Thema vd maand aug 2013: Griekenland-kampeerland?
#1
Information 
Voor de maand augustus 2013 is gekozen als "Thema van de Maand":

Griekenland-kampeerland?

Deze maand aandacht voor de mogelijkheden m.b.t. het rondtrekken per caravan/camper/vouwwagen/tent, kortom alles dat met kamperen te maken heeft. Is Griekenland eigenlijk wel een aantrekkelijk 'kampeerland'?
Wordt er eigenlijk wel rekening gehouden met deze vorm van toerisme?

Misschien kunnen leden die het land op deze manier verkennen cq ooit hebben verkend hier meer over vertellen en/of tips met anderen delen?
Daarnaast kunnen hier natuurlijk de leukste campings vermeld worden alsmede interessante routes naar/door het land.


NB: alle eerdere 'Thema's van de maand' vindt je hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Leuk onderwerp. Mij schoten ineens alle herinneringen door het hoofd van onze vakanties door Griekenland. Vroeger ging ik altijd met mijn ouders en zus naar Griekenland (vanaf mijn elfde tot mijn achtiende) en wij hebben al die jaren nog nooit een appartement of hotel van binnen gezien (dat kwam voor mij later pas). Ons iglo tentje was echter vertrouwd als wat Wink, mijn ouders hadden een ietwat luxere tent.

Eigenlijk kan ik me herinneren dat wij op de wat minder luxe campings hebben gestaan, waarin de hurkwc (het bekende gat in de grond) nog hoogtijd vierde (het is dan ook alweer 20 jaar terug), en op de luxere campings. Wij trokken ruim 5 weken met de auto door het land en reden van het noorden naar het zuiden, waarin wij vaak wat langer op de Peloponnessos bleven hangen. Namen weet ik niet meer, maar nabij Delphi, en een camping in de buurt van de Meteora waren vrij luxe met mooie toilet/doucheruimtes en een zwembad. Voor ons was het criteria van genoeg schaduwplek misschien nog wel het belangrijkste. Bij Nafplion en het Kastoria meer hebben wij echter op campings gestaan waar minder leuke ervaringen zijn bijgebleven (zoals een Griekse papas die het wel leuk vond om in onze tent te gluren, toevallig net als wij ons om wilden kleden Wink))), maar dat zijn vaak de leukste vakantieanekdotes.

Voor mij is het een kwestie van goed zoeken, ervaringen uitwisselen (net als dat hotels en appartementen soms mee, soms tegenvallen), maar dan is Griekenland een prima kampeerland.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#3
Na in 1972 2 weken op camping Rion doorgebracht te hebben ( zo'n beetje naast de haven waar vandaan de ferry's naar Antirion vertrekken ), gingen we het jaar daarop naar Acolibeach, het strand van Egio, een 30 kilometer verder aan de baai van Korinthie. Daar stonden we op camping Acoli bij de familie Antonopoulos, behalve een toilet was er verder niets, maar het was zo'n 10 meter bij de zee vandaan, dus wie klaagt er dan ? Het jaar daarop, weer de zelfde camping maar het jaar daarop was er een nieuwe camping bijgekomen, Corali Beach, groter en iets luxer, daar zijn we ook een paar jaar geweest. In '76 op de camping m'n huidige Griekse vrouw daar ontmoet. De campings gingen helaas alle twee dicht eind 80'er jaren. Inmiddels huren we het jaar rond al sinds 1980 een huis in Acoli, da's toch wat luxer dan kamperen. Dat kamperen doen we nog ieder jaar,, maar dan wel in Frankrijk. Het huis in Acoli wordt uiteraard ook nog steeds gebruikt, maar dan in 't voor- en naseizoen. De Baai van Acoli :[Afbeelding: 14deyis.jpg]
Quote
#4
In 1986 heb ik gekampeerd op de Peloponnesos met een vriendin. Leuke reis, veel gezien. Zal binnenkort eens wat foto's opsnorren.
Quote
#5
Wij zijn voor het eerst in Griekenland en reizen sinds 10 mei rond met onze camper hetgeen ons uitstekend bevalt.
We hebben wat highlights bezocht maar door de temperatuur zijn we nu meer een strandvakantie aan het houden waarbij we de laatste maand aan de westkust van de Peloponnesus zijn.
We hebben slechts op 3 plaatsen(Meteora, Delphi en Athene ) op campings gestaan , voor de rest staan we op gedoogplaatsen.
Er zijn nogal wat camperaars die door Griekenland reizen, de laatste maand veel Fransen, Italianen en Duitsers.
Nederlandse campers zien we nu nauwelijks meer, die komen wel weer in september als het wat koeler wordt.
Wat ons opvalt is dat er nauwelijks officiële camperplaatsen zijn en plekken waar voorzieningen zijn waar je vuil water en je toilet kunt lozen, buiten de campings om dan.
Dit heb je wel in andere landen waar veel campers komen, soms is het een initiatief van de gemeente, soms van de middenstand.
Camperaars moeten immers ook eten en drinken en geven dus geld uit.
Wie ons verslag wil lezen(met foto's):
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Eigenlijk willen we nog naar Mani, maar daar is het ons te heet momenteel. Als we het volhouden wbt de temperatuur dan willen we tot in september blijven.
Quote
#6
Wauw thole, wat een leuk verslag up
Jullie zijn wel echte raskampeerders to te lezen op jullie mooie site! Mooie foto's staan daarop en ook heel leuk beschreven .....
Nog heel veel kampeerplezier !!
Quote
#7
Vroeger gingen wij altijd kamperen, de warmste plek was Italie. Daar hadden ze gelukkig matten tegen de zon gespannen op de camping en de camping lag aan zee. Eerlijk gezegd moet ik er niet aan denken om in Griekenland te kamperen, vanwege de warmte, nu heb ik een respectabele leeftijd bereikt dat ik überhaupt niet meer hoef te kamperen.
Quote
#8
Thole, prachtig verslag van je camper rondreis....heb genoten hiervan...
ga zo door!

