Fodelianakis olijfolie                 
Typisch Griekse gewoontes
#1
Een tijdje geleden posste ik hier een
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




over de Komboloi, het kettinkje waar je veel Griekse mannen mee ziet frunniken tijdens hun vrije tijd.

Het is in mijn optiek een typisch Griekse gewoonte dat ik tot nu toe nog nergens anders gezien heb. Ik vraag me af of Grieken meer van dit soort speciale gewoonten hebben.
Ik weet er inmiddels wel een paar:

Samen met het gezin tafelen en er alle tijd voor nemen,
Je niet aan de tijd houden (wat morgen ook kan hoeft vandaag niet gedaan te worden),
Sjoemelen met de algemeen geldende wetten enz. enz.

Wie weet nog meer typisch Griekse gewoontes die elders niet voorkomen?

Ik vraag dit omdat een nichtje als werkstuk een stuk over Griekenland en haar bewoners moet schrijven. Het gaat dan voornamelijk over de manier van leven en gewoontes van de bevolking.

Alvast bedankt, K-A
Quote
#2
Bij een overlijden mag men 3 dagen geen vlees eten. Na de begrafenis
is er 40 dagen diepe rouw. De familie draagt zwarte kleren. Ze mogen
ook niet naar feesten. Daar gaat het er immers te vrolijk aan toe.
Mannen dragen een zwarte band om hun arm. Ze mogen zich niet scheren.
De hele familie komt bij elkaar bij de familie van de overledene.
Tijdens een maaltijd wordt hij of zij herdacht. Vroeger moesten ook
alle spiegels afgedekt worden. Kleren mochten niet gewassen worden.
Er mocht geen radio aan...spiegels moesten afgedekt worden... maar dat zou nu niet meer zo streng opgevolgd worden.
Na 40 dagen gaat men naar de kerk voor een dienst. In de kerk krijgt iedereen brood. Na de dienst komt de familie terug samen. Oudere weduwen blijven vaak hun hele leven zwarte kleren dragen.
Quote
#3
Bedankt Prasoudi, dat zijn er nogal wat. Hoe moet ik me dat voorstellen, zijn dit gebruiken welke nog steeds door een groot deel van de bevolking worden gerespecteerd of is het net zo als met het kerkbezoek in ons land?
Hier word men ook geacht om elke zondag naar de kerk te gaan maar slechts een kleine groep, voornamelijk ouderen, houdt zich eraan.

Doet de jeugd ook mee met deze rituelen als er bijvoorbeeld iemand uit de directe familie/kennissenkring is overleden?

K-A
Quote
#4
Geboorte en doopsel
De Griekse gebruiken verschillen hier ook van de onze.
Alhoewel ze de laatste jaren meer en meer onze westerse gebruiken overnemen en hun mooie tradities stilaan in de kast blijven, zal ik ze hier toch nog eens op een rijtje zetten.

Na de geboorte krijgt de baby niet meteen een naam, een jongen wordt bebis en een meisje beba genoemd, dus tot hun doopsel, na ongeveer 1 á 2 jaar, dan pas krijgen ze hun officiële naam.
Vroeger was het zo dat moeder en kind 40 dagen na de geboorte niet buiten mochten komen en men ging ook niet na zonsondergang bij hen op visite.
De baby krijgt na de geboorte een oogje opgespeld om hem te beschermen tegen het kwade oog.
Wat is in feite "het kwade oog"?
Het is een mythe waar nog meer dan 70% van de Grieken in geloven.
Het wordt doorgegeven door lang staren naar iemand.
Als een Griek zegt dat je een mooie baby hebt zal hij direct nadien "ftoe ftoe ftoe" zeggen.
Dat is een spuwgeluid om het kwade oog af te wenden.
Na 40 dagen gaan moeder en kind naar de kerk waar de papas het zegent.

