dreigende onteigeningen/huisuitzettingen
#1
Beste forumleden, graag vraag ik jullie aandacht en medewerking voor het volgende: De Griekse overheid zal naar verluidt binnen enkele dagen een beslissing moeten nemen over een wet die het mogelijk moet maken om huizen te onteigenen en hiermee de bewoners hun woning uit te zetten. Hoogstwaarschijnlijk zal deze wet onder druk van de Troika door het parlement worden aangenomen. Stel je voor dat je je werk, of meer dan 40% van je inkomen, of erger nog: een combinatie hiervan, bent kwijtgeraakt. Je kunt je hypotheeklasten niet meer opbrengen. Dan dreigt nu ook nog de gedwongen verkoop van je huis: de enige plek waar je geborgen voelt. De plek waar je kinderen opgroeien: je thuis! Ik besef me terdege dat deze problematiek zich ook in Nederland voordoet, en ook de mensen die het hier betreft zijn zwaar getroffen, zoals ook vele anderen, door de voortslepende crisis. In Griekenland dreigt deze onteigening en gedwongen verkoop echter op zeer grote schaal te gaan plaats vinden.Hardwerkende mensen die huiis en haard verliezen: je moet er niet aan denken dat het je zelf overkomt.Wij kunnen laten zien dat wij het met de Troika niet eens zijn. Dat wij achter die vriendelijke Grieken staan. Teken de petitie: helaas de zoveelste in de rij. Wellicht maakt het een verschil: een wijziging in het wetsvoorstel, of in het meest gunstige geval: het afserveren van dat beruchte wetsvoorstel.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Hartelijk dank,

Erwin
Quote
#2
Thank you for signing my petition: Days to stop New Year nightmare!!

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#3
Moet nadenken of ik teken. Vele gezinnen in Nederland zitten met hetzelfde probleem, wat niet wegneemt dat het triest is.
Quote
#4
(20 November 2013, 16:22)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Moet nadenken of ik teken. Vele gezinnen in Nederland zitten met hetzelfde probleem, wat niet wegneemt dat het triest is.

Ben ik het helemaal mee eens, weet wat het is om een financiële crisis in je privé leven te overwinnen hebben we zelf ook meegemaakt en zijn er Zelf uitgekomen ook hier op Kreta.
Je bent en blijft als individu zelf verantwoordelijk en in vele landen in Europa is de situatie niet veel anders wat dit betreft

Het is triest dat er mensen , gezinnen in de financiële problemen komen maar om Europa overal de schuld van te geven is totale onzin.

Trouwens dit soort acties hebben 0,000 invloed op de besluitvorming.
Quote
#5
"maar om Europa overal de schuld van te geven is totale onzin" Dus ik begrijp dat hierin voor @Cornelius het gezegde 'eigen bult, dikke schuld' méér opgaat....?
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#6
Ach beste Bart er zit veel waarheid in deze opmerking ik ben ten alle tijden verantwoordelijk voor de de beslissingen die die ik neem ook de financiele.

Mijn grote fout hier op Kreta is dat ik teveel Nederlanders heb vertrouwd en dat heeft me heeeeeel veel eurotjes gekost maar dat is niet de schuld van iemand anders dat is mijn eigen schuld.

Dus ja eigen schuld dikke bult, maar ik ben er geheel op eigen houtje en middelen ook weer bovenop gekomen en daar ben ik trots op.

Mensen die altijd en eeuwig anderen de schuld geven zullen altijd wel een excuus hebben denk ik maar zo.

Maar het is altijd gevaarlijk om dit soort serieuze discussies te starten op een forum.

