Grieksegids nieuws     
Wat is goed?
#1
Ik verbaas me altijd een beetje over de vragen zoals "Wat is een goed restaurant?" en "Waar moet ik naartoe met een gezin met 2 kinderen?" Omdat daarna iedereen zijn of haar persoonlijke voorkeur aandraagt, en die is altijd gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Niks mis mee, en (soms) leuk om te lezen maar is het nu echt een antwoord waar je wat aan hebt.

In mijn beleving laten dit soort vragen zich niet zo makkelijk beantwoorden, omdat je de vraagsteller niet kent en niet weet wat hij/zij echt zoekt? Een eiland met een zandstrand en geen massatoerisme, daar zijn er voldoende van, en wat is nu de definitie van een goed Grieks restaurant?

Om echt een goed antwoord te kunnen geven zou het handig zijn als de vraagsteller iets meer vertelt over zijn/haar persoonlijke voorkeur en ervaring zodat je ook gericht antwoord kan geven.

Ik heb geen idee waarom bijv "Sirtaki" in Haaksbergen zo'n goed restaurant is? Leg me dat eens uit. Wat is er nu zo goed aan? Is de kwaliteit van het eten zo goed, en is degene die de opmerking heeft geplaatst ook in staat om dit te beoordelen, of is het gebaseerd op sfeer en gezelligheid?

Mvg
Martin
Quote
#2
Martin, ik neem aan dat je doelt op mijn topic. Omdat ik deze reactie al verwachtte van jou, je laat het zo'n beetje in ieder topic weten, heb ik erbij gezet wat ik wilde. Dus Grieks eten in een Griekse sfeer met mensen die niet vaker bij de Griek komen. Ik hoop dan op reacties van mensen op een Grieks forum die wel weten wat ik bedoel. Natuurlijk is dit altijd persoonlijk maar wel gerichter dan een site als Iens, waar ook mensen bij zitten die misschien nog nooit in Griekenland geweest zijn.
Quote
#3
Vito,

Ik bedoelde niet zozeer jouw topic, haalde het slechts als voorbeeld aan. En, ik reageer niet zo vaak op topics, dus om nu te zeggen dat ik het in iedere topic aanhaal lijkt me wat overdreven.

Ik snap heus wel wat je bedoelt. Maar ik probeer juist wat specifiekere info naar boven te krijgen. De Griekse sfeer.......wat bedoel je daarmee? Die van een taverna op een toeristisch eiland? Of van een loungecafe in een grotere stad? Een wiebelig houten tafeltje, of een comfortabele stoel? Een Kreta-schotel met gyros, souflaki en tzatziki, of een verse tsipoura of mooie lamskotelet. Haris Alexiou en Mikis Theodorakis of Pyx Lax en Blues Wire. Wat is dan die specifieke Griekse sfeer? Een ouzo vooraf? Een Koum Kouat toe? Ik ben van mening dat nog altijd heel veel mensen het toeristen-Griekenland als "de Griekse sfeer" betitelen. Griekse horeca in Nederland onderstrepen dat vaak, waarbij de kwaliteit wat mij betreft vaak te wensen overlaat.

De Griekse sfeer......ik ben benieuwd.

Mvg
Martin
Quote
#4
Wat is goed restaurant? Voor mij geldt, goed, verrassend eten, een mooi glas wijn en goede bediening. Soms word ik verrast bij een taverne in Griekenland, maar moet bekennen dat ik geen liefhebber ben van de Griekse keuken, ook de wijnen kunnen mij niet bekoren, maar toch breng ik het liefst mijn vakantie door in Griekenland.
Quote
#5
Kijk dat is nou misschien wat @Martin bedoelt. @Connie, leg alsjeblieft eens uit: wat vind je niet lekker aan de Griekse keuken? En wat vind je dan wel lekker? Ik ben benieuwd.
Overigens wil ik wel uitleggen wanneer ik een restaurant kwalificeer als goed, maar a) dat is mijn persoonlijke smaak - en budget - en b) dan ben ik wel even bezig.
Quote
#6
(01 July 2013, 15:24)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, maar moet bekennen dat ik geen liefhebber ben van de Griekse keuken, ook de wijnen kunnen mij niet bekoren.

