dreigende onteigeningen/huisuitzettingen
#41
" Het tweede verschil is het sociale vangnet achter de huisuitzettingen: schuldsanering, maatschappelijk werk, gemeentelijke sociale dienst. Na een huisuitzetting in NL hoeft in principe niemand op straat te wonen. Dat vangnet ontbreekt hier in Griekenland."

Zoals Jan Milina al schreef, is dit inderdaad een essentieel verschil. Verder lijkt men niet te begrijpen dat het aantal huiszettingen (met het ontbreken van enige overheidshulp achteraf) explosief zal zijn door de wetwijziging. In Nederland is er weliswaar een toename van huisuitzettingen, maar explosief, zoals deze in Spanje al is (
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




) en hier nu dreigt te worden, is het niet. Bovendien komen mensen zoals JanMilina al zei, zelden echt op straat te wonen.

De beschermingswet waar wij het over hebben is het enige dat mensen met een eigen huis nu nog beschermt; het enige dat een grote groep mensen er nu nog van behoedt om op straat te komen staan. Het gaat bovendien veelal om gezinnen (waaronder een groot percentage mensen dat voor de crisis tot de middenstand behoorden) die voor het uitbreken van de crisis geen problemen hadden met het aflossen van hun (hypotheek) leningen, en een normaal leven leidden. Daarbij wil ik nog even gezegd hebben dat het hebben van leningen in Griekenland niet buitensporige vormen heeft ten opzichte van andere Europese landen.

Daarnaast is het probleem in Griekenland, naast alle genoemde factoren, ook nog eens zoveel groter, omdat men door de enorm hoge lasten eigenlijk geen kans heeft om er weer bovenop te krabbelen. Belastingen, elektriciteit, kosten in het levensonderhoud, zijn hier nu buitensporig hoog, en niet meer op te hoesten voor velen. Zeker gezien het percentage werkelozen (bijna 30% van de beroepsbevolking en 60% van de jong volwassenen; ik had het gevoel dat ik dit aantal nog even moest opschrijven, zodat werkelijk beseft wordt waar wij het over hebben) en mensen dat meer dan 1/3 van hun loon of pensioen in hebben moeten leveren. In Nederland is er naar mijn weten nog geen gepensioneerde of werknemer die hun pensioen of loon met zo’n enorm percentage heeft zien dalen. Ook het aantal werkelozen is nog steeds een stuk lager, al is het voor iedereen die zijn of haar werk verliest vervelend. Toch geeft het vangnet van de overheid de hulp die nodig is om ervoor te zorgen dat niet alles op zijn kop komt te staan en gaat het tevens niet gecombineerd met de explosieve stijging in vaste lasten. Die stijgingen zijn daar nog steeds matig te noemen.

Maar, wederom, teken vooral niet als dat tegen bepaalde principes indruist. Ik blijf persoonlijk wel tekenen als ik hoor van een bepaalde petitie, zoals onlangs van de schending van vrouwenrechten in Afghanistan, of mishandeling van kinderen in bepaalde Afrikaanse landen. Ik zal dan zeker niet als ‘argument’ gebruiken dat er in Nederland ook kinderen en vrouwen worden mishandeld en daarom maar niet tekenen.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#42
Ja Roosmarijn, da's de droeve realiteit in het huidige Griekenland. Een Griekse kennis verwoordde het treffend: Het waait in Europa, maar de gewone Griek staat voor de afgrond....
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#43
Het is erg voor iedereen waar je ook woont als je in deze ellende terecht komt.
Ik zag net echter een lijstje voorbijkomen waar ik behoorlijk van schok want daar heb je toch geen weet van?????

Hier zie je hoe angstaanjagend diep NL huishoudens in de schuld zitten.
Veel dieper dan Griekenland, Spanje, Italie.

