Koffie
#1
vandaag kocht ik op de rommelmarkt een grieks steelpannetje, en ga dus zelf proberen om griekse koffie te maken. een gasbrandertje heb ik dus dat lukt wel. Deze avond ga ik proberen met onze belgishe koffie ( graindor). maar welke koffie gebruik ik best of welke gebruiken jullie?
Quote
#2
denk niet dat je Griekse koffie kan krijgen, misschien is Turkse koffie een alternatief.
Quote
#3
Roefke, kijk hier eens:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#4
(27 July 2013, 13:59)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vandaag kocht ik op de rommelmarkt een grieks steelpannetje, en ga dus zelf proberen om griekse koffie te maken. een gasbrandertje heb ik dus dat lukt wel. Deze avond ga ik proberen met onze belgishe koffie ( graindor). maar welke koffie gebruik ik best of welke gebruiken jullie?

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&wgruppe_offen=17&sid=b271508022166eccb08dffe82a087d7e&PHPSESSID=b271508022166eccb08dffe82a087d7e

en

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Cool
Quote
#5
Of
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#6
Of als ge eens naar Aachen gaat, kunt ge hier ook uw Griekse inkopen doen
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Griekse koffie op zich bestaat niet, althans voor zover ik er kennis van heb, wordt er in Griekenland geen koffie verbouwd. Ik vroeg in een koffiezaak in Berchem naar Griekse koffie en de uitbaatster wist mij te zeggen, dat het om een kwestie van malen gaat. Je hoeft dus uiteindelijk gewoon te vragen om je koffiebonen 'op z'n Grieks te laten malen, namelijk tot koffiepoeder. Onze filterkoffie is namelijk gewoon te grof gemalen.
Ik breng gewoon gemakshalve koffie mee uit Griekenland na elke vakantie.
Quote
#8
rhodos
dat klopt ,super fijn gemalen,ik breng hem ook altijd mee uit chania kreta
de zakje's die je kunt kopen in de supermarkten ,vind ik persoonlijk niet zo lekker,en kreeg ik niet zo mooi heerlijk schuim laagje
smaken verschillen natuurlijk
Ger en José
Quote
#9
Het gaat niet alleen over het malen maar ook het branden.
Voor elk land wordt de koffie anders gebrand.
Koop maar eens een potje nescafe classic in Griekenland en Belgie of Nederland en maak er dan eens een frappé mee.
Je gaat her verschil onmiddellijk proeven
Quote
#10
(27 July 2013, 21:05)posslke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Koop maar eens een potje nescafe classic in Griekenland en Belgie of Nederland en maak er dan eens een frappé mee.
Je gaat her verschil onmiddellijk proeven

In Nederland is Nescafé Classic niet te koop (zover ik weet), wij gebruikten altijd Nescafé Rood, maar smaakt niet zo lekker als Classic als je Frapé maakt.
Quote
#11
dank u voor de tips.

ik heb het dus geprobeerd met gewone koffie, en dat was een mislukking deze is inderdaad te grof gemalen, waardoor de koffie niet bezinkt en mee opgedronken word.
Vervolgens vond ik in mijn kast nog stalen van douwe egberts vullingen voor een of andere machine, ik heb deze opengesneden en gebruikt , en wonder boven wonder het lukte, maar de smaak was dan weer niet wat ik wilde.
Dus het is inderdaad de manier van malen die belangrijk is ivm met bezinken, Wat betreft de smaak zal de soort ( het branden) bepalend zijn, vermits we binnen 3 weken naar griekenland gaan zal ik daar uitkijken voor koffie.
De tips ivm met merken ga ik zeker onthouden, maar als jullie nog goede merken weten , laat het hier gerust maar weten. uiteraard besef ik ook dat hier smaken verschillen, maar na een beetje zoeken zal ik mijn merk wel vinden, net zoals iedereen zijn merk heeft voor gewone koffie
Quote
#12
Bravo en Loumidis zijn de oudste en bekendste. bravo had heel klein pakjes voor een par kopjes genoeg. zo blijft goed als je niet veel drinkt. als je een pak open maakt kan je niet zo lang bewaren. maar als iemand van de familie naar Komotini gaat, brengt altijd Kekeris koffie. lekker vers.
als je geluk heb en je ben in een stad kan je eentje tegen komen die zelf brandt en maalt. In Nea Ionia hebben nog steeds een koffie winkel die zelf dat doet.het ruikt zo lekker de hele dag daar.
Quote
#13
Even bij de "Turk" langs gaan en dan wel vragen om Turkse koffie Wink
Carien's signatuur Uit mijn leven gegrepen, mijn nieuwe post op mijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#14
Hier onder heb ik 2 soorten, de linker is voor griekse koffie (er zijn nog andere merken) en die andere is voor frappé.
[Afbeelding: 259ygd3.jpg]


(27 July 2013, 21:05)posslke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het gaat niet alleen over het malen maar ook het branden.
Voor elk land wordt de koffie anders gebrand.
Koop maar eens een potje nescafe classic in Griekenland en Belgie of Nederland en maak er dan eens een frappé mee.
Je gaat het verschil onmiddellijk proeven

Edgard zelfs met de orginele koffie smaakt het mij niet in het noorden, het zit natuurlijk ook tussen de oren, maar wat is er nu heerlijker als ergens op een grieks terras met uitzicht over de haven, de wind door je haren, de zon op je bolletje aan je frappe zitten te lurken of aan je griekse koffie te nippen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#15
Arthur,
Wij moeten nog wachten tot eind januari en komen dan terug voor 2 maanden naar Kreta (Pitsidia)
Wij halen onze nescafé in Aachen en hebben verleden jaar een frappémachientje meegenomen vanuit Kreta.
En gedurende deze warme dagen smaakt die toch wel een beetje
Quote
#16
(28 July 2013, 11:12)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hier onder heb ik 2 soorten, de linker is voor griekse koffie (er zijn nog andere merken) en die andere is voor frappé.
[Afbeelding: 259ygd3.jpg]


(27 July 2013, 21:05)posslke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het gaat niet alleen over het malen maar ook het branden.
Voor elk land wordt de koffie anders gebrand.
Koop maar eens een potje nescafe classic in Griekenland en Belgie of Nederland en maak er dan eens een frappé mee.
Je gaat het verschil onmiddellijk proeven

Edgard zelfs met de orginele koffie smaakt het mij niet in het noorden, het zit natuurlijk ook tussen de oren, maar wat is er nu heerlijker als ergens op een grieks terras met uitzicht over de haven, de wind door je haren, de zon op je bolletje aan je frappe zitten te lurken of aan je griekse koffie te nippen.

Arthur, ik hoop dat je haar goed vast zit op je bolleke, want het is de laatste dagen nogal winderig hier op Kreta, met alle gevolgen vandien.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)