Grieksegids nieuws
Olijf stekken
#1
Ik heb al enkele malen geprobeerd om een olijf te stekken. tegenwoordig is het bijna ondoenlijk om er een mee te nemen in het vliegtuig. Dus heb ik het met takjes geprobeerd. Maar ze gaan me steeds dood. Heeft iemand een tip hoe het wel lukt ?
gradusn's signatuur efxaristo

Quote
#2
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Ook ik heb het ooit geprobeerd, helaas ook niet gelukt. Stekjes waren afkomstig van een boompje dat ik ooit bij Blokker heb gekocht. Het plantje was toen 20cm hoog rn nu 200cm. Heeft deze zomer veel olijven gehad. Ik denk dat het overigens beter is om boompje hier op te kweken ivm winter. Tip: als boom in pot staat, zet deze in de winter opbeschutte.plaats tegen huisgevel. Veel succes.
Quote
#4
Gradusn.
Wat jij schrijft over olijfboompje meenemen uit Griekenland,ik dacht ook dat dit niet mocht.(was al bang met mijn granaatappelen in mijn handbagage).
8 oktober j.l vloog ik met Transavia terug van Samos.naast mij kwam na de douane een Griekse jonge dame rond de 40 zitten met veel handbagage,waaronder ook een plastic zak met daarin duidelijk te zien 2 olijfboomjes met pot en al zo samen 40 cm de boompjes staken boven de zak uit.Ze had ze daar bij de kweker gekocht.
Haar man had een baan in een Grieks restaurant gevonden ergens in de Achterhoek en een huis gevonden,voor beiden nam ze als aardigheidje deze boompjes mee.Heel dapper ging ze hier in Nederland werk zoeken.
Ik vroeg:geen probleem gehad bij de douanemannen,welnee zei ze die komen ook uit Pythagorio en ik ken ze al jaren.Was daarna dus erg benieuwd hoe de dames van Transavia reageerden.geen probleem zet de zak maar op de grond tussen je benen vallen ze vast niet om .Ze zat achter mij dus ik hoorde de story mee,
Ik weet niet of het jouw of mij gelukt zou zijn maar zo werkt het denk ik,oud gezegde en al jaren oud:ons kent ons .
Ik heb er bij mezelf smakelijk om moeten lachen en hoop voor haar dat ze hier niet bevriezen.
Groet Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#5
Natuurlijk kun je dat meenemen, geen enkel probleem. Ik reis regelmatig met grote boeketten bloemen naar alle hoeken van Europa. Heeft niks te maken met ons kennis.
Quote
#6
Mijn vriendin nam in September een grote karpouzi (watermeloen) mee in haar handbagage, bij de controle voor de handbagage kwamen ze niet meer bij Big Grin
Quote
#7
Ik heb het twee jaar geleden zo gedaan:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&t=4360
Van de 4 olijfstekjes zijn er uiteindelijk 2 aangegaan. Let wel, het waren stekjes meegenomen uit Griekenland, weet niet of dat verschil maakt t.o.v. de gekweekte exemplaren uit de tuinmarkt hier.

Je mag binnen Europa (volgens mij behalve Groot-Brittannië)trouwens gewoon stekjes en planten meenemen vanaf je vakantieadres hoor, ik heb de vreemde gewoonte Big Grin om vrijwel overal in Griekenland stekjes mee te nemen en dan thuis op te kweken. Olijven, vijgen, bougainvilles, oleanders enz, ik heb al vanalles meegenomen en vaak ook duidelijk in het zicht bij de douane. Nooit problemen gehad.

M'n grote trots is m'n vijgenboom uit Kythira; onderstaande foto is enkele weken geleden gemaakt terwijl ie z'n blad al flink aan het verliezen was

[Afbeelding: 6ivifs.jpg]
Quote
#8
Prachtig, en nog wel mét vijgen eraan!
Quote
#9
Het probleem is waarschijnlijk niet het uitvoeren vanaf een Griekse locatie, of het aan boord brengen in het vliegtuig.
De grootste problemen kun je verwachten bij invoer in Nederland.
Kijk voor de zekerheid even op de Nederlandse douane site wat de regelgeving is met betrekking tot de invoer van levende planten vanuit Griekenland. Daar staat ook een telefoonnummer bij om die gasten te raadplegen.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Officieel wordt je bij aankomst in Nederland niet door de douane gecontroleerd. Maar als er een nieuwsgierige douaneambtenaar (en dat zijn ze allemaal!!!) door de aankomsthal loopt, en hij ziet levende planten bij een passagier, zou hij of zij wel eens vragen kunnen stellen.
Dan kun je maar beter goed voorbereid zijn. In het slechtste geval worden de plantjes in beslag genomen, en wordt er een bekeuring uitgedeeld.
Damiaatje's signatuur Je hoeft de top niet te bereiken, halverwege de berg is het uitzicht ook fantastisch.Big Grin

Als je met twee voeten op de grond blijft staan, kom je geen stap verder. Cool
Quote
#10
Ik heb al een paar keer een olijfje vanaf Kreta meegenomen. Maar iedere keer moest ik bij de douane de aarde van de plant afhalen. Daar kreeg het plantje een dusdanige knauw van dat hij het niet overleefde.
gradusn's signatuur efxaristo