De Betere Griekse wijnen zijn uitstekend te drinken maar ja dan moet je iets dieper in de buidel tasten dan de gemiddelde 1 a 1,5 euro voor een glas huiswijn.

Ik ken een familie wijnmakerij in de wijnstreek Dafnes hier op Kreta die meer dan uitstekende wijnen maken.

Ze hebben onder andere een licentie om sauvignon blanc en Cabernet sauvignonn te produceren en telen de druiven daarvoor zelf.

Ik ben geen diepgaande wijn kenner maar deze wijn is verrukkelijk maar ja de fles van 750 ml kost iets meer dan de huiswijn in de taverne, maar ik heb het er graag voor over.
Quote
#7
Kijk, de Griekse sfeer in Griekenland is aan het strand, bij een haventje of onder een plataan aan een houten tafeltje met stoelen die waardeloos zitten een hapje eten met een litertje huiswijn erbij.
En nee, ik ben geen massatoerist, afgelopen vakantie was zelfs de menukaart in het Grieks of we moesten ouderwets in de keuken komen kijken. Overal kregen we trouwens wel wat na, of het nu watermeloen of wat anders was.

Echter, is dit natuurlijk in Nederland niet te imiteren. En dan ben ik al blij met Griekse achtergrondmuziek, eten dat gekruid is zoals in Griekenland, dus geen slappe tzatziki en bifteki en een sfeer die gekenmerkt wordt door bv. druivenranken of andere Griekse tinten aan het geheel, dmv pilaren, wandschilderingen e.d. Natuurlijk nep, maar toch .. Je een klein beetje in Griekenland wanen. Die ouzo vooraf of erna maakt me niet zoveel uit, hoewel een gratis drankje of anderszins wel altijd leuk is.
Quote
#8
Ongetwijfeld zijn er goede Griekse wijnen, alleen ik ben ze nog niet tegen gekomen. Met het risico dat ik het halve forum over me heen krijgWink, vind de Griekse keuken boers, weinig verfijnd. Toch heb ik ook weleens lekker gegeten. Het leukst en het lekkerst was het wanneer we met Grieken uit eten gingen. Er werd niets besteld, tenminste ik heb er niets van gemerkt en steeds weer kwamen er gerechten op tafel.
Quote
#9
(01 July 2013, 16:33)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ongetwijfeld zijn er goede Griekse wijnen, alleen ik ben ze nog niet tegen gekomen. Met het risico dat ik het halve forum over me heen krijgWink, vind de Griekse keuken boers, weinig verfijnd. Toch heb ik ook weleens lekker gegeten. Het leukst en het lekkerst was het wanneer we met Grieken uit eten gingen. Er werd niets besteld, tenminste ik heb er niets van gemerkt en steeds weer kwamen er gerechten op tafel.

Ik ben het helemaal met je eens dat de Griekse keuken een zeer simpele keuken is.

Zeker in de toeristen tavernes moet je niet wezen dat is overal absoluut cafetaria gehalte maar als je de moeite neemt en buiten het toerisme gaat eten dan kom je het tegen dat ze met simpele ingrediënten geweldig lekker eten kunnen bereiden.
Dar past dan ook de simpele Griekse dorpswijn bij maar neemt niet weg als je de wijnen proeft van het wijnhuis wat ik eerder noemde dan kunnen ze zeker ook goede wijnen produceren die de competitie aan kunnen met vele wijnen.

In Nederland is mijn ervaring uit het verleden dat het bijna overal van het cafetaria gehalte is, de betere goede restaurants daar gelaten.

Ik kan je hier naar plekjes mee nemen dat je na een avond eten zegt ja vreselijk eenvoudig maar wat lekker.
Quote
#10
Ik denk Vito, dat die Griekse sfeer "jouw Griekse sfeer" is, en ik geloof best dat diverse Griekenlandgangers dit herkennen, maar om dit nu als DE Griekse sfeer te bestempelen......

