Slechte olijfoogst2013/14
#1
Het ziet er naar uit dat na de geweldig goede oogst van 2012/13 er nu een extreem slechte oogst aankomt.

Het is bekend dat er na een goede oogst een slecht volgt maar het verschil met vorig jaar is dit keer wel heel erg groot.

Ik baseer me op mijn eigen omgeving waar heel, heel veel bomen staan en je ziet nauwelijks een olijf aan de bomen hangen.

Uiteraard ook bij de 50 bomen die wij onder beheer hebben is het niet anders.

De bomen op zich zien er goed en groen uit maar geen spoor van een olijf te bekennen.
[Afbeelding: 30230c4.jpg][Afbeelding: qpmbua.jpg]
Vraag me af hoe het op andere plekken in Griekenland gesteld is met de oogst dit jaar.
Quote
#2
Omgeving Mylopotamos op Kreta is ook slecht. Afgelopen weekend waren we in Chania en ook daar is het niet goed.
Quote
#3
Ja, het was ons, hier op de Apokoronas, ook al opgevallen dat er dit jaar bijna geen olijven aan de bomen te bespeuren zijn.
Terwijl vorig jaar om deze tijd de takken bijna van de bomen afbraken vanwege het gewicht van alle olijven die eraan hingen.
Dit zal waarschijnlijk wel betekenen dat de boeren die eventueel toch een behoorlijke oogst binnenhalen dit jaar, een zeer goede prijs zullen krijgen voor hun olie.
Dus om met een bekend oud voetballer te spreken. "Elk nadeel heb z'n voordeel".
Damiaatje's signatuur Je hoeft de top niet te bereiken, halverwege de berg is het uitzicht ook fantastisch.Big Grin

Als je met twee voeten op de grond blijft staan, kom je geen stap verder. Cool
Quote
#4
De verwachtingen voor de oogsten in Spanje en Italie zijn ook slecht. Dat was al eerder bekend. De hoop was echter gericht op Griekenland. Helaas heb ik maar 1 boom op mijn balkon. Ooit gekocht bij Blokker, nog geen 15cm hoog. Hangt vol olijven maar te weinig om Griekse oogst te redden ;)
Quote
#5
Wij zijn net terug van Corfu en ook daar zal het een extreem slechte oogst worden.
Quote
#6
Zal het er niet mee te maken hebben dat het een warme winter, die ook nog erg droog was, is geweest ?
gradusn's signatuur efxaristo

Quote
#7
in noord griekenland is dezelfde verwachting door een slechte winter maar ik zie viel op de nieuws in Kreta over deze olijven vriend. ze waren te laat of helemaal niet tegen hem gespoten.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Klopt helemaal kees ook hier in het oosten is geen olijf te bekennen. @Gradus dat komt ook mede door het warme voorjaar met maanden lang warme zuiden wind en @Erwin de enige boom die olijven heeft in de verre omtrek is inderdaad ook die op ons terras.Wat volgens de wijnboeren ook niks wordt zijn de druiven, dus weinig wijn en nog erger bijna geen raki.[Afbeelding: 24lmxix.jpg]
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#9
Op Samos is het eind april 2 weken bovenmatig warm geweest. Dat heeft mogelijk als gevolg gehad dat er relatief weinig insecten zijn (vis zowat niks uit het zwembad in vergelijking met vorig jaar) dat kan inhouden dat er weinig bestuiving is. Want geen olijf te zien en ook de moestuin doet het bar slecht - die krijgt iedere dag water.
???
Quote
#10
De gewone consumptie druiven zijn hier prima
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Helaas ook hetzelfde nieuws van de Pilion: de warme periode eind april/begin mei heeft de olijfvruchtjes maar ook de appel- en pruimenbloesem te snel uitgedroogd, daarna is alles gewoon van de boom gevallen. Over de druivenoogst hier hebben we niet te klagen.
Dit is slecht nieuws voor de boeren en de seizoenarbeiders, die dit najaar niets te doen zullen hebben..
frappant hoe ouderwets afhankelijk een belangrijke sector van de Griekse economie nog steeds is van het weer!
Quote
#12
Op Lesvos was het een nat voorjaar, dus afwachten wat de oogst zal brengen...
Quote
#13
Ook hier op Thassos huilen met de pet op. Er hangen wel olijven aan de boom (wel veel minder dan vorig jaar), maar vele verdrogen en de rest valt er bij het minste windje af.
We zullen gauw klaar zijn in november...
Quote
#14
@Arthur: groot verschil: het door mij opgekweekte "Blokker" boompje staat op een balkon in Brabant, okay, dichter bij evenaar dan Leeuwarden maar toch.Ook op mijn balkon maar zelden insecten, maar een olijven! Helaas krijgen ze de kans niet echt te rijpen, dat is dan weer jammer. Dus ook voor mij geennetten en dergelijke. Er is overigens veel belangstelling voor olijven, zelfs Consumntenbond schreef artikel over "zongerijpte olijven". Een Griekse producent heeft de TerraOliva award in Israel gewonnen. Een andere Griekse olie is niet "One" maar nummer 2 volgens Britse krant. ps en off topic: Tegenlicht over Griekse economie was erg interessant. Dank aan tipgever!
Quote
#15
Hoewel minder goed als vorig jaar (zoals te verwachten) is het hier niet zo slecht als wordt gemeld. Dit is een random boom op een van onze velden bij ancient Olympia:

[Afbeelding: olives2013.JPG]

