I.M.Ab Coerant
#1
Oud-journalist Ab Coerant overleden

Oud-journalist Ab Coerant is zaterdag in zijn woonplaats Naarden op 84-jarige leeftijd overleden. Dat is zondag bekendgemaakt. Coerant was jarenlang correspondent in Griekenland voor Nederlandse en Belgische media en werd bekend om zijn berichtgeving over het Griekse kolonelsregime vanaf 1967.

Coerant is meerdere malen onderscheiden. In 2008 kreeg hij de Orde van Verdienste van de president van Griekenland. De koning van België benoemde de oud-journalist eerder tot Officier in de Kroonorde van België.

'De kolonels gebruikten journalisten eigenlijk als schaamlapje', zei Coerant in 1997 toen koningin Beatrix een staatsbezoek aan Griekenland bracht. 'Door ons te laten werken, konden ze zeggen: zie, het is hier geen dictatuur. Ze gebruikten ons en wij collaboreerden in zekere zin. Ik maakte de kolonels uit voor rotte vis, want er werd enthousiast gemarteld door de junta. Ik dacht: ze kunnen me hooguit het land uitzetten.'

Coerant, die maandag wordt begraven, is uiteindelijk twee keer Griekenland uitgezet.

Bron:ANP
Quote
#2
In elkaar geslagen, tanden uit zijn mond geramd, aan één kant doof gemept. Ik moet bekennen dat ik nog nooit van Ab Courant had gehoord, tot hij in 2008 door Griekenland werd onderscheiden. En ik denk dat er velen met mij zijn. Om het goed te maken,
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
@Tina.Voor als je nog eens zou willen lezen hoe de Nederlandse kranten in de jaren '73- '74 over Ab Coerant en het Kolonelsregiem schreven(ook hijzelf).Alles aanklikbaar en leesbaar.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)