Hoe zet je je hotel op de kaart?
#41
Nikos en Roos hebben het in hun hotel op Skiros goed begrepen.
Ze hebben een ruimte gecreëerd naast de ontbijtruimte, waar je zonder enig probleem wat kan relaxen. En zonder dat er je ook maar iemand lastig valt met de vraag of je iets wil (lees: moet) drinken.
Ook buiten, op hun terras, hebben ze wat stoelen en tafeltjes geplaatst, zodat je ook daar rustig wat kan gaan zitten, zonder ook maar enige verplichting tot consumptie.
Dit is één van de weinige hotels (groot of klein) waar ik die 'luxe' ondervonden heb.

[Afbeelding: 14wq06q.jpg]

Op hun terras komen zelfs de poetsvrouw, de buren, en de eigenaars zelf eens zitten om een praatje te slaan. Heel ongedwongen. Zo hoort het. Precies dié dingen dragen bij tot een correcte vakantiesfeer. Je hebt eigenlijk niet de indruk dat je op hotel verblijft in de enge (onpersoonlijke) betekenis van het woord; het voelt eerder aan als een 'feeling good' verblijf.

[Afbeelding: 119wmmw.jpg]
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#42
Als ik een zin uit jou reactie citeer slaat hij de spijker op zijn kop @Connie,
Kritiek is lastig bij de Grieken.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#43
Jeetje hoe vaak moet ik hier uitleggen dat het wat mij betreft niet om 'luxe' gaat met een grote L. Of ik druk me niet goed uit of jullie lezen niet.
Voor de goede orde heb met geen woord gerept over het hotel van Roosmarijn, maar over een hotel in Spetses en ja ik denk dat ik in de loop van jaren genoeg ervaring heb op gedaan met mijn werk in diverse hotels dat ik weet hoe het moet.
Quote
#44
@vlagreco, even off topic, maar wat krijg ik weer ontzettend veel zin bij het zien van jouw foto's om naar hotel Axilleion te gaan! Nog een dag of 10 en dan mag ik weer genieten bij Roos en Nikos op Skiros!!!
Quote
#45
- huiswijn in tinnen kannetjes
- ongemotiveerd hotelpersoneel
- Griekse ondernemers zonder visie
- jonge bediening zonder kennis
- geen wijnkaart, wijntip,of wijn van de maand
- ongemakkelijke stoelen op terras
- ligstoelen van 30 jaar oud (roestig)
- keiharde bedden
- Grieken die niet tegen kritiek kunnen .......

gelukkig schijnt de zon nog en is de zee nog blauw in Griekenland
en nemen we al deze vakantie ellende op de koop toe Big Grin

september zijn we er weer!!!
Quote
#46
Nou, nemen "we" deze vakantie-ellende op de koop toe lijkt me wat te algemeen, of je moet in dit geval voor jezelf spreken.......

Feit is dat we, als we even terug gaan naar de basis, dat veel horeca en hotels het moeilijk hebben.

Misschien is er ook nog een ander aspect, wat betreft horeca in Griekenland, ik denk dat, zeker in de toeristencentra, er te veel aanbod is. Te veel van hetzelfde. Qua hotels kan ik dat niet inschatten, maar als ik bijvoorbeeld kijk in Chania-stad waar ik regelmatig ben, dan tref ik toch wel erg veel hotels. En...overdaad schaadt.

Mvg
Martin
Quote
#47
Een nieuw geopend hotel in de Zagoria, helemaal opgetrokken in de plaatselijke bouwstijl, comfortabele kamers en een goed restaurant, had een prachtige wijnkaart met dure flessen. Dit restaurant is slechts een maand open geweest, en nu dus gesloten. Deze streek wordt vaak bezocht door Grieken, en die laten het, begrijpelijkerwijs, steeds meer afweten. Dat ondervinden de andere hotelhouders natuurlijk ook.

Net als bij Axilleion van Roosmarijn en Nikos speelt de bereikbaarheid een grote rol. Het is eenvoudiger als het hotel in het aanbod van een touroperator zit, of als er tenminste een rechtstreekse charter is. Veel mensen kiezen nu eenmaal voor een packagedeal en boeken geen losse vlucht. Daar kunnen we las geroutineerde Griekenlandgangers lacherig over doen, maar voor velen is het een geruststelling als er bijvoorbeeld een host (-ess) aanwezig is en de transfers zijn geregeld.