En toen werd het stil zoals ik al verwachte.
Quote
#7
Wat gebeurd er nu dan met de mensen die niet meer kunnen betalen??
hier worden ze gewoon op straat gezet hoor!!
Quote
#8
Beste forumleden, wat mij opvalt is: we hebben een item over "aardige Grieken" een topic over het vervoeren van "zielige katjes" naar Nederland. Of die arme katjes die van het vuilnis eten na het vertrek van de toeristen. Deze discussies zetten mij nu aan het denken. Op Bart na, geen enkele reactie over de uitzichtloze situatie waarin veel Grieken zich bevinden, Okay, soms is het inderdaad eigen schuld, soms had men beter kunnen weten. En ja, zoals ik al schreef zijn er ook in ons land vele schrijnende situaties. In een wijk in mijn woonplaats, staat meer dan 11% van de woningen te koop. Reden: het kon niet op! Iedereen moest en zou die "jaren 30 woning in de Veste of de Buitens hebben" , een wervend bord bij de toegang tot de stad;: "voor wie boven het maaiveld durft uit te steken" (of iets dergelijks) Nu vallen door de crisis ook daar de klappen. Dat noem ik inderdaad eigen schuld, hoewel de rol van de hypotheekverstrekker vaak discutabel is. We praten hier niet over huisdieren, maar over mensen, vaak over gezinnen. Hoe kunnen wij als forumleden het hebben over zielige poesjes en aardige Grieken als wij hen met het tekenen van een simpele petitie een hart onder de riem kunnen steken. Ook ik ben van mening dat een mens verantwoordelijk is voor de beslissingen die hij neemt, maar ben realistisch genoeg dat dat niet altijd slechts de verantwoordelijkheid van die individu is. Noem het graaien, maar de kredietverstrekkers hebben het vaak mogelijk gemaakt en zijn daarmee mede schuldig. Jammer genoeg dreigt deze topic te verzanden in een oeverloze discussie. Jammer maar helaas... Tevens denk ik dat deze petitie weinig effect zal hebben op de besluitvorming van de Griekse overheid. Het gaat echter om het gebaar, en in dit geval niet om zielige poesjes maar om mensen. Juist ja, diezelfde waarvan wij verwachten dat ze zo vriendelijk zijn tijdens onze volgende vakanties! @ BartOriste: dank je voor het tekenen van de petitie, zoals ik al schreef zijn er ook in ons land velen die met betreffende maatregelen getroffen werden en nog zullen worden, dit is echter een Griekenland forum. Ik heb de link wel direct bezocht.
Quote
#9
nu weet ik nog niet wat er met de mensen die de hypotheek niet meer kunnen betalen in Griekenland gebeurd??
Quote
#10
Erwin, ik denk dat dat komt omdat de situatie van de Grieken echt niet uniek te noemen is. Hier worden mensen ook hun huis uitgezet. En in de VS staan of stonden hele wijken leeg door foreclosures en de mensen op straat. Natuurlijk is het ongelooflijk rot voor die mensen, maar hun situatie is dus niet uniek te noemen.
Daarbij komt dat een petitie imo weinig zin heeft.
Quote
#11
Ik geloof ook niet in het nut van degelijke petities, daarom doe ik daar ook nooit aan mee, dus ook deze keer niet. Daarnaast ben ik het eens met Vito, de situatie waar de petitie over gaat is niet uniek voor Griekenland maar geldt voor veel landen in en buiten Europa. Neemt niet weg dat het vreselijk is voor de betrokkenen.
Maar zo'n petitie, nee dank je. Er zijn er zoveel tegenwoordig, dat maakt tegenwoordig geen enkele indruk meer. Erg naïef om te geloven dat dit zoden aan de dijk zou kunnen zetten.
Quote
#12
@ Erwin; Nu dat je uitdrukkelijk vraagt om een reactie zal ik ze dan maar posten. Het heeft geen zin om een petitie op te starten als de verkozenen des volks enkel aan zich zelf denken, zoals weeral blijkt bij de stemming over de besparingen van het Griekse parlement. Die graaizucht is niet enkel bij de Griekse parlementariërs gemeengoed dat is overal het zelfde, ikke en de rest kan stikken. En heel dat gedoe dat Griekenland verantwoordelijk is voor wat er nu mis gaat . Wel de kampioen bankroet de laatste 100 jaar is Duitsland. Lees het interview Albert Ritschel daaromtrent maar eens na op de website van Der spiegel.
Als er dus geld over de balk wordt gegooid komt het er op aan aan de juiste kant van de balk te staan, en daar is niet veel plaats.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Niet geschoten is altijd mis. Ben het niet eens met de Jill en Vito dat een petitie weinig zin heeft. Een petitie heeft altijd zin, al is het om je stem te laten horen. Ik denk wel dat hier geen taak ligt bij de overheid of het moet zijn om de banken onder druk te zetten meer coulance te betrachten. Uiteindelijk zijn zij mede schuldig door top hypotheken te verkopen, die feitelijk onverantwoord waren, hoewel de hypotheeknemers ook voor een deel verantwoordelijk zijn. Zij wisten uiteindelijk dat er niets mis mocht gaan, anders zouden ze in de problemen komen. Deze situatie heeft helaas niemand kunnen voorzien, dus denk ik dat hulp geboden zou moeten worden om executie verkoop en uithuiszetting te voorkomen, in zo'n situatie heb je geen winnaars, de banken ook niet, want ik ze krijgen nooit het bedrag terug wat ze hebben uitgeleend en de mensen niet, die hebben geen huis meer en zitten waarschijnlijk hun leven vast aan een restschuld. Maar ja banken zijn banken.
Quote
#14
Ik ken in mijn Griekse kennissenkring tal van voorbeelden waarin de inkomenssituatie circa acht/tien jaar geleden, ruimschoots ruimte bood om verantwoord een huis te kopen. De salarissen in Griekenland zijn (onder druk van Europa) de laatste jaren extreem 'geknepen', en dan komt natuurlijk onherroepelijk de keuze: Mijn kinderen te eten geven of de hypotheek betalen....
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#15
Tja Bart dat geldt voor een heleboel gezinnen, waar ook die getroffen zijn door de crisis, niet alleen in Griekenland. Ik vind dus dat deze petitie zich niet moet beperken tot Griekenland, dan zou ik onmiddellijk tekenen, nu niet.
Quote
#16
(21 November 2013, 11:17)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ken in mijn Griekse kennissenkring tal van voorbeelden waarin de inkomenssituatie circa acht/tien jaar geleden, ruimschoots ruimte bood om verantwoord een huis te kopen. De salarissen in Griekenland zijn (onder druk van Europa) de laatste jaren extreem 'geknepen', en dan komt natuurlijk onherroepelijk de keuze: Mijn kinderen te eten geven of de hypotheek betalen....

