Griekse recessie voorbij.
#1
Premier Samaras weet het beter dan zo'n twintig andere bronnen van vandaag, die precies het tegendeel betogen(o.a.nog 46,7 miljard euro aan nieuwe steun nodig).Hij sprak vandaag op de Thessaloniki jaarlijkse handelsbeurs:


zaterdag 7 sep 2013, 16:41 (update: 07-09-13, 17:19)
Bron:Agence France Press


Volgens premier Samaras is de Griekse recessie voorbij.

De zes jaar durende Griekse recessie is volgend jaar voorbij. Dat voorspelde de Griekse premier Antonis Samaras bij de opening van de jaarlijkse internationale handelsbeurs in de stad Thessaloniki. In 2020 is Griekenland terug op het niveau van voor de crisis, stelt de premier.

Volgens Samaras zijn de belangrijkste maatregelen genomen om het land uit de crisis te halen. Hij voorspelt dat de inkomsten dit jaar zelfs hoger zijn dan de uitgaven, als de rentebetalingen op de schuld niet worden meegerekend.

Drastische bezuinigingen

De Griekse economie is sinds 2008 zo'n 23 procent gekrompen. In ruil voor steun uit het buitenland moest de regering drastische bezuinigingen en hervormingen doorvoeren.

De Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds voorspellen dat de Griekse economie in 2013 krimpt met 4,2 procent, na 6,4 procent vorig jaar. Volgens Samaras zal de teruggang kleiner zijn dan voorspeld. In het tweede kwartaal is de economie nog maar 3,8 procent geslonken. De buitenlandse geldschieters kijken naar verwachting in het najaar of extra hulp nodig is.

Nieuwe protesten

De stemming buiten op straat was vandaag minder positief. In Thessaloniki stonden 4000 agenten klaar om te voorkomen dat demonstraties uit de hand lopen.

Naar verwachting zijn er vandaag nieuwe protesten, deze keer om op te komen voor duizenden ambtenaren die hun baan verliezen.

Heeft iemand van onze al dan niet in Griekenland wonende lezers dezelfde overtuiging, of ziet iemand indicaties welke het optimisme van de belangrijkste man van het land ondersteunen?
Quote
#2
Wauw, is dit even taaie kost op zondagmorgen.
Word net wakker met een bakkie koffie en lees dan dit....met heel veel bold tekst.

*zet de pc uit en gaat een derde bakkie halen*
Computer Boy's signatuur Internetverslaving is nu een erkende ziekte, waarvoor je naar een afkickkliniek kan gaan. Ik ga alleen maar als er WiFi is.
Quote
#3
Taaie kost is het zeker, maar er is niets 'bolds' aan. Het is de harde werkelijkheid voor vele mensen hier. Ik snap dat er mensen zijn die hier geen boodschap (meer) aan hebben, maar voor iemand zoals ik, die hier leeft met een jong gezin, lees ik dit soort topics wel. Ik kan er niets mee veranderen, maar soms kan je even je ei kwijt.

@Aleko, ik herken zeer zeker niets in de boodschap van 'heer' Samaras.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#4
Griekse resessie voorbij? Ik geloof er helemaal niets van. Ik hoop van niet, maar verwacht dat de grote recessie in Europa, nu pas op het punt staat om helemaal door te gaan breken. Wat te denken als de aanval op Syrië gaat beginnen, dan zullen wij daar zeker wat van gaan merken!
Quote
#5
@Iris. Helaas zijn dat soort oorlogen, van middelgrote schaal, juist nodig om de mondiale ekonomie en innovatie een stevige nieuwe impuls te geven.Mensenlevens tellen daarbij niet mee.Jammer, maar helaas!
Quote
#6
@ Aleko, ja dat is inderdaad wel hoe het gaat. Maar het is toch eigenlijk te gruwelijk voor woorden, dat alles maar dan ook alles in de maatschappij om geld draait. Ik hoop echt dat dit toch een keer goed gaat veranderen.
Quote
#7
RTL-Z is te lezen : "De Griekse productie van de industrie fors lager"
Quote
#8
@Iris.Het is uitsluitend GAIA die machtig genoeg is geweest in de ontwikkeling van het mensdom om ons lesjes te leren.En zij is niet kleinzerig, maakt geen onderscheid in kleur, in rijk of arm.
Quote
#9
[Afbeelding: 2pri6ol.jpg]
Quote
#10
[Afbeelding: 26451ch.jpg]


Minder dan 30 minuten geleden verklaarde Jeroen Dijsselbloem, als Nederlandse minister en als voorzitter van de EU groep van Ministers van Financiën, toen hem het vuur na aan de schenen werd gelegd in de volksvertegenwoordigende Tweede Kamer der Staten Generaal, het volgende:

Dijsselbloem: nuchter kijken naar Griekenland

De kans dat Griekenland eind volgend jaar uit de financiële problemen is en zich weer helemaal zelf kan financieren op de internationale geldmarkt, ,,is gewoon heel klein''. Minister van Financiën en eurogroepvoorzitter Jeroen Dijsselbloem zei dat woensdag in de Tweede Kamer.

Dijsselbloem stelde de Kamer voor om ,,nuchter'' te kijken naar de situatie in Griekenland en mekaar niet de kop in te slaan als iemand toegeeft dat Griekenland na eind 2014 meer hulp uit de eurozone nodig heeft. Kamerleden waren boos over Dijsselbloems eerdere inschatting van de toekomst van Griekenland.

Hij heeft wel vaker(remember Cyprus)veel eerder dan zijn Europese collega's, zijn mond open gedaan en de harde waarheid verteld.Dus meneer Samaras, wees eens eerlijk tegen je "onderdanen".
Quote
#11
Samaras beweert dat Griekenland binnen niet al te lange tijd uit de recessie is. Heeft hij ook beweerd dat Griekenland zich weer helemaal zelf kan financieren? Je kunt natuurlijk wel uit de recessie zijn maar het zal nog wel even duren voordat het vertrouwen op de internationale geldmarkt terug is.
Quote
#12
Dat "uit de recessie" zijn is een door ND/PASOK en de Trojka bedacht rekenmodelletje.Net zo goed als dat het nu opeeens "goed" gaat in de EU, en "we zijn over het dieptepunt heen". Er zijn volgend jaar Europese verkiezingen; de zittende laag niet verkozen bestuurders is doodsbang massaal (en terecht) weggestemd te worden.Op weg naar die verkiezingsdag zal er alleen maar verder goed nieuws opgeklopt worden.Daar schiet 99,9% van de Griekse en andere Europese bevolking niets mee op.Allemaal Leugenpraat!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)