De prijs/kwaliteit laat volgens mij vaak te wensen over. Ook bij bijvoorbeeld Ross. Hoewel ik altijd op hun website kijk als ik een vakantie wil boeken. Ik hoop dat deze Griekenland specialist een faire prijs betaald aan de accommodatiehouders. De Grieken hebben volgens mij te lang achterover geleund: de gasten komen toch wel, en dat gammele stoeltje of harde bed hoort bij de idylle. De toegenomen concurrentie uit Turkije en niet te vergeten de groeiende belangstelling voor bijvoorbeeld Kroatië hebben de concurrentiepositie behoorlijk verzwakt. De crisis komt hier nu nog overheen. Buitenlanders komen minder en de Grieken zelf brengen minder vakanties in eigen land door. De bedragen die worden uitgegeven dalen. Er is geen of nauwelijks geld voor investeringen.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er meerdere hotelhouders in een soortgelijke situatie verkeren als Roos en haar man en andere vrienden van mij. Zij hebben het voordeel dat zij een "Nederlandse" achterban hebben. Dat had eerstgenoemd hotel niet. Ik zou me kunnen voorstellen dat deze hotels, indien gelijkgestemd, een samenwerkingsverband aangaan door bijvoorbeeld een gezamenlijke website op te zetten. Ik bied hierbij mijn diensten aan om deze te beheren, voorzien van teksten en foto 's zodat de hotels gezamenlijk vindbaar zijn en vervolgens doorgeklikt kan worden naar de eigen site. Eventueel kan ik ook bemiddelen bij de kosten van de bouw van die website. Een dergelijke aanpak vergroot de vindbaarheid op internet.

Mochten hotelhouders geïnteresseerd zijn, laat het even weten.

@ Martin: hier spreekt iemand met verstand van zaken en ondernemerszin!
Quote
#48
Erwin,

Ik vind jouw voorbeel van het hotel in Zagoria een typerend voorbeeld van een verkeerde inschatting van de eigenaar/ondernemer. Hoewel ik zijn initiatief toejuich is het tamelijk idealitisch om zoiets daar neer te zetten. Zagoria staat volgens mij bekend om zijn authentieke sfeer, dorpjes en natuur. Hier gaan mensen naartoe die van deze sfeer houden, maar het is geen plek waar het massatoerisme hoogtij viert.

Als je een maand na opening alweer dicht bent, kan ik niet anders concluderen dat hier iemand geen verstand van zaken heeft gehad. Wrong time, wrong place.

Griekenland ligt helaas jaren achter. (goedkoop) toerisme naar Turkijke, Kroatie,en wie volgt. Italie, Spanje en Frankrijk hebben als land op gastronomisch gebied veel te bieden. Griekenland ook, maar ze hebben daar veel te weinig aandacht aan besteed. 30 jaar geleden was het reuze idyllisch en charmant om aan een wiebelig houten tafeltje een glaasje ouzo "van het huis" te krijgen en voor f 15,- met z'n 2-en te veel te kunnen eten. In die 30 jaar tijd heeft de concurrentie op heel veel terreinen z'n slag geslagen en hebben de Grieken te weinig gedaan om daarin mee te gaan. En natuurlijk zijn daar genoeg redenen voor te bedenken, maar nu lopen ze toch echt achter. Nu komt daar de crisis overheen en ik ben bang dat de achterstand alleen maar groter wordt. He idyllische Griekenland van 30 jaar geleden verdwijnt, of is al verdwenen, en wat komt ervoor terug?

Mvg
Martin
Quote
#49
Wil je svp voor jezelf spreken, Martin ;)

Ik vind eten aan een wiebelig houten tafeltje in een haventje met drank of fruit on the house nog steeds idyllisch. Ik zit niet te wachten op haute cuisine. Dat is nu juist de charme van Griekenland wmb. En wijn in een tinnen karafje heeft ook z'n charme. Zo ziet ieder het weer anders.
Stel dat wij met 2 personen iedere avond voor € 80,- zouden eten, dan wordt de run op het AI toerisme nog groter, dan is 2 weken uit eten geen feestje meer.
Quote
#50
off topic: @ Martin,

inderdaad wrong time and place: in het gebied werd volop gebouwd. Het hotel waar ik het over heb was vorig jaar wel open, maar het restaurant niet. In het dorp opende in dezelfde periode nog een hotel, en dit terwijl er al zeker drie accommodaties waren. De spoeling wordt dunner, zeker nu het binnenlands toerisme vrijwel tot stilstand is gekomen.

