kun je bij restaurant Gialos op de hoek superverse gebakken mélounes-visjes eten en als je verder door loopt op de volgende hoek de beste garides saganaki (garnalen in tomaten-feta-roomsaus) van het eiland.
Natuurlijk kun je in de grotere toeristenplaatsen (Pythagorion, Kokkari, Vourliotes) ook lekker eten maar dit zijn kleinere plaatsjes met een nog wat authentiekere uitstraling en zeer vriendelijk personeel.
Quote
#5
Principes,

Lees eens dit reisverslag over Samos in:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en je komt heel ver op Samos.

De meeste restaurants zijn goed en afhankelijk van je eigen smaak en gemoedsstemming op dat moment. Ik wil daarom geen enkel restaurant aanbevelen. Wel wat de lamskoteletten betreft nog een opmerking: ZELDEN zijn er verse lamskoteletten te verkrijgen en dat kan je zien als alle diktes van de koteletten hetzelfde zijn dan zijn ze bevroren op een snijmachine gesneden. Veschil in smaak zit daar in dat de ene kok ze langzaam laat ontdooien en de andere via de magnetron.
En toch.... ik kan het niet laten...: Tongue de lekerste lamskoteletten die ik ooit op Samos gegeten heb is in een restaurant in Agios Constatinos, de naam ben ik ff kwijt maar het is aan de zeezijde, daar is een kleine supermarkt en als je daar recht voor staat is dat restaurant rechts op de rechterhoek van de zijstraat. Vraag dan naar VERSE!!
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#6
beste principes, als jullie het fijn vinden om bij een nederlander auto te huren kun je kijken op site van yes autorent. eigenaar is sandy een nederlandse man. hij houdt ook een site bij om foto's te publiceren. (samos be there).
ik was er vijftien jaar terug reisleidster en ben pas eerverleden jaar met mijn zoon eindelijk terug geweest.
fijne tijd! cora
Quote
#7
(09 May 2013, 11:02)cora schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




beste principes, als jullie het fijn vinden om bij een nederlander auto te huren kun je kijken op site van yes autorent. eigenaar is sandy een nederlandse man. hij houdt ook een site bij om foto's te publiceren. (samos be there).
ik was er vijftien jaar terug reisleidster en ben pas eerverleden jaar met mijn zoon eindelijk terug geweest.
fijne tijd! cora


In deze barre tijden voor de Griekse middenstanders is het zaak om deze Grieken te steunen en niet iemand die bij financiële problemen terug kan vallen op b.v. het Nederlandse systeem en de daarbij behorende opvangmogelijkheden.
Ik preveleer dus een auto te huren bij een Griekse verhuurder; als je een beetje handelt dan kan je (in voor of najaar) een prima auto huren op Samos voor € 17,50 p.d.(wel voor minimaal 14 dagen).
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#8
(10 May 2013, 08:25)Wick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(09 May 2013, 11:02)cora schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




beste principes, als jullie het fijn vinden om bij een nederlander auto te huren kun je kijken op site van yes autorent. eigenaar is sandy een nederlandse man. hij houdt ook een site bij om foto's te publiceren. (samos be there).
ik was er vijftien jaar terug reisleidster en ben pas eerverleden jaar met mijn zoon eindelijk terug geweest.
fijne tijd! cora


In deze barre tijden voor de Griekse middenstanders is het zaak om deze Grieken te steunen en niet iemand die bij financiële problemen terug kan vallen op b.v. het Nederlandse systeem en de daarbij behorende opvangmogelijkheden.
Ik preveleer dus een auto te huren bij een Griekse verhuurder; als je een beetje handelt dan kan je (in voor of najaar) een prima auto huren op Samos voor € 17,50 p.d.(wel voor minimaal 14 dagen).

Dit is natuurlijk totale onzin, Ga jij in Nederland ook niet naar een Grieks restaurant maar naar een Nederlands restaurant omdat de Horeca slechte tijden beleeft in Nederland.

In Europa mag je je binnen de EEG plaatsen en werken waar je wilt.
Quote
#9
Ik kan met Kees meegaan.

Deze Sandy heeft een Grieks bedrijfje, en betaalt dus in GR belasting, en is daar waarschijnlijk ook (verplicht) verzekerd voor ziektekosten en dergelijke.
Dat is de consequentie van een Grieks bedrijfje hebben en daar ook wonen.
Dat betekent dat zijn status in niets verschilt met die van een Griek die een autoverhuurbedrijfje heeft in GR.

Ik zou dus geen reden kunnen bedenken niet bij hem te huren.
Behalve dat de concurrentie misschien beter en/of goedkoper is. Maar dat is uiteraard een geheel andere overweging.
Quote
#10
De voordelen van als er iets mis gaat (op welk vlak dan ook) met een persoon in het bezit van een Nederlands paspoort, wonend of werkend, in Griekenland is dat hij/zij dan terug kan vallen op o.a. de gezondheidszorg en de sociale voorzieningen in Nederland, mits men uiteraard terugkeert naar Nederland.