" onder druk van Europa" wie is Europa. Ik lees net dat Jeroentje Dijsselbloem zijn geduld begint te verliezen inzake Griekenland. Ik denk niet de modale Griek Dijsselbloem aan de macht heeft gebracht, hoe komt die jongen in de politiek terecht ???
Als ieder eens voor zijn eigen deur begint te vegen, dat zal al een goed begin zijn. Het is algemeen geweten dat heel dat Euro gedoe klauwen vol geld kost, en wat doen die dames en heren ???? Riante salarissen en vergoedingen opstrijken en verder de gekste voorstellen lanceren waarbij de echte problemen van het volk in de achtergrond verdwijnen. En daar gaan zelfs een miljoen handtekeningen NIETS aan veranderen, wordt toch wakker brave man.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#17
Klagen over de EU verandert ook niets en met een petitie laat je in ieder geval zien hoe je erover denkt. Bovendien zal je het toch met de euro en de EU moeten doen en Dijsselbloem is niet de slechtste minister van Financiën, die we tot nu toe hebben gehad, tenminste dat is mijn mening voor wat het waard is.
Quote
#18
(21 November 2013, 11:48)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




" onder druk van Europa" wie is Europa. Ik lees net dat Jeroentje Dijsselbloem zijn geduld begint te verliezen inzake Griekenland. Ik denk niet de modale Griek Dijsselbloem aan de macht heeft gebracht, hoe komt die jongen in de politiek terecht ???

In Nederland staan de beste stuurlui altijd aan de wal, dat zal in België wel niet anders zijn Cool
Quote
#19
en sommige Nederlanders wonend in Griekenland voelen zich de kapitein van het schipWink
Quote
#20
(21 November 2013, 13:57)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en sommige Nederlanders wonend in Griekenland voelen zich de kapitein van het schipWink

Já Connie da's meestal eigenlijk best (tragi)komisch maar soms, zoals bij dit onderwerp, ook best schrijnend!
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#21
Bruno Tersago gaat in breed verband dieper op deze materie.Zeer leeswaardig!Dit is een Griekenland-site.Iedereen met een hart voor de inwoners heeft de petitie inmiddels getekend neem ik aan.Niet wegkijken met flauwe smoesjes!

