Grieksegids nieuws     
Belasting gaat omlaag voor de horeca!
#1
Nu.nl meldt:

Griekenland verlaagt btw in de horeca
De btw op bepaalde producten in de horecasector gaat in Griekenland per 1 augustus omlaag van 23 procent naar 13 procent.


Premier Antonis Samaras heeft woensdag het voor toeristen en gastronomen goede nieuws bekendgemaakt.
De verlaging geldt voor het eten buiten de deur, dus vooral voor cafés en restaurants. Samaras zei dat de 'trojka', de toezichthouders van de EU, de ECB en het IMF, voor het eerst akkoord is gegaan met een belastingverlaging, aldus de website van de krant Kathimerini.
Ze deden dat volgens de premier niet van harte: "We hebben de trojka verteld dat een verlaging van de btw van 23 naar 13 procent de belastinginkomsten verhoogt en de belastingontduiking terugdringt. Zij (de trojka) geloven er niks van, maar ze zijn toch akkoord gegaan".
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#2
Vreemd, terwijl ik vandaag ergens las dat Griekenland extra geld wil en bedenk daarbij dat er giga belasting werd ontdoken toen het belastingtarief nog geen 23 % was. En nu gaat iedereen keurig belasting betalen?
Quote
#3
Belasting omlaag in de horeca en er komt al bijna niks binnen vanuit de horeca vreemde zaak.
Goede zaak voor de toeristen ze steken het allemaal in hun eigen zak er zal geen horecaondernemer zijn prijzen verlagen dat geloof je toch zelf niet.
Quote
#4
we zullen het zien als mijn man en ik over 6 weken in Piskopiano en Koutouloufari zijn en dat we daar gebruik maken van het eten en het drinken wat de Restaurants te bieden hebben en hoe duur of goedkoop het geworden is. We zullen toch moeten eten en drinken als we daar zijn:)

Inderdaad Connie ik had het ook net gelezen vandaar dat ik ook schrijf we zien het wel.
Quote
#5
De prijzen zullen echt niet omlaag gaan. Deze zijn de laatste jaren sowieso nauwelijks gestegen in de horeca en zeker geen 10% omdat de BTW 10% steeg. Dit ging als gewoonlijk ten laste van de horeca-ondernemer. Dit betekent dat deze ondernemer wat meer inkomsten kan creëren en hierdoor ook makkelijker zijn belasting kan betalen. Of hij dat dan ook doet is vers 85.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#6
(17 July 2013, 17:09)Maria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De prijzen zullen echt niet omlaag gaan. Deze zijn de laatste jaren sowieso nauwelijks gestegen in de horeca en zeker geen 10% omdat de BTW 10% steeg. Dit ging als gewoonlijk ten laste van de horeca-ondernemer. Dit betekent dat deze ondernemer wat meer inkomsten kan creëren en hierdoor ook makkelijker zijn belasting kan betalen. Of hij dat dan ook doet is vers 85.

De grote porties en kwaliteit in vele gelegenheden is naar een bedenkelijk niveau gezakt, het moet uit de lengte of uit de breedte komen zeggen we dan maar.
Vandaar dat ze de prijzen niet hebben verhoogd in de toeristengebieden.
en vele dragen de BTW ook nog eens niet af het is een zeldzaamheid als je een originele kassabon krijgt je krijgt meestal een geschreven bonnetje en die zijn niet geldig.

De enige plekken waar je nog fatsoenlijke maaltijden krijgt van een goede kwaliteit is buiten de toeristen centra's bij de traditionele kafenions en tavernes.
Gewoon simpel moer goed en vers bereid zoals de Griekse keuken hoort te zijn die vind je daar en niet in de toeristen centra's.
Quote
#7
Ons idee: griekse mama terug in de keuken,
Janis terug op het terras
prijzen zo laten ,