Doopsel.
Wanneer het kind 1 á 2 jaar is volgt het doopsel.
Het krijgt dan ook zijn naam: het 1ste jongetje dat geboren wordt krijgt de naam van opa langs vaders kant en het 1ste meisje de naam van oma langs vaders kant.
Het 2e kind krijgt de naam van de ouders van het meisje.
Daarom lijken ook alle Grieken Jorgos, Jannis, Kostas... te heten.

Tijdens de doop wordt het kindje vastgehouden door de "koumbara" of "koumbaros" meter/peter en wordt er een geloofsbelijdenis opgezegd.
Het kind, helemaal naakt, wordt door de papas 3 maal ondergedompeld in de doopvont, met olie gezegend en er wordt een haarlokje afgeknipt.
Nadien wordt het aan de moeder overhandigd, dewelke zich tijdens het 1ste deel van de plechtigheid nergens mag mee bemoeien.
De plechtigheid kan net zo goed buiten als in de kerk plaatsvinden.

Tijdens de plechtigheid wordt een doopkaars aangestoken (met het vuur van de paaskaars) die nadien door ouders wordt meegenomen naar huis.

Voor het doopsel krijgt het kind allemaal nieuwe kleren aan, tot zelfs de sokken en schoenen moeten nieuw zijn.
Een gebruik op Corfu was en is in sommige streken nog, dat de kleren en schoenen die het kindje aanhad bij het doopsel de volgende dag gewassen worden in zee.
Dit om ze van alle kwaad te ontdoen.

Volgens de traditie mag het kind 3 dagen na het doopsel niet gewassen worden en komt de 4e dag de meter dit doen.
Het eerste badwater wordt dan gebruikt voor de planten in huis.

Na de ceremonie wordt er een groot feest gegeven (gasten geven dure geschenken of geld in een envelop) voor alle familieleden en goede vrienden.
Hier wordt dan de "koufeta" of doopsuiker uitgedeeld.

Veel van deze gebruiken raken echter in onbruik, spijtig....
Quote
#5
Als je echt alles over Griekse gewoontes en tradities wil weten dan moet je de blog van Bruno Tersago lezen.
Prachtig om te lezen en dan nog in 't Nederlands Big Grin

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





"Archives" vanaf juli 2005.
Quote
#6
Over "gewoontes" gesproken........

Eigenlijk zou elke Griekenlandliefhebber zo nu en dan eens eens op het blog van Bruno moeten langssurfen, erg informatief en interessant.

Ger
Quote
#7
Een blog dat ook een kritisch licht werpt op Griekenland, is:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






van Hans Brems.

Vlot te lezen en vaak "ongezouten" maar met liefde voor Griekenland.
Quote
#8
:
(16 January 2010, 14:44)prasoudi schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat zijn de redenen voor de tradities?Huh

Quote
#9
Ouwehoeren en klagen daar zijn de Grieken ook goed in.
Quote
#10
Helaba Palikari,

Ouwe-hoeren zitten op de wallen en klagen doe je aan de klaagmuur in Jeruzalem.

Dit soort reageren van je is dan ook een ondoordachte en laag bij de grondse reactie.

Verkeerde site gekozen Palikari?!!


Jasos, Wick




Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#11
(16 November 2011, 21:13)MaumauCris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat zijn de redenen voor de tradities?Huh


De meesten van ons volgen tradities zonder het echt te beseffen. Veel momenten en sommige dagen, plaatsen en gebeurtenissen zijn verbonden met tradities en gebruiken. Wij hier in Vlaanderen zetten met Allerheiligen bloemen op het graf van een dierbare overledene, kinderen zetten hun schoentje voor de sint, we bakken pannenkoeken met lichtmis en geven doopsuiker bij een geboorte.

Wij hebben totaal andere tradities en gebruiken dan de Grieken. Wat voor ons belangrijk is en van grootouders op ouders en verder wordt doorgegeven speelt voor hen totaal geen rol en omgekeerd. Het behoort tot de cultuur van een volk.

Tradities zijn maar waard welke waarde je er zelf aan hecht!