robienne
Quote
#9
Wat een prachtig verslag, mooie plekjes ook, wat zullen jullie genieten zeg, ook de fotos vind ik mooi. Ik moest wel lachen om de vergeten autopapieren en de verlopen groene kaart hoor!
Quote
#10
Bedankt voor de complimenten.
Wij vinden Griekenland uitermate geschikt om met de camper te reizen.
Quote
#11
Ik heb in de begin jaren 80 4 reizen van 4 weken met de motor door Griekenland gemaakt.
Altijd een klein tentje mee, en meestal na een dag of 2-3 weer vertrekken naar een andere plek. Zo ben ik het hele vaste land rond geweest, op plekken waarvan ik soms niet eens weet of er nu nog steeds een camping bestaat.
Kastoria was zeer eenvoudig, eigenlijk een stuk grond met washok; Ioannina in de stad aan de rand van het meer; Delfi toen al mooi gelegen op een berg met prachtig uitzicht; bij Athene op een heuvel onder de pijnbomen tegenover de buststop naar het centrum; bij Korinthos aan het strand; in de buurt van de Olympos aan de kust naast een spoorbaan; in Gythion was elke dag een dagmenu en daar werd 1 grote schotel gemaakt met hapjes ernaast; Igoumentsa waar je s' avonds laat aankwam met de boot en gelijk die camping nam of als laatste voordat je 's morgens vroeg de boot moest nemen; in de buurt van Epidavros stond je in een citroenboomgaard; op Hlkidiki moest je een zandpad af om op de camping te komen; op Kreta in Chersonissos waar nu het waterpark ligt; op Kreta op het strand van Gouves waar nu een all in tent staat; in Matala waar je buiten stond te douchen lag de camping vrijwel naast de rotswand met grotten; er was een groep die zich had verenigd met een stempelkaart, als je 10 stempels had mocht je gratis 3 dagen op 1 van de campings staan, zo kwam ik op Tinos terecht; van Kreta met de boot naar Rhodos en daarna door naar Turkije (Marmaris) om dan via de Bosporus terug naar Griekenland te gaan en daar te zoeken naar een camping en dan maar in slaapzak aan het strand geslapen.
Dit alles dus ongeveer 25-30 jaar geleden, toen was het al een prima kampeer land.
Nu hebben we een caravan maar gaan we elk jaar met een zo goedkoop mogelijke pakket reis naar ergens in Griekenland, waar maakt dan niet uit, en dan huren we een auto om dagen er op uit te trekken. Dan overnachten we in appartementen/hotelkamers, ik heb diverse campings niet meer kunnen terug vinden. Maar heb wel gezien dat er inmiddels vele nieuwe campings zijn.
Quote
#12
Kamperen in Griekenland: zo begon het ook bij ons in 1978, met rugzak + tentje, eilandhoppen, rondreizen op de Peloponnesos, bij gebrek aan campings vaak kamperen op het strand. Op sommige eilanden waren al wel campings, maar het sanitair was doorgaans heel smerig, te weinig schaduwplekken, lawaaiig. Dat is tegenwoordig heel wat beter georganiseerd!
We hebben wel heel goede herinneringen aan camping Dafni bij Athene waar toen een wijnfeest plaatsvond.
En nu hebben we een huisje op de Pilion, een paar honderd meter bij camping Louisa vandaan. Een geweldige plek, waar je heerlijk kunt eten, waar eigenaar Vangelis regelmatig zijn bouzouki tevoorschijn haalt en alle gasten in alle talen aan het zingen slaan! Vorig jaar vond hier het jaarlijkse festival tegen fascisme plaats en dat leverde een bont gezelschap van alternatievelingen op. De reguliere campinggasten keken wel even raar op maar uiteindelijk ging het allemaal prima samen..
Kamperen in Griekenland: een bijzondere ervaring!
Quote
#13
Hee hallo Thole,

