Thema vd maand oct 2013: Griekenland en het milieu
#1
Deze maand is het thema van de maand:

Griekenland en het milieu

Als je mij vraagt wat de mindere kanten van Griekenland zijn staat met stip bovenaan de vraag waarom de Grieken zo onverschillig met hun milieu omgaan. Hoeveel schitterende plekjes worden niet ontsiert door klakkeloos gedumpt afval? Waarom is men eigenlijk zo slordig t.a.v. hun afvalproblematiek? Is daar op korte termijn een verandering in te verwachten? Zijn er goede initiatieven omtrent afvalverwerking te bespeuren? Hoe zit het met recycling, gescheiden afval ophalen en andere manieren om het milieu te ontlasten?
Wie kan hier meer over vertellen in het kader van dit "thema van de maand" ?


NB: Alle eerdere "Thema's van de maand" zijn
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




te vinden.
Quote
#2
Zie ons bijdrage , filmpje " dweilen met de kraan open "
Quote
#3
Waar het denk ik het meeste op neerkomt (zoals bij meerdere zaken in de Griekse samenleving) is de naleving op bestaande wetten; als er geen structurele controle komt vanuit regering/gemeentes, dan blijft het in sommige gevallen inderdaad dweilen met de kraan open. Helaas is het iets heel menselijks om slecht om te gaan met het milieu. Dit is overal ter wereld het geval. Alleen is er in Nederland veel meer controle op de naleving van bepaalde wetten. Op het verkeer, wat betreft het afval. Heb je buiten de zgn Roteb-uren groot afval op de stoep staan, dan kun je al een boete verwachten. Hoewel Nederland misschien in sommige gevallen is doorgeschoten, vind ik het wel aanzienlijk beter dan hier. Maar, ik ben er wel van overtuigd dat als die controle er niet zou zijn, de mensen daar op een gegeven moment precies hetzelfde zouden doen. Gelukkig wordt er binnen het onderwijs, hier en in Nederland, steeds meer aandacht besteed aan het milieu, waardoor er wellicht meer besef komt dat wij onze eigen verantwoordelijkheid daarin moeten nemen.

Het is niet zo dat Grieken in het algemeen onverschillig zijn tegenover het milieu. Het is zelfs een doorn in het oog van velen en aan alle particuliere initiatieven merk je de interesse en toewijding voor de natuur. Ook gebeurt er steeds meer op gemeentelijk vlak; recycling is, misschien later dan in andere delen van Europa, zeker wel op gang gekomen. Alleen staat en valt veel bij controle en daar wringt hier de schoen.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#4
Van milieuwetten in Griekenland weet ik niets af.
Ik kan slechts uitgaan van wat ik zie (of juist niet zie).

Wat mij opvalt dat er niet gescheiden vuil wordt opgehaald. Wat betreft zwerfvuil op de stranden, zie ik gelukkig wel verbetering. Sinds een paar jaar staan er bakken, waar je je afval in kan doen. Nu zijn het de toeristen, die hun sigaret uitmaken in het zand en daar laten. Ik rook zelf ook, maar heb altijd een asbakje bij me.

Als ik zie wat voor oude troep er op de weg rijdt, denk ik niet, dat er veel gedaan wordt aan de CO2 uitstoot.