Daarnaast wordt authenticiteit en idylle vaak verwart met gammel, oncomfortabel en vervallen. Persoonlijk ben ik niet op zoek naar luxe, maar dat keiharde bed kan toch echt niet meer. Schimmel op het douchegordijn is uit den boze. Kapotte verlichting, scheuren in de muur, kapotte horretjes tegen de muggen. Dit heeft niets met luxe te maken, dit is gewoonweg achterstallig onderhoud. Als dan ook nog de antislip tegels in een badkamer tegen de muur worden gebruikt en de wandttegels op de vloer, dan kun je spreken van op zijn mist onverschilligheid. Er is vaak niet veel voor nodig om het een beetje te upgraden. Foto 's op internet waarop bijvoorbeeld potten met reeds lang verdorde planten slaan, helpen ook niet mee. Betrokkenheid van het personeel is ook een niet te missen factor in het succes van een onderneming. het kapotte lampje vervangen voordat de eigenaar zegt dat je het moet doen, voorkomen dat de plantjes verdorren, noem maar op. Overigens kan ook in ons land personeel nogal eens op gebrek aan betrokkenheid bij de onderneming verweten worden, maar dat terzijde.

terug on topic: als er (hotel) ondernemers zijn die graag meelezende collega 's van tips willen voorzien...
Quote
#51
@Vito

Dat snap ik wel Vito, maar als dat het imago van Griekenland blijft stoot je veel mensen af die niet van die idylle houden. Ik gun ieder zijn/haar Griekenland en ik hoef ook zeker niet iedere avond uit eten voor € 80,-, maar waar is het andere Griekenland?

In Nederland is het toch ook niet alleen maar molens, klompen en MacDonalds? Er is voor elk wat wils. Wie naar Italie gaat of Frankrijk kan er voor elke beurs terecht. Simpel kamperen, tot 5 sterren eten/drinken/slapen. En dat is in Griekenland te weinig te vinden. Zo houdt Griekenland tot in lengte van jaren het imago zoals jij schetst. En dat is te weinig. Dat jij, en vele anderen dat leuk vinden is prima, maar er is nog meer dan dat, crisis of niet. Heel veel mensen die boven gemiddeld te besteden hebben vinden in Griekenland te weinig aansluiting bij hun behoeftes en wensen. En dan kun je zeggen dat ze dan maar naar een ander land moeten gaan, maar ik denk dat de daar in Griekenland toch anders over denken.

Het imago dat Griekenland over zichzelf heeft afgeroepen wordt nu steeds meer hun remmende factor vrees ik. Ze willen (misschien) wel anders maar kunnen domweg niet omdat ze niet weten hoe en/of bang zijn de huidige clientele kwijt te raken.

Mvg
Martin
Quote
#52
Ja precies @Martin.Één van de hoofdwetten van marketing is toch dat je op de wensen van de veranderende 'markt' moet inspelen.Doe je dat niet dan sta je buiten spel.Ondanks de politieke onrust in Turkije (óók aan de Aegeïsche kant) wist dit land in de eerste helft van dit jaar al weer 10% meer Nederlandse toeristen te lokken dan in dezelfde periode vorig jaar.Liefst 528.327 mensen waagden zich naar de toeristencentra van dit doodenge land.Kennelijk toch een package-deal in de aanbieding waar erg veel mensen op uit zijn.Zijn er vergelijkbare Griekse cijfers bekend?

Toch zou het ook anders moeten kunnen:

Er is voor Roos en Nikos alleen plaats op de vechtmarkt als ze een 'niche' in die markt weten te vinden; een 'u.s.p.' als het ware.Pas als ze een 'kept audience' weten te isoleren krijgen ze 'acess to market'.

Zij zouden erg gebaat zijn met heel precieze, concrete suggesties voor zo'n 'gaatje'.Zoek een doelgroep/formule!
En niet weer meer theoretische en/of praktische algemeenheden.Zoveel denkkracht, ervaring en betrokkenheid hier, kom met briljante, realiseerbare werkvloer-oplossingen, please!
Quote
#53
Ik lees dit topic met veel interesse en ben het met veel dingen eens, sommige zaken weer niet. Er is namelijk wel degelijk ook veel te vinden voor mensen die van wat meer luxe houden, en/of een bepaalde moderne stijl. Nu heb ik het even over de hotels en appartementen en niet over de Griekse keuken. En het is zoals Vito schrijft, ieder heeft een eigen smaak.

Wij hebben geprobeerd met de beperkte middelen die tot onze beschikking staan het hotel op te knappen. Zo heeft Nikos bijvoorbeeld zelf houten plafonds gemaakt, nieuwe spiegels gemaakt (jaja Wink) voor in de badkamers, en hebben wij nieuwe lampen aangeschaft. Dit omdat bepaalde grote zaken (zoals de badkamers renoveren) een te grote, onbetaalbare kostenpost is. Wel hebben wij nieuwe aluminium deuren laten plaatsen ipv de houten kozijnen die wij hadden. Een flinke investering die wij uit nood hebben gemaakt (hout heeft nu eenmaal een kortere levensduur), en die wij eigenlijk niet konden doen. Ik denk nog steeds dat veel mensen niet echt beseffen hoe zwaar de crisis hier heeft toegeslagen en wat voor een effect dat heeft. Dit staat los van de groep hoteliers en appartementeigenaren die ook voor de crisis dachten dat als je eenmaal een (bijvoorbeeld) hotel hebt gebouwd, dat je er dan niets meer aan en voor hoeft te doen. Die zijn er natuurlijk ook Wink

