Fodelianakis olijfolie                 
aardige Grieken
#1
Er wordt altijd gezegd dat Grieken aardige mensen zijn (de meesten althans) maar waar ik benieuwd naar ben is hoe de Grieken zijn uit verschillende delen van Griekenland, zoals we hier in Nederland verschillen hebben tussen bv Limburgers, Groningers of bv. Zeeuwen.
Heb al vele bestemmingen bezocht in Griekenland, maar heb nog geen verschillen kunnen ontdekken.
Wellicht kunnen jullie er meer over zeggen?
Quote
#2
Ik heb wel verschil gemerkt maar nooit nadelig. Dat verschil is logisch lijkt mij met al die gesoleerd liggende eilanden en regio's.
bv Ben ik een paar keer op Chios geweest. De mensen ervaar ik daar als vriendelijk maar nuchter en wat terughoudend. Een beetje als onze Noordelingen.
Op Karpathos ervaar ik de bewoners als vriendelijk, emotioneel en warm zoals onze Zuiderlingen.
En zo had elke streek wel zijn verschil maar ik heb het overal als zeer prettig ervaren.
Overigens hebben ze overal wel één ding gemeen: Ze zijn trots en gastvrij zoals ik het ervaar.
Quote
#3
(11 November 2013, 12:53)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb wel verschil gemerkt maar nooit nadelig. Dat verschil is logisch lijkt mij met al die gesoleerd liggende eilanden en regio's.
bv Ben ik een paar keer op Chios geweest. De mensen ervaar ik daar als vriendelijk maar nuchter en wat terughoudend. Een beetje als onze Noordelingen.
Op Karpathos ervaar ik de bewoners als vriendelijk, emotioneel en warm zoals onze Zuiderlingen.
En zo had elke streek wel zijn verschil maar ik heb het overal als zeer prettig ervaren.
Overigens hebben ze overal wel één ding gemeen: Ze zijn trots en gastvrij zoals ik het ervaar.

Tja, ik heb toch altijd een beetje moeite met het feit dat wij uit het ‘Hoge Noorden’ vaak voor stug en nuchter worden versleten.
Dit is mijns inziens een van de vele vooroordelen die de Nederlandse cultuur rijk is. Wie de moeite neemt verder te kijken dan de spreekwoordelijke neus lang is, kan wel eens tot heel andere bevindingen komen.
Ieder mens is uniek en heeft zijn/haar eigen karaktereigenschappen; dit is niet gebonden aan de plek waar hij/zij toevallig woont.
Quote
#4
(11 November 2013, 13:48)Frederique schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Tja, ik heb toch altijd een beetje moeite met het feit dat wij uit het ‘Hoge Noorden’ vaak voor stug en nuchter worden versleten.
Dit is mijns inziens een van de vele vooroordelen die de Nederlandse cultuur rijk is. Wie de moeite neemt verder te kijken dan de spreekwoordelijke neus lang is, kan wel eens tot heel andere bevindingen komen.
Ieder mens is uniek en heeft zijn/haar eigen karaktereigenschappen; dit is niet gebonden aan de plek waar hij/zij toevallig woont.
Even volledig off-topic.
Ik heb alleen "nuchter" gebruikt en zie dat niet als stigmatisering. Ik heb in het Noorden gewoond, met veel plezier, en heb die "stugheid" idd nooit ervaren, maar je moet toegeven dat ze in de verste verte niet op Brabanders of Limburgers lijken, Frederique.;)
(En ik hoop dat dit nu niet de discussie gaat worden.Angry )
Quote
#5
Ik heb (nog) niet veel verschil tussen de regio's ervaren. Wel dat de Atheners neerkijken op eilanders
Quote
#6
Ik denk dat het de bedoeling van RonG is om te kijken of er in delen van Griekenland ook zo'n verschil is in "soorten", zoals ook in Nederland verschil is tussen b.v. Zeeuwen, Limburgers, Brabanders etc. Let wel op de aanhalingstekens bij "soorten", want ik ben net als gelukkig ook anderen zeer gevoelig als het gaat om mensen in groepen te verdelen.
Ik heb gedurende vele vakanties Grieken meegemaakt op Kreta, met name in het bergachtige gedeelte. Toen een keer een uitstapje naar Karpathos en ik dacht, het ligt zo dicht bij elkaar en toch een verschil met Kretenzers. Toen ik daarna op Samos, Lesbos kwam, was er een heel duidelijk verschil waar te nemen. Een veel relaxter gedrag, minder gejaagd, minder heftig. Datzelfde gold voor Korfu, waar duidelijk Engelse en vooral Italiaanse invloed te merken is. En nu laatst op de Pelop, het is er natuurlijk veel minder druk bevolkt, heb ik in 3 weken niet één keer een geirriteerde reactie gezien of gehoord.
Daarom is de Griekse geschiedenis ook zo boeiend als het gaat om de afkomst of overheersing in het verleden. Ook een simpele bergrug kan reden voor verschil bij b.v. volksdansen zijn.
Maar... voor ons zijn Grieken prachtige mensen en inderdaad een gastvrijheid waarvan wij altijd zeer onder de indruk zijn.
Quote
#7
(11 November 2013, 14:36)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(11 November 2013, 13:48)Frederique schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Tja, ik heb toch altijd een beetje moeite met het feit dat wij uit het ‘Hoge Noorden’ vaak voor stug en nuchter worden versleten.
Dit is mijns inziens een van de vele vooroordelen die de Nederlandse cultuur rijk is. Wie de moeite neemt verder te kijken dan de spreekwoordelijke neus lang is, kan wel eens tot heel andere bevindingen komen.
Ieder mens is uniek en heeft zijn/haar eigen karaktereigenschappen; dit is niet gebonden aan de plek waar hij/zij toevallig woont.
Even volledig off-topic.
Ik heb alleen "nuchter" gebruikt en zie dat niet als stigmatisering. Ik heb in het Noorden gewoond, met veel plezier, en heb die "stugheid" idd nooit ervaren, maar je moet toegeven dat ze in de verste verte niet op Brabanders of Limburgers lijken, Frederique.;)
(En ik hoop dat dit nu niet de discussie gaat worden.Angry )

