Fodelianakis olijfolie                 
Eiland hoppen Athene-Santorini-Naxos-Mykonos-Athene
#1
Goedemiddag,

Ik heb de vraag gekregen van een collega uit het buitenland hoe hij beste kan reizen tussen bovenstaande eilanden. Zelf ben ik onbekend in dat gebied, dus vandaar dat ik het hier vraag. Heeft iemand hier ervaringen mee?

In een week tijd wil hij al deze eilanden bezoeken. Er zijn ook kinderen bij, dus het moet niet al te vermoeiend zijn. De vluchten van en naar Athene kan ik zo doorgeven met Aegean, maar het gaat meer om de stukjes tussen Santorini, Naxos en Mykonos. Ik neem aan dat er geen vluchten zijn tussen deze eilanden? Welke ferry boten varen er tussen deze eilanden en waar kan men deze op voorhand boeken?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Quote
#2
Snelste ( maar ook duurste) is met de Highspeeds van Hellenic Seaways
Ook snel, maar niet zo betrouwbaar, is SeaJet
Dan zijn er nog de reguliere ferries natuurlijk.
Beste uurschema's bij de gewone ferries zijn meestal die van Blue Star
En dan zijn er ook nog andere ferrymaatschappijen natuurlijk.

Maar om goede informatie te geven, zijn wel iets meer gegevens nodig.
In welke periode van het jaar wil je collega reizen? Dit najaar, volgend voorjaar of zomer?
Is er een bepaalde voorkeur van volgorde van eilanden?
En... een week is natuurlijk kort voor (uitgebreid) eilandhoppen als je overal een beetje van de 'couleur locale" wil opsnuiven.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Mijn antwoord ia simpel niet doen. Het is niet op te brengen in een week deze eilanden aan te doen met kleine kinderen. Wij hebben in 15 dagen 4 eilanden aangedaan en dat was te doen.
Je moet tenslotte ook de vaartijden bekijken ze komen niet altijd op de tijd die jij wilt. Bij harde wind moet soms je ticket overboeken en je moet er voor zorgen na een week weer in Athene te zijn en dat met kleine kinderen.
Quote
#4
Al deze eilanden in één week met kleine kinderen => niet doen!!!!

Het wordt dan zo'n reis dat je er wel bent geweest maar eigenlijk niks hebt gezien.

Advies gewoon één eiland van deze 4 uitkiezen.

Voor bootverbindingen en tijden zie
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
Quote
#5
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik vind een week ook erg kort om drie eilanden te bezoeken. Zal hem in ieder geval aangeven dat het niet aan te raden is.

Patrick,
Het gaat om het najaar (volgende maand). Volgens mij ging het specifiek om die volgorde, maar ik zal het morgen voor de zekerheid nog een keer vragen.

Cynthia,
Bedankt voor de link. Die is handig.
Quote
#6
Hou er wel rekening mee dat in oktober er wel al eens te veel wind kan zijn waardoor de Highspeeds / Flyingcats niet meer varen. Hellenic Seaways heeft trouwens nog geen vaarschema's vrijgegeven voor oktober.

En 3 eilanden op 1 week (met ook nog aan- en terugvliegen via Athene) is echt te veel. Het wordt een in-/uitpakken en haast je, haast je reis. Ieder zijn meug natuurlijk, maar ik zou het niet aanbevelen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Hallo, voor 1 week zou ik kiezen voor Santorini, en wel Kamari. Voor kinderen veel te leren en zien over vulcanisme. Heerlijk strand. Ook leuk met boot Jason naar Nea Kameni en dan de zonsondergang op zee te zien ipv tussen de duizenden in Oia.
Naxos is ook erg mooi en gezellig. Kan je makkelijk een week doorbrengen.
Mykonos wil denk ik geen enkel kind. Absurd duur en feest eiland.
Voor Santorini en Naxos hoef je niet eerst naar Athene.Maar kan rechtstreeks.
Wij hebben 4eilanden gedaan in 3weken en willen zeker nog wel eens terug.
Quote
#8
Hallo Marietta,

Bedankt voor je antwoord. Zal dit ook doorgeven. Ze komen niet uit Nederland, maar van buiten Europa. Dus ze komen sowieso via Athene binnen.

Al met al komt het er op neer dat je het beste één, of hooguit twee eilanden moet uitkiezen.

