Na Kythira naar Alonissos, aanrader???
#1
Hallo,
Na een heerlijke vakantie op Kythira in mei 2013, al aan het plannen voor 2014. Wij vonden Kythira een geweldig eiland, heerlijk rustig, amper toeristen, rustige stranden. Wij willen echter niet 2x naar dezelfde bestemming. Ons oog viel op Alonissos. Iemand zowel ervaring met Kythira als met Alonissos, eventueel in combinatie met Skopelos? Er hoeven voor ons maar een paar restaurantjes te zijn, als ze maar authentiek grieks koken en de afstand van ons verblijf naar restaurants moet beloopbaar zijn d.w.z. voor ons niet meer dan 1 km.
Hoe is Alonissos in vergelijking met Kyhira?
Tips w.b. verblijf?
Quote
#2
Beste Lumix,
Wij zijn op beide eilanden geweest. Als je gaat voor rust is ook Alonissos een echte aanrader. Een combinatie met Skopelos vonden wij erg mooi. Ook Kythira is ons erg goed bevallen, al zijn de eilanden niet met elkaar te vergelijken. Op beide eilanden kun je goed wandelen. Alonissos heeft ook verschillende goed onderhouden wandelpaden. Met de taxi naar het startpunt en wandelen maar. Op Alonissos hebben we in appartement Ninna gezeten, met een prachtig uitzicht over de haven van Patitiri en op loopafstand van de restaurantjes. Ook Skopelos vonden wij erg mooi en hebben daar overnacht in villa Evlalia, een mooi huis bij Grieken in de achtertuin en op loopafstand van de haven met de vele terrasjes en restaurants. Beide accommodaties rechtstreeks bij de eigenaren geboekt, met een vlucht naar Skiathos. Veel voorpret!
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#3
Hallo Lumix,

Wij hebben al vrij veel Griekse bestemmingen bezocht gedurende zowat 18 jaar, met meestal een andere Griekse bestemming. Ik kan dus wel wat vergelijken. En nog is de cirkel niet rond, want Kythira hebben we nog niet bezocht (sorry, dié vergelijking kan ik dus niet maken, maar ik voel aan wat je bedoelt).
Wat ik je alleszins wél kan zeggen, is dat Alonissos alles heeft wat jij zoekt in je beschrijving: rust, weinig toeristen, authenticiteit.
Wij verbleven er in hotel Nereides, op een heuvel boven het plaatsje Patitiri.
Patitiri is het 'hoofdstadje' van het eiland, maar noem het eerder een dorpje want van 'stad' kan je moeilijk spreken. Het is een charmant stadje met enkele leuke restaurantjes aan de kade. Het hotel is langs een smal voetwegje met veel trapjes te bereiken van aan de zijkant van het 'stadje'. Het is ongeveer 400 m stappen... maar dus wel een eind omhoog. Het hotel is ook bereikbaar via een omweg langs de weg. Kijk eens op booking.com:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&origin=hp&error_url=%2Fhotel%2Fgr%2Fnereides-alonnisos.nl.html%3Faid%3D356988%3Blabel%3Dgog235jc-region-nl-gr-alonissos-unspec-be-com%3Bsid%3Dba63edd958dc21f50c4b0f8562218561%3Bdcid%3D1%3B&do_availability_check=on&aid=356988&dcid=1&label=gog235jc-region-nl-gr-alonissos-unspec-be-com&sid=ba63edd958dc21f50c4b0f8562218561&checkin_monthday=11&checkin_year_month=2013-9&checkout_monthday=18&checkout_year_month=2013-9#availability_target
De andere plaatsjes op Alonissos zijn nog kalmer, maar leuk en hebben hun authentiek karakter zeer goed behouden.

Wij hebben Alonissos inderdaad gecombineerd met Skopelos. Ook dat eiland vinden we een aanrader. Ook daar logeerden we dichtbij het stadje, in hotel Rigas, wat we ook goed vonden (wel een kamer achteraan vragen!):
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Skopelos is net ietsje meer toeristisch, maar zeker niet 'erg', en alleszins nog veel minder dan Skiathos want dat vonden we in sommige opzichten al té toeristisch.