En wat Martin al zei, er zijn inderdaad veel en veel teveel hotels en appartementen te vinden. En, inderdaad, overdaad schaadt. Helaas is dat een gegeven en is het weer wat Aleko zegt; het gaat om het vinden van een niche in de markt om het als kleine ondernemer te kunnen redden. Zeker in deze tijden. Dus tips zouden ook hier welkom zijn, maar het moeten realiseerbare tips zijn. Wij zouden graag bepaalde zaken willen veranderen, maar zolang de crisis aanhoudt en de omzet blijft dalen, zal dit niet mogelijk zijn.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#54
misschien is dit een idee , kijk eens op de banner
van Pyrgos House .
en zie hoe Frank van de Weerde KYTHIRA op de kaart heeft gezet
met het schrijven van wandelboekjes, organiseren
van wandel- en trektochten , het verhuur van mooie accommodaties en een fantastische service .
zie reacties van mensen die er gewest zijn!
Quote
#55
En Roos herlees mijn tips over kookworkshops nog eens. Kleine investering, alleen risico op kleine verliezen.
En wie weet als het bevalt wil Martin er een wijnproeverij aan koppelen ... ;)
Quote
#56
@roosmarijn

Ik ken je niet en ben helaas nog niet op Skiros geweest. Maar is het niet een idee om, zoals al eerder gesteld eens duidelijk te vertellen:

1. Waarom moeten mensen naar Skiros komen?
2. Waarom moeten ze bij jullie reserveren/boeken?
3. Wat zijn jullie usp's?

Gewoon een krachtig statement maken en dit keer op keer herhalen.

Herhaling is de kracht van de reclame!

Mvg
Martin
Quote
#57
@Metaxa, over die wandeltochten en boekjes heb ik inderdaad ook al regelmatig gedacht. Alleen kost het eerste veel tijd om te doen en ik zit nu eenmaal met twee kleine meisjes. Wat betreft het boekje, dat is iets wat kan volgen op het uitstippelen van wandelingen. Beide zeker iets voor de toekomst.

@ Els, ik ga er wederom over nadenken. Soms zie je als mens allerlei beren op de weg die er niet hoeven zijn (zoals, is de hotelkeuken wel geschikt (wij hebben geen restaurant)? Ziet mijn schoonmoeder dat wel zitten? Etc etc).

@ Martin, ik heb Skyros al op vele manieren onder de aandacht proberen te brengen. Via columns die ik voor de Griekse Gids schrijf, een klein beetje via mijn boeken (al leende zich het onderwerp crisis zich daar niet echt voor), via mijn column voor de Flair (van mei 2012- mei 2013), stiekem op de radio tussen neus en lippen door, via onze website, en ik probeer nu wat actiever op facebook te zijn. Enne, Oriste kent ons inmiddels ook wel een beetje Wink). Het is dus een kwestie van doorgaan met de reclame die ik al maak en met het eventueel 'aanboren' van nieuwe kanalen. Ik ga zodra ik de tijd heb ook kijken wat ik via bijvoorbeeld booking.com kan doen.

Wel daagde mij net iets toen ik de tante van Nikos sprak, zij en Nikos' oom zijn onze onderburen zijn in de zomerperiode. Ik had het namelijk ook over dit onderwerp en zei toen dat ik op het internet bepaalde hotels tegenkwam op Skyros die 760 euro vroegen voor 7 dagen (ik ga uit van de kamerprijs). Dat is toch aardig wat, maar het was dan ook wel een prachtig, nieuw hotel (toevallig weet ik dat het hotel met hulp van een subsidieprogramma is gebouwd). Een ander pas gerenoveerd hotel vroeg zelfs iets over de 1600 euro voor een week!! Ik ben daar niet zo lang geleden geweest voor een bruiloft en kan zeggen dat het inderdaad een tophotel was (met zwembad uiteraard). Iets wat wij niet hebben. Maar nu komt het. Die tante zei, toen ik vroeg waarom dat dus vol zat en wij niet: "dat zijn de mensen die altijd al veel uitgaven aan hun vakantie; daar kwamen altijd al de rijkere lui op af. Mensen zoals wij gingen naar de lager geprijsde hotels, en betalen nu niet meer dan 35 a 40 euro."

Het is de middenklasse die bij ons kwam, en soms diegene met lagere inkomens, die het zeer zwaar hebben en niet meer op vakantie kunnen. En hotels zoals wij moeten dus tegen elkaar opboksen met steeds meer prijzenverlagingen. Dit terwijl wij alleen maar hogere belastingen moeten betalen.