De Griekse keuken is zeker boers, maar mits vers klaargemaakt, zeer smakelijk en eerlijk. Die verse produkten vindt je meestal niet op de boulevard waar men het toeristenmenu biedt, maar even weg van de drukte kom je vaak de mooiste en smakelijkste dingen tegen. Die zijn overal te vinden, maar je moet het wel willen.

En Connie.......wat vindt jij dan wel lekkere wijnen, daar ben ik dan benieuwd naar.

Mvg
Martin
Quote
#11
@Martin ik hou van volle wijnen, zoals Merlot of witte wijn chablis, pouilly fuisse. Momenteel drink ik nog wel eens thuis Casillero del Diablo, zowel rood als wit uit Chili. Betaalbare wijnen voor ongeveer 6.50 euro.
Quote
#12
Dat soort wijnen zijn er uit Griekenland ook in voldoende mate.

Mvg
Martin
Quote
#13
@Martin vertel...............
Quote
#14
Een te kleine tafel vol met schaaltjes gevuld met Griekse (al dan niet plaatselijke) heerlijkheden! Alle tafelgenoten kunnen naar hartelust 'prikken' in hun favoriete gerecht. En is 't schaaltje leeg, zo weer aangevuld! Mezethes dus, da's Grieks goed....
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#15
@connie

Mail me even, anders wordt het mss te veel reclame

Mvg
Martin
Quote
#16
Martin, beschrijf jij jouw Griekse sfeer dan eens, daar ben ik wel benieuwd naar. En dan heb ik het niet over een privé-etentje bij een wijnboer. Wij gaan op de meer toeristische plekken altijd naar plekken waar veel Grieken zitten te eten onder het mom van 'dan zal het wel goed zijn'.
Quote
#17
Omdat beelden veel meer zeggen dan woorden. En als ik kon deed ik er de geur en smaak ook nog bij.;)

Ik moet toegeven dat ik ook niet zo'n liefhebber ben van de Griekse keuken. Tenzij, ja tenzij. Tenzij je de juiste adresjes vindt waar moeders zelf de scepter in de keuken zwaait. Waar je de liefde voor de kookkunst kunt proeven, waar de verse groente van het eigen landje komt, waar alles recht van het vuur op tafel komt en waar er veel eten op een klein bordje ligt (en niet andersom, zoals bij menig moderne aanstelgriekWink ).

