Oxi....!
#1
[Afbeelding: 2isdvzs.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#2
LIKE

maandag OXI- dag in greece.
Quote
#3
Ja, en vandaag hadden hier de scholen vrij, want maandag moeten ze meelopen in de parade.
Ook maandag weer geen les....................
Quote
#4
en wat is het probleem dan Karel of is tradities in stand houden niet belangrijk.
Erg leuk om maandag te gaan kijken hoe trots de scholen de parade lopen van erg jong tot 11, 12 jaar oud.
Quote
#5
Misschien heeft Karel wel helemaal geen 'probleem' hiermee, maar merkt iets op! Moet toch kunnen hier, vanwaar toch elke keer weer dat venijn Cornelius?
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#6
Inderdaad, een opmerking met een kritische ondertoon.
Er vallen al zoveel lesdagen uit in het Griekse onderwijs.
Onze Griekse vrienden klaagden erover!!!
Ze maken zich zorgen over de vele lesuitval.
Want je mag "bijspijkeren" op de frondistiria, en dat kost de ouders weer geld. Onze buurkinderen mogen dit jaar maar één vak volgen want de ouders kunnen het niet meer betalen.
Quote
#7
@Karel, ik begrijp de krititische opmerking en de zorg van jouw buren, al denk ik niet dat je lesuitval vanwege stakingen kunt vergelijken met geen les vanwege een nationale feestdag. Overigens waren de scholen hier op Skyros op vrijdag wel open en werden er gedichten voorgedragen. Maandag zijn de scholen dicht, maar vanaf dinsdag weer gewoon open. In Nederland is er vaak twee weken meivakantie omdat er bepaalde (feest)dagen (zoals ook 5 mei; bevrijdingsdag) tussen zitten. Die vakantie is er hier niet. Zo heeft elk land zijn eigen vrije dagen, vaak gelinkt aan bepaalde nationale feestdagen.

Wel zijn er hier nu meer stakingen dan vroeger, maar dat is inherent aan de zware bezuinigingen die deze pilaar (het onderwijs) in de samenleving onevenredig hard raakt. Is misschien niet leuk en praktisch voor de leerlingen/ouders, maar wel begrijpelijk.

Ik heb zelf in Nederland in het onderwijs gezeten (en ben van mening dat het een van de beste onderwijssystemen van Europa kent) en heb over dit onderwerp nog genoeg zaken aan te merken, maar dan ga ik wel erg off-topic Wink
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#8
Griekenland is het enige land van de in WW2 door de Duitsers bezette landen dat het begin van die oorlog feestelijk viert op maandag 28 november a.s.. Aan de viering van de bevrijding in '44 is op jl.12 oktober nauwelijks enige aandacht besteed, behalve dan door een ploegje oude oorlogsveteranen. Bitter!

Ik leen ter overdenking even een stukje tekst van Bruno Tersago:

"Wat daarentegen wel zal worden gevierd, is het feit dat Griekenland op 28 oktober 1940 wél mee in de oorlog werd gezogen, omdat toenmalig premier Metaxas niet wilde mee vechten aan de zijde van de Italianen en de Duitsers. 28 oktober, de tweede nationale feestdag van Griekenland: het enige land dat het begin van de Tweede Wereldoorlog viert. Ik blijf het bijzonder vreemd vinden, te meer ook omdat Metaxas een dictator was, en dat weten de meeste Grieken ook. Dan is het toch wel een beetje dubbel om de beslissing van zo iemand te herdenken. De grens is dan toch wel redelijk dunnetjes met diegenen die het Regime van 4 Augustus huldigen. Metaxas greep de macht op 4 augustus 1936 met de hulp van het koningshuis en regeerde met ijzeren hand tot 1941 (hij werd opgevolgd door Georgos Tsolakoglou, de eerste minister van een collaborateursregering). Konstantinos Plevris, vader van ND parlementslid Thanos Plevris en notoir holocaustontkenner, richtte in de jaren 50 een 4 augustus partij op, die de inspiratie vormde voor Gouden Dageraad, een partij die ook bewondering heeft voor Metaxas. De leerlingen van het zesde leerjaar in de lagere school zullen in ieder geval niet weten dat Metaxas een dictator was, volgens klachten van parlementsleden van SYRIZA. Het schoolboek, waarvan de inhoud wordt bepaald door de regering (jawel, in het Europa van 2013), zegt gewoon dat Metaxas aan de macht kwam na heel wat sociale onrust ."
Quote
#9
@Aleko, grappig dat je dit noemt. Ik heb het toevallig al meerdere malen aangekaart bij verschillende Griekse vrienden en familieleden en ik kreeg het idee dat zij voor het eerst met dit feit geconfronteerd werden; ze beseften het niet echt. Niemand had ook een pasklare reactie.