Iedereen bedankt voor het antwoorden.
Quote
#9
Als ze op Athene vliegen is doorvliegen naar Santorini mogelijk ook een optie? Ik zie op Aegeanair.com meerdere vluchten per dag. Een op-en-neer per ferry naar Naxos is dan niet uitgesloten en dan hebben ze in elk geval twee van de drie eilanden gezien. Van Santorini naar Naxos duurt niet zo heel lang.
Op Santorini is met kinderen inderdaad Kamari een goede keus. Vanuit Kamari rijdt de bus vele malen per dag naar de stad en andere dorpen. Op Naxos vonden wij het strand in Aghios Prokopios heerlijk. Dorpje ligt ook dichtbij Naxos stad waar de ferry aankomt. En ook daar goede busverbinding. Ook Naxos stad heeft een redelijk mooi strand trouwens.
Quote
#10
Misschien nog een kleine tip...
Neem voldoende geld mee want de prijzen op de Cycladen zijn niet echt goedkoop. Er wordt geprofiteerd van het feit dat hier veel cruiseschepen halt houden waarbij ze op korte tijd zo veel mogelijk omzet willen binnenhalen.
Quote
#11
(10 September 2013, 10:50)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Misschien nog een kleine tip...
Neem voldoende geld mee want de prijzen op de Cycladen zijn niet echt goedkoop. Er wordt geprofiteerd van het feit dat hier veel cruiseschepen halt houden waarbij ze op korte tijd zo veel mogelijk omzet willen binnenhalen.

dit is alleen van toepassing voor Santorini en Mykonos !
de anderen Cycladen eilanden zijn nog steeds niet duur
Quote
#12
Na advies van mij (jullie) heeft mijn collega er uiteindelijk voor gekozen om slechts twee eilanden te bezoeken.

Bedankt nogmaals voor de adviezen :)
Quote
#13
Goedenavond,

Mijn idee is om begin mei een week op vakantie te gaan. Mijn idee is om op Mykonos te vliegen, daar een nacht te blijven, en dan verder een week "zwerven". Andros en Tinos wil ik bezoeken, en daar een paar dagen blijven.
Ik wil ter plekke kijken naar een kamer/app, is dat verstandig? Is er voldoende aanbod in mei? Iemand die daar ervaring mee heeft?

Alvast bedankt!
Quote
#14
In 2009 zijn wij eind Mei naar Andros, Tinos en Syros geweest en het was geen probleem om een studio/appartement te vinden. Verscheidene verhuurders stonden bij aankomst van de ferry te wachten op potentiële huurders.

Wil je persé naar Mykonos? Indien niet is het makkelijker om op Athene te vliegen, daar de bus van de luchthaven (vertrekt aan de ingang van Sofitel Hotel) naar Rafina nemen, en dan de ferry naar Andros of Tinos. Als je een vlucht hebt waarbij je omstreeks 14.00 uur in Athene bent kan je makkelijk de ferry van 17.30 nemen en ben je 2 uren later op Andros of 4 uren later op Tinos.

Een link met de uurtabel voor de bus Luchthaven-Rafina staat hier onder "How to reach Rafina from Airport:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ferry Rafina-Andros-Tinos-Mykonos:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
Inderdaad. Wat Patrick zegt hebben wij ook meerdere keren gedaan en is prima te doen.
Ook terug trouwens. Een aanrader. Heel veel plezier!
Quote
#16
Bedankt voor de reacties (erg fijn zo'n forum)

Ik twijfel nog of ik start in Mykonos, en vanuit daar andere eilanden aandoe. Of dat ik start in Kos.
Kos is geen Cycladen, dat weet ik, maar rond Kos liggen eilanden waar je m.i. korter de tijd nodig hebt om ze te zien.

Ik ga 8 dagen, waarvan er eigenlijk al 2 om zijn voor de vlucht. Is 6 dagen niet erg weinig voor Andros, Tinos en Mykonos???
Quote
#17
Zo wordt je ontvangen op de Cycladen als je van de ferry komt Smile

[Afbeelding: 4t33id.jpg]
Quote
#18
(29 January 2016, 00:06)Tukkeroscar schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bedankt voor de reacties (erg fijn zo'n forum)

Ik twijfel nog of ik start in Mykonos, en vanuit daar andere eilanden aandoe. Of dat ik start in Kos.
Kos is geen Cycladen, dat weet ik, maar rond Kos liggen eilanden waar je m.i. korter de tijd nodig hebt om ze te zien.

Ik ga 8 dagen, waarvan er eigenlijk al 2 om zijn voor de vlucht. Is 6 dagen niet erg weinig voor Andros, Tinos en Mykonos???