[Afbeelding: 33kt2ys.jpg][Afbeelding: 22gx0.jpg]
Quote
#18
Tijd! Het duurt een tijdje om de goede adressen te vinden. Er is zeker veel variatie qua eten en qua wijnen! wij wonen nu 7 jaar op Kreta en gaan nu naar andere taverna's dan een aantal jaren geleden. De "Griek" in Nederland tja..als je hier woont kun je dat niet goed meer noemen (soort veredelde souvlaki shop). OOk hier op Kreta is een enorm verschil in kwaliteit en variatie. Het hangt vaak af van de interesse en kookkunst van de lokale "chef' van de taverna. Vaak wordt je positief verrast!!1 Ook qua wijn zijn er veel verschillen in kwaliteit, van spititus (om de keuken mee schoon te maken) tot zeer goede kwaliteit (ik spreek voor Kreta).
Oh ja..Ik heb met mijn vrouw (griekse) 4 jaar in Groningen gewoond. Er zijn ongeveer 6 griekse restaurants. Aleen 1 is door mijn vrouw goed gekeurd (Grieks eetcafe Fortuna) de rest had weinig met grieks eten te maken.
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#19
@ Tina K. Noume: Wat een aantrekkelijk beeld! Dàt is het helemaal. Eenvoudig, lekker ogend, met verse producten, en vooral zonder tirlantijntjes. En ja, kleine bordjes maar goed gevuld. Je ziet wat je eet, en je eet wat je ziet.
Voor mij hoeft een goed restaurantje niet echt met zicht op het strand of met zicht op een palmenkade te zijn. De ervaring leert me dat die gelegenheden dikwijls nogal duurder kunnen uitvallen. Uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel. Ik denk zo bijvoorbeeld aan een prima restaurantje vlak aan het keienstrand van Kokkari op Samos. Tijdens het avondeten was er steevast een romantisch zicht op de ondergaande zon; een heerlijk kader, en het was toevallig ook nog een eerlijke service. Of bijvoorbeeld een dakterras hoog op de heuvel van Naxos-stad, met zicht op al die witte kubushuizen, en de zee in de verte.
Maar voor mij mag het dus gerust ook enkele straatjes achterin zijn, weg van de (strand)drukte. Liefst een eetgelegenheid waar je zó meteen ziet dat het een familiezaak is. Graag met eenvoudige stoelen en vooral een tafeltje dat bij jouw aankomst bedekt wordt met het bekend papieren napje (met Grieks motief) en vastgespeld met metalen klemmetjes.
Het klinkt wellicht niet passend in het kraam van een wijnkenner, maar serveer voor mij de wijn maar in zo 'n typisch dik, breed glas.
Waar ik liever niét binnen ga, is waar de tafeltjes dicht op mekaar gepropt staan. Dus graag wat ruimte, zodat je gezellig kan babbelen zonder dat het tafeltje naast jou niet alles hoeft mee te volgen.
En belangrijk: dat je na het eten niet meteen weggekeken wordt, maar dat je heel rustig de tijd kan nemen om rustig je karafje wijn leeg te drinken.
Wat mij ook steeds bijzonder aantrekt is goede achtergrondmuziek. Neen, niet de versleten gedraaide sirtaki, en vooral ook niet te luid, maar bijvoorbeeld wel de 'integer mee golvende' liedjes van Glykeria. Met zo 'n muziek blijf ik liefst zelfs nog wat langer zitten. Daar wil ik bij wijze van spreken zelfs geld voor geven...
Als we van het tafeltje opstaan, zal ik dan ook niet nalaten om de ober of eigenaar stevig te bedanken.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#20
Voor mij zijn er twee goede restaurants:
1> Die, waar ik na de maaltijd zeg: Zó, ik heb heerlijk gegeten zeg! Niets meer en niets minder.
2> Dat van mijzelf Big Grin

offtopic2 Voor diegenen die ook zelf graag in de pannen roeren kan ik je het volgende boek aanbevelen:

Greek Cookery from the Hellenic Heart van George Calombaris.

[Afbeelding: 2zgzok2.jpg]
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#21
@Vito
Zo zie je dus dat de Griekse sfeer voor iedereen weer anders is.

Voor mij is dat heel divers. Er is voor mij niet één Griekse sfeer, en dat vind ik juist zo leuk aan het land. Of ik nu in een verscholen dorpje dicht bij de grens in Noord-Griekenland ben en een eenvoudige boerenmaalttijd nuttig, of aan het Agios Panteleimonas meer tussen Edessa en Amyndeo bij een fantastische taverna een heerlijke verse forel heb genuttigd, taverna Leventis in Stalos, bij Chania waar je je op het buitenterras in Toscane waant, of bij restaurant Lascala in Chersonissos zowat in het water eet, mijn werk brengt nu eenmaal met zich mee dat ik niet gegeten heb zonder een mooie fles wijn.

Tijdens de wijnreizen die we organiseren komen we op plekjes waar een "gewone" toerist niet komt. Vorig jaar waren we te gast bij Estate Tselepos in Tegea, Pelopponesos. Een adembenemende oase in een ruig gebied, dichtbij Tripoli. De wijnmaker vertelde me trots dat hij eigenhandig in het hart van de wijngaard een kapelletje had gebouwd om zodoende de beschermheiligen te kunnen eren die zijn wijnen beschermen moet. Aansluitend nuttigden we een salade met allemaal produkten uit eigen tuin, vers geplukt, zelfs de feta maakte hij zelf. Onvergetelijk.