Zelf heb ik niets met zoveel patriotisch gebeuren, zoals ik al vaker heb aangegeven ben ik meer een wereldmens, maar ik kan er moeilijk onderuit, aangezien ik hier twee kinderen grootbreng. Om toch nog even dat zijstraatje te maken wat betreft het onderwijs, vind ik dat vooral het geschiedenisonderwijs hier nogal zwart/wit wordt gegeven. Ik zie het dus als mijn taak en verantwoordelijkheid om mijn kinderen vooral ook 'het grijze gebied' mee te geven. Grieken groeien bijna zonder uitzondering op met een zeer groot nationalistisch gevoel; scholen hebben hier een enorm aandeel in (dankzij onze regering!) Ik begrijp het wel, want het heeft natuurlijk een erg roerig verleden. Je kunt het de Grieken zelf bijna niet kwalijk nemen, want herzieningen van geschiedenisboeken (naar een iets bredere kijk op het verleden) is lastig gebleken. Regering, kerk en de oudere generaties werken vaak tegen. Dit wil niet zeggen dat deze ketting niet doorbroken moet worden.

Wat betreft 28 oktober. Wat ik wel begreep uit gesprekken was dat de mensen met wie ik sprak toch meer het gevoel hadden van 'wij zeiden NEE, tegen Mussolini, en tja, daar kwam oorlog van", dan dat zij de oorlog verheerlijkten. En... ik was blij verrast dat op het einde van de viering op vrijdag, waar ook Lara een gedicht op moest dragen (over de Griekse vlag), een lied werd gezongen over vrede! Alle kleuters zongen uit volle borst: wij willen geen oorlog en wapens, wij willen vrede. Gelukkig maar Wink
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#10
Zou zeggen kaart het aan bij de VN misschien kunnen die het verbieden.

De Nederlanders willen hun tradities behouden de Grieken die van hun niks mis mee in mijn ogen.

Maar ja er zullen altijd anderen zijn die er een andere draai aan geven zo ook hier.
Quote
#11
Ik zie toch liever een dartelend Zwarte Pietje dan openlijk - door een zich niet meer van de recente historie bewust zijnd volk - eerbetoon aan de pikzwarte fascist Metaxa die het zaad voor de Gouden Dageraad zaaide.
Quote
#12
Tja voor een ultra linkse rakker is het niet gauw goed toch.

Maar een fijn weekend, wij hebben het zeker hier
Quote
#13
(26 October 2013, 16:55)Cornelius schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Tja voor een ultra linkse rakker is het niet gauw goed toch.

Maar een fijn weekend, wij hebben het zeker hier

Wat bedoel je nu weer met bovenstaand Cornelius? Ik kan je even (weer....) niet volgen....!
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Oxi dag in Thessaloniki Suus 3 1.500 05 October 2019, 20:23
Laatste bericht: Patrick
  Oxi Bart0riste 11 5.572 28 October 2016, 10:28
Laatste bericht: Patrick
  Grieks drinkwater privatiseren? OXI! Aleko 14 9.314 28 April 2013, 22:39
Laatste bericht: Patrick
  2011 OXI Perdika papajani 0 1.771 16 November 2011, 17:50
Laatste bericht: papajani
  Oxi-dag rhodos 4 4.103 01 November 2011, 12:38
Laatste bericht: Patrick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)