[Afbeelding: 4skv10.jpg]
Quote
#44
@Mariet. De conclusie die je verbindt aan het staatje/overzicht is minder schokkend dan je in eerste instantie zou denken en ook heel verklaarbaar. Het staatje geeft de schuldenlast als zijnde een verhouding tussen de verplichtingen en het inkomen. In Nederland bestaan die verplichtingen vooral uit leningen en met name uit hypotheekrente-aftrek. Dat laatste fenomeen is in de meeste landen onbekend. In Nederland is het echter omarmd en wel zozeer dat het ruimhartig wordt toegepast. dat het bovendien bij lage rentes in combinaties met tweeverdieners-inkomens heeft aangezet tot giga-hypotheken (voor geen gigawoningen, maar dat terzijde)..verbindt een en ander met het wegvallen van een van de inkomens, of een inkomensdaling om een ander reden, de vermindering van de waarde van woningen dan lijkt 1 +1 = 2. De household-debt in je plaatje lijkt dus vooral veroorzaakt te worden door die vermaledijde hyppotheken en een afname van het inkomen.
Het voorgaande is in zekere zin off topic en slechts een reactie op hetgeen Mariet stelde. In ieder geval is nadrukkelijk geen oordeel gegeven over doel en reden van petitie.
Quote
#45
Ik word zo moe van een aantal forumleden, die omdat je niet hun mening bent toegedaan, zich de vrijheid permiteren je af te branden, aan je intelligentie twijfelen, cynisch vinden dat je je beter met kruiden bezig kunt houden.

Voor al die leden, jullie kunnen opgelucht adem halen, vanaf nu zullen jullie geen last meer van mij hebben.
Quote
#46
(28 November 2013, 14:56)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Voor al die leden, jullie kunnen opgelucht adem halen, vanaf nu zullen jullie geen last meer van mij hebben.

Ik begrijp bovenstaand bericht niet helemaal Connie. Waarom zouden deze 'leden' last hebben van jou? Ik heb meer de indruk dat ze vooral last van zichzelf hebben en daar blijkbaar geen raad mee weten Blush . Ongelofelijk hoe sommigen zich menen te moeten gedragen op een openbaar forum; best triest eigenlijk.
Tip: je kunt bepaalde personen via je eigen profiel op de 'negeerlijst' zetten. De berichten van de persoon in kwestie zijn dan voor jou niet meer zichtbaar. Ik doe dit op een ander (satelliet)forum ook zo met één bepaald lid waar ik zo nu en dan knettergek van word, werkt heerlijk ontspannend moet ik zeggen nu ik zijn onzinberichten niet meer hoef te lezen up

PS: Ik kan me voorstellen dat mijn reactie nogal vreemd overkomt en men niet weet waar (of wie) het over gaat; temeer omdat de gewraakte berichtjes inmiddels zijn verwijderd. Mocht iemand zich afvragen of hij/zij bedoeld wordt; de personen in kwestie hebben mail ontvangen.
Quote
#47
Je hebt gelijk Ger, overigens wist ik niet dat er negeerknop is, weer wat geleerd.
Ik vind dat je van een goede discussie iets kan leren, maar hier wordt al snel op de persoon gespeeld en verzandt de discussie in beledigen, sneer opmerkingen e.d. (ook van personen, van wie je het verwacht) en dat is jammer. Je durft nauwelijk nog iets neer te zetten.

En nu ga ik op zoek naar de 'negeerknop'.
Quote
#48
Connie,ik ben erg blij dat je bij ons blijft
Ik lees altijd met veel plezier jouw reacties,
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#49
dank voor je steun Margaritha
Quote
#50
Tsja, ik vind dat in deze discussie juist goed gereageerd werd. Met name door Roosmarijn en sommige andere forumleden, die de moeite namen het waarom en hoe van dit onderwerp goed uit te leggen. Reageer daar dan op en laat je niet afschrikken door flauwe reacties van altijd dezelfde mensen.
Quote
#51
Dat is/was óók mijn idee @Suzan! Maar kennelijk is dit item nu niet meer 'hot' op Oriste......! Jammer voor de betrokkenen....
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Huisuitzettingen Patrick 15 6.795 14 November 2015, 12:16
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)