Kansen voor Griekse olijfolieproducenten!?
#1
De Europese Commissie heeft besloten dat per 1 januari 2014 restaurants olijfolie alleen nog maar mogen aanbieden in gesloten verpakking voorzien van etiket. Men vindt dat de consument de herkomst van de olie moet kunnen zien, en men wil voorkomen dat olijfolie van goede kwaliteit wordt vermengd met mindere. Nu weten wij allemaal dat Griekenland de beste olie van Europa levert. Hier liggen dus kansen voor de producenten. Aangezien de restaurants telkens een gesloten verpakking moeten aanbieden, zal er vraag ontstaan naar goede olie in kleine flesjes. Misschien een idee om daar nu al op in te spelen?
Quote
#2
Ik zie niet in welke kansen de producent heeft, de olie verlaat Kreta in Bulk. Als men eerst lege flesjes moet aanvoeren , ze ter plaatse vullen en van een label voorzien, en dan de hele zwik terug naar het vaste land vervoeren is er niets meer aan te verdienen, economisch onrendabel zeg maar.
De enigste die hier baat bij heeft zijn de tussen handelaren zoals Unilever en konsoorten.
Heb ze echt geen andere katten te geselen daar in die Europese Commissie ???
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Ooit van marketing gehoord? Wat een loser mentaliteit. Ik schreef enige tijd geleden column over Griekse produkten. De kwaliteit is er, de capaciteit is er, nu de handelsgeest nog. Met media campagne. Het gaat om luxe restaurants. Het wordt tijd dat Griekenland laat zien dat kwaliteits olijfolie uit Griekenland komt. Niet alleen in restaurants, ook bij appie! Duitse producten hebben vaak Duits vlaggetje, waar blijft Griekenland? Waarom nu geen actie ondernemen? Moeten ze net zo lang wachten als op de erkenning van feta. Ik zou Griekse bedrijven op willen roepen nu, juist nu, te laten zien wat voor een kwaliteit de olijfolie uit Griekenland heeft. Straks mist men wederom de boot, met Bertolli/Unilever als lachende derde. Bovendien, een goed restaurant wil geen versneden olie. Wie het eerst is, .... Dit is een kans!
Quote
#4
(17 May 2013, 20:42)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ooit van marketing gehoord? Wat een loser mentaliteit. Ik schreef enige tijd geleden column over Griekse produkten. De kwaliteit is er, de capaciteit is er, nu de handelsgeest nog. Met media campagne. Het gaat om luxe restaurants. Het wordt tijd dat Griekenland laat zien dat kwaliteits olijfolie uit Griekenland komt. Niet alleen in restaurants, ook bij appie! Duitse producten hebben vaak Duits vlaggetje, waar blijft Griekenland? Waarom nu geen actie ondernemen? Moeten ze net zo lang wachten als op de erkenning van feta. Ik zou Griekse bedrijven op willen roepen nu, juist nu, te laten zien wat voor een kwaliteit de olijfolie uit Griekenland heeft. Straks mist men wederom de boot, met Bertolli/Unilever als lachende derde. Bovendien, een goed restaurant wil geen versneden olie. Wie het eerst is, .... Dit is een kans!

Als je toch alles beter weet kan je samen met kees alias cornelius een handeltje op zetten, met Uw ondernemers kwaliteiten zal dat zeker wel lukken. Je bent zeker een nazaat van de grote mannen van de VOC.
En het is geen kwestie loser mentaliteit maar van realiteit.

Opmerking moderator:
Tekst gedeeltelijk verwijderd. Reden: wederom "op de man" spelen en dat ook nog eens op een zeer beledigende manier.
Gelekaart
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Tja, je kunt ook wachten tot Unilever het heft in handen neemt. Ik hoop dat Griekse producten eindelijk de erkenning krijgen die ze verdienen. Daar zal men aan moeten werken, dat komt niet vanzelf. Er doet zich een kans voor. Ik zeg, grijp die voor het te laat is! Ik zit zelf ruim 20 jaar in commercieële sector. Ik zeg alleen: laat kaas niet van je brood eten, niet weer! Ik weet het niet beter, dat zeg ik ook niet, vandaar ?! In titel. Ik zeg alleen: buy made in Greece, ook in restaurants, maar dan moet men wel initiatief (durven) nemen. Bij de pakken neerzitten heeft nooit iemand geholpen Jeff, en als Cornelius hier instapt en profiteert van de nieuwe regelgeving: hij heeft groot gelijk. Hij gelooft in zijn produkt! Zou heel Griekenland moeten doen.
Quote
#6
Helemaal mee eens Erwin duimpie

