Nieuwe rubriek: Reisverhalen
#41
Geen reisverhaal maar een opgave waar we allemaal geweest zijn.

We beginnen natuurlijk op Kreta, dat onze kennismaking met Griekenland is geworden.
We zijn daar in totaal 4x geweest en wel in een appartement tussen Chersonissos en Piskopiano en een uitstapje naar Rethimnon.
1x Kos net buiten Kos-stad
Samos zijn we 4x geweest in Votsalakia
Lesbos ook 4x en wel 2x in Petra en 2x net buiten Molyvos richting Eftalou
1x eiland hoppen van Mykonos waar we net buiten Mykonos stad op de berg zaten, naar Naxos in Agios Prokopios en toen naar Santorini in Kamari
Later nog een keer terug naar Santorini en wel in Perissa
4x Parga
2x Lefkas in Nidri
1x Corfu in Acharavi
Quote
#42
Bij deze, ons verblijf in Griekenland, een land van rust, natuur en vooral lieve mensen.
Hier volgt, op verzoek, een kort verslag:
In 1989 zijn we een keer eerder met onze boot FRYA naar Griekenland geweest, door omstandigheden niet lang, maar het land heeft destijds tijd een diepe indruk bij ons achter gelaten! Na 30 jaar hebben we ons boeltje gepakt en zijn aan boord gaan wonen om in maart 2017 weer rond te varen met als reisdoel Griekenland en verder zouden we wel zien.
In juni 2018 waren we weer terug in Corfu waar we in 1889 ook al waren geweest. We waren blij om in Griekenland te zijn maar Corfu viel ons erg tegen, het massa toerisme en de commerciële haven deed ons schrikken! Na een kort verblijf daar gauw naar de overkant varen naar dorp Sagiada aan de vaste wal. Daar was de rust weer te vinden en van daar uit richting het zuiden. Het stadje Vonitsa, de Ionische eilanden (allemaal druk) naar de golf van Korinthe. Hier was het heerlijk toeven, ook lag het kanaal van Korinthe nog op ons te wachten, dus rustig verder. Na het passeren van het Korinthe kanaal (een hele belevenis) zijn we de kust van Pelopenese naar het zuiden gevaren tot aan Monevasia. Vandaar de oversteek naar Kreta gemaakt, daar hebben we in Souda baai en Rethymno gelegen, ook hebben we de bus naar Chania genomen, maar dat was ook overvol! Het werd ook tijd om een winterplekje te zoeken, dus terug naar het noorden, via Kythera, een paar ankerbaaitjes en door naar Pylos, mooie plek maar voor ons niet geschikt. Dus weer terug naar het noorden, Preveza leek ons wel geschikt. Eind september lagen we voor Preveza maar daar achter was ook de golf van Amvrakios, Vonitsa hadden we al gezien maar we hadden gehoord dat Koronisia een mooie haven had en dus de koers was al gauw uit gezet.
Aangekomen aldaar kregen we pech met een motoronderdeel, met hulp werden we rond gereden om te zoeken naar het onderdeel, niets gevonden dus dat moest uit Nederland komen. We zijn nu bekend met de Griekse post en na 2 weken was het binnen. Inmiddels waren we al aardig bekend in het dorp, zo’n 190 inwoners, en we voelden ons er thuis m.a.w. daar hebben we de eerste winter gelegen.
Het nieuwe jaar 2019, we waren amper 2 weken onderweg, bij het eiland Kalamos, toen brak het bovenstuk af van de hoofdmast, het bleek verrot te zijn. In Lefkas aangekomen, hadden ze pas na 8 dagen tijd voor ons om ons te helpen, vanwege de mei drukte, daar hadden wij geen zin in en hebben we besloten om terug te varen naar Koronisia.
Toen we daar waren zijn we gelijk geholpen. In augustus/september was alles weer gereed om verder te gaan, maar een bezoek aan Nederland stond ook nog op het programma. Dus eerst een vakantie naar het thuisfront. Na weer terug te zijn gekomen, stond de herfst/winter al op de stoep. Het werd dus onze tweede winter in Koronisia.
In 2020 stond alles in het teken van Corona, we hadden niet veel zin om in volle havens te liggen met boten en mensen dicht op elkaar gepakt. Een leuk alternatief was gauw gevonden, we hebben een auto gehuurd en een paar weken rond gereden, geweldig dwars door de bergen en vlaktes, ook het binnenland is een aanrader! Voor ons werd het dus de derde winter in “onze” haven.
Nu is het 2021 en corona houdt ons nog in de haven van Koronisia, maar genieten nog steeds van Griekenland, we noemen het wel gekscherend onze voliére met gouden tralies.
Wat de planning is? Geen idee. Voorlopig moeten we vanwege de lockdown tot medio mei in Koronisia blijven liggen (als het niet verlengd wordt). Het is verboden de haven te verlaten op straffe van 3000 euro per persoon. Dan wachten we maar eventjes.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Onze thuis, Frya
Quote
#43
Prachtig verhaal en een echt schip, mooie afmetingen en kits getuigt kun je alle kanten mee, ze zal wel een flinke kiel hebben.
Duitse vrienden van ons die langere tijd in Agios Nikolaos op Kreta lagen hadden ongeveer het zelfde schip, wel telkens door de stuurhut om van het achter naar het vooronder te lopen, de motor ligt dan onder de stuurhut.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#44
(31 March 2021, 14:42)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Prachtig verhaal en een echte boot, ze zal wel een flinke kiel hebben.
Bedankt, het valt wel mee, ze heeft kim kielen dus ze kan mooi rechtop "droog" staan! Diepgang 1m35.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#45
1889??????
Weeral een mooi verhaal.
Viviane
Quote
#46
(31 March 2021, 16:35)Viviane schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




