GRIEKSE taal
#1
Hallo, ik ben aan het overwegen om een taalcursus GRIEKS te volgen met NTI, heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet dat dit niet echt goedkoop is, maar ik heb een zeer onregelmatige job en het is dus niet gemakkelijk om elke week op dezelfde avond naar de les te gaan, dus lijkt dit een goed alternatief. Wie weet hier meer over?
Heb ook de cursus nieuw GRIEKS van Konstantinos Athanasiou, goed maar niet echt motiverend omdat je geen "deadline" hebt! Alvast bedankt voor eventuele reactiesb
Quote
#2
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ben momenteel deze aan het doen. bevalt mij heel goed en is gratis.Maar, geen deadline!
Quote
#3
Grieks is niet de gemakkelijkste taal om te leren. Vaak denken mensen na een jaartje les al een aardig mondje te kunnen.spreken. Velen maken echter het eerste jaar nog niet eens af. Mijn advies; de cursus die je wilt gaan doen staat goed aangeschreven. Maar om het lang genoeg vol te kunnen houden zou ik daarnaast ook les in een klas willen aanraden. Voor ondersteuning en ook gezelligheid. Dat neemt druk wat weg en daardoor kun je het langer volhouden. Zelf volg ik al jaren les, bij onze vereniging melden zich ieder seizoen genoeg belangstellenden aan. Slechts een enkeling houdt het vol. Nog een tip: luister veel naar Griekse muziek, dan raak je vertrouwt met de klanken. Over een paar jaar kun je dan een eenvoudig gesprekje voeren, maar dat kan je verblijf in Griekenland soms zo veel leuker en makkelijker maken. Succes!
Quote
#4
Bedankt voor jullie reacties, @ Erwin, ik kan al wel een beetje Grieks, in het dorp waar we op vakantie gaan kan ik mijn plan wel een beetje trekken, maar echte goeie zinnen vormen kan ik niet! Daarom wil ik les volgen via internet omdat ik, zoals ik al zei geen kans heb om elke week op dezelfde dag naar de les te gaan, tja, gezellig zal dat wel zijn, dat kan ik mij wel voorstellen....
Quote
#5
Vragen van deze aard werden in het verleden reeds meerdere malen gesteld op het forum. Ik kan Erwin volledig gelijk geven. De Griekse taal en grammatica vraagt heel wat tijd en persoonlijke zelfdiscipline om aan te leren. Je kan inderdaad zelfstudie overwegen maar gegeven lessen met begeleiding zijn een MUST! Bij paketten wordt je niet verbeterd en leer je niet van je fouten... Zoals alle talen is praktijk zeer belangrijk waarbij de groepsgeest in een klas of scholing je zeker zal helpen.
Als het kostenplaatje hoog ligt voor deze paketten, zou ik zeker overwegen om een instelling te zoeken die Grieks aanleert. Ik weet dat het niet evident altijd is om deze te vinden. Ik heb ook meer dan 4 jaar naar Antwerpen moeten pendelen, mijn eten binnenslokken na mijn werk en 's nachts thuis komen om vervolgens 's anderdaags terug om 05u30 op te staan voor de dagelijkse kostwinning. Maar hou één ding in het achterhoofd: waar een wil is, is een weg... en met een doel voor ogen, geraak je er wel...
Quote
#6
Xrissie,
ik snap je probleem, heb ik ook last van ;)
ik heb nu de cursusboeken van "dat is grieks voor mij" van Petra Mens, persoonlijk vind ik dat geweldige boeken.
ze legt alles supergoed uit en is ook altijd bereid om via de mail ondersteuning te bieden en wat ik ook een pluspunt vond is dat de prijs nog leuk is...
Petra is ook actief op Facebook, waar ze vrijwel dagelijks een mopje of interessant weetje of werkwoord ofzo plaatst, met uitleg.

kijk maar eens op:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Petra
Quote
#7
Persoonlijk werkten voor mij de cursusboeken van Petra weer minder.