Nee hoor, daar wil ik verder ook geen discussie over voeren, maar het moest me alleen even van het hart..
Quote
#8
Ik kom al 25 jaar in Griekenland,2x per jaar m.n.op Samos,inderdaad alle Grieken waar ik door de jaren veel contact mee heb even aardig,lief trots en erg belangstellend naar de mens in mij.
Zeker toen ik voor de eerste keer mijn dochter meenam hoorde ik er helemaal bij,
Jaren geleden vertelde mij een landgenoot die zelf al jaren op Samos woont mij iets wat ik eerst niet kon geloven,hij zei:Margaritha jij komt hier 6 a 7 weken per jaar als toerist,zit elke dag op het terras en jij gaat bijna elke dag uit eten.blijf dat zo doen want als jij hier komt wonen, en niet iedere dag zoals nu in je vakantie op een terras zult zitten bekijken dezelfde terrashouders je toch op een andere manier.
Dan zul je misschien 1x per week uit eten gaan en ook niet elke dag je wijntje op hun terrasje gebruiken.
Heb dit later eens hier en daar na gevraagd aan andere "buitenlanders" die daar permanent woonden o.a. veel kennissen uit Zweden,Noorwegen en uit Nederland en het bovenstaande verhaal klopte inderdaad.
Zo zie je maar ieder verhaal heeft soms 2 kanten,wat niet wegneemt dat ik heerlijk blijf komen maar dit wel altijd in mijn achterhoofd meeneem.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#9
De meeste Grieken zijn heel aardig en gastvrij ja, absoluut! Ik vind alleen dat veel personeel in winkels, vooral supermarkten achter de kassa soms ronduit onbeschoft en chagerijnig. Dat valt je vooral op als je een tijd niet meer in Nederland bent geweest en je wordt in Nederland ineens met een glimlach en een vriendelijk woord geholpen.
Quote
#10
De grieken van boven de vallei van Tempi, zijn de alleraardigste.
Quote
#11
Ik ben de mening toegedaan dat je Grieken in alle soorten en maten hebt, net zoals NL en Belgen enz. Wel vind ik in zijn algemeenheid dat Grieken trotser en minder compromis-bereid zijn. Maar verschillen tussen de regio's .... Tja??
Quote
#12
(12 November 2013, 00:03)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De grieken van boven de vallei van Tempi, zijn de alleraardigste.