Kos is inderdaad ook een goed vertrekpunt. Vanuit Mastichari ben je met de ferry in een halfuurtje op Kalymnos. Vanuit Kardamena is het een uurtje naar Nisyros, vanaf Kos Stad 2 uren of 40 minuten naargelang de keuze van ferry. Ook Tilos is vanuit Kos Stad makkelijk bereikbaar, ca. 1.40 met Dodekanisos Seaways.
Mastichari en Kardamena liggen wel dichter bij de luchthaven dan Kos-Stad, daarom lijkt het mij makkelijker om naar Nisyros vanuit Kardamena te vertrekken.

6 dagen verblijf is inderdaad niet echt veel voor 2-3 eilanden. Je moet er ook rekening mee houden dat je de koffer moet pakken/uitpakken - transport van/naar de haven - overtocht. Dat kan makkelijk een halve dag in beslag nemen

Algemeen kan je aannemen dat 2 overnachtingen in werkelijkheid slechts 1 dag verblijf is. En om de sfeer van een eiland op te snuiven heb je toch een 3-tal dagen nodig.

Nu maak ik je keuze misschien nog moeilijker: Een andere optie voor 8 dagen met zo weinig mogelijk verlies van reistijd is een combinatie Athene - Aegina - Poros. Vanaf de luchthaven expressbus X96 naar Piraeus en daar de ferry naar Aegina. Dat kan betekenen dat je bij de juiste timing zo'n 3 uren na aankomst op de luchthaven al op Aegina bent.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
(28 January 2016, 23:14)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In 2009 zijn wij eind Mei naar Andros, Tinos en Syros geweest en het was geen probleem om een studio/appartement te vinden. Verscheidene verhuurders stonden bij aankomst van de ferry te wachten op potentiële huurders.

Wil je persé naar Mykonos? Indien niet is het makkelijker om op Athene te vliegen, daar de bus van de luchthaven (vertrekt aan de ingang van Sofitel Hotel) naar Rafina nemen, en dan de ferry naar Andros of Tinos. Als je een vlucht hebt waarbij je omstreeks 14.00 uur in Athene bent kan je makkelijk de ferry van 17.30 nemen en ben je 2 uren later op Andros of 4 uren later op Tinos.

Een link met de uurtabel voor de bus Luchthaven-Rafina staat hier onder "How to reach Rafina from Airport:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ferry Rafina-Andros-Tinos-Mykonos:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Is inderdaad prima te doen maar het probleem is om een vlucht te vinden Brussel/Amsterdam > Athene die voor 15:00h toekomt.
Wij hebben nu geboekt via Ryanair wat dus wil zeggen dat we wel eerst naar Charleroi moeten terwijl we op 20' van Zaventem wonen.
De vliegtijden combi afvaarten komen niet echt heel goed uit om Cycladen aan te doen.
Terug is nog erger, we vrezen ervoor dat we ofwel een nacht op de luchthaven moeten blijven (wat we al een keer gedaan hebben en feitelijk niet aan te raden is) of een hotelovernachting nemen aan de luchthaven in Athene.
Quote
#20
(29 January 2016, 13:03)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Is inderdaad prima te doen maar het probleem is om een vlucht te vinden Brussel/Amsterdam > Athene die voor 15:00h toekomt.
Wij hebben nu geboekt via Ryanair wat dus wil zeggen dat we wel eerst naar Charleroi moeten terwijl we op 20' van Zaventem wonen.
De vliegtijden combi afvaarten komen niet echt heel goed uit om Cycladen aan te doen.
Terug is nog erger, we vrezen ervoor dat we ofwel een nacht op de luchthaven moeten blijven (wat we al een keer gedaan hebben en feitelijk niet aan te raden is) of een hotelovernachting nemen aan de luchthaven in Athene.

SN om 09.15 uur. Ben je om iets na 13.00 uur in Athene. Tijd genoeg dus om naar de ferry in Rafina te halen.

Voor terugkeer is er dagelijks een ferry die om 07.35 in Mykonos vertrekt en via Tinos en Andros naar Rafina gaat. Dan ben je iets na 12.00 uur in Rafina. 25 minuutjes met de bus naar de luchthaven. Dan heb je om 17.25 uur Athene-Brussel met Aegean.

Bovenstaande is uiteraard voor Mykonos/Tinos/Andros.

