Griekenland en het imago
#1
In samenwerking met diverse (Griekse) organisaties hebben wij een enquete laten uitvoeren onder, denken wij, een representatief deel van de bevolking.

Er werden 3 vragen gesteld aan het publiek;

1. Waar denkt u aan als u Griekenland denkt?

2. Als u aan wijn denkt, welke landen/streken denkt u het eerst aan?

Het overgrote deel zei bij 1:

* Zon, zee, strand, eilanden, lekker eten, crisis, Cherso

En bij 2:

1. Frankrijk
2. Spanje
3. Italie
4. Zuid-Amerika
5. Zuid-Afrika

Griekenland kwam in de top 10 niet voor.

Tot slot vraag 3;

3. Waar denkt u aan als u aan wijn uit Griekenland denkt?

1. Retsina
2. Ouzo
3. Metaxa
4. Niet lekker ( het werd echt gezegd! )

Zie hier het imagoprobleem wat Griekenland heeft.

En natuurlijk, liefhebbers van de 1e 3 zullen hier tevreden mee zijn, maar internationaal kun je hier niet mee voor de dag komen. Het is daarom, zeker ook voor Griekenland zelf, zo ontzettend belangrijk dat de kwaliteitswijnen uit Griekenland gepromoot worden, als exportartikel, maar ook in de toeristencentra.

Als ik in Rosas of Barcelona een willekeurige tapasbar binnenstap, kan ik voor € 2,50 een uitstekend glas wijn bestellen. Bij een Griekse variant is dat veel lastiger, en vaak onmogelijk. Iedereen roept altijd over de heerlijke mezedes in Griekenland, en dat zijn ze (soms) ook, maar waar is het lekkere glas wijn erbij?

Een halve liter lokale meuk uit een tinnen karaf is toch nauwelijks serieus te noemen. Excuses voor diegene die het lekker vinden.

Mvg
Martin
Quote
#2
Geef mij maar de lokale meuk van onze buren hier in ons dorpje op Kreta. Goede wijn behoeft geen krans, de vlag dekt immers niet altijd de lading van chemisch gekleurd alcohol water.Tongue
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
(06 August 2013, 19:53)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Iedereen roept altijd over de heerlijke mezedes in Griekenland, en dat zijn ze (soms) ook, maar waar is het lekkere glas wijn erbij?


Mvg
Martin

Beste Martin,

Het punt is dat de Grieken, enkele uitgezonderd, bij de heerlijke mezedes, Siporo, Ouzo of Retsina drinken.
Rode of witte wijn in Griekenland smaakt een stuk minder door de warmte ook al proberen ze deze te koelen met ijsblokjes!!.
Nee wijn is echt voor de wintertijd en dan zijn er bijna geen toeristen om de heerlijke wijnen te proeven.

Jamas,

Dick
Quote
#4
Dat ben ik niet helemaal met je eens Dick,, op de warme eilanden zal dat zeker zo zijn, maar als ik in wijnstreken ben zoals Nemea, Drama, e.v.a. is het toch echt anders .

En ik denk.dat je eigen beleving van GR ook een rol speelt.

Mvg
Martin
Quote
#5
ik kan het geen lokale meuk noemen martin,wij drinken veel soorten wijn uit meerdere landen,met een mooie fles en glas op hoge voet
maar als ik het eerlijk moet zeggen,hebben wij graag een glas lokale wijn van kreta uit een tinnen karaf,of van glas .Met een heerlijke mezedes
in een klein glaasje, restaurant waar wij vaak komen op kreta is ook overgestapt op wijn uit de fles ,en geen karaf meer
na 3 weken zij de baas tegen ons dat hij weer terug ging naar karaf kan . ik bedoel dan wel de lokale wijn,niet uit de pakken van 20 liter
van de groothandel
Quote
#6
Voor elk wat wils Grek.

Mvg
Martin
Quote
#7
   
Quote
#8
Ik zie Grieken zelf maar heel weinig wijn drinken, de meesten zitten aan het bier en idd, ouzo e.d.

Ik vind het niet zo raar dat Griekenland dit imago heeft. Als ik hier bij de plaatselijke slijterij om een fles Griekse wijn kom, beginnen ze hard te lachen. Griekenland heeft geen goede wijnen aldus de slijters. (Bij meerderen gehoord)
Als ik zo brutaal mag zijn, ga jij zelf wel eens bij slijterijen langs om wat aan dat imago te doen?
Quote
#9
Vito,

wij leveren aan diverse slijters in NL. Maar ketens als Gall en Sligro, Mitra verkopen alleen wijnen die zichzelf verkopen en dat is met Griekse Wijnen niet zo makkelijk.

Maar het groeit.

Mvg
Martin
Quote
#10
(06 August 2013, 21:10)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat ben ik niet helemaal met je eens Dick,, op de warme eilanden zal dat zeker zo zijn, maar als ik in wijnstreken ben zoals Nemea, Drama, e.v.a. is het toch echt anders .

En ik denk.dat je eigen beleving van GR ook een rol speelt.

Mvg
Martin

Beste Martin,

Ik heb het juist over de ervaring die ik heb opgedaan in de omgeving van Drama en Epiros en ken ook de wijngaarden waarover je spreekt. Wijn is voor de koelere maanden oktober tot mei, buiten deze maanden is het te warm om van de heerlijke rode wijnen te genieten.