1889??????
Weeral een mooi verhaal.
Viviane

Begrijp 1889 niet....., maar bedankt voor de reactie
Quote
#47
(31 March 2021, 20:04)alida-auwert schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(31 March 2021, 16:35)Viviane schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




1889??????
Weeral een mooi verhaal.
Viviane

Begrijp 1889 niet....., maar bedankt voor de reactie
Alida, je hebt in plaats van 1989, 1889 geschreven in je verhaal, maar om daar nou op te reageren pff
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#48
(31 March 2021, 20:15)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(31 March 2021, 20:04)alida-auwert schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(31 March 2021, 16:35)Viviane schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




1889??????
Weeral een mooi verhaal.
Viviane

Begrijp 1889 niet....., maar bedankt voor de reactie
Alida, je hebt in plaats van 1989, 1889 geschreven in je verhaal, maar om daar nou op te reageren pff

Thanks, ja een alerte lezeres! Big Grin
Quote
#49
@buurman: wat een schitterend beeldverhaal! De sfeer spat er zo van af!
Quote
#50
@Arthur, het was maar een grapje hoor.  Als ik zo mijn woorden moet wikken en wegen is het beter dat ik niet meer reageer, spijtig.
Viviane
Quote
#51
Waar veel mensen misschien wel eens van dromen hebben deze mensen werkelijk gedaan ,
mooi verhaal ,verdient zeker een waardering Smile
Quote
#52
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Skiathos 2016 begin mei gingen we wandelend vanuit Skiathos stad naar Kastro. Temperatuur was goed zo'n 22 graden. We waren net de stad uit en werden gevolgd door een grappig hondje. Omdat we een tocht van bijna 20 km gingen lopen vonden we het maar niks dat hij mee zou lopen. Bang dat het te ver zou zijn voor hem en niet meer op tijd thuis kon komen. Maar hij bleef ons maar volgen. We hadden water en koekjes bij maar daar wilde hij niets van. Ook liet hij zich niet aaien. Oké, op zich best gezellig! Als wij even rustten bleef hij in onze buurt. Op de terugweg vlakbij bij de hoofdweg maakten we ons een beetje zorgen. Hij zal toch niet mee naar ons appartement lopen??
Op de splitsing gingen we rechtsaf de hoofdweg op en ...onze wandelvriend ging linksaf.
Toch was ik wel nieuwsgierig. Ik heb via the Dogshelter
Op Skiathos te horen gekregen, n.a.v. deze foto,  dat het een goeie bekende is!
Hij loopt graag mee met wandelaars. Het hondje  van de bakker. En inderdaad die zit bij de splitsing linksaf dus goed thuisgekomen!!
In 2019 waren we wederom op Skiathos. 
Op de allerlaatste dag...goh het lijkt wel of 'ons' hondje daar loopt. Jawel hoor!!  Hij was met andere wandelaarsWink
De laatste avond zaten we op een pleintje te eten en een Nederlandse serveerster hoorde ons verhaal aan. Ik liet de foto zien en ze moest lachen! Ja dat is hem, zei ze. Altijd op zoek naar gezelschap en gezellig meelopen. Het hondje van de bakker Skiathos stad !
Quote
#53
Heel mooi reisverhaal ,een waardering van mijn kant Wink
Quote
#54
Jaren geleden waren we met een huurauto onderweg, ergens ten oosten van Thessaloniki. Het was een vrij lange dagtocht; vooraleer we terug naar onze verblijfplaats op het schiereiland Kassandra zouden rijden, gingen we eerst nog wat aankopen doen in een warenhuis. Aangezien we een en ander wilden kopen, hadden we een lege kartonnen doos tussen de rekken genomen om er alles in op te bergen. Ik droeg de aankopen in een winkelmandje, terwijl mijn vrouw met de lege kartonnen doos rondliep. Pas toen we de aankopen aan de kassa in die kartonnen doos wilden leggen, zag ik het... In een hoek van de doos zat een schorpioen! Jawel, het insect met opgeheven stekel! Je kan al denken hoe mijn vrouw reageerde Wink. De verkoopster maakte er echter geen probleem van: ze pakte de doos vast, keerde hem ondersteboven, en zette kordaat haar voet op de schorpioen. "No problem", zei de verkoopster. Aan haar reactie te zien, had ze dit blijkbaar nog wel al eens meegemaakt. Mijn vrouw huiverde wel bij de gedachte dat ze een hele tijd met die doos met dat beestje rondgewandeld had.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#55
(31 March 2021, 20:29)Piepa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@buurman: wat een schitterend beeldverhaal! De sfeer spat er zo van af!