(17 May 2013, 21:13)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Tja, je kunt ook wachten tot Unilever het heft in handen neemt. Ik hoop dat Griekse producten eindelijk de erkenning krijgen die ze verdienen. Daar zal men aan moeten werken, dat komt niet vanzelf. Er doet zich een kans voor. Ik zeg, grijp die voor het te laat is! Ik zit zelf ruim 20 jaar in commercieële sector. Ik zeg alleen: laat kaas niet van je brood eten, niet weer! Ik weet het niet beter, dat zeg ik ook niet, vandaar ?! In titel. Ik zeg alleen: buy made in Greece, ook in restaurants, maar dan moet men wel initiatief (durven) nemen. Bij de pakken neerzitten heeft nooit iemand geholpen Jeff, en als Cornelius hier instapt en profiteert van de nieuwe regelgeving: hij heeft groot gelijk. Hij gelooft in zijn produkt! Zou heel Griekenland moeten doen.
Quote
#7
(17 May 2013, 18:38)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De Europese Commissie heeft besloten dat per 1 januari 2014 restaurants olijfolie alleen nog maar mogen aanbieden in gesloten verpakking voorzien van etiket. Men vindt dat de consument de herkomst van de olie moet kunnen zien, en men wil voorkomen dat olijfolie van goede kwaliteit wordt vermengd met mindere. Nu weten wij allemaal dat Griekenland de beste olie van Europa levert. Hier liggen dus kansen voor de producenten. Aangezien de restaurants telkens een gesloten verpakking moeten aanbieden, zal er vraag ontstaan naar goede olie in kleine flesjes. Misschien een idee om daar nu al op in te spelen?

Restaurants die olijfolie "aanbieden"? Ik ken geen één restaurant die olijfolie aanbied, maar wel "verbruikt" of mis ik hier iets? Als de kok olijfolie in zijn potten & pannen kiepert ziet dat toch geen enkele consument? Of het moest een restaurant zijn met open keuken natuurlijk.
Griekse olijfolie wordt al een tijdje gemengd met "andere" (lees mindere kwaliteit), dat dit een publiek geheim is zal menig forumenaar toch weten veronderstellen we...Cool
Quote
#8
(17 May 2013, 23:50)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Restaurants die olijfolie "aanbieden"? Ik ken geen één restaurant die olijfolie aanbied, maar wel "verbruikt" of mis ik hier iets?

Big Grin Yes je mist iets. Er zijn restaurants zat die een schoteltje olijfolie, zeezout en stokbrood aanbieden. In goede restaurants komt dit dan ook direct uit de fles. Bijvoorbeeld de Spaanse olijfolie van Valderrama. Als de olijfolie je bevalt kun je die zelfs kopen.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#9
(18 May 2013, 01:02)Maria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 May 2013, 23:50)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Restaurants die olijfolie "aanbieden"? Ik ken geen één restaurant die olijfolie aanbied, maar wel "verbruikt" of mis ik hier iets?

Big Grin Yes je mist iets. Er zijn restaurants zat die een schoteltje olijfolie, zeezout en stokbrood aanbieden. In goede restaurants komt dit dan ook direct uit de fles. Bijvoorbeeld de Spaanse olijfolie van Valderrama. Als de olijfolie je bevalt kun je die zelfs kopen.

Zouden ze het werkelijk zo bedoelen ?
Dat is toch een bizarre maatregel die niet te handhaven is....

Als dit zo is dan gaan we dezelfde kant op als de flesjes tsikoudia na het eten op tafel. Jij schenkt er 1 glaasje uit, flesje gaat terug naar de keuken. Daar wordt het flesje weer volgegooid, en gaat naar de volgende tafel.
Zo bezien kan je dus alle olijfolie in die flesjes gooien.
Quote
#10
Het moet gesloten op tafel komen,volgens gelezen berichten
Quote
#11
Weer zo'n belachelijke Europese maatregel die van geen kant te handhaven zal zijn.