Ik ga zeker door met reclame maken, ga verder brainstormen over bepaalde zaken, maar soms zakt de moed je in de schoenen. Zeker als ik zie wat dit met mijn man doet. Nemen jullie van mij aan, dit is niet iemand die met zijn stoeltje naast zijn hotelletje ging zitten en verwachtte dat alles vanzelf ging. Het is een harde werker die met lede ogen aan moet zien wat er allemaal gebeurt.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#58
en in geval van nood is er altijd Alberto Stegeman. die kan tante Fotoula aanpakken als de tafeltje wiebelt en de wijn niet in een mooi fles zit. en als de matras te hard is, (ik hoorde net een kennis met dezelfde probleem bij een nederlandse villa in Italie) komt hij met een lucht matras aanvliegen.
Mooi discussie , het is toch komkommer tijd.
ik moet zeggen mijn enige probleem is ,ik wil dat ze geen patat meer in de broodje gyros doen.
ik wil dat ze terug gaan naar de tijd van Rooms to let.dat normale prijzen zijn om te varen naar de eilanden en geen wereld reis prijzen.en ik wil griekenland en geen copie van Belgie of Nederland. en vooral een algemeen verbod van groot hotels en all inclusive. als je dat wil er is altijd Turkije of Egypte of neem een cruise. Veel plezier er mee.
PS. usp ?? is dat zo iets als ufo??
Quote
#59
(26 July 2013, 19:45)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en in geval van nood is er altijd Alberto Stegeman. die kan tante Fotoula aanpakken als de tafeltje wiebelt en de wijn niet in een mooi fles zit. en als de matras te hard is, (ik hoorde net een kennis met dezelfde probleem bij een nederlandse villa in Italie) komt hij met een lucht matras aanvliegen.
Mooi discussie , het is toch komkommer tijd.
ik moet zeggen mijn enige probleem is ,ik wil dat ze geen patat meer in de broodje gyros doen.
ik wil dat ze terug gaan naar de tijd van Rooms to let.dat normale prijzen zijn om te varen naar de eilanden en geen wereld reis prijzen.en ik wil griekenland en geen copie van Belgie of Nederland. en vooral een algemeen verbod van groot hotels en all inclusive. als je dat wil er is altijd Turkije of Egypte of neem een cruise. Veel plezier er mee.
PS. usp ?? is dat zo iets als ufo??

Ja, je hoort ervan maar je ziet ze niet !
Quote
#60
Een Unique Selling Proposition, ook wel Unique Selling Point of USP genoemd, is een eigenschap van een product die het onderscheidt van vergelijkbare producten.
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#61
Bedankt greece67 .ik hoop dat tante Fotoula zou dan snel actie ondernemen. ik breng de kern van deze discussie ter discussie daar over, al ben ik bang dat momenteel andere zorgen hebben ze daar.
Quote
#62
Mag ik er op wijzen dat ik deze discussie met alle oprechtheid en onbaatzuchtig ben gestart. Ik ken meerdere hotels in Griekenland waar men keihard werkt. Maar de vruchten er niet van plukt. Vandaag nog nieuwe Griekse vriendin gesproken. Het gaat niet om alleen Nederlandse ondernemers in Griekenland. Ik wil vrienden helpen ongeacht nationaliteit! Het gaat mij om het welzijn van hun gezinnen.

Ik plaats opnieuw een oproep aan een ieder die deze sympathieke hotels en andere.ondernemingen,onbaatzuchtig, kunnen helpen: reageer nu! Schakel je netwerk in! Ik zal er op.de website waarvoor. Ik.schrijf aandacht voor vragen!

Hopelijk springen jullie over jullie schaduw en delen jullie jullie know how met hen die willen en het gebruiken kunnen. Kom op met jullie ideeën!
Quote
#63
(26 July 2013, 22:20)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bedankt greece67 .ik hoop dat tante Fotoula zou dan snel actie ondernemen. ik breng de kern van deze discussie ter discussie daar over, al ben ik bang dat momenteel andere zorgen hebben ze daar.

Je had een vraag en ik heb geantwoord. Tip van de dag WIKIPEDIA, kun je best wat van leren. Groeten aan je tanteTongue Met cynisch zijn kom je zeker niet verder in deze wereld!!
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#64
Met cynisme kom je idd niet ver, hoewel begrijpelijk.