Skopelos en Alonissos maken deel uit van de Sporaden. Er is nog een bijzonder mooi en authentiek eiland op de Sporaden: Skyros. Helemaal wat je zoekt: rust, enkele knappe restaurantjes, zeer rustige (zand!)stranden... en vooral heel vriendelijke mensen. Sommigen hier op het forum voelen me al komen Smile ... ja, ik raad ten stelligste hotel Axilleion aan, waar we vorige maand te gast mochten zijn:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#4
Wij waren een jaar of 8 terug op Kythira en 2 jaar geleden op Skopelos en Skiathos. Met een excursie even op Alonissos geweest. Op mij kwam Alonissos over als een prachtig eilandje. Maar wel minder te zien en te doen dan op Kythira, waar vele verschillende dorpjes zijn met zo elk hun eigen karakter en de nodige voorzieningen.
Wat dat betreft vind ik Skopelos een echte aanrader. Verschillende leuke plaatsjes, waar het karakter zeker nog niet door het toerisme wordt bepaald. Prachtige stranden. Prachtige dennenbossen. Het is overigens wel wat toeristischer is dan Kythira en Skopelos"stad" is groter dan bijv. Ag. Pelagia. Maar dat heeft één groot voordeel: het geweldige OV op Skopelos. En er zijn iets meer voorzieningen op de stranden.

Skiathos zal ik niet snel iemand aanraden. Alhoewel we er een leuke week hebben gehad, vond ik daar veel te toeristisch. Handig om evt. te landen (ook spectaculair) en dan gauw de boot op.
Quote
#5
En dan maar hopen dat je niet zo lang moet wachten eer er een boot van Skiathos naar Skopelos gaat!

(Wij gingen naar Andros en waren nog voor 12.00 uur in de haven van Rafina. De eerstvolgende boot ging echter pas om 17.30 uur.)
Quote
#6
Wij hadden twee jaar terug ik denk een uurtje of twee wachttijd. Die kom je prima door met een frappé en lekker broodje op een van de terrassen aan de haven.

(En wij gaan die reis naar Andros over een maand maken. Zag al dat Rafina een strandje heeft. Zwemspullen bovenop in de bagage dus)
Quote
#7
Beste Lumex,
Bezoeken Griekenland al vanaf 1984 en hebben vele eilanden en vasteland bezocht. Hebben ook dit voorjaar voor eerste keer Kythira bezocht, geweldig mooi eiland.
Gaan zeker nog terug. Ook hebben we een aantal jaren geleden Alonissos en Skopelos aangedaan, mooie eilanden de eerste heerlijk rustig, de tweede wat meer levendig.
Hierboven wordt ook Skyros aanbevolen, ook daar kijken we plezierig op terug, al zijn er wat minder dorpjes met een kern. Zelf gaan we de laatste jaren naar Chios, echt nog Grieks met geweldig aardige mensen. Dit eiland is wel groter dan Kythira. Veel succes.
Quote
#8
Met deze twee eilanden, die wat sfeer betreft passen bij Aonissos en Kythita, ben je de komende twee jaar onder de pannen: Leros evt icm Kalymnos en Karpathos.

Jaren geleden ben ik twee keer op Alonissos geweest. Wij logeerden in Nereidis in Patitiri. Was toen een fijn adres, met prima keuken. Al gauw maakten wij de afdaling naar de haven niet meer. De hostess vertelde toen dat een van de beste keukens op het eiland in hotel Nereidis was. Ze had gelijk, en het bespaarde ons een hele klim terug aan het eind van de avond. Ik herrinner me dat op een snikhete middag twee hoge geestelijken en een diva-achtige dame met gtote zonnehoed, zich een uitgebreide lunch wel lieten smaken. De wijn vloeide daarbij rijkeijk. Vanaf terras heb je prachtig uitzicht, en er is een zwembad. Hoe de kwaliteit nu is, ik heb geen idee.

Nog tip: wij nemen altijd een zaklamp en een klein rood knipperlampje mee: soms zijn wegen slecht verlicht, trapjes niet te zien. Je bent in het donker slecht zichtbaar.

Fijne vakantie!

Erwin

Met deze twee eilanden, die wat sfeer betreft passen bij Aonissos en Kythita, ben je de komende twee jaar onder de pannen: Leros evt icm Kalymnos en Karpathos.

Jaren geleden ben ik twee keer op Alonissos geweest. Wij logeerden in Nereidis in Patitiri. Was toen een fijn adres, met prima keuken. Al gauw maakten wij de afdaling naar de haven niet meer. De hostess vertelde toen dat een van de beste keukens op het eiland in hotel Nereidis was. Ze had gelijk, en het bespaarde ons een hele klim terug aan het eind van de avond. Ik herrinner me dat op een snikhete middag twee hoge geestelijken en een diva-achtige dame met gtote zonnehoed, zich een uitgebreide lunch wel lieten smaken. De wijn vloeide daarbij rijkeijk. Vanaf terras heb je prachtig uitzicht, en er is een zwembad. Hoe de kwaliteit nu is, ik heb geen idee.