Jij ook hier?? En nog steeds in Griekenland. Goed zo.
Ben je al naar Paleokastro gegaan?

zwaaivlag

rene

Ook wij hebben 9 weken door Griekenland gereden. Gebruik makend van gedoogplekken en zo af en toe een camping.
Gelukkig komen er al (partikuliere) camperplekken met voorzieningen.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






[Afbeelding: vapJdWVX3TiT-ssX5lbVqlWQK_P4Q0Ci4M3ERfcA...9-h37-p-no]
Quote
#14
Smile 
Hoi Rene, 'ontmoeten' we elkaar hier ook.
We zijn voorlopig nog niet van plan om dit mooie land te verlaten.
We zijn gisteren naar Pylos geweest, mooi stadje in een prachtige omgeving, overal is het loeidruk, gedoogplaatsen en augustus , dat gaat niet goed samen.
We gaan nu wat noordelijker, misschien belanden we nog wel in Thracië, wie weet waar onze reis ons voert.
Quote
#15
Inmiddels komen wij nu zo'n 28 jaar in Griekenland waarvan wij 25 jaar Griekenland hebben bezocht met de camper. In het begin met onze dochters alleen in de zomervakantie, daarna 3-4 weken in mei en 3-4 weken in september/oktober. Zoals door enkele camperaars hiervoor al aangegeven, Griekenland is nog steeds een fantastisch camperland. Onze eerste reis en kennismaking met Griekenland was een grote rondreis die ging via Thessaloniki, Athene, Korinthe, Nafplion, Sparta, Kalamata, Kyperissia, Olympia, Patras, Arta, Ioannina, Metsovo, Kalambaka,Kozani en via Thessaloniki weer terug naar huis. Later zijn we steeds met de ferry overgegaan en hebben Griekenland vele malen van west naar oost en noord naar zuid doorkruist. Chalkidiki, Tracie, Pilion, Epirus, Peloponnesos, Attiki, Sterea Ellada,vele eilandjes en altijd en overal even mooie natuur, dorpjes en vriendelijke mensen. Wat trok ons nu zo in Griekenland? Wij werden en worden steeds weer verrast door de vriendelijkheid van de Grieken, wij genoten van het mooie weer, prachtige stranden en fantastische natuur. Daar wij met een redelijk grote camper (9,5 m/10 ton) reden gaf dat soms wel eens een probleempje mn in de kleine dorpjes. Altijd weer met hulp van de locale bevolking al dan niet met een kleine omweg of met het verplaatsen van een enkele auto of wat dan ook konden wij onze weg weer vervolgen. Op onze camper hadden wij een Griekse tekst, (fonetisch: "Ellada, gora ton oniron mas" ofwel "Griekenland, land van onze dromen") Vaak door het zien van deze tekst kregen we vele leuke reacties, als we ergens bij een dorpje stonden of gewoon spontaan onderweg. Naast het bezoeken van de vele mooie plekken aan de kust kwamen wij ook graag in het binnenland en hebben ook daar vele mooie plekken bezocht en leuke dingen meegemaakt. Onderweg van Patras naar Monemvassia kwamen wij vroeg in de avond in Geraki. Zoeken naar een plaats om te overnachten, stopt er een Griek die ons vroeg of wij problemen hadden, wij gaven aan een plek te zoeken voor de overnachting. Wij moesten hem volgen en bracht ons naar een kleine taverne, hij ging met mijn vrouw naar binnen. De eigenaar kwam eens buiten kijken en riep megalo, megalo. Hij ging lopen passen en gaf aan dat we wel in de voortuin van de taverne mochten staan, het hek werd open gemaakt en na enige manouvreerwerk stonden we in de voortuin. We hebben daar natuurlijk heerlijk gegeten en gedronken tot laat in de avond en hadden veel bekijks van de locals. Zoals vele jaren namen wij altijd pakken siroopwafels mee en die deelden we uit als we daar reden toe hadden zo ook hier en dat gaf wel zulke leuke reacties dat je vanzelf weer een keer terug kwam en men je dan nog kende. Op deze wijze hebben we onze vrienden in Olympia leren kennen, hij was een rasechte Griek en zij een rasechte Rotterdamse die al langer in Griekenland woonde dan ooit in Nederland te hebben gewoond. Fantastische tijden, mooie momenten. Steeds al we weer ergens kwamen werden we altijd weer verrast door en vanuit de contacten met de locals. Mijn vrouw volgt al vele jaren Griekse les en spreekt en schrijft nu ook een aardig woordje Grieks waardoor je een nog mooier en beter contact met de locals krijgt. Je wordt uitgenodigt voor de koffie, je krijgt hier een meloen, daar wat gorta, bij een ander weer een potje eigen honing, fruit of groente. Zorg ook eens hier te zijn met Pasen, een fantastische beleving, de avond voor Pasen om 24.00 u naar het locale kerkje. Kijk niet vreemd op als je ineens door een Griek wordt uitgenodigd om mee te eten, lam van het spit. Het gaat hierbij niet om het krijgen maar wel over uitingen van gastvrijheid en vriendelijkheid die je ook vandaag de dag nog steeds tegenkomt in Griekenland. Het valt ons nog steeds op dat in deze voor hen zo moeilijke tijd zij altijd wel iets willen geven en dat krijg je dan recht uit het hart. Het raakt ons nog steeds. Na de 25 mooie jaren kris kras met de camper en motor, die we altijd bij ons hadden door Griekenland te hebben gereden, vele vrienden te hebben gemaakt hebben wij 3 jaar geleden, om gezondheidsreden van mijn vrouw, besloten een klein nieuw appartementje te kopen en daar verblijven we nu zo'n 10-12 weken per jaar. Wij hebben ons appartementje uiteraard in een heel klein authentiek Grieks dorpje, 250 inwoners, op het vaste land tegen over Lefkas. Wij genieten nog steeds van alle leuke dingen die wij in ons Griekse camperleven hebben opgedaan maar zijn nu toch echt verknocht aan ons eigen stekkie aan het strand en in de zon. Uiteraard blijven we wel de campersites volgen om te lezen hoe anderen Griekenland met de camper ervaren en de leuke verhalen waarbij wij heel veel herkenning hebben bij de dorpjes, staanplaatsen, campings, mooie routes en diverse bezienswaardigheden die op de diverse campersites worden beschreven door camperaars die daar zijn geweest zoals bijvoorbeeld Thole. Trouwens Thole, een heel mooi reisverslag met heel veel voor ons herkenbare plaatsen.