Grieken blij, wij blij, iedereen blij :)
Quote
#8
Er is duidelijk een tweedeling, of misschien wel drie- vierdeling. Zij, die in een eigen zaak in de horeca hebben, kunnen nog geld verdienen, maar de mensen, die in loondienst zijn of erger zonder werk zitten krijgen geen dubbeltje meer. Ik zou zo graag een willen zien dat daar eens een beetje voor gezorgd wordt. En tja als je met vakantie gaat, dan maakt 1 of 2 procent niets uit, maar voor die mensen wel.
Ik word niet echt vrolijk van deze maatregel.
Quote
#9
Griekenland is meer dan alleen de gebieden waar zich toeristen ophouden. Zelfs op de eilanden tref je gebieden aan waar nauwelijks of geen toeristen komen. Juist door de lastenverzwaring die de - daar voornamelijk Griekse - klant van de horeca-ondernemingen heeft getroffen, is ook de horeca zwaar getroffen. Hun klantenkring is tot het minimale teruggebracht. Daarom zijn hun prijzen zijn de laatste jaren niet gestegen, vanwege de crisis en de gestage terugval in hun klantenkring.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#10
Ja, ja die verhalen zijn bekend @Maria, maar wat ik bedoel is dat de mensen, bv. ouderen, jongeren zonder werk, dus zonder toekomst geen kant op kunnen. Je kan bezuinigen wat je wil, maar van kale kip kan je niet plukken, tel daar bij op dat nog steeds op grote schaal belasting ontdoken wordt, tel uit je winst. Zoals het nu gaat, komt Griekenland er nooit uit en blijft het water naar de zee dragen. Je zal op de één of andere manier de bevolking mee moeten krijgen. Nu is het, ieder voor zich en god voor ons allen.
Quote
#11
Ik heb dit artikeltje even door de vertaler gehaald.
Het komt uit de Ekathimerini.


Door Prokopis Hatzinikolaou

Een circulaire uitgegeven op dinsdag door het ministerie van Financiën om de toepassing van de vermindering van de belasting over de toegevoegde waarde voedsel diensten te verduidelijken wordt het probleem meer verwarrend te hebben gemaakt. De circulaire bevestigt dat de belasting zal afnemen 23-13 procent vanaf morgen tot en met 31 december in restaurants, bars, taverna's en hotels voor wat betreft eten, maar niet alcoholische dranken.

Echter, er zijn punten die verwarring voor de vijf maanden durende proefperiode genereren: Bijvoorbeeld, een frisdrank geleverd om je huis of werkplek zal een 23 procent BTW-tarief hebben, maar als verbruikt in een restaurant de BTW wordt slechts 13 procent. Als een frisdrank wordt genomen uit een hotelkamer minibar, zal het BTW tarief 23 procent zijn, maar als roomservice brengt het naar de kamer zal het een 13 procent BTW-tarief hebben.

Het ministerie schat dat de uiteindelijke retail-prijzen zullen moeten dalen 8,1 procent voor de consument om het volledige voordeel van de belastingvermindering te genieten.


En dit laatste is een lachertje.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#12
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Tot nu toe géén verlagingen kunnen constateren. Had ik ook niet verwacht; bij de verhoging van het BTW tarief bleven de prijzen namelijk óók gelijk.
Het enige dat op de menukaarten is veranderd is het Btw-tarief.
Keurig naar 13% bijgesteld.
Persoonlijk kan ik er niet mee zitten; integendeel zelfs, laat de restaurateurs maar eens een extraatje krijgen.Blush
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  3 mei opening horeca Griekenland Arthur 10 2.447 04 May 2021, 16:21
Laatste bericht: Nanny
  Internet GR niet bestand tegen Corona-belasting? Ger 3 1.197 10 November 2020, 17:39
Laatste bericht: Arthur
  Griekenland bijna open voor toeristen, maar generale repetitie gaat fout iakovos 0 845 07 June 2020, 22:45
Laatste bericht: iakovos
  Lonen omlaag - Prijzen omhoog! Aleko 6 5.690 11 December 2012, 17:06
Laatste bericht: Arthur
  Inschrijven gemeente/ belasting aangifte Carien 41 24.411 24 May 2012, 09:21
Laatste bericht: Carien

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)