Daar kom jij zeker vandaan Tzimis? Big Grin
Quote
#13
Els, ik ben het helemaal met jouw eens.
Mijn verhaal slaat ook alleen op de mensen uit de horeca,en zeker niet voor alle aardige en lieve lokale Grieken waar ik veel mee optrek en die niets aan je hoeven te verdienen en dat is bij ons hier zeker niet anders.
Groetjes Margaritha.
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#14
(11 November 2013, 21:37)Margaritha schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik kom al 25 jaar in Griekenland,2x per jaar m.n.op Samos,inderdaad alle Grieken waar ik door de jaren veel contact mee heb even aardig,lief trots en erg belangstellend naar de mens in mij.
Zeker toen ik voor de eerste keer mijn dochter meenam hoorde ik er helemaal bij,
Jaren geleden vertelde mij een landgenoot die zelf al jaren op Samos woont mij iets wat ik eerst niet kon geloven,hij zei:Margaritha jij komt hier 6 a 7 weken per jaar als toerist,zit elke dag op het terras en jij gaat bijna elke dag uit eten.blijf dat zo doen want als jij hier komt wonen, en niet iedere dag zoals nu in je vakantie op een terras zult zitten bekijken dezelfde terrashouders je toch op een andere manier.
Dan zul je misschien 1x per week uit eten gaan en ook niet elke dag je wijntje op hun terrasje gebruiken.
Heb dit later eens hier en daar na gevraagd aan andere "buitenlanders" die daar permanent woonden o.a. veel kennissen uit Zweden,Noorwegen en uit Nederland en het bovenstaande verhaal klopte inderdaad.
Zo zie je maar ieder verhaal heeft soms 2 kanten,wat niet wegneemt dat ik heerlijk blijf komen maar dit wel altijd in mijn achterhoofd meeneem.
Groetjes Margaritha

Margaritha beschrijft het goed.

Zolang je als toerist maar regelmatig (liefst elke dag) op hetzelfde adres komt eten of drinken ben je hun beste vriend en wordt je van alle kanten in de watten gelegd om jouw klandizie te behouden. Dikwijls wordt je geclaimd en krijg je dat te ook horen als je wat dagen je gezicht niet hebt laten zien. De meeste Grieken hebben het goed in het 'snotje' om zo vriendelijk mogelijk over te komen bij de toerist. En de toerist.... ? ja, voor de meesten is dat een verademing dat je zo behandeld wordt en zeg nou zelf, wanneer is het voor het laatst geweest dat je b.v. een consumptie kreeg aangeboden in je eigen land van de "inhaber".
"Onze beste Griekse vriend" heeft eens de Griek in het algemeen omschreven als: vossen en slangen. En in heel veel opzichten heeft hij gelijk gekregen!
Ze zijn heel snel om je te bestempelen als "beste vriend". Maar vraag eens aan een Griek wie zijn beste Griekse vriend is....juist in de meeste gevallen vertrouwen ze elkaar niet en doen ze er maar wat mee aan.

Laat je niet gek maken en probeer door deze manier van doen heen te kijken.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#15
vraag maar , dan zou ik je vertellen wie mijn beste vrienden zijn. wat een onzin , Wick.
Quote
#16
(12 November 2013, 11:34)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vraag maar , dan zou ik je vertellen wie mijn beste vrienden zijn. wat een onzin , Wick.

Tzimis@,

Wat is de zin van onzin?

Je beste vrienden zijn op 2 vingers te tellen zelfs hier in Hollandia. En als je beste vrienden de toeristen zijn wat blijft er dan nog over??