Gelukkig zie je wel overal zonnepanelen en watercontainers op de daken.
Quote
#5
De vraag is ook vanuit welke overweging die watercontainers op zonneenergie er staan: omdat dat beter is voor het milieu of omdat het goedkoper is dan warm water uit een boiler.
Ik denk dat ik het antwoord weet: Goedkoper.
Laat onverlet dat het wel een goede zaak is.
Quote
#6
Ik ruim aan het begin van het voorjaar het zwerfvuil op bij ons op het landweggetje. Ik heb wel een beetje het idee van "goed voorbeeld doet goed volgen". Let op: ik zei "een beetje" Smile)
Quote
#7
Waar ik mij kapot aan erger zijn de gratis platic tasjes bij de supermarkten (Lidl uitgezonderd), voor elk doosje eieren of elk brood wordt 1 tasje gebruikt en thuis gaan de plastic tasjes meteen de vuilnisbak weer in, al zouden ze nou net als in Nederland wat grotere en stevigere tasjes hebben voor 10ct ofzo dan zou dat al een hele boel afval schelen! Ik neem zelf altijd tasjes mee en als ik ze vergeet dan gaan ze bij mij niet in de vuilnisbak maar ik gebruik ze voor het pedaalemmertje.
Quote
#8
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die plastic tasjes in de afvalbak bij de wc gebruik om het gebruikte wc-papier in te doen ....maar ik ben het met @Sophia eens dat er wel erg scheutig mee omgegaan wordt. Een keer vroeg een winkelier of ik een tasje wilde en toen zei ik in het Grieks: nee dank u, dat is niet goed voor het milieu (δεν είναι καλό για το περιβάλλων) waarop de man zei: dat klopt maar daar doen de Grieken niet zo aan ..... Kwestie van educatie dus vooral. Overigens zie je op Samos nu van lieverlee bakken komen voor gescheiden afval ..maar voor blikjes, glas en pet-flessen is er slechts 1 op het hele eiland, in Vathi op de openbare parkeerplaats. Die wij dus braaf gebruiken als we toch naar de Lidl gaan (daar in de buurt).
Quote
#9
Op Corfu hebben ze al een 4-tal jaar gescheiden afval. Overal op het eiland staan groene (huisvuil) en blauwe containers naast elkaar.
En..............wat ik niet had durven dromen, het werkt!!!
Je ziet Grieken keurig het plastic, glas ,blik en karton in de blauwe containers doen. Hier en daar op het eiland staan ook gele containers, speciaal voor karton en papier.
Hopelijk gaat het ook elders in Griekenland zo werken; ze zullen er wél aan moeten wennen:)
Quote
#10
Op Kos heeft een stel niet griekse-dames het '"Keep Kos Clean"' gebeuren opgericht. Zij houden zich al een aantal jaren bezig met vooral zwerfvuil opruimen. Ik kwam hier pas afgelopen winter achter en ben een aantal keren meegeweest schoonmaken. Er wordt een bepaalde plaats of strand dat vervuild is bekend gemaakt via facebook en lokale nieuws sites. Mochten er hotels /restaurants in die buurt zijn worden die geinformeerd, zodat zij ook kunnen helpen. Op de afgesproken tijd trekt iedereen handschoenen aan en neemt een vuilniszak mee en daar ga je. De keren dat ik er was hadden we toch altijd tussen de 20 en 60 personen, dan maak je toch flink wat schoon. Het geeft een opgeruimd en voldaan gevoel, en ik geloof ook in goed voorbeeld doet goed volgen. Er worden ook pogingen gedaan om scholen bij dit project te betrekken. Ook was er een priester bij een van de schoonmaakacties die wat mensen opgetrommeld had. Al gaat het merendeels (nog) om niet griekse deelnemers.
Quote
#11
Het project wat Nanny beschrijft is echt super. DAt is een begin. Ook op Kreta is zoiets wel eens gebeurd maar helaas veel te weinig. Een groot probleem is vooral het storten van bouwafval langs de weg. Dat werkt als een magneet en velen dumpen vervolgens hun oude matrassen, dode schapen, koelkasten etc etc op dezelfde plek. Hier in de Apokoronas zijn helaas vele tientallen van dit soort dumpplaatsten, echt jammer en er veranderd helemaal niks. Voor dit probleem zal toch echt een lokale stortplaats ingericht moeten worden waar (in eerst instantie) gratis het bouwafval heengebracht kan worden. Gebeurd dat niet dan zal het blijven zoals het is.
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#12
@Berendw: wat je zou kunnen proberen is eens op de lokale "burgemeester" inpraten: de pro-edros oftewel de eerste vertegenwoordiger. Die is zich mogelijk wel bewust van de economische meerwaarde van de in zijn dorp/stadje verblijvende buitenlanders, heb ik gemerkt, en bereid te luisteren. Want als die xenoi er meer dan 5 jaar wonen mogen ze ook gaan stemmen, liefst op hem/haar.
Ik doe dat als er iets is op het gebied van lokale milieu-vervuiling, en vaak helpt dat.
Quote
#13
@ElsR, ga je vreemd? ik zie dat je in Italië zit ;)
Quote
#14
Tja, dat heb jemet die privacy-schendende geintjes van Ger ......