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#22
Ik draag de Grieken een warm hart toe, noem het een flauw smoesje, maar zodra deze petitie zich europees richt, dus niet alleen op de Grieken, teken ik. Niet eerder.
Quote
#23
Je kan toch je solidariteit en sympathie wel betuigen met iemand of iets, zonder dat je dat tegelijkertijd tov van iedereen in de hele wereld die in min of meer dezelfde omstandigheden verkeren hoeft te doen.

Ja, sorry @Conny ik vind dit flauw vluchtgedrag om geen kleur te hoeven bekennen.Het betreft hier - mind you - ook een aantal van onze trouwe mede-Oristers, die in de knel dreigen te komen zitten.
Have a heart!
Quote
#24
Waarom mag iemand geen andere mening hebben? Moet ik iets tekenen waar ik niet achter sta, denk het niet. Nogmaals dit gaat niet alleen de Grieken aan, o.a. in Nederland zitten ook een heleboel gezinnen in hetzelfde schuitje. Maar goed als jij vindt dat ik flauw vluchtgedrag vertoon en geen kleur durf te bekennen, het zij zo!
Quote
#25
Je hebt helemaal gelijk Connie, ook ik teken alleen iets als ik er voor de volle 100% achter sta. Als iedereen op elke willekeurige petitieknop gaat klikken heeft een petitie ook geen enkele waarde meer. Dit is inderdaad een Europees probleem, niet specifiek Grieks dus. Daarom heb ook ik niet getekend en zal dat ook niet doen.
@Aleko: Flauw, vluchtgedrag, geen kleur bekennen? Wat een onzin, lamenielachen Big Grin . Ik noem dit een eigen mening hebben en daar ook vol achter staan i.p.v. klakkeloos achter de meute aan te lopen Tongue


(23 November 2013, 12:02)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Waarom mag iemand geen andere mening hebben? Moet ik iets tekenen waar ik niet achter sta, denk het niet. Nogmaals dit gaat niet alleen de Grieken aan, o.a. in Nederland zitten ook een heleboel gezinnen in hetzelfde schuitje. Maar goed als jij vindt dat ik flauw vluchtgedrag vertoon en geen kleur durf te bekennen, het zij zo!
Quote
#26
Ook ik ben het volkomen met Connie eens.

Is dit misschien een idee:

Als je tegen die huisuitzettingen wilt protesteren stop dan b.v. eens massaal in héél Europa met het betalen van je hypotheekaflossingen gedurende 2 maanden!!

Europa-Brussel wil dat alle aangesloten landen het eens worden maar hebben de inwoners ook nog iets in te brengen of laten wij ons langzaam naar de slachtbank brengen ten faveure van die witte boorden baantjes, hun banken en niet te vergeten de multinationals.
Maak daar maar maar eens een petitie van!!
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#27
Ach lieverds, lees toch eens wat voordat je gaat kakelen.De petitie richt zich tegen het niet verlengen van een nu nog geldende beschermingwet wet per 1 januari a.s. Dit gebeurt om gevolg te geven aan wéér een volgende wurgeis van de Europees/Amerikaanse Trojka, exclusief aan Griekenland gesteld.Tekenen is níét meelopen in de meute, maar juist tegen de stroom oproeien.Helaas alleen weggelegd voor de dapperen.
Quote
#28
(23 November 2013, 17:29)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Helaas alleen weggelegd voor de dapperen.

Nou ja, één 'dappere' Dodo hebben we dan in ieder geval in ons midden Big Grin
Quote
#29
(23 November 2013, 17:29)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ach lieverds, lees toch eens wat voordat je gaat kakelen.De petitie richt zich tegen het niet verlengen van een nu nog geldende beschermingwet wet per 1 januari a.s. Dit gebeurt om gevolg te geven aan wéér een volgende wurgeis van de Europees/Amerikaanse Trojka, exclusief aan Griekenland gesteld.Tekenen is níét meelopen in de meute, maar juist tegen de stroom oproeien.Helaas alleen weggelegd voor de dapperen.