Maar met de rest ben je het wel eens of ook niet.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#17
dit is helemaal geen onzin, je bent idd hun "beste vriend" zolang ze hun voordeel in je zien, maar is dat hier in NL of B niet anders mss. Je moet daar idd doorheen kunnen kijken, die mensen moeten ook maar zien van te (over)leven. Alleen moet ik het niet hebben dat in bepaalde steden ze je zouden binnentrekken om toch maar te consumeren en dan vooral dat ze je echt fysiek bij de arm nemen. Zo heb ik 2 jaar terug in Ierapetra aan de haven die ene ober echt fysiek van mij moeten afslaan ! Wat een onzin daar (en ook in Chania, Rethymnon, Agios Nikolaos was het van hetzelfde). Gelukkig was dat tijdens een uitstap, want verblijven doe ik al langer in het diepe Zuiden en daar heb ik dat nog nooit meegemaakt !
Quote
#18
@Wick, jij slaat de spijker op de kop. Als je als toerist komt en je bent vaste klant, ja dan word je inderdaad als de beste vrienden behandeld. Maar als je in Griekenland werkt (mijn ervaring), dan zijn de werkgevers en concurrenten toch vaak minder aardig en vriendelijk.
Quote
#19
De vraag was zijn er verschillen te ontdekken in de verschillende delen van Griekenland. Er ontstaat een heel andere discussie.
Quote
#20
Beste mensen ik woon nu alles bij elkaar bijna 8 jaar op Kreta en dit is mijn mening
Velen noemen zich je vriend, alleen een dwaas gelooft daarin, die uitspraak is voor hen gewoon genoeg, maar echte vriendschap is zeer zeldzaam.

Maar troost jezelf dit geld niet alleen voor de Grieken maar zeker ook voor de Nederlanders, Engelsen en noem maar op die hier wonen.

Ik kan daar ondertussen een boek over schrijven neemt niet weg dat als je een Griek tot vriend hebt je ook een vriend hebt.

En ja we moeten eens ophouden om mensen of helen volkeren enz. in hokjes te plaatsen dat is absoluut niet mogelijk.

In elke natie, in elke samenleving zijn verschillende mensen en gelukkig is elk mens verschillend laten we dat vooral zo houden.

Als laatste cliché wil ik gebruiken dit:

Vriendschap is een illusie, vriendschap is een droom een illusie een pakketje schroot met daaromheen een erg dun laagje chrome.

Amen Tongue
Quote
#21
(12 November 2013, 16:30)Cor Nieuw Vennep schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De vraag was zijn er verschillen te ontdekken in de verschillende delen van Griekenland. Er ontstaat een heel andere discussie.

ja, idd, er zijn zelfs verschillen op 1 en het zelfde eiland, dus daarmee is je vraag ook beantwoord denk ik .
Quote
#22
Echte vrienden zijn zeldzaam, die heb je in je hele leven maar een paar.
Ik persoonlijk vond de Grieken op Lesbos de meest vriendelijke van alle eilanden waar ik geweest ben en het vaste land.
Maar je blijft altijd een xenos (vreemdeling) al woon je er zoals sommige Nederlanders al 40 jaar.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#23
(10 November 2013, 23:42)RonG schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Er wordt altijd gezegd dat Grieken aardige mensen zijn (de meesten althans) maar waar ik benieuwd naar ben is hoe de Grieken zijn uit verschillende delen van Griekenland, zoals we hier in Nederland verschillen hebben tussen bv Limburgers, Groningers of bv. Zeeuwen.
Heb al vele bestemmingen bezocht in Griekenland, maar heb nog geen verschillen kunnen ontdekken.
Wellicht kunnen jullie er meer over zeggen?

Jammer dat de discussie weer off topic gaat.
Ik ben namelijk erg benieuwt naar de antwoorden op de door Ron gestelde vraag omdat ik zelf ervaren heb dat er wel degelijk verschil is.
Quote
#24
dit is een '"Ze zijn heel snel om je te bestempelen als "beste vriend" ""
als je dat hoor en je gelooft dat , dan heb je zelf een probleem.
maar het ging mij om deze ""Maar vraag eens aan een Griek wie zijn beste Griekse vriend is....juist in de meeste gevallen vertrouwen ze elkaar niet en doen ze er maar wat mee aan.""
en dat is een onzin. en zeker helemaal wat anders als je ze in een hand kan tellen of twee.
Quote
#25
η τέχνη της ζωής είναι να ζήσει σαν Έλληνας

En omdat dit een Nederlandstalige site is (hoop dat de vertaling juist is):

De kunst van het leven is te leven als een Griek!
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#26
Ik denk dat zoals de Achterhoekers (ik dus) de naam hebben eerst de kat uit de boom te kijken, en de zuiderlingen uitbundiger zijn etc in Nederland, hetzelfde geldt in Griekenland. De Kalimniers hebben op Kos naam leugenaars te zijn, en zo hoor je wel meer van dat soort eigenschappen behorende bij een bepaalde plaats. Maar ik geloof eigenlijk niet zo in dat bestempelen van een bepaalde groep mensen op deze manier.