De laatste zin van je reactie begrijp ik eigenlijk niet zo goed Martin.

Kali Mera,

Dick
Quote
#11
Qua rode wijn geef ik je wel gelijk, maar je had het zelf over rode en witte wijnen, vandaar:)

Mvg
Martin
Quote
#12
(08 August 2013, 12:38)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Qua rode wijn geef ik je wel gelijk, maar je had het zelf over rode en witte wijnen, vandaar:)

Mvg
Martin

Nou Martin een witte wijn hoort volgens mij fris gedronken te worden en de wijn koelen met ijsblokjes lijkt mij ook de smaak niet ten goede te komen. Daar de buitentemperaturen dusdanig hoog zijn in Griekenland is het koelen van wijnen niet zo eenvoudig ook al gebruik je een wijnkoeler.
Maar goed jij bent de wijnkenner en hebt je ervaring opgebouwd met de wijnreizen dus zal daar je persoonlijke beleving wel op zijn gebaseerd.

Ik wens je goede zaken met de niet te versmaden Griekse wijnen, bijvoorbeeld die van Lazerides.

Gr.
Dick
Quote
#13
Stin i yamasBig Grin

Mvg
Martin
Quote
#14
Geef mij straks in september maar een koel glas Mousto uit Nemea!!!

In verband met het imago. Ik ben er nu 46 en de keer dat ik in Belgie naar een Griekse resto ben geweest kan je op mijn 2 handen tellen. Telkens diezelfde cliche terug. Terend op Griekse gerechten op Belgische wijze, retsina uit bulk en op die grijsgedraaide Dalaras...
Dan spreek ik nog niet over de hygiene van...
En de klanten lyrisch zien doen omdat de ober wat diep in de ogen van mevrouw kijkt...
Waarom is er nergens een Griek in loungestijl die mee met zijn tijd is meegegaan?

Geef mij maar het eten van yaya en miteramou!!!

Oriste
Quote
#15
(09 August 2013, 19:40)Alekaki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Geef mij straks in september maar een koel glas Mousto uit Nemea!!!

In verband met het imago. Ik ben er nu 46 en de keer dat ik in Belgie naar een Griekse resto ben geweest kan je op mijn 2 handen tellen. Telkens diezelfde cliche terug. Terend op Griekse gerechten op Belgische wijze, retsina uit bulk en op die grijsgedraaide Dalaras...
Dan spreek ik nog niet over de hygiene van...
En de klanten lyrisch zien doen omdat de ober wat diep in de ogen van mevrouw kijkt...
Waarom is er nergens een Griek in loungestijl die mee met zijn tijd is meegegaan?

Geef mij maar het eten van yaya en miteramou!!!

Oriste

de laatse maal dat ik hier in Vlaanderen bij een Grieks restaurant ben gaan eten, ben ik buiten gestapt met honger, of ge mij nu gelooft of niet: 3 garnalen als voorgerecht, een schoteltje moussaka vr de kindjes en 1 ondefinieerbaar zoet gebakje als nagerecht, prijs 30 euro zonder de wijn. Neen , dank U !
Quote
#16
Het niveau Griekse horeca in Belgie is nog slechter als in NL?

Mvg
Martin
Quote
#17
Stemmingmakerij Martin. Je kan niet oordelen over een restaurant waar je nooit geweest bent.hmmm
Er zijn genoeg mensen die "hun" Griekse restaurant wel goed vinden. Dat jij het niveau in NL niet goed vindt, is geen ijklat voor de grote gemene deler, die gewoon in hun waarde gelaten moet worden.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#18
(09 August 2013, 21:24)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het niveau Griekse horeca in Belgie is nog slechter als in NL?

Mvg
Martin

Op dit soort neerbuigende berichten doel ik dus, Martin. Houd daar toch eens mee op, we weten nu wel dat jij het allemaal niets vindt in Nl. en Griekenland en dat alleen jouw wijnen perfect zijn. Ik sluit me aan bij Johan.
Quote
#19
Het was maar een vraag nav de opmerking van Kritikaster?


Mvg
Martin

Vito,

Ik accepteer en respecteer dat jij, en anderen hier, zich tevreden stellen met een in mijn ogen lager kwaliteitsniveau eten en drinken dan ik. Geen probleem. Maar accepteer jij dat dan svp van mij ook.

Je wilt niet weten hoe vaak ik de vraag krijg van klanten, particulier en zakelijk, waar ze in NL een goed Grieks restaurant kunnen vinden, omdat ze in hun regio nog geen goede zijn tegen gekomen.

Ik verzin het echt niet zelf.

Mvg
Martin
Quote
#20
Martin, dan nog hoef je niet te generaliseren. Iets wat je mijns inziens wel deed met je opmerking.
Als iets jouw mening is, dan hoor je te zeggen: "Ik vind dat..." En dat is prima, want jouw mening is er slechts één van zeer velen. Jouw opmerking: Het niveau Griekse horeca in Belgie is nog slechter als in NL?
insinueert dat het in NL en BE slecht gesteld is met de Griekse horeca. Je presenteert het als een feit.
En dat vind ik nu stemmingmakerij.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#21
Ik vind dit een behoorlijk kwetsende opmerking van Martin dan.
Quote
#22
Stemmingmakerij? Welnee, het is slechts mijn mening. Dat zet ik er bijna altijd bij. Nu één keer niet.

Mea culpa

Mvg
Martin
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)