Toegeven, niet alle bomen zijn zo goed gevuld als deze, maar toch. Het zal zeker minder zijn dan vorig jaar, maar echt niet helemaal nul :)

Ps. Ja het gras staat hoog ;) Dit is direct langs de weg, is wat lastig te knippen. Hebben niet de moeite genomen om het met de hand te doen hier.
Quote
#16
Wat ik in de Apokoronas zie is. Nog niet zo slecht geloof ik. De bomen lijken goed gevuld.
Quote
#17
Klopt Chris, maar hier zit dan ook veel water in de bodem, dus de droogte is hier minder dan in andere gebieden, maar ik hoorde gisteravond van onze bakker dat normaal de olijftakken per jaar ruim 15 cm groeien en dit jaar is dat nog minder dan de helft, dus dat betekent ook voor volgend jaar minder olijven aan de kortere takjes. En vorig jaar zijn al veel olijven verloren gegaan door harde stormen in oktober, iedereen wacht in spanning af wat dit seizoen oplevert.
Barbaraki's signatuur beleef het echte Kreta op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
Hier in de omgeving van Perama is de oogst ook stukken minder, maar dat heeft te maken met het financiele plaatje van de ondernemers denk ik eerder.Huh
Hier zijn de afgelopen winter zeker 20 % van de bomen gekapt voor de verkoop van hout, dus die geven al niks meerAngry.
Dan is er een ruzie tussen de ondernemers en de gemeente/waterleiding bedrijf.
Hier zijn alle aansluitingen van het agrarische water systeem weg gehaald, er is al voor jaren NIET betaald voor het water.Confused
Alle putten zijn gemerkt en genummerd, nu moet je je eerst melden , oude rekeningen betalen, BORG storten voordat je een nieuwe meter krijgt EN een aansluiting die gemerkt is toegewezen krijgt.
En dit verdommen ze , of zij hebben geen geld, want die gene die het WEL hebben gedaan, daar staan de olijven mooi en VOL erbijBig Grin[Afbeelding: 2r2lu2b.jpg]
Quote
#19
Vandaag naar de markt in Timbaki gereden ( zuid kreta ) .
Alleen maar bomen gezien die volhangen met olijfen:)
Quote
#20
Merkwaardig, vorige week met vrienden die over waren door het zuiden gereden en hebben goed gekeken er hangt iets meer in dan in onze regio maar ook daar erg weinig oogst deze winter volgens de kennissen in die we daar hebben wonen.
Quote
#21
Ook in Zuid-Kreta is de oogst slecht. Mijn familie heeft een paar olijfboomgaarden in de buurt van Makrigialos en zij meldde mij dat ze een super slechte oogst krijgen dit jaar/
Quote
#22
(28 September 2013, 19:40)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook in Zuid-Kreta is de oogst slecht. Mijn familie heeft een paar olijfboomgaarden in de buurt van Makrigialos en zij meldde mij dat ze een super slechte oogst krijgen dit jaar/

Het is daar in die buurt inderdaad niet goed gesteld met de olijfgaarden. Alle valleien ten oosten van Ierapetra tot aan Makri Gialos heeft ermee te kampen. Zeer weinig en kleine olijfjes te bespeuren. Vrees dat er het komend jaar verschillende olijffabriekjes definitief gaan dichtblijven, en er zijn er nogal wat in die buurt. Haast elk dorp kan zich beroepen op een "fabriek". Gelukkig is er nog wel genoeg voorraad.
Quote
#23
west kreta is het ook niet al te best,volgens de mensen die ik gesproken heb
Quote
#24
(27 September 2013, 17:43)Cornelius schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Merkwaardig, vorige week met vrienden die over waren door het zuiden gereden en hebben goed gekeken er hangt iets meer in dan in onze regio maar ook daar erg weinig oogst deze winter volgens de kennissen in die we daar hebben wonen.

Wat ons hier opvalt in de buurt van Kalamaki, olijfbomen die goed teruggeschnoeid
en bewaterd zijn, behoorlijk vol hangen in vergelijking met bomen waar
niets mee is gebeurtDodgy
Vanmorgen al vroeg op onderzoek uitgeweest[Afbeelding: 20i83fr.jpg]
Quote
#25
Het gaat niet alleen om de hoeveelheid olijven aan een boom. Mijn familie heeft mij uitgelegd dat ze regen nodig hebben om de olijven zelf te laten groeien en dat is er te weinig gevallen dit seizoen, dus de olijven blijven te klein, dus minder olijfolie.
Quote
#26
Gistermorgen hebben we een behoorlijke wandeling gemaakt over de Apokoronas, vanaf Gavalochori, via de landweggetjes door de olijfgaarden naar Almyrida, vervolgens richting Plaka, en Agios Vasilios weer terug naar Gavalochori.
Ongeveer 75 % was off-road door de olijfgaarden, en veruit de meeste bomen droegen weinig tot geen olijven.
Zoals als ik het inschat zullen de Grieken geen energie steken in het oogsten van de weinige olijven die er wel zijn.
Het is gewoon de moeite van het oogsten niet waard.
Damiaatje's signatuur Je hoeft de top niet te bereiken, halverwege de berg is het uitzicht ook fantastisch.Big Grin

Als je met twee voeten op de grond blijft staan, kom je geen stap verder. Cool
Quote
#27
Ook op de Sporaden hebben we weinig goed gevulde olijfbomen gezien. Wat een enorm verschil met andere jaren ! Jammer.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  slechte vliegvelden Arthur 57 27.363 25 July 2017, 21:29
Laatste bericht: El Greco

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)