Ook toen we bij Domaine Gerovassiliou in Epanomi waren en een lunch genoten met vers gevangen vis met uitzicht op de Olympusberg, of in de prachtige bloementuin van Nostos Winery in Vatolakkos, Chania, waar we de wijnen proefden van het huis in een zee van bloemen.

Ik ben een bevoorrecht mens, dat besef ik mij.

Je zult mij niet snel terug vinden op een drukke boulevard in een toeristisch gebied waar de obers je naar binnen proberen te praten en waar je te veel betaalt voor fastfood. Als ik ergens onbekend ben vraag ik gewoon aan de eigenaar van het appartement of een wijnleverancier waar het eten goed is, en dan komt het wel goed.

Mvg
Martin
Quote
#22
@Martin. Je bent inderdaad een bevoorrecht mens! Ik geniet van je ervaringen en hoop intussen maar dat ik tussen de toeristenvallen ook op de juiste plekjes terecht kom. En weet je, zelf op die boulevards vind je af en toe van dergelijke pareltjes. Pappa-mamma restaurantjes die er al jaren zitten en weten te handhaven. Met mensen in de keuken die houden van hun vak en niet alleen gaan voor de doorsnee. Zelf in een van de drukste dorpen op Santorini was er zo een. Fantastische mezzes op de kaart en elke avond weer een paar huisgemaakte verrassingen er buiten om. Gelukkig baart oefening kunst en weten wij ze na onze vele vakanties steeds sneller te vinden.
Quote
#23
Photo 
Inderdaad is ieder Griekse sfeer weer voor iedereen een andere en Eigen belevenis... en dat kan je beter zelf ter plekke gaan ondervinden ;) Als je langs al die restaurantjes loopt en je Intuïtie laat spreken (en daar naar luister) voel je al wat het beste bij je past . en als je vaak een goede adviezen/tips krijgt over een bepaalde taverne ... klopt dat meestal wel
Al iemand op een prikbord vragen stelt over of een stadje / dorpje zal je ook vele verschillende antwoorden krijgen...
Uit al die antwoorden ga je filteren, (vooral wat betreft over de dorpjes/stadjes) wat je zelf het meeste aanspreekt! Daarna ga je weer zelf op zoektocht op internet en ook de acco's vindt je daarna vanzelf wel weer !
Zo zijn onze zoektochten ook vaak gegaan op een paar prikborden , en gelukkig met de vele antwoorden ... de meeste waren goed bruikbaar...en daarvoor waren we altijd heel heel dankbaar!!OOK voor diegene die achteraf niet bruikbaar waren voor ons ... En daar hadden andere mensen mischien wel weer iets aan !!
Zo werkt dat op vele prikborden ;)
Maar ik wil wel even een fotocollage laten zien waar wij ons het best thuis voelden !! Dat was naast ons appartement bij Nico, die samen met zijn broer een tavern runnen.... Alles Heerlijk ongedwongen ! een familie-bedrijfje duss...
S'morgens hingen die inktvissen nog te drogen en sávonds lagen diezelfde al op je bord...

[Afbeelding: 2rrxs0o.jpg]
Quote
#24
Kalimera iedereen
Als ik die foto's zie dan loopt echt het water in mijn mond.
Nog even en dan kunnen mijn man en ik ook weer genieten van het heerlijke Griekse eten op Koutouloufari.Zoals jullie weten wordt dit weer onze derde reis daar na toe en we keren steeds terug bij het gezellige
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en wat tevens ook onze vrienden zijn geworden.
Als we daar eten dan nemen we meestal de heerlijke kleine hapjes wat in de volksmond Mezes wordt genoemd. Verrukkelijk is dat en genieten. Wat ik erbij drink is meestal Cola, Sorry Martin maar ik ben niet echt gek op Wijn dus vandaar dat ik dat ook niet drink. Daarin tegen mijn man wel die geniet altijd van zijn wijntje. Die kijkt nu ook uit naar de heerlijke Griekse wijn Retsina.
Wie voor het eerst op Koutouloufari zijn vakantie gaat vieren die kan ik echt aanraden om daar te gaan eten.
Quote
#25
Het allerbeste is natuurlijk thuis in de tuin met vrienden en buren, de BBQ aan te zetten, iedereen neemt zelfgemaakte hapjes mee, de buurman zorgt voor een lekker stukje vlees van lamskotletjes tot zelfmaakte worstjes, ik zorg voor versgevangen vis en octopus, de wijn komt uit de een eikenhouten barrel, en dan niet die slobberige slappe huiswijn die een restaurant serveert.