Vriendelijke groet,
Kock en Hannie
Quote
#16
Nou, als jullie geen ervaringsdeskundigen zijn weet ik het niet meer hoor :)
Lijkt me heerlijk zo met een camper, vrij als een vogeltje. Bevalt een plek blijf je langer, zo niet inpakken en wegwezen.
Heerlijke manier van een land verkennen lijkt me dat vlaggetje.gif
Quote
#17
Hierbij een oude ingescande foto uit 1986. Toen maakte ik met een vriendin een kampeer-rondreis door de Peloponnesos (met rugzakken en het openbaar vervoer). Was een leuke vakantie. Dit is de camping van Assini in de buurt van Nafplion. De camping lag aan het strand. Wij stonden in het doortrekkers-gedeelte onder de bomen. Er was ook een groot stuk "familie-camping".
Ben benieuwd of die camping nog bestaat??

[Afbeelding: 2d0alqe.jpg]
Quote
#18
Ja hoor, die camping bestaat nog steeds. Wij zijn er alleen maar langs gelopen, samen met de zwerfhondjes die's avonds hoopten op een lekker hapje.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Thema vd maand sep 2011: Vergane glorie oriste 82 77.710 23 October 2021, 11:46
Laatste bericht: Patrick
  Thema vd maand augustus 2011: Ouzo Yaniz 51 50.864 31 May 2018, 00:21
Laatste bericht: jacq1970
  Thema vd maand juli 2011: Zonsondergangen oriste 37 32.786 01 December 2017, 15:02
Laatste bericht: Rico
  Thema vd maand mei 2011: Dieren in Griekenland oriste 46 51.795 05 November 2017, 20:16
Laatste bericht: jacq1970
  In de spotlights juli/aug 2016: De Griekse taal leren Ger 15 10.464 29 July 2016, 22:28
Laatste bericht: rohanbouman
  Thema vd maand oct 2013: Griekenland en het milieu Ger 27 25.986 30 June 2016, 09:33
Laatste bericht: Nanny
  Thema vd maand april 2013: Mijn eigen stukje Griekenland thuis Ger 23 17.305 26 February 2016, 19:41
Laatste bericht: Buurman
  Thema vd maand dec 2012: Kerstmis in Griekenland(2) Ger 15 13.366 28 December 2015, 16:13
Laatste bericht: Bart0riste
  In de spotlights aug 2015: Bijgeloof in Griekenland Ger 12 13.232 16 August 2015, 17:52
Laatste bericht: Wim M
  Thema vd maand juni 2013: Onbekend maar niet onbemind oriste 8 8.340 22 July 2014, 09:42
Laatste bericht: Pa Rakalo

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)