Quote
#12
(16 November 2011, 21:13)MaumauCris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




:
(16 January 2010, 14:44)prasoudi schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat zijn de redenen voor de tradities?Huh

Het sociale karakter ervan. Tradities betrekken altijd groepen mensen. Zijn zeker niet altijd religie- of cultuurgericht. Binnen een familie-, vrienden-, sportkring bestaan ook tradities.
Quote
#13
(18 November 2011, 14:17)Wick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Helaba Palikari,

Ouwe-hoeren zitten op de wallen en klagen doe je aan de klaagmuur in Jeruzalem.

Dit soort reageren van je is dan ook een ondoordachte en laag bij de grondse reactie.

Verkeerde site gekozen Palikari?!!


Jasos, Wick


Kan wel zien dat jij geen Griek bent of anders heb je er weinig van mee gekregen.

Wick, hoe oud ben je als ik vragen mag?

Quote
#14
Palikari
Ophouden met stoken!
Quote
#15
Romantiseren wij alles niet beetje te veel?
Quote
#16
laten we het leuk en netjes houden,op dit forum
Quote
#17
Daar heeft @Palikari toch een punt, klagen over alles en nog wat zeker nu in deze tijd, of als je iets gekocht hebt is de eerste vraag wat heb je er voor betaald, en wat verdien je,(zij weten natuurlijk waar het goedkoper is) dan natuurlijk ook de soms leuke dingen, buurvrouw komt met een pannetje eten, lekkere zelfgemaakte zoete hapjes, groenten fruit en van alles maar wel met de bedoeling om toch weer even in je huis rond te kijken wat er veranderd is, klagen over God en de wereld en natuurlijk OH of roddelen over iedereen, wie kent dit niet.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#18
Wij zeggen altijd tegen elkaar: nou dan hebben ze de hele winter tenminste wat om over te kletsen onder elkaar; over die gekke buitenlanders.
Quote
#19
(19 November 2011, 10:30)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Daar heeft @Palikari toch een punt, klagen over alles en nog wat zeker nu in deze tijd, of als je iets gekocht hebt is de eerste vraag wat heb je er voor betaald, en wat verdien je,(zij weten natuurlijk waar het goedkoper is) dan natuurlijk ook de soms leuke dingen, buurvrouw komt met een pannetje eten, lekkere zelfgemaakte zoete hapjes, groenten fruit en van alles maar wel met de bedoeling om toch weer even in je huis rond te kijken wat er veranderd is, klagen over God en de wereld en natuurlijk OH of roddelen over iedereen, wie kent dit niet.

Wat een toeval Arthur, ik zie dat jij in Agios Nikolaos hebt gewoont, ik heb daar ook gewoont, (Amoudara Agios Nikolaos)


Raki of Tsipouro drinken.
Quote
#20
We drinken Tsikoudia, natuurlijk beter bekend als raki, tsipouro is niet van hier, ik woon nog altijd in Agios Nikolaos als je onder mijn avator kijkt.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#21
(18 November 2011, 15:57)prasoudi schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(16 November 2011, 21:13)MaumauCris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat zijn de redenen voor de tradities?Huh
Dank je prasoudi, nu weet ik het.

Quote
#22
Er bestaan nog heel wat Grieken die "bijgelovig" zijn:
- kijk een Griek niet te lang rechtstreeks in de ogen, dit wil zeggen dat je hem verdoemt (het kwade oog). Hierover hebben de Grieken trouwens heel wat spreekwoorden.
- sla nooit een nagel in de muur op Pasen
- het getal 13 wordt door de Griek zeker als slecht en ongeluk aanzien (zoals overal een beetje)
- keer nooit je rug naar een afbeelding van een heilige (ga dus achterwaarts een kerk uit)
- het bestaan van de zogenaamde"Kalikatsari" of slechte trollen die onder de boomwortels leven en de mensen komen pesten tegen Kertstijd (exacte datum en periode ontsnapt me)
Quote
#23
(19 November 2011, 17:38)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Er bestaan nog heel wat Grieken die "bijgelovig" zijn:

Zoals die taxichauffeur die ik had een tijdje terug. Toen het ticketje uit de meter kwam bleek het 6,66€ te zijn. Eerste reactie van de chauffeur: "Oei, het duivelsgetal".
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#24
Je kan inderdaad soms niet geloven dat de Grieken het menen aangaande bijgelovigheid. Je denkt dat ze iets vertellen als grap maar uiteindelijk blijken ze dit wel degelijk te menen en serieus te zijn.
Quote
#25
(19 November 2011, 13:54)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




We drinken Tsikoudia, natuurlijk beter bekend als raki, tsipouro is niet van hier, ik woon nog altijd in Agios Nikolaos als je onder mijn avator kijkt.

Waar woon je in Agios?


Tsipouro komt uit het noorden.
Quote
#26
Op de site van de
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vond ik nog wat typisch Griekse
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.
Quote
#27
Geen eieren van hand tot hand aannemen. We krijgen regelmatig eieren van de buren, die leggen het zakje met eieren op de tafel maar nooit rechtstreeks in je hand, brengt ongeluk.
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#28
ik ben uitgenodigd op het huwelijksfeest van de dochter van mijn huiseigenaar. Ik ben dus geen familie maar ze beschouwen mij een beetje zo. Ik MOET samen vanaf het huis waar ze nu al in wonen naar de kerk en daarna in een volgend dorp naar het feest. Mijn vraag : wat in godsnaam doe ik mee of geef ik als cadeau zonder uit de boot te vallen, een geschenk of is de traditie eerder geld in envelop ? Indien geschenk, wat dan ?
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#29
Heel toevallig moesten een nichtje van mijn man en mijn moeder gisteren dezelfde operatie ondergaan. Mijn moeder in Nederland
nichtje in Athene. Mijn moeder had aangegeven dat ze zelf na afloop haar kinderen zou bellen. Haar zus zette haar af bij t ziekenhuis,
en ging zelf ook weer naar huis. En na bijgekomen te zijn uit de narcose belde ze dus dat ze ok was etc. En smiddags kwam die op bezoekuur.
Bij nichtje zaten op de gang partner, moeder, zus met man, volle nicht etc etc. Mijn man heeft meerdere operaties ondergaan, altijd t zelfde
ritueel. Ik vind t verschrikkelijk, maar goed wil er niet teveel toestanden over maken. Volgens mij is dit in Griekenland overal t zelfde.
Maar in NL? Misschien is mijn familie erg nuchter, en gebeurt het soms ook wel dat de familie in t ziekenhuis blijft wachten?
Quote
#30
@Messara ik zou geld in n envelop doen. Maar dit is natuurlijk heel persoonlijk. Wij hadden vorig jaar een soortgelijk feest
de dochter van onze koumbaros ging trouwen ( mijn man is de nonos van het broertje van de bruid)
en daar ging ook een envelop met inhoud mee naar toe.
Quote
#31
Inderdaad, gewoon geld in een envelop.Met daarbij een kaartje met je naam en een gelukswens. Je MOET verder niets. Je bevindt je hoogstwaarschijnlijk in een groot gezelschap en volgt zo'n beetje wat zij doen.Staan in de kerk, feliciteren waarbij je het envelopje geeft.Daarna naar de plaats waar het feest is .
Quote
#32
iemand een idee over de inhoud van dat envelopje ?
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#33
Tja dat vind ik een moeilijke vraag Messara. Over t algemeen zijn de Grieken aardig royaal met kados geven,
zou ik zeggen. Maar het gaat er natuurlijk om welke band jij met die mensen hebt. Als jij t ook als een familieband
voelt of ziet...zal die envelop ook wat dikker gevuld worden lijkt me.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Typisch Grieks? Arthur 42 18.038 02 March 2024, 14:11
Laatste bericht: Patrick
  'Typisch Griekenland' jjohn 93 37.178 09 October 2023, 21:11
Laatste bericht: jjohn
  Ook typisch grieks Bouboulina 4 4.492 01 December 2015, 00:49
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)