Heb je dit alles niet als je op vakantie bent zoek de locale taverna's uit waar als het 's avonds druk wordt en de locals komen eten nog wat stoelen en tafels op het trottoir of de straat worden neergezet.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#26
Leuk om te lezen hoe ieder zijn/haar eigen Griekse sfeer ervaart. Het enige wat ik nog mis aan de Griekse keuken, zowel in Griekenland als (zeker ook) in Nederland is, is dat er ook een verfijnde keuken is. En niet gelijk gaan roepen dat dat niet Grieks is.

Wij bedienen veel Nederlandse restaurants met Griekse wijnen en krijg vaak de vraag of ik een goed Grieks restaurant weet, omdat de ervaring leert dat die er niet zijn in hun ogen.

Ook tijdens proeverijen bij Griekse restaurants krijg ik vaak die vraag. Het "grappige" is dat de eigenaar vaak zegt dat hij geen klanten heeft die vragen om dure wijn, terwijl de bewuste groep klanten klaagt dat de eigenaar geen goede wijnen heeft, en ze dus maar een biertje of fris nemen.

Begrijp me goed, ik probeer niemand in een bepaalde hoek te zetten, maar als ik kijk naar de landen c.q. keukens om Griekenland heen, dan hebben Spanje, Frankrijk en Italie een voorsprong. Daar vindt je die verfijning al wel en in Griekenland nog onvoldoende in mijn ogen.

Voor elk wat wils, ieder moet gaan eten en drinken wat hij of zij lekker vindt, maar de Griekse keuken behoudt zo het imago van simpel en (zeker in Nederland) veredelde fastfood, terwijl de genoemde landen die keuze wel bieden.

Daar zou Griekenland absoluut nog een slag kunnen slaan, als ze in staat zijn om ook die groep mensen aan zich te binden.

Mvg
Martin
Quote
#27
Nou Arthur weet wat je geschreven heb. :)Als mijn man dat leest over dat jij voor de Octopus zorg reken er dan maar op dat we volgend jaar bij jou komen BBQ als we in Agios Nicolaos zijn. Dat vind hij zo lekker, dat neemt hij ook altijd als voorgerecht bij onze vrienden waar ik hiervoor over heb geschreven.

Martin ik zie en voel het niet als dat jij de mensen in een bepaalde hoek wilt hebben hoor. Dat is jouw mening en dat respecteer ik. Ik drink natuurlijk wel eens een wit wijntje want echt rode wijn dat krijg ik echt niet weg, Maar dan doe ik daar een hele avond over voordat ik mijn glas leeg heb. In heel het jaar drink ik misschien 1 glaasje wijn. Wijn is dus echt aan mij niet besteed.
Quote
#28
Wij zijn voor 14 dagen neergestreken in Ormos Samos Twee dagen geleden kregen wij een uitnodiging om in Argo Votsalakia te komen eten.
Wat een verademing wat eeneerlijke en pure smaken. Men weet door deze keuken mensen voor zich in te nemen. Wij verheugen onsvanavond weer hier op. Kwaliteit wint altijd.
Quote
#29
Martin, wij waren toch pas in een restaurant in de omgeving van Loutraki waar het tochnet allemaal iets verfijnder was. En ook nog eens met een geweldig zeezicht!
Het kan dus wel maar het is idd wel moeilijker te vinden.
Quote
#30
He @Martin dan wil ik van jou wel eens weten wat je "verfijnd" vind. ??? Geef aub eens een paar voorbeelden?
Quote
#31
Verfijnd is voor mij een mooi en eerlijk, en vooral puur gerecht. Een verse Tsipoura is geen dorade uit de magnetron. Mezedes zijn geen hapjes die 5 dagen geleden al l zijn klaar gemaakt.