Ik kom niet door ...
We zitten even in Magna Graecia ..
Quote
#15
Op Samos zagen wij in Samosstad een Kiosk
waar je gescheiden afval kon deponeren, batterijen en zo
mooie nieuwe afval bakken langs de straat...
het viel mij op,
maar als je dan weer een mooie bergwandeling maakt dan zie je ineens weer een slependspoor van een pad af naar beneden waar helemaal onderaan een kast ligt
Quote
#16
In Thessaloniki wordt al een paar jaar het afval gescheiden opgehaald. Bij mijn bankkantoor (Alphabank) kan ik keurig mijn oude batterijen kwijt. Het milieubewustzijn in Nederland is wel eerder opgekomen dan in Griekenland, maar toch ook van relatief recente datum en hoe diep zit het eigenlijk? In de Derde Merwedehaven bij Dordrecht wordt nog onbekommerd chemisch afval gedumpt, er bestaan plannen voor het grondwaterverpestende boren naar schaliegas (voorlopig even opgeschort, maar niet afgelast), ik herinner mij nog de diverse gifwijken, we mogen op allerlei plaatsen weer 130km per uur rijden en je zou maar in de buurt van de Botlek wonen. Gelukkig merk ik dat de milieubewustheid in Griekenland toeneemt, wat uiteraard een goede zaak is, maar of het Griekse milieu gediend is met 141 windmolens op Skyros, die een geweldige optische vervuiling teweeg gaan brengen op dat prachtige eiland, betwijfel ik ten zeerste. Zoveel zon en dan van die gedrochten bouwen, onbegrijpelijk eigenlijk.
Quote
#17
@Els, ja dat met die locale burgemeester dat gaat hier ook op. Ik herinner me een stukje op de locale nieuwsite met foto waar al die blonde dames op t gemeentehuis uitgenodigd waren. Een leuke reactie van iemand die duidelijk niet op de bewuste burgemeester stemde was. " Hij verwachtte vast een Chinees op bezoek te krijgen...( kiep Kos klien, als naam)

Ik ben het wel met Kees klok eens dat er toch ook al wel dingen beter geworden zijn. (Al zijn we nog maar een klein stukje op weg....). Wie herinnert zich niet die autowrakken overal langs de kant van de weg? Hier zie je dat eigenlijk niet meer, sinds die actie van de overheid 15 jaar geleden of zo. Inderdaad batterijen inleveren, bij de deyak leveren wij ook klein electronische apparaten voor recycling in, bij de restaurants komt iemand langs om gebruikte olijfolie op tehalen ook recycling.

Toevallig las ik gisteren een stukje over briketten gemaakt van samengeperst nat papier, te gebruiken in de kachel of open haard. Simpel en goedkoop idee, lijkt me eigenlijk wel iets ook voor de eilanden. Tenminste iets wat terplekke toegepast kan worden.
Quote
#18
Petra op Lesbos, deze zomer twee grote containers voor plastic en blik, kan de foto even niet vinden maar die van plastic zat zo vol, dus dat werkt ook.

Deze staan op het strand. Moeten er uiteraard veel meer komen en op meerdere plekken maar ook hier; is een begin.

[Afbeelding: 2vtt7ki.jpg]

helaas iets te klein, maar het werkt dat is te zien, nu nog elke dag legen en die van het papier zou er eentje voor plastic moeten worden of er ook nog eentje bij voor restafval.

Het is een begin !!!!

batterijen kan je ook op verschillende plaatsen inleveren.

Petra is ook een actie begonnen, met taverna's, terrassen en barretjes als sponsor, om een schoon Petra te krijgen. 'aspro Petra' Heb ergens de sticker op een foto maar kan ik ook even niet vinden.
Mensen slaan echt de handen in elkaar om achterstallig onderhoud, waar de gemeente geen geld voor heeft, aan te pakken; losse straattegels op de pier, nieuwe bankjes langs de zee en op de pier, een nieuwe vlag, schoonmaak in de straten etc.
Mensen worden ingehuurd voor deze klussen en worden betaald door het sponsorgeld.

Zie hier voor ons huis werden de bermen schoongemaakt door twee man, ieder aan een kant van de weg.

[Afbeelding: 16bajrc.jpg]
Quote
#19
Even een up date over het keep Kos clean gebeuren op Kos.
De groep vrijwilligers is flink uitgebreid, het dorp Kardamena heeft nu een eigen groep, zij gingen zelfs zo ver dat ze ook bouwvallen, en leegstaande gebouwen gingen schoonmaken van hoogstaand onkruid en vuil, met witte verf du muren opgefrist de verrotte deuren en ramen kregen een blauw verfje en hier en daar werd een frisse rode of roze geranium in een potje in de vensters gezet. Dit gebeurde natuurlijk op heel centraal liggende plaatsen, in het centrum.

De Kos groep heeft ook weer verschillende acties ondernomen, de laatste en grootste clean up op 6 april was een erg groot succes. 4 grote stranden zijn helemaal schoon gemaakt. Ik vond het verrassend dat er twee leraressen van een gymnasium met leerlingen aandacht aan hadden geschonken op school en dus ook met een groep kinderen kwamen helpen. Deze keer waren er ook verschillende Griekse families met jonge kinderen. En verschillende sport verenigingen kwamen helpen.