De Nederlandse ondernemer die zich wel of niet met een Griekse partner vestigt heeft zodoende 'n voordeel; zeg maar rugdekking t.o.v. de puur Griekse ondernemer. Mocht het fout gaan dan kan hij/zij te alle tijde terug gaan naar Nederland om daar te “genieten” van al die voorzieningen die de Griek in Griekenland niet heeft.

Kijk eens naar jezelf Cornelius, als jou iets ernstigs in Griekenland overkomt bv. je gezondheid dan zal je als de bliksem teruggaan naar Nederland en moet er je niet aan denken om daar in een ziekenhuis te belanden (je wilt er nog niet dood gevonden worden)!
En de Griek die is overgeleverd aan de fakelaki (zo hij dat geld al heeft) om nog maar niet te spreken of de nodige medicamenten voorhanden zijn, stort zich in het diepe.
Juist, die man gun ik mijn centjes om zich goed te kunnen verzekeren voor dit soort problemen.
Problemen die voor de Nederlandse ondernemer bijna te verwaarlozen zijn omdat die in geval van nood een betere en “gratis” rugdekking heeft.

Vogel maar eens op het internet naar Nederlandse ondernemers en gezinnen die van pure armoede terug zijn gekomen uit den vreemde.

In Nederland ligt het totaal anders, als daar iets gebeurd op welk vlak dan ook kan je altijd nog behoorlijk overleven. De meeste Grieken weten dat het buitenland altijd vele malen een betere toekomst biedt en het is daarom dat er bijna meer Grieken in het buitenland wonen en werken dan in hun eigen land.

Natuurlijk gun ik Sandy een goede en fijne toekomst maar in deze barre tijden heb ik een andere mening over hoe mijn geld in Griekenland te besteden.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#11
Wick schreef
Kijk eens naar jezelf Cornelius, als jou iets ernstigs in Griekenland overkomt bv. je gezondheid dan zal je als de bliksem teruggaan naar Nederland en moet er je niet aan denken om daar in een ziekenhuis te belanden (je wilt er nog niet dood gevonden worden)!

Wij komen niet naar Nederland terug zoals jij gedaan hebt beste man.
Mijn vrouw is ernstig ziek heeft vorig jaar Mei een zeer zware nek operatie gehad gewoon hier in het Ziekenhuis en niets dan lof over de behandeling, ja de verzorging is anders maar dat hebben wij met goede vrienden samen opgelost.
In de loop van dit jaar moet ze weer een operatie ondergaan dit keer aan haar rug laten we gewoon weer hier doen.
Ze heeft afgelopen jaar veel fysiotherapie gehad van een zeer goede en behulpzame fysiotherapeut geweldige man.

De komende maanden moet ik een operatie aan mijn rechteroog (staar) ondergaan, ben onder behandeling van een oogarts in Malia geweldige man en zeer behulpzaam.

En dan je verhaal over rugdekking in Nederland voor de Nederlandse ondernemer in Nederland voor als het mis gaat nog zo'n lul verhaal.
Wij hebben gepoogd om in de periode 2002 tot 2005 een bedrijf te starten, heeft me een vermogen gekost ( leeg geplukt door Nederlanders die ik vertrouwde in Griekenland) zijn medio 2005 arm en berooid in Nederland terug gekeerd en beste Wick ik kan een boek schrijven over de ellende die we toen hebben meegemaakt er was geen instantie die ook maar een vinger naar ons uitstak, we hadden geen recht op een huis, geen recht op financiële bijstand, geen recht op medische hulp en noem maar op.

Dus beste Wick als je een discussie wilt over hoe klote Nederland zijn eigen mensen behandeld na een mislukte poging om elders een bestaan op te bouwen dan moet je bij mij wezen.

De verschrikkelijkste opmerking heb ik gehad van een kak madam bij het UWV en dat was deze: mevrouw en mijnheer Heger het beste wat u kunt doen is u melden bij de gemeente Utrecht want die hebben de verplichting in deze regio om dakloze op te vangen maar ja u ziet er wel erg netjes uit voor een dakloze.

Nee beste Wick Nederland is goed in helpen maar dan moet je geen Nederlands paspoort hebben want dan laten ze aan je lot over en zijn er absoluut geen voorzieningen die je helpen.

wij waren midden 2005 in Nederland terug en hebben toen binnen 2 weken samen besloten om terug te gaan naar Kreta indien we de middelen hadden gevonden.
We hebben samen de schouders er onder gezet (tussendoor even een hartinfarct verwerkt) dag en nacht allerlei baantjes gedaan en begin 2008 zijn we retour gegaan naar Kreta en daar zullen wij hopelijk blijven tot onze laatste snik.
Ons motto is liever een arm leven op Kreta dan een rijk leven in Nederland.
Fijn weekend verder.
Quote
#12
[/quote]

Beste Cornelius,

Ik respecteer jullie standpunt ten zeerste wat betreft het wonen in Griekenland!