Ik heb via MP de cursus van de NTI op de kop getikt. Deze is wel fijn met al het audiomateriaal wat erbij zit. Het fijne is dat je het gewoon in je eigen tempo kunt doen. Klasjes gaan mij veel te langzaam en ik houd ook niet van de verplichting. Het vereist wel zelfdiscipline maar als je het leuk vindt is dat niet zo'n opgave toch?
Dus ik zeg aanrader! Als je niet perse begeleiding wilt van een docent zou ik MP goed in de gaten houden, er worden regelmatig cursussen aangeboden.
Quote
#8
Bedankt Vito en Petra, jullie begrijpen mijn probleem blijkbaar wel!!! Het gaat er mij echt niet om dat ik elke week naar de les moet, maar ik kan dat niet omdat ik de dag tevoren pas weet wanneer ik de dag erna zal werken! Tja, het leven van een zelfstandige is echt niet altijd rozengeur en maneschijn, hè. Petra, ik heb die cursus ook en die is idd goed, zal de tip van Vito ook volgen en eens zoeken op het internet. Ik heb trouwens vandaag iemand gesproken die een cursus Spaans met NTI gevolgd had en hij was daar super tevreden over! Grtjs
Quote
#9
Succes Xrissie!
Quote
#10
Om goed (of redelijk) Grieks te kunnen spreken is het belangrijk om de grammatika onder de knie te krijgen.
Ik weet niet of je de engelse taal goed machtig bent, maar anders is deze website misschien wat voor je. Ik heb een tijdje een engelsman hier griekse les gegeven aan de hand van deze website en dat ging heel leuk. Hij vond het zelf erg handig en duidelijk in elk geval.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Veel succes, het is het zeker waard om een gesprekje te kunnen voeren! En je kunt hier natuurlijk altijd je vragen kwijt mocht je vastlopen ;)
Quote
#11
Ik heb meerdere malen geprobeerd van NieuwGrieks cursus van NHA af te maken, maar was slecht gemotiveerd omdat je echt alles zelf moet gaan uitzoeken wat voor jou het makkelijkst ligt om te leren.

Ik heb een starterscursus gehad van Petra van
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en dat was absoluut een aanrader. Heel leerzaam! Jammergenoeg kon ik er niet mee doorgaan door de afstand (kortste locatie van 1,5 uur met trein), maar anders had ik er zo nog een paar achter geplakt.
Quote
#12
Ik zit nu in het tweede jaar van de basiscursus Grieks van Petra Mens bij de Volksuniversiteit.

Helemaal top.
Ze legt heel goed uit, heeft overal wetenswaardige achtergronden bij en de sfeer is perfect.
Het doel in de basiscursus is niet perfecte grammatica te leren, maar wel om zo goed mogelijk (eenvoudige) dingen te kunnen zeggen en lezen en begrijpen wat je als antwoord krijgt.

Dat is precies waarom ik op Griekse les zit.
Quote
#13
Sad 
Tsja en je hebt natuurlijk altijd baas boven baas ;), ik startte deze week in Den Haag met Nieuwgrieks 10 bij Petra Mens! Denk nu niet dat ik vloeiend Grieks spreek want 10 lesjaren zijn niet hetzelfde als 10 jaren. Of zoals Petra zelf altijd zegt: 24 x 1,5 uur is nog geen volle werkweek. Maar zonder Petra en niet te vergeten mijn klasgenoten was ik nooit zo lang doorgegaan. Een leuke klas en lerares is in mijn geval echt nodig en het moet natuurlijk ook een beetje leuk blijven. Daarnaast doe ik los van de lessen ook nog wel het een en ander en hoop ik volgend jaar het A2 of B1 certificaat (Grieks als tweede taal voor anderstaligen) te halen, A1 heb ik inmiddels.
Quote
#14
Ik vond ook het werken voor het certificaatsexamen heel motiverend. Deed zelf combi van soms paar jaar les bij vu daarna weer schriftelijk. En nu bijhouden, is ook niet zo eenvoudig. Wat vergeet je toch veel als je het niet regelmatig spreekt.
Quote
#15
(04 October 2013, 23:26)Corry schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vond ook het werken voor het certificaatsexamen heel motiverend. Deed zelf combi van soms paar jaar les bij vu daarna weer schriftelijk. En nu bijhouden, is ook niet zo eenvoudig. Wat vergeet je toch veel als je het niet regelmatig spreekt.

