Woonplaatsverklaring / Certificate of residence
#1
Ik lees dat het nu verplicht is bij de belastingaangifte over het jaar 2012 een 'certificate of residence' ofwel een woonplaatsverklaring te overleggen.
Deze verklaring is nodig om aan te kunnen tonen dat je belastingplichtig bent in NL, en dat de GR Belastingdienst je dan niet kan aanslaan voor je gehele 'wereldinkomen' in Griekenland.
Vooral buitenlanders met een eigen vakantiehuis in GR zullen hier meer te maken hebben. Omdat ze dat huis hebben zijn ze verplicht ieder jaar een belastingaangifte in GR te doen.

De vraag is:
Weet iemand of dat in de praktijk het Griekse formulier moet zijn dat door de Nederlandse Belastingdienst moet worden ingevuld en door de arrondissementsrechtbank moet worden bekrachtigd (Apostille)?
Of mag je het ingevulde Nederlandse formulier inleveren in Griekenland ?

Er zijn verdragen over tussen NL en GR, maar of die ook worden opgevolgd in GR ?!
Quote
#2
Beste Xander, ik heb onlangs begrepen dat dit weer is teruggedraaid aangezien dit een onevenredige ballast zou geven in het buitenland. Ook onze griekse accountant heeft er voor het belastingjaar 2012 niet (meer) om gevraagd, alleen het tonen van een elektriciteitsrekening om het klantnummer te kunnen verwerken. Echter niet alle accountants schijnen hiervan op de hoogte te zijn.
Quote
#3
Ik denk dat je even een onderscheid moet maken tussen de inkomstenbelasting en de vermogensbelasting. Als je bv. NL gepensioneerde bent heb je geen inkomen in Gr maar als je een eigen huis hebt in Gr val je wel onder de Gr vemogensbelasting. Dit laatste kan je dan weer aftrekken van box 3 van de NL inkomstenbelasting
Quote
#4
@ ElsR
Daar heb je gelijk in, maar daar gaat het nu niet om.
Het gaat me met name om die Woonplaatsverklaring.

Kan ik nu met een NL verklaring aan komen, of MOET het het ingevulde Griekse formulier zijn.
Quote
#5
Wij hebben een nederlandstalig formulier aangevraagd in België. Dit is een europees formulier:
Attest nr. 276 conv.
Het attest is aan onze griekse account bezorgd in maart en die heeft nog niet gereageerd dus blijkbaar voldoet het.
Quote
#6
Naar mijn weten, moet je van in den beginne correct je AFM registratie invullen. Ik weet niet hoelang dit bij jullie is geleden maar dit is belangrijk! Hier moet wel degelijk ingevuld staan dat je "buitenlander" bent zonder inkomsten in de Griekse staat. Het hangt dus veel af van wat je hebt ingevuld op je aanvraagformulier. Vrij vertaald moet je hier laten hernemen dat je "vreemdeling bent ZONDER inkomsten in Griekenland (zonder job dus)".
Quote
#7
Beste Xander, ook wij hebben via woonplaatsverklaring@belastingdienst.nl onze woonplaatsverklaringen aangevraagd, na een paar dagen deze ontvangen en laten vertalen in het Grieks en deze vervolgens aan onze accountant afgegeven. deze documenten waren volgens de Belastinginspecteur in Messolongy juist en hebben wij hierover tot heden geen vragen en/of opmerkingen gehad waarbij ik mij aansluit bij de tekst van Geni, niet iedere Griekse accountant is even goed op de hoogte van de van toepassing zijnde regels.

Vriendelijke groet,
Kock
Quote
#8
Mijn probleem is opgelost.
Ik heb nu de Griekse versie van het formulier en zal dat door de NL Belastingdienst laten invullen.

Het Griekse formulier is tweetalig (GR en EN), dus het wordt geen zoekplaatje voor de dames en heren bij de Belastingdienst waar wat in te vullen.

Wanneer blijkt dat het formulier inmiddels niet meer nodig is merk ik dat wel.
Ik sta liever niet in GR bij de accountant zonder dat formulier wanneer blijkt dat het onverhoopt toch nog vereist is. Op dat moment is het immers een beetje lastig om het alsnog snel te regelen.
Quote
#9
(30 May 2013, 11:38)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik lees dat het nu verplicht is bij de belastingaangifte over het jaar 2012 een 'certificate of residence' ofwel een woonplaatsverklaring te overleggen.
Deze verklaring is nodig om aan te kunnen tonen dat je belastingplichtig bent in NL, en dat de GR Belastingdienst je dan niet kan aanslaan voor je gehele 'wereldinkomen' in Griekenland.
Vooral buitenlanders met een eigen vakantiehuis in GR zullen hier meer te maken hebben. Omdat ze dat huis hebben zijn ze verplicht ieder jaar een belastingaangifte in GR te doen.

De vraag is:
Weet iemand of dat in de praktijk het Griekse formulier moet zijn dat door de Nederlandse Belastingdienst moet worden ingevuld en door de arrondissementsrechtbank moet worden bekrachtigd (Apostille)?
Of mag je het ingevulde Nederlandse formulier inleveren in Griekenland ?

Er zijn verdragen over tussen NL en GR, maar of die ook worden opgevolgd in GR ?!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tax residence certificate CaptainTeabag 9 4.136 11 May 2019, 17:10
Laatste bericht: Beems

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)