Zeker hier in Griekenland en andere zuidelijke landen lachen ze om dit soort maatregelen en laten ze in Brussel nu niet gaan denken dat de bv de Echte traditionele tavernes en kafenions dit gaan uitvoeren.
Dat gaat dezelfde kant op als met het rookverbod ze steken lachend een sigaret op terwijl het kannetje olijfolie gepakt wordt om in de salade te doen of uitgestort wordt over hun brood en voor moet dat vooral zo blijven.
Quote
#12
Hoe belachelijk kan je het maken. Hebben die heren bij de EC nu écht geen andere katten te geselen dan zich met dergelijke futiliteiten bezig te houden?
Een flesje moet afgesloten op tafel verschijnen. Daaronder versta ik dat het 'verzegeld' moet zijn. Wat als ik slechts een beetje gebruik? Mag ik dan de rest meenemen of gaat de rest de vuilnisbak in?
Kunnen die mensen bij de EC nu eens normààl gaan doen. Dat is het minste dat je kan verwachten van deze heerschappen met hun riante verloning.

Als je eens oplettend om je heen kijkt zie je tal van absurditeiten die ingegeven werden door die lui. Zo zag ik laatst een barbecue in de winkel staan. Door een Europese regelgeving is men verplicht er volgende tekst op te plaatsen: "Niet gebruiken zonder het karton te verwijderen". Kijk, nu moet ik toch nog de 1ste zien die een barbecue aansteekt die nog in de verpakking zit. Ik bedoel maar, hoe onnozel kan je zijn om dergelijke richtlijnen uit te vaardigen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
dat de Kretenzische olijfolieproducenten gewoon massaal hun 5L en 3L cans massaal gaan exporteren, zou dat niet gewoon beter en logischer zijn ?, ipv zoals nu alles in vrac naar Bertolli en consoorten te sturen die ze dan duur verkopen voor zuivere extra Italiaanse en Spaanse olijfolie. Nu koop ik ook via een invoerder in Hamburg 5l cans van de Apokoronas, alles wordt zeer snel geleverd via DHL aan een prijs die zelfs lager uitvalt dan Bertolli en zijn maffia ! Laat ze dat dan voortaan direct verkopen in West Europa zonder tussenpersonen, zij krijgen meer geld in Kreta, wij betalen een normale en eerlijke prijs en basta .
Quote
#14
Heeft iemand dat bericht over wat de EC besloten zou hebben eigenlijk gecontroleerd? Ik zou niet weten hoe dat te doen, maar misschien eerst daar energie in steken voor ons hier verder druk over te maken? En wat iedereen al zegt: als het waar zou zijn een oncontroleerbaar en daarmee onuitvoerbaar besluit. Niets van aantrekken. En intussen de Grieken steunen om hun eigen olie beter op de kaart te zetten met eigen export van goede kwaliteit in plaats van leveren aan de Bertolli's.

EDIT 10.46 uur, okee, een bron voor het bericht gevonden. Als het erdoor komt gaan lidstaten volgens dit bericht verplicht worden om er zelf een regulerend, controlerend en boetesysteem aan te koppelen. Nou, succes ermee.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
@KK, zolang de Grieken het met als zoveel dingen makkelijker vinden om het aan de tussenhandel te verkopen veranderd er als zoveel in GR niks.
Wat ze overhouden koopt de staat tegen een vast bedrag op.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#16
(17 May 2013, 21:05)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 May 2013, 20:42)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ooit van marketing gehoord? Wat een ****** mentaliteit. Ik schreef enige tijd geleden column over Griekse produkten. De kwaliteit is er, de capaciteit is er, nu de handelsgeest nog. Met media campagne. Het gaat om luxe restaurants. Het wordt tijd dat Griekenland laat zien dat kwaliteits olijfolie uit Griekenland komt. Niet alleen in restaurants, ook bij appie! Duitse producten hebben vaak Duits vlaggetje, waar blijft Griekenland? Waarom nu geen actie ondernemen? Moeten ze net zo lang wachten als op de erkenning van feta. Ik zou Griekse bedrijven op willen roepen nu, juist nu, te laten zien wat voor een kwaliteit de olijfolie uit Griekenland heeft. Straks mist men wederom de boot, met Bertolli/Unilever als lachende derde. Bovendien, een goed restaurant wil geen versneden olie. Wie het eerst is, .... Dit is een kans!