Moet mezelf wel weer opladen om examen te doen, want zakte in 2012
op het onderdeel begrijpend lezen wat ik totaal niet had verwacht, maakte alle proefexamens nagenoeg foutloos en begreep nu bijna niets van de examenopgaven. Ging toen erg aan mezelf twijfelen. Dit jaar kon ik geen examen doen omdat ik die dag naar Griekenland vertrok, maar volgend jaar toch maar nieuwe poging denk ik. Overigens hoor ik dat er weinig verschil zit tussen A2 en B1. Is er op dit forum iemand die beide heeft gedaan? En wat is dan zijn of haar mening hierover? Het praten blijft een lastig ding voor me, wil het te goed doen en blokkeer dan.
Quote
#16
(04 October 2013, 14:28)Aniet schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Tsja en je hebt natuurlijk altijd baas boven baas ;), ik startte deze week in Den Haag met Nieuwgrieks 10 bij Petra Mens! Denk nu niet dat ik vloeiend Grieks spreek want 10 lesjaren zijn niet hetzelfde als 10 jaren. Of zoals Petra zelf altijd zegt: 24 x 1,5 uur is nog geen volle werkweek. Maar zonder Petra en niet te vergeten mijn klasgenoten was ik nooit zo lang doorgegaan. Een leuke klas en lerares is in mijn geval echt nodig en het moet natuurlijk ook een beetje leuk blijven. Daarnaast doe ik los van de lessen ook nog wel het een en ander en hoop ik volgend jaar het A2 of B1 certificaat (Grieks als tweede taal voor anderstaligen) te halen, A1 heb ik inmiddels.

Met 24 x 1,5 kan je inderdaad niet over een lesjaar spreken. Bij het CIVO Talen in België bedraagt een les jaar 120 les uren, examens bij ingerekend. Met een kostprijs van één eurootje per les uur ben je goedkoop weg, als je dan bij VDAB opleidingscheques aankoopt ben je er voor 60 € per les jaar vanaf. Zonder vervoer en boeken te rekenen uiteraard.Ik ben in ieder geval blij dat ik dat zes jaar heb volgehouden, en de extraatjes die onze lerares Maro, een geboren en getogen Kretense uit Heraklion, ons mee heeft gegeven zijn goud waard.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#17
Ik heb nog examen gedaan volgens de oude indeling, A B C D. En toen scheen er een groot verschil te zijn tussen B en C maar C heb ik niet meer gedaan. Ik vond B niet heel moeilijk al is het foutloos schrijven een hele uitdaging (lukt niet... Wink)
Quote
#18
(25 September 2013, 17:19)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Grieks is niet de gemakkelijkste taal om te leren...... Over een paar jaar kun je dan een eenvoudig gesprekje voeren, maar dat kan je verblijf in Griekenland soms zo veel leuker en makkelijker maken. Succes!

Dat niet alleen, er gaan deuren voor je open die voor de niet Griekse taal sprekende toerist gesloten blijven. En de bevolking vindt het geweldig dat juist een toerist er zoveel moeite voor doet om hun taal te spreken en begrijpen.

Succes met de cursus !! lovegreece
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bio woorden uit de Griekse taal Karidiès 0 657 22 July 2023, 14:58
Laatste bericht: Karidiès
  Griekse taal door Petra en Karides Arthur 11 3.006 18 August 2019, 17:01
Laatste bericht: Karidiès
  Griekse taal voor in de auto EVERDINA 0 1.867 27 January 2017, 18:37
Laatste bericht: EVERDINA
  Nieuwe rubriek: Griekse taal oriste 7 16.997 09 November 2015, 11:22
Laatste bericht: Brandaki
  Griekse taal d.m.v. plaatjes Ger 1 3.152 06 April 2014, 21:44
Laatste bericht: Sophia
  griekse taal xrissi 13 9.512 03 May 2013, 12:34
Laatste bericht: Cor Nieuw Vennep
  De Griekse taal. Aleko 11 8.095 19 April 2013, 15:58
Laatste bericht: Aleko
  Griekse taal op Twitter en Facebook Karidiès 6 5.212 30 July 2012, 08:06
Laatste bericht: Karidiès
  Η Ελληνικη γλωσσα-De Griekse taal Tana 0 2.176 27 May 2012, 12:32
Laatste bericht: Tana
  Beheersing Griekse taal Tol 25 15.492 26 March 2012, 09:57
Laatste bericht: Nanny

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)