Ik vind dit eerder kleinerend, neerbuigend en hufterig gedrag, maar dat schijnt normaal te zijn vandaag de dagAngry
Quote
#30
Connie, ik ben het helemaal met je eens. Zowel met je standpunt over de zin van zo en petitie, als met je opmerking over Aleko, die (weer) meent zich te moeten profileren als een alles beter wetende intellectueel.
Quote
#31
Ik lees gewoon wat nauwkeuriger wat er staat en wat het inhoudt.
Quote
#32
Ik vind het echt ongelofelijk wat ik hier lees als reactie op een simpele petitie: je bent het er mee eens en tekent, of niet, nou dan teken je niet. De stelling dat allen die straks noodgedwongen huis en haard moeten verlaten, waar dan ook in Europa, dit aan zichzelf te danken hebben vind ik bijzonder kortzichtig. Wat ik nog het meest betreur is dat het medelijden voor zwerfdieren groter is dan dat voor mensen die hetzelfde lot dreigen te ondergaan. Deze reacties had ik niet voorzien, maar schokken mij zeer! Laten we ons maar weer gauw druk gaan maken over de samenstelling van een zakje tzatzikikruiden. Nog even dit: het maakt mij niet uit of jullie de petitie tekenen, ik wilde deze wel even onder de aandacht brengen. Het is een Griekenland gerelateerde petitie, opgestart door Grieken, niet door inwoners van landen die met dezelfde problemen (dreigen te) worden geconfronteerd. Realiseren we ons wel dat het om mensen gaat, mogelijk gezinnen met kinderen? Have yourself a merry little Christmas...
Quote
#33
Iedereen mag denken wat hij wil en doen wat hij wil. Wel tekenen, niet tekenen. Wat mij wel steeds meer opvalt op dit forum is dat mensen snel iets roepen zonder echt nagedacht te hebben, of zich echt ingelezen te hebben in het onderwerp. Nu hoeft dat ook niet, maar vaak wordt er wel uitgebreid gereageerd op een topic, terwijl ik niet de indruk krijg dat mensen echt begrijpen waar het over gaat, of soms ook gewoon maar wat roepen uit pure verveling. Vervolgens gaat het helemaal niet meer over het feit dat mensen hun huis uitgezet dreigen te worden, maar om wederom het wel of niet tekenen van een petitie. Teken niet als je dat niet wilt. Simpel.

Voor diegenen die zich afvroegen of en waarom het nu zoveel schrijnender is in Griekenland, hier de volgende feiten, daarbij gezegd hebbende dat elk gezin dat in Nederland (of waar dan ook ter wereld) op straat gezet wordt, er natuurlijk ook één teveel is.

In Griekenland zal er onder druk van de Troika worden gestemd over een beschermingswet die er nu nog voor zorgt dat mensen, die dermate door de crisis getroffen zijn dat zij hun schuld/hypotheek bij de bank niet meer kunnen betalen (door het verliezen van hun werk of omdat zij tot 40% van hun loon in hebben moeten leveren, in combinatie met steeds meer en hogere belastingen), hun huis niet uitgezet kunnen worden.
Mocht deze wet gewijzigd worden dan zullen de banken hun leningen door kunnen verkopen aan buitenlandse belanghebbenden (dit kunnen banken, bedrijven of particulieren zijn). Huisuitzettingen zullen op zeer grote schaal voor gaan komen, omdat dit land, in vergelijking met veel andere Europese landen, nog steeds in het zwaarste weer zit. Veel mensen, waaronder gezinnen, zitten vaak buiten hun schuld om in de schulden, zoals BartOriste al schreef. Het is niet zo dat alle mensen onverantwoord een huis (lees: gewoon huis, geen villa’s) kochten of een bepaalde lening aangingen. Wie kon ooit vermoeden dat het zo erg zou worden? Een combinatie van veel factoren hebben ervoor gezorgd dat de situatie voor veel mensen uit de hand is gelopen. En nu zullen zij massaal moeten boeten, zonder mededogen van regeringen, banken en mensen die blijkbaar niet inzien dat dit de toekomst kan zijn van iedereen die niet bij de rijke top 1 a 2% zit van de wereldbevolking!