Als je toch alles beter weet kan je samen met kees alias cornelius een handeltje op zetten, met Uw ondernemers kwaliteiten zal dat zeker wel lukken. Je bent zeker een nazaat van de grote mannen van de VOC.
En het is geen kwestie ****** mentaliteit maar van realiteit.

Opmerking moderator:
Tekst gedeeltelijk verwijderd. Reden: wederom "op de man" spelen en dat ook nog eens op een zeer beledigende manier.
Gelekaart

Wederom op de man spelen, als hij begint met mij een LOSER te noemen mag hij mijn wederwoord verwachten.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#17
(18 May 2013, 10:50)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@KK, zolang de Grieken het met als zoveel dingen makkelijker vinden om het aan de tussenhandel te verkopen veranderd er als zoveel in GR niks.
Wat ze overhouden koopt de staat tegen een vast bedrag op.

wel verdorie, dan is het tijd dat ze hun mentaliteit veranderen ipv aan de klaagmuur te staan. Als ze willen dat er in hun land iets veranderd, zal de aftrap door hen moeten gebeuren en niet door te wachten tot er weer een zegen van elders komt.Huh

(17 May 2013, 21:05)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 May 2013, 20:42)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ooit van marketing gehoord? Wat een ****** mentaliteit. Ik schreef enige tijd geleden column over Griekse produkten. De kwaliteit is er, de capaciteit is er, nu de handelsgeest nog. Met media campagne. Het gaat om luxe restaurants. Het wordt tijd dat Griekenland laat zien dat kwaliteits olijfolie uit Griekenland komt. Niet alleen in restaurants, ook bij appie! Duitse producten hebben vaak Duits vlaggetje, waar blijft Griekenland? Waarom nu geen actie ondernemen? Moeten ze net zo lang wachten als op de erkenning van feta. Ik zou Griekse bedrijven op willen roepen nu, juist nu, te laten zien wat voor een kwaliteit de olijfolie uit Griekenland heeft. Straks mist men wederom de boot, met Bertolli/Unilever als lachende derde. Bovendien, een goed restaurant wil geen versneden olie. Wie het eerst is, .... Dit is een kans!

Als je toch alles beter weet kan je samen met kees alias cornelius een handeltje op zetten, met Uw ondernemers kwaliteiten zal dat zeker wel lukken. Je bent zeker een nazaat van de grote mannen van de VOC.
En het is geen kwestie ****** mentaliteit maar van realiteit.

Opmerking moderator:
Tekst gedeeltelijk verwijderd. Reden: wederom "op de man" spelen en dat ook nog eens op een zeer beledigende manier.
Gelekaart

Dan mag je er de ******* van Erwin ook afhalen denk ik ! Iedereen gelijk voor de wet !Angry
Quote
#18
Via de link naar het echte voorstel (in frans) en google translate weer een stukje wijzer geworden.

De maatregel is dus nog vooral een voorstel van een europarlementariër, ingediend in januari. Dat gebeurt vaak, bijv. als gevolg van goed lobbywerk van producenten. In dit geval: van producenten van kleinere verpakkingen. Onder het mom van consumentenbescherming mogen restauranthouders dan geen hervulbare flesjes meer op tafel zetten. Inderdaad erg lullig voor de restauranthouder die zijn eigen olie produceert of uit grotere flessen/blikken zijn karafjes vult.
Er staat overigens niet in de maatregel dat de klant steeds kan vragen om een flesje dat ter plekke voor hem wordt open gemaakt. Wel dat het flesje voorzien moet zijn van een systeem waardoor het niet kan bijgevuld als het eenmaal leeg is. M.i. zijn ook de grotere flessen olie die ik uit Griekenland meeneem al van zo'n systeem voorzien (van kunststof).
Dus het mag als ik het goed lees ook gewoon een fles van een liter, halve of kwart liter zijn die de restauranthouder neerzet. Onlangs bij een gewoon Nederlands restaurant kregen we dat inderdaad aangeboden. Een steeds meer voorkomende en goed alternatief voor de geijkte kruidenboter!

Kortom: zoals de opener van dit topic al meldde: in elk geval wel degelijk een kans voor de producenten om kleinere flesjes voor de horeca te produceren. Ik denk dat die er vaak al zijn, en klaar staan in de toeristenshops. Maar lullig voor de zelfproducerende restauranthouder.