Natuurlijk is dit nog steeds een klein begin, het kan nog veel beter. Maar we gaan in ieder geval de goeie kant op.
Quote
#20
Op Corfu worden de bermen regelmatig schoongemaakt, maar op sommige plekken blijft het dweilen met de vuilniszak open Sad
Na de groene en blauwe afvalcontainers zie je nu overal gele containers verschijnen voor alléén glas.
Vanmorgen ons verzamelde plastic/papier weggebracht; voor me een Griek die maar liefst 4 grote zakken met alleen plastic keurig in de juiste container deponeerde.
Siga siga gaat het de goede kant op.
Quote
#21
Een interessant stuk en filmpje over dit onderwerp op Parakalo "Vuilnisvulkaan van Kalymnos":

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#22
(04 October 2015, 12:33)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een interessant stuk en filmpje over dit onderwerp op Parakalo "Vuilnisvulkaan van Kalymnos":

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Heb hem in juni ook gezien. Zie de rook op de foto

[Afbeelding: 29zpjb5.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#23
[Afbeelding: 1554d8w.jpg]

Op Karpathos is men bezig met de bouw van een rioolwaterzuiverings station. Ook alle leidingen in en rond Pigadia worden vervangen en er zijn inmiddels vele pompinstallaties gebouwd. Tot nu toe wordt het rioolwater, zoals op vele plaatsen, gewoon in zee geloosd wat op sommige plaatsen te ruiken is.
Verder zijn er vele bankjes mét afvalbakken geplaatst. 
Ook gaat de bevolking een paar keer per jaar in groepjes de stranden en buitengebieden opruimen.
Quote
#24
Vanmiddag reden wij van Kallonis richting Petra, wat direct op viel was dat de bermen aan beide kanten van de weg waren schoongemaakt, halverwege zagen wij zakken vol liggen, volgende week gaan we weer die kant op en zullen zien hoever ze zijn gekomen en of de volle zakken ook al opgeruimd zijn.

Waarschijnlijk zijn ze nu begonnen omdat de vluchtelingen nu met bussen naar Mytilini gaan en niet meer langs de wegen lopen.
Het is een vreemd gezicht als je de bussen ziet passeren, de meeste buschauffeurs dragen mondkapjes.

Ook bij ons bakken voor gescheiden afval en het werkt!
Quote
#25
Tilos wordt het eerste Griekse eiland dat volledig zal draaien op herbruikbare energie en dit vanaf Mei 2017.

Tot heden wordt Tilos van energie voorzien door een onderzeese kabel vanuit Kos. Nu is er echter de goedkeuring gekomen voor de installatie van een hybride productie- en opslagfaciliteit die alle energie afkomstig van windturbines en zonnepanelen zal bundelen. Het project in Tilos wordt geleid door leden van de Universiteit voor toegepaste wetenschappen in Piraeus en maakt deel uit van het EU programma Horizon 2020. Dit programma loopt van 2014 tot 2020 en door de EU wordt in deze periode zo'n slordige 80 miljard Euro uitgetrokken hiervoor.

Naast de voorziening van energie voor Tilos zal dagelijks ook Kos voorzien worden van 400kW gedurende 5 uren per dag.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#26
Wat een mooi, positief nieuws. Een aantal Waddeneilanden zijn hier ook volop mee bezig, eilanden zijn de perfecte setting om zelfvoorzienend te worden op energiegebied.
Quote
#27
Leuk! Wij waren begin mei een paar dagen op Tilos. Lief eiland met mooie tentoonstelling over de laatste olifanten in Europa 6000 v.Chr.
Quote
#28
Mooi nieuws!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Thema vd maand sep 2011: Vergane glorie oriste 82 77.577 23 October 2021, 11:46
Laatste bericht: Patrick
  Thema vd maand augustus 2011: Ouzo Yaniz 51 50.692 31 May 2018, 00:21
Laatste bericht: jacq1970
  Thema vd maand juli 2011: Zonsondergangen oriste 37 32.747 01 December 2017, 15:02
Laatste bericht: Rico
  Thema vd maand mei 2011: Dieren in Griekenland oriste 46 51.608 05 November 2017, 20:16
Laatste bericht: jacq1970
  Thema vd maand april 2013: Mijn eigen stukje Griekenland thuis Ger 23 17.294 26 February 2016, 19:41
Laatste bericht: Buurman
  Thema vd maand dec 2012: Kerstmis in Griekenland(2) Ger 15 13.358 28 December 2015, 16:13
Laatste bericht: Bart0riste
  Thema vd maand juni 2013: Onbekend maar niet onbemind oriste 8 8.322 22 July 2014, 09:42
Laatste bericht: Pa Rakalo
  Thema vd maand september 2012: Griekenland met een knipoog oriste 52 45.693 09 June 2014, 21:34
Laatste bericht: Arthur
Photo Verkiezing Oríste! - foto van het jaar 2013 Ger 36 38.589 21 January 2014, 20:12
Laatste bericht: Margaritha
  Thema vd maand dec 2013: Het Griekenland-gevoel oriste 8 8.135 02 December 2013, 17:47
Laatste bericht: Andrebeek

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)