Schotel met motor uitrichten
#1
Na wat ervaring en grijze haren rijker, geef ik de volgende tip"

Er staan diverse methoden op het net.
Eerst controleren of de steun waterpas staat.
Ik heb gekozen voor de snelle methode. De motor weer op nul gezet.
Dan de motor en de schotel zo goed mogelijk op een lijn aan elkaar gezet. Is wat moeilijk te zien.
De hoek voor de motor en schotel als voorgeschreven ingesteld. LNB tilt nul.
Vervolgens de hele zaak aan de steun gemonteerd.
Met kompas ongeveer pal zuid richten.
Op de ontvanger Sirius ingesteld, de motor draait iets oost. Dann hele constructie zo goed mogelijk uitgericht.
Let op!!!
Bij controleren van andere satelieten voor een transponder kiezen die in een actuele satelietlijst op het net staat.
Ik ben er aanvankelijk ook ingetrapt dat ik, tussen 0 en 42 oost, sateliten leek te missen.
Na controle van "levende" transponders alle satelieten gewoon gevonden.

Indien niet te vinden, dan staan er tips genoeg op het net om de stand van de motor aan te passen zodat de boog van de satelieten gevolgd wordt.
Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote
#2
Da's absoluut een goede tip voor anderen die voor de eerste keer met een motor werken. Er wordt nog vaak vergeten dat de Clark-belt evenredig loopt met de kromming van de aarde.
Trouwens, fijn om te lezen dat ook jij nu de Griekse zenders kunt ontvangen. Zo zie je maar; de aanhouder wint (bijna) altijd :) .
Quote
#3
In twee weken van een leek tot een crack.:)
Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote
#4
vraag!! op de ontvanger Sirius ingesteld. welke satelliet is dat?
Quote
#5
(12 December 2013, 21:29)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vraag!! op de ontvanger Sirius ingesteld. welke satelliet is dat?

4.8 oost Tzimis
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
En omdat b.v. Breda 4.71 oost ligt, is Sirius praktisch precies zuid
Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote
#7
ik zag op 4.9 Astra en nergens Sirius, daarom de vraag. maar dan waarom niet op 3.1 die de eerste sat zou moeten zijn in de rit van de ene kant naar de andere.
Quote
#8
(13 December 2013, 12:12)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik zag op 4.9 Astra en nergens Sirius, daarom de vraag. maar dan waarom niet op 3.1 die de eerste sat zou moeten zijn in de rit van de ene kant naar de andere.

Zoals Yiannakis al schreef is vanaf Nederland/België gezien 4,9 graden precies het exacte zuiden (verschilt nog iets wanneer je in het uiterste westen of oosten woont). En die moet je in je motor definiëren voor een exacte werking ervan.
NB: Vroeger heette de satelliet op 4.9/5.0 oost de Sirius. Vandaar dat nog steeds heel wat mensen die naam voor die positie gebruiken.
Quote
#9
Paniek!
Geen signaal op Griekse tp op 3D?
Wel als ik een nieuwe transponder toevoeg.
Op andere satelieten ineens scrambled. Andere transponders op dezelfde sateliet werken wel.
Zou mijn ontvanger instabiel zijn?
Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote
#10
(14 December 2013, 13:16)Yiannakis schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Paniek!
Geen signaal op Griekse tp op 3D?
Hier gewoon beeld hoor op alle 3 de transponders up
Quote
#11
Ga ik mijn software maar eens opnieuw inladen.
Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote
#12
Heb je helemaal geen signaal of alleen geen beeld/geluid door de codering?
En heb je het probleem op alle 3 de 'Griekse' transponders?
Quote
#13
Hoera,
de software van DVB opnieuw ingeladen. Bijkbaar gaf hij op ingevoerde transponders "geen signaal"
Kan aan software liggen of aan ontvanger. Ik verdenk de software. Ik las ergens wal eens dat die onstabiel kan zijn.
3D 3.1 oost werkt weer perfect.
Nu de rest er weer in.
Daar gaf hij op enkele in gevoerde transponders, zoals RIK "scrambled"
Ik ga verder en denk er uit te zijn.
Bedankt voor je snelle reactie.
Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote
#14
Alles weer perfect.
Geniet van stin igdia mas, nu nog bezig. Aleen dat is alle moeite waard!
Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vraag Griekse zenders via schotel Bouboulina 2 6.408 09 November 2015, 15:37
Laatste bericht: Bouboulina
  Rare schotel?? Yiannakis 3 3.959 24 June 2013, 12:04
Laatste bericht: Yiannakis
  Motor voor schotel Yiannakis 2 5.411 31 October 2010, 12:36
Laatste bericht: Yiannakis
  Hotbird en HellasSat op één schotel? prasoudi 6 7.764 07 October 2010, 10:16
Laatste bericht: prasoudi
  Minimale grootte schotel voor ontvangst Hellas-2 boelie76 15 10.999 15 August 2010, 17:20
Laatste bericht: boelie76
  Schotel afstellen Choreftis 2 6.274 07 December 2009, 08:59
Laatste bericht: Choreftis
  Hotbird en Hellas op 1 schotel? KarenAnna 5 5.190 06 June 2009, 12:23
Laatste bericht: edbe

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)