Erwin, een goed bedrijfsplan schut je niet zomaar uit de mouw. Daarvoor moet je vooraf veel zaken kennen of regelen. Goed bedoelde tips zonder de betreffende ondernemer te kennen zijn op voorhand nutteloos. Een voorbeeld in mijn sector:

Tot in de jaren 70 dachten wijnproducenten in Griekenland als volgt:

* veel druiven is veel wijn is veel verkoop is veel winst

Maar, ze vergaten daarbij dat als een druivenstok zoveel druiven produceert, de kwaliteit verloren gaat, m.a.w. er werd heel veel wijn geproduceerd, maar 95% was van zeer bedenkelijke kwaliteit en internationaal gezien werd Griekenland als wijnland niet serieus genomen. Toen in de jaren 80 onder invloed van kennis uit Frankrijk men begon te begrijpen dat als je gaat snoeien en minder druiven per plant hebt, de concentratie en dus de kwaliteit omhoog gaat. Daarmee produceer je betere wijn, die duurder wordt en internationaal hoge(re) ogen gooit en dus goed verkoopt in het buitenland.

In mijn optiek zul je je echt moeten focussen. Op wie, wat,waar en hoe.

* Wie is je doelgroep
* Hoe denk je die te bereiken
* Weet je wat die doelgroep wenst, en kun je daaraan voldoen?

Als je dit goed kunt invullen en uitvoeren dan heb je zeker een toekomst. Maar je zult ook financiele draagkracht moeten hebben om als het tegenzit, het vol te houden.

Belangrijk is dat je gelooft in je eigen product of dienst, en dit ook uitdraagt.

Mvg
Martin
Quote
#65
@martin, wij zijn wel degelijk luxebeestjes zoals jij het wilt noemen en vinden elk jaar nog weer een accommodatie die aansluit bij onze wensen en dat is een villa met een privé-zwembad. Dus ook luxe kan in Griekenland! Je moet er alleen naar op zoek gaan en dat is nog niet zo makkelijk. Via lang zoeken heb ik uiteindelijk ook in de Pilion zo'n accommodatie gevonden.
Zeg dus niet dat de verwende vakantieganger niet aan zijn trekken komt in Griekenland. Er is heel wat luxe te vinden. En qua eten doen wij dan om in termen te blijven weer water bij de wijn :)
Quote
#66
Dat het er is, weet ik Vito. Maar het imago, daar gaat het om.

En voor de een is luxe, een villa met prive-zwembad, voor de ander is dat een eenvoudig appartement in een uitgestorven dorpje.

Water bij de wijn doen zou bij wet verboden moeten wordenAngry
Big Grin

Mvg
Martin
Quote
#67
Hier worden veel waarheden, halve waarheden en nonsens verteld.
Ons economisch stelsel en de ver/gebruikers hiervan zijn soms zo ondoorgrondelijk dat je moeilijk kan veralgemenen.
Wat die of andere consument wilt, voorkeur of afkeer van/voor heeft verschilt zo van tijd, plaats en (financieel)vermogen dat je echt zeer doordacht tewerk moet gaan. Wat NU misschien voor de ondernemer het kip met het gouden ei is kan in de kortste keer totaal ten gronden worden gericht door allerlei (onvoorziene?)factoren.

Zakelijk komen we vrij veel met hotels in aanraking vooral hier in België/Nederland dan. Deze zijn echter geen vakantiehotels maar eerder doorvoerhotels voor zakenlui en zo kan je natuurlijk moeilijk een vergelijk maken.

Toch is het hierboven al geschreven, zoek je een specialiteit, niche product/dienst die andere niet hebben of hanteren.

Persoonlijk zijn wij 12 jaar geleden ook begonnen met een financieel plan, ervaring uit een vorig bedrijf als werknemer en veel moed. We hebben toen de goede zaken goed kunnen beoordelen en de slechte/zwakke achtergelaten. We hebben ons geconcentreerd op twee bepaalde doelgroepen en een prijsstelling opgesteld die op een totaal andere basis was gecreëerd dan de concurrentie. Dit met een 24h service x 365 dagen lang.
Reclame is er nooit gemaakt, mond aan mond reclame waarschijnlijk wel. Ondertussen hebben we één van de doelgroepen zo goed als aan de kant geschoven. Particulier doen we haast niets meer, enkel nog B2B en dan nog in een gespecialiseerde nevenactiviteit.

Wil maar zeggen, suggesties zijn leuk, kunnen welkom zijn maar soms gaat het voor die bepaalde ondernemer, die bepaalde plaats of tijdstip juist niet "dat" zijn.

Het ondernemerschap is niet altijd wat de buitenstaander ervan ziet...