Quote
#11
Ik heb al regelmatig planten meegenomen in de koffer. Gaat uitstekend.Vlak voor vertrek kluit in vochtige tissue wikkelen, alles goed inpakken en meteen na aankomst uitpakken en water geven.
Quote
#12
(04 December 2013, 12:14)IngridAmsterdam schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Prachtig, en nog wel mét vijgen eraan!
Ja, hij zat dit jaar helemaal vol met vijgen, erg leuk om te zien :)
Quote
#13
Ger, inderdaad enorm zo groot en met vijgen,knap hoor
Heb je hiervoor trouwens niet een vrouwelijke en mannelijke boom voor nodig om er jonge vijgen van te kunnen krijgen,of ben ik hiermee in de war of te ouderwets?
Els zo als jij beschrijft deed ik het ook vaak,ook afgelopen oktober nog met o.a. een lavendel en basilicumstek verpakt in mijn koffer,daarom was ik ook zo verbaast met mijn verhaal hierboven over de 2 olijfboompjes in de plastic zak,zo kan het dus ook .
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#14
(04 December 2013, 18:29)Margaritha schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ger, inderdaad enorm zo groot en met vijgen,knap hoor
Heb je hiervoor trouwens niet een vrouwelijke en mannelijke boom voor nodig om er jonge vijgen van te kunnen krijgen,of ben ik hiermee in de war of te ouderwets?

Ik heb geen idee of er een vrouwelijke en mannelijke boom voor nodig zijn. Blijkbaar niet gezien de weelderige groei in m'n tuin. Wel heb ik ooit gehoord dat er een speciale wesp voor de bestuiving/bevruchting zorgt in de zuidelijke landen. Die zou in Nederland echter niet leven.
Ik heb geen flauw idee hoe dat in mijn geval (ten minste m'n vijgenboom) werkt Blush
Misschien zitten er hier kenners die het mysterie kunnen oplossen?

Om toch een beetje on-topic te blijven (het gaat hier immers om een olijfstek): ik lees op diverse sites dat je olijfboompjes ook kunt zaaien; maar hoe kom je aan dat zaad, gebruik je daarvoor olijfpitten Huh
Quote
#15
Multiquote:Om toch een beetje on-topic te blijven (het gaat hier immers om een olijfstek): ik lees op diverse sites dat je olijfboompjes ook kunt zaaien; maar hoe kom je aan dat zaad, gebruik je daarvoor olijfpitten Huh

Daar ben ik ook benieuwd naar
gradusn's signatuur efxaristo

Quote
#16
Allemaal bedankt voor de reactie, ik ga alles eens proberen.
gradusn's signatuur efxaristo

Quote
#17
(03 December 2013, 19:00)Margaritha schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




"......Ik vroeg:geen probleem gehad bij de douanemannen,welnee zei ze die komen ook uit Pythagorio en ik ken ze al jaren.Was daarna dus erg benieuwd hoe de dames van Transavia reageerden.geen probleem zet de zak maar op de grond tussen je benen vallen ze vast niet om ......."


Op dezelfde manier nemen we al jaren "benzine" mee van Kreta, ap' ta peza, om onze visites in Nederland welkom te heten. En dat systeem werkt altijd ... :)
Ook dit jaar weer.
Quote
#18
Maar hoe stek je ze nu eigenlijk blijft de grote vraag.
Heb uit Duitslands 5 olijfboompjes meegenomen, maar werd het te koud heb ik ze naar binnen gehaald, hier begonnen ze behoorlijk blad te verliezen en de olijfjes die er al inzaten tijdens de koop. Dus uiteindelijk toch maar weer buiten gezet, sommigen verloren nog blaadjes de andere weer iets minder. ik hoop dat ze het blijven doen, maar vrees het ergste.

Iemand tips hoe ik ze echt kan over houden, of wellicht kan stekken???
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#19
(20 December 2013, 19:16)Imogen schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar hoe stek je ze nu eigenlijk blijft de grote vraag.
Iemand tips hoe ik ze echt kan over houden, of wellicht kan stekken???

Stekken: Kijk eens naar de link die ik in bericht 7 hierboven gaf, zo heb ik het ook gedaan en dat werkte.
Wat het overhouden betreft: zet ze niet binnen op kamertemperatuur want dan verliezen ze meteen erg veel blad. Zet ze tijdens de ergste kou beschut in een garage/berging of, zoals ik, onder een afdak in een hoekje van het terras; werkt prima ;)
Quote
#20
(20 December 2013, 20:08)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(20 December 2013, 19:16)Imogen schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar hoe stek je ze nu eigenlijk blijft de grote vraag.
Iemand tips hoe ik ze echt kan over houden, of wellicht kan stekken???

Stekken: Kijk eens naar de link die ik in bericht 7 hierboven gaf, zo heb ik het ook gedaan en dat werkte.
Wat het overhouden betreft: zet ze niet binnen op kamertemperatuur want dan verliezen ze meteen erg veel blad. Zet ze tijdens de ergste kou beschut in een garage/berging of, zoals ik, onder een afdak in een hoekje van het terras; werkt prima ;)

@Ger, bedankt, had ik niet ze snel gezien,
Ik heb nog wel een kweek kas die goed beschut is tegen kou, dus dat moet wel gaan lukken lijkt mij. Ik zet ze in ieder geval niet meer binnen. ;)
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)