Grieksegids nieuws     
waar is de gastvrijheid van Griekenland gebleven?
#1
Van dit artikel schrok ik nogal!
Heeft die nazi-partij al zoveel invloed in het parlement?
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Wat verwacht je dan van een land dat zelf in een diepe crisis zit en waar de inwoners ook geen cent te makken hebben?
Dat ze alle vluchtelingen met open armen ontvangen?
Alhoewel het niet goed te praten valt, kan ik me wel voorstellen dat dit gebeurt.
Quote
#3
Nou ik kan het me absoluut niet voorstellen. Ik word er helemaal rillerig van, zoiets als eigen volk eerst. Ik ben van mening hoe arm je ook bent, dat je je medeburger helpt wanneer die in nood verkeert en dat heeft niets met geld te maken.
Quote
#4
Connie, je verwoordt het prima: "hoe arm je ook bent, dat je je medeburger helpt wanneer die in nood verkeert".
Het mag/moet zelfs verder gaan dan dat, namelijk: dat je je medeburger respecteert (zelfs als die niét in nood verkeert).

Nog maar een beetje meer wederzijds begrip en respect, en het zou allemaal wat vlotter kunnen gaan. En dat begint in je eigen straat.
Tja, hier komt mijn idealisme weer naar boven...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#5
Helaas leven vluchtelingen overal ter wereld vaak in zeer slechte omstandigheden. Ook Syrische vluchtelingen in Turkije leven in soms mensonterende omstandigheden. Zelfs in Nederland hebben (weliswaar illegale) immigranten op straat in tenten moeten leven, omdat zij uitgezet zouden moeten worden. Dit voor een rijk land (want al is het in Nederland ook geen walhala meer, in vergelijking met vele andere Europese landen, lijkt het dat nog zeker wel). Griekenland is een land in zo'n diepe crisis en kan de opvang simpelweg niet aan. Dit praat verder allerminst goed hoe men de immigranten moet behandelen. Wellicht is er geen financiele steun, wat begrijpelijk is in deze tijden, maar respect en elkaar als mens behandelen kost niets! Helaas gaat de gradatie van een economische crisis vaak gelijk op met de opkomst van rechts en daarmee vreemdelingenhaat.

Tegen enkel slechtheid kun je in opstand komen, tegen domheid valt vaak weinig te beginnen...
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#6
Mee eens dat het lot van Syrische vluchtingen in Turkije en Jordanië niet rooskleurig is, maar die worden niet gevangen gezet en teruggestuurd. Er is een verschil tussen Syrische vluchteling en de illegalen die, uit protest, in tenten hebben gezeten in Nederland. Die actie is al een tijdje voorbij. Wat niet wegneemt dat ik dit ook mensonterend vind zoals Nederland met zijn illegalen omgaat.

Waar het mij om gaat is dat de gastvrijheid van Griekenland ver te zoeken is, sterker nog er geen mededogen meer kan worden opgebracht voor deze vluchtelingen. Een teken aan de wand. Het gaat hier niet om immigranten maar vluchtelingen, die zodra het kan weer teruggaan naar hun eigen land.
Quote
#7
Wat ik me afvraag, waar haal je uit deze berichtgeving de GD vandaan? Deze wordt nergens genoemd. Als je de Griekse wijze van denken sinds 17-6-2012 een beetje hebt gevolgd, moet je weten dat de zittende regering een flinke zwaai naar rechts heeft gemaakt. Denk bijvoorbeeld eens aan operatie Xenios Zeus waarbij de illegalen uit Athene verwijderd moesten worden. Koren op de molen van de GD, maar niet door hen verzonnen.

Wat vind je eigenlijk dat er moet gebeuren? En wat doet Nederland eigenlijk? Volgens mij heerst ook hier nog steeds de instelling dat de Syrische vluchtelingen in de regio opgevangen moeten worden en niet in NL. Diegenen die via via binnenkomen worden ook teruggestuurd naar het eerste EU-land waar ze waren. Ook al zijn ze daar - bijvoorbeeld Polen - vreselijk behandeld.