In Nederland krijgen mensen in de meest schrijnende situaties gelukkig nog steeds een werkeloosheidsuitkering, een arbeidsongeschiktheidsuitkering en bepaalde toeslagen. Bovendien is er daar, ondanks dat er ook daar een groeiend aantal werkelozen is, nog steeds licht aan het einde van de tunnel, want de economie is redelijk stabiel. Nergens is de economie zo erg gekrompen als hier in Griekenland, en nergens zijn er in korte tijd zoveel mensen werkeloos geworden. Nog steeds vallen er dagelijks meer ontslagen dan waar dan ook binnen Europa. Waar moeten de gezinnen die hier op straat komen te staan hoop uit putten? Nieuw werk? Met je gezin bij bejaarde ouders in gaan wonen die zelf moeten leven van een mager pensioentje? Hulp van de overheid? Nee, als mensen hier op straat komen te staan, dan staan zij letterlijk en figuurlijk in de kou.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#34
Tjá...., vanaf 't moment dat opgemerkt werd 'eigen schuld, dikke bult' ben ik hierin al afgehaakt! Jammer voor de Grieken die 't aangaat, jammer voor Oriste....
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#35
Erwin en Roosmarijn. Dank voor de mening en uitleg. Ik had ook een verhaal willen/kunnen schrijven, maar is door jullie beide al verwoord. Helemaal mee eens!
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#36
Je zal maar een Grieks koppel zijn, dat kort voor het uitbreken van de crisis een huis gekocht heeft, en waarvan beiden hun uiterste best deden om de lening af te betalen. Na het uitbreken van de crisis verliest de man zijn werk, en moet de vrouw op haar loon 35 % inleveren. Intussen hebben ze schoolgaande kinderen, die ook kosten met zich meebrengen.
Probeer aan dat koppel - én aan hun kinderen - maar eens wijs te maken dat ze op straat gezet zullen worden.

Kort en bondig:
Zoiets is niet alleen een zware inbreuk op het sociaal aspect van onze samenleving, maar is zelfs inhumaan te noemen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#37
Amai zeg, een petitie tekenen kost niks, hoor!
Quote
#38
(24 November 2013, 23:29)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Je zal maar een Grieks koppel zijn, dat kort voor het uitbreken van de crisis een huis gekocht heeft, en waarvan beiden hun uiterste best deden om de lening af te betalen. Na het uitbreken van de crisis verliest de man zijn werk, en moet de vrouw op haar loon 35 % inleveren. Intussen hebben ze schoolgaande kinderen, die ook kosten met zich meebrengen.
Probeer aan dat koppel - én aan hun kinderen - maar eens wijs te maken dat ze op straat gezet zullen worden.

Ik heb een vraag. Bovenstaande zie ik hier in Nederland nu ook steeds meer gebeuren. Huizen moeten verkocht worden met verlies omdat de hypotheekkosten niet meer opgebracht kunnen worden.
Huis verkocht, restschuld over waardoor meestal schuldsanering volgt.
Die schuldsanering, bestaat die niet in Griekenland?
Quote
#39
Sorry mensen, ik zie nog steeds niet in waarom de situatie in Griekenland anders zou zijn dan elders in de wereld. En dat heeft niets met meeleven te maken maar met argumenten en wat nu maakt dat het daar zo anders is.
Niet kunnen betalen is overal je huis uitgezet worden, in Nl., in Spanje, in de USA en nu dus ook in Griekenland. Het was bijzonder dat het nog niet zo was. Natuurlijk is het enorm schrijnend, maar dat is overal zo.
Quote
#40
De situatie in Griekenland is niet te vergelijken met die in Nederland. In Nederland heb ik beroepsmatig te maken gehad met (dreigende ) huisuitzetttingen. In alle gevallen was er sprake van grote huurachterstanden. Dat is dus eerste verschil. Griekenland kent een kleine huurmarkt, de uitzettingen betreffen de "eigen" huizen die door hypotheken bezwaard zijn. Het tweede verschil is het sociale vangnet achter de huisuitzettingen: schuldsanering, maatschappelijk werk, gemeentelijke sociale dienst. Na een huisuitzetting in NL hoeft in principe niemand op straat te wonen. Dat vangnet ontbreekt hier in Griekenland.
Tot slot is door de actuele slechte economische situatie, zoals hier al eerder beschreven, door veel Grieken gekozen voor een tijdelijke stopzetting van de betaling van de hypotheek om de extra belasting via de elektriciteitsrekening en de hoge energierekeningen zelf te kunnen betalen. Zich hierbij beschermd wetend door de huidige wetgeving. Die wetgeving gaat voor bestaande hypotheken veranderen. In Nederland zullen de hervormingen in de hypotheek markt alleen de nieuwe hypotheken betreffen.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Huisuitzettingen Patrick 15 6.792 14 November 2015, 12:16
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)