Een toerist is gast en klant, natuurlijk leg je die in de watten, is dat niet vrij logisch? Het lijkt me dat dat in Nederland niet anders is. Volgens mij iseen Griek vrij open wat karakter betreft, natuurlijk weer niet alle Grieken, maar over het algemeen wordt er vrij snel een vrij persoonlijk praatje gemaakt door een ober of zo. Dit komt heel aardig over, xenofobie is een Grieks woord, maar de Grieken hebben niet veel last van deze fobie?

Dat een Griek maar wat doet met zijn vrienden, en weinig vertrouwen heeft in andere Grieken etc klopt wat mij betreft.
Quote
#27
(12 November 2013, 20:05)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Echte vrienden zijn zeldzaam, die heb je in je hele leven maar een paar.
Ik persoonlijk vond de Grieken op Lesbos de meest vriendelijke van alle eilanden waar ik geweest ben en het vaste land.
Maar je blijft altijd een xenos (vreemdeling) al woon je er zoals sommige Nederlanders al 40 jaar.

hier ben ik het helemaal mee eens. de mensen van Lesbos zijn ongelooflijk vriendelijk. Eén van de redenen (naast dat het een geweldig mooi eiland is) dat wij juist daar zijn blijven hangen.
Misschien blijf je een xenos, zoals Arthur schrijft maar zo voelt het niet als we daar zijn.
Quote
#28
Er is wel degelijk een verschil. Zet maar eens een Kretenzer naast een Athener of een Chioot naast een Corfioot.
Net zoals er in België een verschil is tussen een Antwerpenaar en een West-Vlaming.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#29
(13 November 2013, 21:53)Mariët schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(12 November 2013, 20:05)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Echte vrienden zijn zeldzaam, die heb je in je hele leven maar een paar.
Ik persoonlijk vond de Grieken op Lesbos de meest vriendelijke van alle eilanden waar ik geweest ben en het vaste land.
Maar je blijft altijd een xenos (vreemdeling) al woon je er zoals sommige Nederlanders al 40 jaar.

hier ben ik het helemaal mee eens. de mensen van Lesbos zijn ongelooflijk vriendelijk. Eén van de redenen (naast dat het een geweldig mooi eiland is) dat wij juist daar zijn blijven hangen.
Misschien blijf je een xenos, zoals Arthur schrijft maar zo voelt het niet als we daar zijn.
Ook ik sluit mij bij Arthur en Mariet aan...maar dan als vakantieganger natuurlijk ...na 6x bijna alle hoeken van Kreta te hebben gezien ,gingen we vorig jaar voor het eerst naar Lesbos toe... de eerste week waren we steeds vol verwondering over de verschillen van benaderingen!... van obers maar ook van de locals...
Op Samos was het ook een stuk relaxter dan op Kreta... maar Lesbos wint het toch hierin...
Maar: ik blijf evengoed van alle 3 eilanden houden hoor :)
Kreta vooral vanwege de Natuur...

Lesbos vanwege de mensen... maar qua natuur... wint Kreta nog steeds daarin... voor ons dan... !
Samos is toch toch een menngelmoesje tussen deze 2 in .
Wat ons ook opviel is dat Lesbos en Samos veel schooner is dan Kreta!!Maar ja dat was de vraag niet!
Duss naar mijn Eigen ,kleine,, ervaring....waren er qua menselijke benaderingen best wel tussen deze 3 eilanden grote verschillen
Quote
#30
(13 November 2013, 19:16)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik denk dat zoals de Achterhoekers (ik dus) de naam hebben eerst de kat uit de boom te kijken, en de zuiderlingen uitbundiger zijn etc in Nederland, hetzelfde geldt in Griekenland. De Kalimniers hebben op Kos naam leugenaars te zijn, en zo hoor je wel meer van dat soort eigenschappen behorende bij een bepaalde plaats. Maar ik geloof eigenlijk niet zo in dat bestempelen van een bepaalde groep mensen op deze manier.

