Grieksegids nieuws     
Ilias, een vijf uur-durend theaterspektakel
#1
Homerus' Ilias, integraal!, geregisseerd door de Griek Stathis Livathinos, is een vijf uur-durend theaterspektakel, exclusief te zien in de Stadsschouwburg Amsterdam.
Het is voor het eerst in de geschiedenis van het moderne Griekse theater dat de integrale Ilias wordt gespeeld. Deze eigentijdse opvoering is een dramatisch en vaak humoristisch spektakel dat niet alleen het Griekse verleden tot leven brengt, maar ook commentaar levert op de samenleving van nu.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vind je meer informatie.
Quote
#2
Dank @Aniet.Dit is zeer belangrijk en een unieke gelegenheid voor alle serieuze Griekenland liefhebbers om van dit stuk cultuur te genieten.Ook voor de niet Griekstaligen, er is - wat tegenwoordig in theater en opera gebruikelijk is - Nederlandstalige schermboventiteling.
Quote
#3
@Aniet: ik meen dat in het Scheveningse Theater aan de Haven dit een paar jaar geleden ook zo is gedaan met een diner -pauze
Quote
#4
Persoonlijk krijg ik altijd de kriebels van uitlatingen als "ken uw klassiekers" en "de voorstelling die u gezien móet hebben". Maar dat kan natuurlijk aan de Nederlandse pr liggen.

Els, jij bedoelt waarschijnlijk de marathonvoorstelling Tantalus in het Scheveningse theater De Appel. Die ging ook over de Trojaanse oorlog. Ik denk dat Aniet je er alles over kan vertellen.;)
Quote
#5
@Tina.Je bedoelde googstwaarschijnlijk Odysseus,dat je als het ware het 'vervolg' op de Iliaskan beschouwen zoals je misschien weet; inderdaad van de Appel:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ik zou deze voorstelling met het superlatief epochemachend willen aanduiden en bezorg je daarmee gaarne een itch, de kriebels en verder zoet ongemak.Groetjes.
Quote
#6
(28 August 2013, 01:19)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Aniet: ik meen dat in het Scheveningse Theater aan de Haven dit een paar jaar geleden ook zo is gedaan met een diner -pauze

Hoi Els, Theater aan de Haven bestaat al een tijdje niet meer, maar ik denk dat je het Appeltheater bedoelt. Tina noemde Tantalus al, maar daarna ook nog de marathonvoorstellingen Odysseus en Herakles. Momenteel wordt Casanova voorbereid, waarmee helaas een einde is gekomen aan de Griekse marathonvoorstellingen. Casanova belooft wel heel spectaculair te worden: de zaal wordt onder water gezet en ook een deel van de foyer. En natuurlijk weer met eten Smile.

@Tina ik begrijp wat je bedoelt met de oneliners, maar of dat meer publiek oplevert...
Quote
#7
(28 August 2013, 10:31)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Tina.Je bedoelde googstwaarschijnlijk Odysseus,dat je als het ware het 'vervolg' op de Iliaskan beschouwen zoals je misschien weet; inderdaad van de Appel:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ik zou deze voorstelling met het superlatief epochemachend willen aanduiden en bezorg je daarmee gaarne een itch, de kriebels en verder zoet ongemak.Groetjes.

Ik ken mijn klassiekers, Aleko.;) Nee, ik bedoelde niet Odysseus, die voorstelling gaat over Odysseus. Ik bedoelde niet Herakles, want die gaat over Herakles. Ik bedoelde Tantalus, omdat die voorstelling over de Trojaanse oorlog gaat. En zoals je misschien weet ;) ;) gaat de Ilias over die oorlog.
Pffff.. waar laat ik met toch weer allemaal toe verleiden? Ik moest me maar laten vastbinden aan de mast van mijn bootje. Of was in mijn oren stoppen, dat kan ook.
Quote
#8
Het voordeel van deze discussie is dat we de aandacht vestigen op diverse Griekse stukken, die in NL te zien zijn/waren. Zelf heb ik Trojaanse Vrouwen in Epidauros gezien. Ikverstond toen geen woord van het (Nieuw-)Grieks maar die waren ook niet nodig voor dit tijdloze thema. En dat in die bijzondere omgeving! Een van mijn mooiste herinneringen (t was in 1991)
Quote
#9
Rouw past(siert) Electra na tien jaar ook weer terug in de Stadsschouwburg.Nu Iphigeneia in Aulis nog en we zijn Troje(ging over tin en Klein Azië, nauwelijks over Helena)wel zo'n beetje rond.
Daar zijn Scylla en Charibdis een makkie bij.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  12 uur voor Griekenland Jef Dockx 2 2.667 05 May 2013, 21:17
Laatste bericht: messara
  Athene binnen 48 uur midden in de winter oriste 3 2.970 14 December 2010, 11:41
Laatste bericht: Yaniz

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)