Grieksegids nieuws
armoede in Griekenland ?
#1
Als je ziet dat bijna alle automobilisten in de linkerhand met sigaret
en de rechterhand de gsm de auto besturen, vraag je eigen toch wel af
hoe zit het nou met de armoede in Griekenland??

Benzine, sigaretten en telefoneren zijn toch ook niet gratisDodgy
Quote
#2
Dat bijna alle automobilisten in Griekenland met telefoon en sigaret in de hand zitten wil nog niet zeggen dat er geen armoede is.
Als je links kijkt zie je er een voorbij komen in een Porsche Cayenne en kijk je naar rechts wordt er in de vuilnisbakken gesnuffeld.
Quote
#3
Door (misschien enigszins ondoordachte) uitspraken als deze waarmee het topic opende, snap ik ineens hoe ooit de uitspraak 'kort door de bocht' is ontstaan. Ik kan nu een hele lijst opnoemen waarom dit kort door de bocht is en zelf met een aantal voorbeelden komen die 'kort door de bocht zijn' om een punt te maken, maar ga ervan uit dat de meesten dit toch wel inzien.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#4
We mogen dit soort uitspraken gewoon oerdom noemen, ik zie dagelijks de werkelijkheid om me heen qua armoede het is in en in triest om mee te maken hoe een land naar de afgrond glijd.
Quote
#5
Helemaal met je eens Roosmarijn!
Quote
#6
Wat ik van vroeger van mijn ouders hoorde, was dat in de jaren 30, 40 en 50 in Nederland, bijna iedereen sigaretten rookte. Toen was de armoede toch ook erg groot, maar vaak bood en biedt het mensen ook een soort van troost.
Quote
#7
Een geen al te dure gsm kost tegenwoordig pakweg 100 euro.
Je kan er voor kiezen om géén gsm-abonnement te hebben, maar bijvoorbeeld per jaar éénmaal een bedrag van 30 euro op te laden. Het mag zelfs nog 50 euro zijn.
Ben je dan rijk?
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#8
Ik heb een gsm van 3 tientjes en een abonnement van € 2,50 per maand. Big Grin Ongelogen.
Maar, zonder gekkigheid, je ziet heel vaak aan de buitenkant niet of iemand zwemt in het geld of geen cent heeft. Ben helaas al eens bij klanten geweest die in het bezit waren van een zeer mooie bungalow en een auto die ik me niet kan veroorloven, maar ze zaten binnen dus letterlijk op het tuinsetje. Confused Mensen zullen eerder hun gasnota, ziekenfonds of huur cq hypotheek niet betalen dan dat ze de zaken waar ze "standing" aan ontlenen zullen verkopen of beeindigen.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#9
(06 October 2013, 22:10)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb een gsm van 3 tientjes en een abonnement van € 2,50 per maand. Big Grin Ongelogen.
Maar, zonder gekkigheid, je ziet heel vaak aan de buitenkant niet of iemand zwemt in het geld of geen cent heeft. Ben helaas al eens bij klanten geweest die in het bezit waren van een zeer mooie bungalow en een auto die ik me niet kan veroorloven, maar ze zaten binnen dus letterlijk op het tuinsetje. Confused Mensen zullen eerder hun gasnota, ziekenfonds of huur cq hypotheek niet betalen dan dat ze de zaken waar ze "standing" aan ontlenen zullen verkopen of beeindigen.

Precies, maar dat is niet eigen voor Griekenland maar ook voor heel de westerse wereld. Gas, elektriciteit, water, ziekenzorg, enz. willen/kunnen ze niet betalen maar 2 reizen per jaar, dure smartphone, flatscreen van 54"+, enz... kan/hebben ze wel.
Dus niet echt specifiek voor onze Griekse vrienden zou ik zeggen.
Quote
#10
(06 October 2013, 22:10)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb een gsm van 3 tientjes en een abonnement van € 2,50 per maand. Big Grin Ongelogen.
Maar, zonder gekkigheid, je ziet heel vaak aan de buitenkant niet of iemand zwemt in het geld of geen cent heeft. Ben helaas al eens bij klanten geweest die in het bezit waren van een zeer mooie bungalow en een auto die ik me niet kan veroorloven, maar ze zaten binnen dus letterlijk op het tuinsetje. Confused Mensen zullen eerder hun gasnota, ziekenfonds of huur cq hypotheek niet betalen dan dat ze de zaken waar ze "standing" aan ontlenen zullen verkopen of beeindigen.

NB Helaas krijg je op dit moment niets meer verkocht. Wij hebben twee auto's (een four-wheel die hier bijna onmisbaar is en een gewone) waarvan we de ene al drie jaar proberen te verkopen. Nikos heeft daar jaren hard voor gewerkt om die auto te kunnen betalen en heeft er maar een paar jaartjes van kunnen genieten voordat het zgn noodlot toesloeg. Nu staat hij stof te vergaren in de garage, want het kenteken hebben wij twee jaar terug ingeleverd. Huur en hypotheek niet betalen in Griekenland en in deze tijden is bijna niet meer mogelijk, omdat de consequenties groot zijn. Er worden nu dagelijks mensen afgesloten van elektriciteit (hier op Skyros hebben wij geen gasvoorziening, zoals in meerdere kleine gemeenschappen; voornamelijk eilanden) of zelfs hun huis uitgezet (de wetten hieromheen zijn versoepeld). Onze prioriteit is dus juist ons huis te betalen en de elektriciteitrekening. Helaas hebben wij nu geen ziektezorg, maar wij zijn dan ook onverzekerd en moeten gewoon de rekening betalen voor zorg, mocht dat nodig zijn. Geen fijn idee.

Je kunt daarom inderdaad niet veel aflezen aan de buitenkant.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#11
Ook ik denk dat je de armoe niet aan de buitenkant kunt afzien. Zeker zijn er mensen die "'verkeerd"' of "'dom"' met hun geld omgaan maar dit lijkt me niet iets typisch grieks.

Ik denk dat de komende winter voor heel veel mensen die in het toerisme werken heel moeilijk gaat worden doordat de uitkering waar men in de winter van leefde, aan velen niet meer uitgekeerd gaat worden. Nu was die uitkering al geen vetpot, maar met wat spaarcentjes van de zomer overgehouden, en met 2 uitkeringen in een gezin, ging dat allemaa net. Nu zijn de inkomens in de zomer lager geworden, veel mensen zitten zelfs nog te wachten op achterstanden van ik weet niet hoeveel maanden loonuitkering, dus iets sparen is er niet bij. En dan nu geen uitkering meer krijgen is echt een strop voor velen. Ook indirect want dit werkt natuurlijk als een ketting naar de lokale middenstand.
Quote
#12
Tja om lang verhaal kort te maken, als ik wel eens in Amsterdam kom en ook andere grote steden zie je ook ene hand peuk en andere hand mobiel en ook dure auto's en prullenbak gesnuffel.
Ook zwervers met tassen vol troep en lopend op slippers.
Zegt niks!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)