Via Turkije is Griekenland al snel binnen de regio. Griekenland kan echter geen mensen terugbrengen naar Turkije. Dus Griekenland moet ze dan wel opvangen, want verder kunnen en mogen ze niet. Wie ondersteunt Griekenland - dat zelf in zeer zwaar weer is - bij deze? Zoals Roosmarijn al zegt. Griekenland kan dit niet aan. Financieel niet en helaas - sinds de verrechtsing - ook menselijk niet.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#8
Hoe kun je verwachten dat er mededogen wordt opgebracht als je zelf aan de afgrond staat of niet te eten hebt ?
En jij denk dat deze vluchtelingen weer naar huis gaan een mooie droom.
Maar neem van mij maar aan dat de gastvrijheid gewoon blijft in Griekenland hoor.
Quote
#9
@Maria Ik heb het helemaal niet over DG, ik vroeg me alleen af of zij al zoveel invloed binnen het parlement hebben. De vluchtelingenkampen aan de grens zijn overvol, bovendien vind ik dat andere landen, niet alleen Griekenland, de plicht hebben deze arme mensen op te vangen.

Ja ik verwacht mededogen hoe moeilijk je het zelf ook hebt. Stel dat jezelf in de omstandigheid bent zoals de Syriërs nu, dan zou je erg blij en dankbaar zijn met een uitgestoken hand. En ja ik denk dat de meeste vluchtelingen wanneer het weer veilig is weer terug gaan. Het zijn geen economische vluchtelingen.

Jammer dat zoveel overheden reageren zoals jullie, ieder voor zich. Dat vind ik de echte (geestelijke) armoede.
Quote
#10
Connie zei: "Jammer dat zoveel overheden reageren zoals jullie, ieder voor zich. Dat vind ik de echte (geestelijke) armoede."

Deze opmerking snap ik niet helemaal. Ik zie niemand in zijn/haar reacties (met veel of weinig bewoordingen) namelijk iets anders beweren, dan dat we dit met elkaar veroordelen. Wij benoemen alleen dat dit HELAAS een logische ontwikkeling is van alles dat er zich hier nu afspeelt. Dit zou elders, wederom helaas, ook gebeuren. Ik vind als mens ook dat je in moeilijke omstandigheden nog steeds empathie en mededogen moet voelen voor je medemens, alleen geldt dat helaas niet voor iedereen. Veel mensen staan nu eenmaal niet stil bij andermans problematiek (of het nu wel of niet goed gaat in hun eigen persoonlijke situatie). Dit is een feit. Ik zou ook niets liever willen dan in een wereld te leven, waarin we elkaar helpen, we elkaar niet veroordelen om elkaars afkomst etcetcetc. Dit is helaas een utopie. Het enige dat we kunnen doen is in onze omgeving, of tot waar ons bereik ook is, iets proberen te veranderen. Alleen makkelijk is het niet, en in sommige omstandigheden lijkt het vechten tegen de bierkaai. Hieronder nogmaals mijn reactie van daarnet:

"Griekenland is een land in zo'n diepe crisis en kan de opvang simpelweg niet aan. Dit praat verder allerminst goed hoe men de immigranten moet behandelen. Wellicht is er geen financiele steun, wat begrijpelijk is in deze tijden, maar respect en elkaar als mens behandelen kost niets! Helaas gaat de gradatie van een economische crisis vaak gelijk op met de opkomst van rechts en daarmee vreemdelingenhaat. Tegen enkel slechtheid kun je in opstand komen, tegen domheid valt vaak weinig te beginnen..."

Dit waren mijn woorden. Volgens mij kan je daar wel uithalen waar ik voor sta. Het is voor mij zelfs een dagelijkse strijd omdat deze ontwikkelingen mij zo tegenstaan en angst inboezemen (zie andere topics over dit onderwerp).
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#11
Zolang de grieken moeite hebben zelf het hoofd boven water te houden, mogen daar geen vluchtelingen heen.
Griekenland heeft ze niks te bieden, daar hebben ze genoeg aan de eigen ellende.
zal een andere oplossing moeten komen, maar leg het niet bij de Grieken neer
Quote
#12
(22 May 2013, 12:37)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Maria Ik heb het helemaal niet over DG, ik vroeg me alleen af of zij al zoveel invloed binnen het parlement hebben. De vluchtelingenkampen aan de grens zijn overvol, bovendien vind ik dat andere landen, niet alleen Griekenland, de plicht hebben deze arme mensen op te vangen.

Jammer toch dat je dát niet in je aanhef aangaf, maar alleen de Griekse gastvrijheid en neo-nazisme.

In Griekenland is men bezig met het opzetten van een nieuw verbeterd asiel en opvangdienst. Te starten juni dit jaar.
Zie de tekst in de pdf. als deze link tenminste werkt.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Waar of niet waar: topjaar toerisme Vito 21 7.519 09 November 2016, 12:29
Laatste bericht: Patrick
  Kretenzer gastvrijheid.... Bart0riste 7 4.091 13 January 2015, 09:20
Laatste bericht: Sophia

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)