Een toerist is gast en klant, natuurlijk leg je die in de watten, is dat niet vrij logisch? Het lijkt me dat dat in Nederland niet anders is. Volgens mij iseen Griek vrij open wat karakter betreft, natuurlijk weer niet alle Grieken, maar over het algemeen wordt er vrij snel een vrij persoonlijk praatje gemaakt door een ober of zo. Dit komt heel aardig over, xenofobie is een Grieks woord, maar de Grieken hebben niet veel last van deze fobie?

Dat een Griek maar wat doet met zijn vrienden, en weinig vertrouwen heeft in andere Grieken etc klopt wat mij betreft.
Oeps hier moet het woordje NIET nog achter. Natuurlijk hebben Grieken ook Grieken als vriend.
Quote
#31
Inderdaad ben ik met de stelling eens: bevolkingsgroepen in hokjes plaatsen is nooit goed en is ook nergens goed voor. Ieder mens is zoals ie is.

Wat ik me ook afvraag is of je in Griekenland grote tegenstellingen hebt in dialecten. Je moet denk ik wel een kenner zijn om dat zelf te kunnen bemerken bij de plaatselijke bevolking.
Quote
#32
Hier op Kos hoor je duidelijk of iemand uit bijvoorbeeld Kefalos of Asfendiou komt. Maar ik denk dat dat voor heel Griekenland geldt. Mensen uit Kreta kan ik soms ook amper verstaan als ik die eens in de winkel heb.
Quote
#33
Het dialect op Samos is ook niet te verstaan, maar gelukkig spreekt men tegen ons bijna altijd ABG - Algemeen Beschaafd Grieks.
Voorbeeldjes: eikosi pende -25 - wordt kos pend
En pame sto spiti - we gaan naar huis: pam spit
Quote
#34
(16 November 2013, 20:10)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het dialect op Samos is ook niet te verstaan, maar gelukkig spreekt men tegen ons bijna altijd ABG - Algemeen Beschaafd Grieks.
Voorbeeldjes: eikosi pende -25 - wordt kos pend
En pame sto spiti - we gaan naar huis: pam spit


Marathokampi dialect= pame sto spit mesi
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#35
wie grieks spreek kan vermaken met de verschillende griekse dialecten
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#36
Hoi allen,
Grappig het verhaaltje van Els en Wick over het dialect op Samos.
Regelmatig zit ik met lokale Griekse vrienden in het kafeneion gezellig te borrelen en te babbelen,ik vindt dat heerlijk ontspannen om te luisteren veel van geleerd,de meesten van hun zijn van Pythogorio,1 van onze vrienden woont in Karlovassi in het noorden van het eiland,als hij verteld zit ik vaak te denken,vreemd hij gebruikt andere woorden en heb daar eens naar gevraagd,ze legden mij uit dat er inderdaad veel verschil zit in het gebruik van woorden en uitdrukkingen gewoon op hetzelfde eiland.
Deed me denken aan waar ikzelf woon in Fryslan,b.v. in de Wouden waar ik woon en in het Bildt waar veel van mijn collega"s wonen ook veel verschil in de uitspraak en uitdrukkingen.
Dit zal ook bij ons in Nederland in alle provincies hetzelfde zijn denk ik.
Hetzelfde zag ik bij de door de Grieken genoemde eiland dansen,ook de beroemde Sirtaki wordt overal anders gedanst,leuk om te zien als er gedanst mag worden en de Grieken zelf de dansvloer opgaan,zonder toeristen (sorry)dat ze een dans niet allemaal op dezelfde manier dansen.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#37
Na de Pontishe spraak , ik vind de Cypriotische de mooiste. een mooi voorbeeld van deze vind ik in deze lied, die vast hebben jullie gehoord ook in gewoon grieks
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#38
Ja, inderdaad is het Cypriotisch prachtig om naar te luisteren. Ik moet me wel super concentreren om het allemaal te kunnen volgen.
Quote
#39
Onze leraar vertelde trouwens dat Pontisch het dichtst bij het Oud-Grieks staat .... zal voor mij wel helemaal niet te verstaan zijn
Quote
#40
mijn leraar new grieks jaren geleden op school,vertelde dat ook , en het klopt helemaal. en de leraar was niet eens van Pontishe afkomst.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Aardige column over aardige Grieken BertE 7 2.059 19 July 2022, 11:04
Laatste bericht: Markos
  Grieken zijn vossen/ zijn Grieken vossen? Wick 0 2.018 22 February 2012, 09:15
Laatste bericht: Wick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)