Véél goede moed/doorzettingsvermogen voor Roos & haar man, hopelijk vinden jullie de juiste formule die bij jullie & je cliënteel passen.
Quote
#68
Naar mijn mening is het van cruciaal belang dat je een minimum-scenario moet hebben voor wat je kunt verwachten. Zeg maar: ik investeer zoveel en dan moet ik in zoveel jaar tijd die omzet draaien om quitte te spelen. En dan nog een reserve achter de hand houden voor onvoorziene zaken. Alles wat je meer overhoudt is winst. En ja je moet als kostenpost dan ook de belastingen en realistische afschrijvingen meerekenen. Mijn ervaring hiermee is goed te noemen. Niet te optimistisch begroten want dan kun je hard vallen. Het blijft nu eenmaal een branche met risico's. En het eerste waar mensen op gaan bezuinigen is de horeca!
Ik zie in Griekenland in de horeca om me heen dat degenen die voorzichtig geleefd hebben, het gaan redden (uiteraard met moeite, maar het gaat) en dat degenen die er maar op los geleefd hebben (the sky is the limit, tot 2008) het niet meer rooien.
Quote
#69
In de Telegraaf vandaag een goed verhaal over ondernemen. Natuurlijk zit dan de toeristische markt mee, maar toch. Dit is een voorbeeld van al eerder je doelgroep bepalen en je onderscheiden in de markt.

Zaterdag 27 juli 2013 12:37
Er komen steeds meer Chinese toeristen naar de stad. Zo veel dat er te weinig gidsen zijn.

In 2012 steeg het toerisme uit China met een kwart, schrijft De Telegraaf. Chinese toeristen komen uit de nieuwe midden- en bovenklasse en hebben nu 175 miljoen euro te besteden, maar dat zou in 2025 al 300 miljoen zijn. Ze staan in de rij voor een bezoek aan Nederland, aldus de krant.

Rondvaartbedrijf Lovers speelt hier handig op in met speciale arrangementen. Aimée Lovers (17), de dochter van directeur Joke Lovers (47), heeft zelf in China gewoond om de cultuur te leren kennen en de taal geleerd. Zij kan de toeristen in het Mandarijn en Kantonees te woord staan.


Chinese toeristen houden volgens de krant meer van shoppen dan museum- of coffeeshopbezoek. Vooral diamanten, juwelen, horloges en kleding zijn populair, maar ook traditionele souvenirs.

Goede Actuele Facebookpagina ook van rederij Lovers.
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#70
Nou Roosmarijn ga maar vast stokjes kopen :))))))) en schaf een gekleurde paraplu aan en schuifelen gehoorzaam achter je aan. Zo zie ik ze altijd gaan in Den Haag.
Quote
#71
@Martin.De Oude Grieken en Gode deden niet anders.
Quote
#72
Vroeger was alles.anders Aleko.....
Quote
#73
Hoe zet ik mijn hotel, appartement of wijnhandel op de kaart ?

Voor 6€ per maand bereik je ruim 1.583 griekenlandfansExclamation

Zoiets kan alleen bij Oriste!
Quote
#74
Ik vraag me af of een Griekse hoteleigenaar, of restauranthouder i.h.a., bereid is om zich te verplaatsen in de denkwijze/cultuur van zijn gasten en dus het land waar ze vandaan komen. Wat weet een Griek nu van Nederland? Van de Nederlandse gewoontes, gebruiken en "cultuur". Dat is bij Nederlandse en andere landen toch echt anders. En, los van alle idyllische charmes die Griekenland had en heeft, er moet (dringend) geld verdiend worden. Taverna nr 16 op de boulevard openen is zinloos, weer een souvenir en prullariawinkel erbij, ook niet. Donuts verkopen op het strand? Bedjes en bootjes verhuren? Het is allemaal achterhaald. Waar is de creativiteit? Krampachtig het imago van de jaren 70 vasthouden? Voor een steeds verder afnemend aantal toeristen nog interessant, uit nostalgisch gevoel, maar waar blijft de vernieuwing? In plaats van daar in te investeren, heeft de overheid, en de bevolking zichzelf verrijkt. Na zoveel jaren van ellende en armoede vond men dat iedereen nu wel eens recht had op voorspoed en welvaart. In rap tempo werden er luxe goederen aangeschaft ( geleend ) en 2e huizen gekocht ( gefinancierd ) en het toerisme kwam op gang. Maar, wat is er in de jaren daarna gebeurd? De toeristen kwamen toch wel, dus waarom zou je iets veranderen?

En nu?

Nu is het fout gegaan. De ballon is geklapt. Griekenland is failliet, de bevolking werkloos en ten einde raad. De regering heeft de kluit belazerd, de EU heeft het laten gebeuren, en de bevolking is erin meegegaan, die vond het wel best, en nu moet men het gelag betalen. Griekenland heeft onvoldoende geinvesteerd in de toekomst en betaalt daar nu de rekening voor.

Het is zo triest dat zo'n mooi land zo ontzettend naar de donder is geholpen.