Overigens moet ik zeggen dat ik ook meerdere malen mijn bedenkingen heb gehad bij de kwaliteit van olie dit in dat soort karafjes op tafel stond. Daar wil ik ook echt niet omheen draaien.
Quote
#19
Jeff, ik heb gereageerd vie telefoon, de ****** zijn er per ongeluk ingekomen. Woorden die mogelijk op dergelijke plaats zouden kunnen staan, worden door mij niet gebruikt. Ik begrijp dat jij dat wel zo opvatte, dat is begrijpelijk gezien de context, maar dat was niet de bedoeling. Daarnaast mag ieder zijn mening hebben, dus mag jij het met mijn stelling oneens zijn. Fijn weekend!
Quote
#20
(18 May 2013, 12:12)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jeff, ik heb gereageerd vie telefoon, de ****** zijn er per ongeluk ingekomen. Woorden die mogelijk op dergelijke plaats zouden kunnen staan, worden door mij niet gebruikt. Ik begrijp dat jij dat wel zo opvatte, dat is begrijpelijk gezien de context, maar dat was niet de bedoeling. Daarnaast mag ieder zijn mening hebben, dus mag jij het met mijn stelling oneens zijn. Fijn weekend!

@Erwin, OK man , zand erover. Kallo savatokiriako.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#21
Blijkbaar zou de regel ingaan vanaf 01/01/2014

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&id=956
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#22
(18 May 2013, 19:34)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Blijkbaar zou de regel ingaan vanaf 01/01/2014

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&id=956
ik denk eerder op 1/4/2014 danBig Grin
Quote
#23
NU.nl:
Brussel trekt voorstel over olijfolieflesjes terug
Gepubliceerd: Don 23 mei 2013
De Europese Commissie heeft een al goedgekeurd wetvoorstel over verplichte etiketten op olijfolieflesjes donderdag ingetrokken na zware kritiek vanuit de consumentensector.


Dit heeft de Europese Commissie donderdag bekend gemaakt.

Vorige week stemde een meerderheid van de EU-lidstaten in met de plannen die werden opgesteld op aanvraag van enkele, vooral zuidelijke lidstaten. Nederland stemde tegen en ook de Britse David Cameron reageerde kritisch. "Dit is precies het beleidsterrein waar Brussel zich buiten moet houden", zo zei Cameron.

Hervulbaar
In de plannen zouden restaurants vanaf volgend jaar geen olijfolie meer op tafel mogen zetten zonder etiket. Ook hervulbare olijfolieflessen werden dan verboden.

Met de verplichte labelling zou de kwaliteit en de echtheid van de olijfolie gegarandeerd moeten worden voor de consumenten. Verschillende landen die olijfolie produceren stellen de dupe te zijn van nepproducten.

De Commissie zegt nu echter in te zien dat er te weinig draagvlak is voor het voorstel en gaat nu apart met de sector om tafel om te bekijken of op een andere manier een oplossing gevonden kan worden.

Feta
Eerder bepaalde Brussel bijvoorbeeld ook dat alleen feta uit Griekenland die naam mag dragen. De op feta lijkende kaas die wordt gemaakt in landen als Denemarken en Duitsland mag niet meer onder die naam worden verkocht.

Tweede Kamerlid Mark Verheijen (VVD) reageert opgetogen. "Het voorstel was dramatisch voor de geloofwaardigheid van de Commissie en de Europese Unie. Dit is een duidelijk signaal dat Europa zich niet met alles hoeft te bemoeien."
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#24
Kijk eens aan , toch nog verstandige mensen daar.
Quote
#25
Vanavond heb ik voor het koken de Exellent Griekse Olijfolie van ons aller Appie gebruikt. Niet voor het aanmaken van de salade, wees gerust. Nu vroeg ik mij ineens af hoe Grieks deze olie werkelijk is. Wat blijkt? Het land van herkomst staat er niet op! Kijk ik ergens overheen? Ben ik toe aan een nieuwe bril? Weet iemand hoe dit zit, of moet ik hiervoor bij Appie zijn? Dacht dat land van herkomst verplicht was te melden op etiket?
Quote
#26
Lijkt mij een gevalletje voor het programma "Keuringsdienst van Waarde"?
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)