Ik hoef geen gerechtjes die al op tafel staan voor je ze besteld hebt.

De Griekse keuken kan heerlijk en vers zijn, mits er verse ingrediënten gebruikt worden. Thuis eet je toch ook geen opgewarmde hap van 2 of 3 dagen oud?

Ik vind het prima om een half uur te wachten op mijn voorgerechten, als deze vers zijn, ik kom de tijd wel door.

Uit eten moet een feestje zijn, anders kan ik net zo goed thuis koken. Ik ga persoonlijk liever 1 of 2 keer goed uit eten, dan 5 keer matig of slecht.

Alleen maar praten over de prijs vind ik onzinnig. Wil je nu echt goed en lekker eten, en kost het dus wat meer, en eet ik morgen simpel een broodje kaas of een salade, of ga ik elke avond voor een matige hap uit eten? Voor mij is die keuze niet zo moeilijk......
Quote
#32
En zo denk ik er ook over, dat geldt voor Griekenland, maar zeker ook voor Nederland of welk land dan ook.
Quote
#33
Okee @Martin: verfijnd is voor jou puur en eerlijk. Nou moet ik toch zeggen dat ik dat hier op Samos best wel tegen kom. Een verse vis goed gebakken, een salade met zelf geteelde ingrediënten en goede olijfolie, een goede witte wijn, een goed gegrillde karbonade van een scharrelvarken, begeleid met geroosterde paprika, zelf gemaakte lamsworstjes, een echte kreeft van Fourni met spaghetti a l'ail ..... Toegegeven, je moet er naar zoeken maar het is er wel.
Ter vergelijking: in Frankrijk kun je ook verfijnd eten maar ook daar heb je in toeristische gebieden eetgelegenheden waar ik me als Fransman ook de ogen uit mijn kop zou schamen ...
Loopt Griekenland dan zover achter?
Quote
#34
Els,

Hoeveel Michelin sterren restaurants heeft Griekenland?

Ik wil hiermee niet insinueren dat dit de maatstaf is, maar in dat opzicht koopt GR echt achter. Als ik in Nl bij Johnnie Boer of Sergio Herman wil gaan eten, dan is er over 4 maanden plaats. Dat niveau kan GR simpel niet bieden, en los van het feit of je dat nu wilt of niet, hiermee stoot GR en de Griekse keuken een belangrijke doelgroep af, en dat is mijn punt.

mvg
Martin
Quote
#35
Ah, @Martin, maar dan praat je niet meer over alleen puur en eerlijk, als je over de grote Michelin-sterren restaurants praat. Ik heb het voorrecht gehad om er in een paar te eten - door de jaren heen - en dat is dan een spannende ontdekkingsreis door een land van bijzondere bereidingswijzen en aparte smaakcombinaties. Met goede ingrediënten uiteraard. En Michelin-sterren worden mede bepaald door de ambiance en voorzieningen in het restaurant. Dat is wel wat anders dan een goed gebakken verse vis op tafel zetten! Daarom vroeg ik je speciaal wat je onder "verfijnd" verstond. In dat opzicht ja, loopt Griekenland "achter". Maar dan heb je het volgens mij toch over "haute cuisine" en niet alléén over puur en eerlijk.
Voor de volledigheid: het is jou ook vast wel bekend dat een aantal van de grote Michelin-sterren-koks in Frankrijk en Spanje ermee gestopt zijn en nu "landelijk" zijn gaan koken in eenvoudige auberges ..... Dus ....
Quote
#36
Dat klopt Els, maar zelfs het niveau van een terug getreden Ron Blaauw met zn Gastrobar kom ik in GR te weinig tegen.

Maar ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel.

Mvg
Martin
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)