Mvg
Martin
Quote
#75
Nou Martin, ik zou het gezegd kunnen hebben. Het klopt allemaal wat je schrijft, er is geen woord overdreven. En nee, het is niet leuk om het zo te lezen maar het is ( helaas) wel de waarheid.
Quote
#76
Met het meeste wat Martin schrijft kan ik wel instemmen. Alleen het verdiepen in de cultuur van het land van herkomst van de gast gaat mij wel een stap te ver.

Ik heb voor mijn werk in het verleden honderden hotels in Europa bezocht. En het viel mij op dat juist in Nederland de hotels aan hun eigen mores vast houden.

Natuurlijk zijn er een aantal universele standaarden en waarden. Aandacht, gastvrijheid, hygiëne en de wil het je gast naar de zin te maken. Maar een groot deel van de positieve ervaringen van een hotelgast hangt niet af van het feit of alles net zo is als thuis. Het is je thuis en welkom voelen in een andere cultuur dat bepalend is voor je ervaring van een hotel.
Quote
#77
(28 July 2013, 09:40)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Krampachtig het imago van de jaren 70 vasthouden?


Vooral dit is een "statement". De hoteluitbaters van toen zij niet mee met hun tijd en hun kinderen (die de opvolging zouden moeten verzekeren) hebben niet anders gekend en hebben weinig creativiteit. (het ontbreekt hen ook aan moed).
Maar ook weer, je kan het hen niet kwalijk nemen want veel toeristen komen maar wat graag terug naar "hun" hotel waar in 30jaar niets veranderd is, en daar zijn er wel enkele duizenden van in Greece. Niet iedereen wil de grote luxe allà Turkse hotels.
Een grondige analyse van je hotel/regio/eiland/cliënteel zou misschien al wat soelaas kunnen brengen. Zitten in bovenstaande te veel of te grote negatieve factoren zou men kunnen overwegen (indien financieel mogelijk) om een verhuis te overwegen, hoe drastisch dit ook moge zijn. Een her opstart kan dan misschien de juiste injectie geven aan het hotelteam (eigenaar/kinderen/familie/personeel). Simpel is dit (uiteraard) echter niet, daar ben ik me wel van bewust.
Quote
#78
(28 July 2013, 08:44)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoe zet ik mijn hotel, appartement of wijnhandel op de kaart ?

Voor 6€ per maand bereik je ruim 1.583 griekenlandfansExclamation

Zoiets kan alleen bij Oriste!

Een stille wenk naar Martin , om een donatie te doen aan Oriste ???
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#79
Nu is tie niet stil meer JefBig Grin
Quote
#80
@ Martin, net als Jan Milina begrijp ik wat je bedoelt, maar toch wil ik er wat kanttekeningen bij maken, zoals het inleven in de cultuur/denkwijze van je gasten, wat Jan Milina ook al aangaf.

Nu hebben wij voornamelijk alleen maar Grieken (dus het inleven gaat redelijk vanzelf Wink), maar ik vind dat inderdaad iets overdreven. Bovendien is dat in Nederland ook niet helemaal het geval als je kijkt naar bijvoorbeeld hotels. Daar zie je ook een enorme diversie. Voor ik hierheen kwam ging ik ook weleens naar een hotelletje in bijvoorbeeld Limburg. Nou, Hollandser kon niet, en oubolliger ook niet. EN... daar vond en vind ik niets mis mee. Want dan kom je toch echt uit op het punt: wie vind wat charmant. Het is belangrijk dat er voor ieder wat wils blijft. En qua budget (hoe minder 'vernieuwing', hoe lager de prijs), maar ook qua smaak. Die vernieuwing vind ik dus niet per definitie de sleutel naar succes. Ja, op sommige locaties, maar zeker niet overal. En hier in Griekenland kun je denk ik beide ('luxe' en 'eenvoudig', om maar een paar steekwoorden te noemen), denk ik prima vinden.

Dat is iets anders dan je hotel (appartement, restaurant) verwaarlozen en nooit eens een opknapbeurt te geven. Dat vind ik persoonlijk horen bij het hebben van zo'n soort onderneming.

Verder ben ik van mening dat de luchtballon van het aanschaffen van luxe-goederen, (tweede) huizen etc, voor vele landen opgaat. Griekenland is alleen het eerste land waarin die luchtballon is geknapt.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Interactieve kaart van de Griekse Gids Ger 2 2.304 26 November 2015, 17:17
Laatste bericht: Damiaatje
  Griekenland zet massaal illegalen uit Corry 28 18.266 20 October 2012, 20:51
Laatste bericht: Egbert
  Paspoort/ ID kaart verlengen in Griekenland Wick 11 9.337 26 October 2011, 23:05
Laatste bericht: Imogen

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)