En zoals altijd: uitzonderingen bevestigen de regel!
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#13
(09 May 2013, 11:02)cora schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




beste principes, als jullie het fijn vinden om bij een nederlander auto te huren kun je kijken op site van yes autorent. eigenaar is sandy een nederlandse man. hij houdt ook een site bij om foto's te publiceren. (samos be there).

Ik zou niet bij Yes huren. Ze zijn duur. Ik heb ooit een offerte opgevraagd en de prijs lag 6 euro per dag hoger dan bij de lokale rente a car. Zelfde condities.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#14
Xander,ben het helemaal met je eens,Sandy is een schat,ik drink regelmatig een biertje of wijntje met hem op het terras met de blauwe stoeltjes vooraan in Pythagorio,ken ook zijn vader Christos die in Mitilini woont,ik huur zelf altijd een scooter bij Griekse vrienden die ook auto"s en scooters e.d. verhuren bij het stoplicht richting luchthaven.
Sandy heeft ook regelmatig een banner hier op Oriste,steunt daardoor ook onze club.
Over zijn prijzen weet ik niets,valt denk ik altijd met hem te onderhandelen,hoor van autohuurders alleen maar goede berichten over zijn zaken doen,ook belangrijk.
Principes kijk lekker om je heen,geniet en zoals onze Samos kenner ELS al schreef:
pas maar op! Voor je het weet ben je hals over kop verliefd geworden op dit mooiste eiland in de Egeïsche Zee, net als wij Smile).Komt volgens ons omdat ook jij van het Heilige vocht OUZO van Samos gaat drinken en ja dan ben je verkocht.
Meid geniet, las dat je in het voorjaar gaat,mooie tijd,zelf vertrek ik a.s. dinsdag voor 4 weken.ooit 27 jaar geleden ook hopeloos verliefd geworden op dit prachtige eiland,en de lokale Samos Grieken en denk maar zo hier vindt je wat en daar laat je wat.
Lang verhaal en wie weet treffen we elkaar ergens onderweg op een terras.
Ik ben n.l.door de dag ook veel op de scooter onderweg ,
Veel plezier en groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#15
IK heb enkele postingen richting mijn dochter gestuurd, natuurlijk gaan zij ook naar Perdika, maar eerst van 17 mei tot 24 mei, naar Samos.

Ben natuurlijk ook benieuwd wat zij richting Perdika gaan schrijven, hoe zij dat beleven. Het doet vermoeden, na aanleiding van de verhalen op het bord, dat zij het daar best naar hun zin gaan krijgen.

Gr: uit Perdika
Quote
#16
Papaja,
Wat leuk dat jullie dochter ook Samos gaat aandoen,waar verblijven ze deze week?
Ik ben de 24"ook op de luchthaven,dan komt mijn zus en vrienden van onze Nederlandse Samos club,wie weet zie ik ze,je hebt me gezien,van nature blond,lachen.
Ook voor jullie fijne voortzetting van de vakantie daar in Perdika,genieten de dagen vliegen,
Groetjes ook aan je vrouw,
Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#17
@cornelius,
Jij schrijft:
En dan je verhaal over rugdekking in Nederland voor de Nederlandse ondernemer in Nederland voor als het mis gaat nog zo'n lul verhaal.
Wij hebben gepoogd om in de periode 2002 tot 2005 een bedrijf te starten, heeft me een vermogen gekost ( leeg geplukt door Nederlanders die ik vertrouwde in Griekenland) zijn medio 2005 arm en berooid in Nederland terug gekeerd en beste Wick ik kan een boek schrijven over de ellende die we toen hebben meegemaakt er was geen instantie die ook maar een vinger naar ons uitstak, we hadden geen recht op een huis, geen recht op financiële bijstand, geen recht op medische hulp en noem maar op.

Waren jullie niet blij met die RUGDEKKING in Nederland? Je hebt toen toch daar ook weer je "zakken gevuld" in dat "zgn. klote land"om terug te gaan Naar Griekenland.


Mijn waarde, zijk anderen op dit forum niet voortdurend af, het lijkt wel of je een gefrustreerde Nederlander bent.

Laat iedereen in zijn waarde en geef fatsoenlijk repliek!!
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#18
Goed Wick en Cornelius, jullie hebben beiden je mening gegeven, graag nu weer verder ONTOPIC! Of begin van mijn part een aparte topic over dit onderwerp.

Verdere offtopic berichten in deze draad worden meteen verwijderd.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)