Nog tip: wij nemen altijd een zaklamp en een klein rood knipperlampje mee: soms zijn wegen slecht verlicht, trapjes niet te zien. Je bent in het donker slecht zichtbaar.

Fijne vakantie!

Erwin
Quote
#9
Nog even een aanvulling op wat Erwin schrijft over hotel Nereides op Alonissos (waar wij ook al verbleven):
Als je 's avonds (in het donker) van of naar het stadje gaat langs de trapweg, kan je je soms rot schrikken van het plots hondengeblaf achter de gesloten hekkens bij de eigenaars van de huizen rondom. Wij hadden geen lampje bij, en dan was het her en der wel schrikken. We zagen immers niet waar die honden zaten. Mijn vrouw zag er telkens tegen op om de avondlijke wandeling te doen... maar de lokroep van de restaurantjes aan de kade was te stevig Wink .
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#10
@ Ostria.....Chios, mmmm interessant! Daar heb ik nog niet veel over gelezen. Ik ga me ook daar eens in verdiepen. Nog tips w.b. plaats en appartement op Chios?
@ Erwin.....zaklamp hebben we altijd bij, evenals een fluitje. Rood fietsknipperlichtje nog niet aan gedacht. Bedankt voor de tip.
@ alle anderen.....alvast bedankt voor jullie reacties.
Quote
#11
Osteria op Chios is aan te bevelen. Evenals Masticulture op plein van Mesta voor excursies! Kleinschalig en betrokken. Meer info: stuur pb.[/i]
Quote
#12
Een combinatie Alonisos Skopelos is aan te raden.Foto s en een paar wandelingen op mijn website.Skiathos is in mei ook een aanrader. Zijn al meerdere malen op de drie eilanden geweest.
Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote
#13
Hallo Lumix,

Over Kythira kan ik (nog)niet over meepraten maar mocht je een liefhebber zijn van kiezelstranden dan is Votsi helemaal geweldig!!
geniet van het relaxte Alonissos,oud stadje boven is via mooi wandelpad te bereiken...
groetjes Corrys
Quote
#14
Hallo Yiannakis,
Ben benieuwd naar je wesite. Wil je die vermelden? Wij gaan nl naar de Sporaden.
Alvast bedankt.
Quote
#15
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Als het goed is staat dat ook automatish bij mijn reactie
Onderste regel www klikken

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Als het goed is staat dat ook automatish bij mijn reactie.
Onderste blauwe regel www klikken
Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote
#16
Van bestemming Kefalonia omgeboekt naar Alonissos, vertrek 20 mei 2014.
Yiannakis bedankt voor je tip over jouw website. Ik kwam ook nog een andere website tegen over Alonissos. Voor de liefhebber............
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#17
Ik snap je wel, maar vind het toch wel heel sneu voor de mensen op Kefalonia. Ga je het nog combineren met Skopelos of blijf je alleen op Alonissos?
Quote
#18
@ Vito. Natuurlijk vinden wij het ook sneu voor de mensen van Kefalonia. Zouden we alleen op 'n strand gaan liggen, dan was het geen probleem geweest om Kefalonia te bezoeken dit jaar, maar wij gaan 3 weken en willen dan het hele eiland verkennen, daar heb je wel wegen voor nodig die te vertrouwen zijn. Gezien de crisis verwachten wij niet dat het wegennet in mei al hersteld is.
W.b. combinatie Alonissos met Skopelos: misschien dat we tijdens ons verblijf een oversteek van een paar dagen maken naar Skopelos. Behoort wel tot de mogelijkheden.
Quote
#19
Wij gaan in het najaar dus hopelijk is dan al het nodige hersteld op Kefalonia.

3 weken Alonissos lijkt mij persoonlijk te lang, het is niet zo'n groot eiland. Wij hadden het in een week wel bekeken en vonden het prima om na een week richting Skopelos te vertrekken.
Quote
#20
Afgelopen september zijn we naar Skopelos, Alonissos en Skiathos geweest. Skiathos vonden we het minste.
Skopelos weer erg gezellig en Alonissos is prima om te wandelen. Wij zaten in hotel Paradise. Prima.
Leuk restarant was "To Kamaki " ,,met muziek een paar keer in de week.
Skopelos heeft mooie kloosters en de film Mama Mia is er opgenomen.
Per eiland zijn we er steeds 1 week geweest, en dan met de ferry verder.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  national marine park Alonissos Mar.koning 3 6.562 02 July 2014, 11:39
Laatste bericht: Erwin
  Alonissos lumix 7 8.642 21 May 2014, 00:12
Laatste bericht: corrys

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)