Voor de andere Cycladen eilanden is overnachting in Athene of omgeving inderdaad aangewezen (tenzij men 's nachts enkele uurtjes op de ferry wil zitten).
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#21
(29 January 2016, 13:13)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(29 January 2016, 13:03)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Is inderdaad prima te doen maar het probleem is om een vlucht te vinden Brussel/Amsterdam > Athene die voor 15:00h toekomt.
Wij hebben nu geboekt via Ryanair wat dus wil zeggen dat we wel eerst naar Charleroi moeten terwijl we op 20' van Zaventem wonen.
De vliegtijden combi afvaarten komen niet echt heel goed uit om Cycladen aan te doen.
Terug is nog erger, we vrezen ervoor dat we ofwel een nacht op de luchthaven moeten blijven (wat we al een keer gedaan hebben en feitelijk niet aan te raden is) of een hotelovernachting nemen aan de luchthaven in Athene.

SN om 09.15 uur. Ben je om iets na 13.00 uur in Athene. Tijd genoeg dus om naar de ferry in Rafina te halen.

Voor terugkeer is er dagelijks een ferry die om 07.35 in Mykonos vertrekt en via Tinos en Andros naar Rafina gaat. Dan ben je iets na 12.00 uur in Rafina. 25 minuutjes met de bus naar de luchthaven. Dan heb je om 17.25 uur Athene-Brussel met Aegean.

Bovenstaande is uiteraard voor Mykonos/Tinos/Andros.

Voor de andere Cycladen eilanden is overnachting in Athene of omgeving inderdaad aangewezen (tenzij men 's nachts enkele uurtjes op de ferry wil zitten).

Volgens mij niet mogelijk. Alle vluchten vertrekken om 12:05h vanuit Brussel/Zaventem.
Het is nu toch te laat want hebben dus via Charleroi geboekt.
Quote
#22
(29 January 2016, 13:54)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Volgens mij niet mogelijk. Alle vluchten vertrekken om 12:05h vanuit Brussel/Zaventem.
Het is nu toch te laat want hebben dus via Charleroi geboekt.

Heb net iets vreemds gezien. Volgens de Aegean website kan je een vlucht boeken vanuit Brussel op 10 mei om 09.15 uur (A3 3001 operated by Brussels Airlines). Op de site van SN is die niet terug te vinden of te boeken.  Huh   Die vlucht blijkt iedere dinsdag en vrijdag te zijn.

Vandaar mijn reactie dat er een vlucht was om 09.15 uur.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#23
de vluchht die wij hebben geboekt bij brusslels air op een dinsdag
door en vrijdags terug koste in oktober 149 euro op dit moment 206,dezefde
vlucht kost bij aegean air 374 euro pp in juni inc bagage
Quote
#24
Met Transavia op 5 mei Amsterdam - Mykonos vertrek 6.05 aankomst 11.50
Mykonos naar Tinos met Golden Star ferry 13.45 aankomst 14.20

terugreis 12 mei Mykonos - Amsterdam 12.40 aankomst 15.20

Kosten vliegreis vanaf 158.--
Quote
#25
(29 January 2016, 14:30)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(29 January 2016, 13:54)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Volgens mij niet mogelijk. Alle vluchten vertrekken om 12:05h vanuit Brussel/Zaventem.
Het is nu toch te laat want hebben dus via Charleroi geboekt.

Heb net iets vreemds gezien. Volgens de Aegean website kan je een vlucht boeken vanuit Brussel op 10 mei om 09.15 uur (A3 3001 operated by Brussels Airlines). Op de site van SN is die niet terug te vinden of te boeken.  Huh   Die vlucht blijkt iedere dinsdag en vrijdag te zijn.

Vandaar mijn reactie dat er een vlucht was om 09.15 uur.

Nog in mei of september is dit mogelijk. Enkel 12:05h of 20:30h
Blijkbaar zijn dus hun slots veranderd, vandaar dat we niets geschikt vonden om te combineren met een afvaart naar Naxos.
Quote
#26
Vlucht naar Kos geboekt, na lang twijfelen de knoop door gehakt.
9 dagen, heb ik zo'n 6 dagen de tijd om Nisyros en Kalymnos te bezoeken.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hotel Petinaros op Mykonos maria kaptein 3 2.841 29 April 2019, 22:26
Laatste bericht: maria kaptein
  Island hoppen Cycladen, onbekende eilanden Betty 3 6.185 27 June 2011, 22:30
Laatste bericht: Yiannakis

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 5 gast(en)