Dank voor het compliment Piepa. Ik zal t.z.t. eens kijken of ik er nog voor zichzelf sprekende serie online zet.
Quote
#56
Het is inmiddels 24 jaar geleden toen we met een taxibootje op Parga  naar het strand gingen ,
wij zaten met z,n vieren in dat bootje ,en er kwamen nog vier Hollanders in het bootje ,maar
die bootjes varen pas weg als die vol zijn en dat was in dit geval 10 passagiers ,dus was het
even wachten op nog twee passagiers ,wat een Hollander niet kon waarderen ,en van zijn neus
begon te maken en alle Grieken waren oplichters -afzetters enz enz  ,de Griekse Kapitein hoorde
dat even aan ,zijn antwoord in het Nederlands was  ,maar meneer doe eens wat rustig aan ,en kijk
eens om je heen naar onze mooie natuur ,ik heb jaren in Amersfoort gewerkt en gewoond en daar
moest ik wel eens tien minuten  op de bus wachten ,we hebben de meneer uiteraard niet meer gehoord
Quote
#57
Bij deze de leden die mijn verhaal een waardering hebben gegeven ,mijn dank daarvoor ,
maar wie o wie doet het volgend verhaal of anekdote ?? Confused
Quote
#58
Jouw verhaal doet me denken aan een Italiaan die bij me in de winkel kwam, best wel iemand die dacht dat hij t allemaal erg goed wist. Hij wilde ook duidelijk laten zien dat hij wel n paar cent had. Ik ging met meneer aan de praat, bleek dat hij ook in t toerisme zat, had meerdere winkels. Dus we hadden n soort klik. Hij vroeg dus ook waar de meeste klanten vandaan kwamen, etc etc. 
Welke klanten ik t liefst zag,  en welke minder.....dat soort vragen moet je mee oppassen, maar dat vergat hij.
Begon dus heel verhaal over die  verschrikkelijk lastige nederlanders.....uren kijken weinig kopen....ik liet m maar praten....
Toen vroeg hij dus you dont have any dutch visiting your village ...Ja hoor genoeg, staat er een tegenover je meneer.....
Hij wist niet hoe snel hij moest afrekenen......
Quote
#59
(27 April 2021, 19:44)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jouw verhaal doet me denken aan een Italiaan die bij me in de winkel kwam, best wel iemand die dacht dat hij t allemaal erg goed wist. Hij wilde ook duidelijk laten zien dat hij wel n paar cent had. Ik ging met meneer aan de praat, bleek dat hij ook in t toerisme zat, had meerdere winkels. Dus we hadden n soort klik. Hij vroeg dus ook waar de meeste klanten vandaan kwamen, etc etc. 
Welke klanten ik t liefst zag,  en welke minder.....dat soort vragen moet je mee oppassen, maar dat vergat hij.
Begon dus heel verhaal over die  verschrikkelijk lastige nederlanders.....uren kijken weinig kopen....ik liet m maar praten....
Toen vroeg hij dus you dont have any dutch visiting your village ...Ja hoor genoeg, staat er een tegenover je meneer.....
Hij wist niet hoe snel hij moest afrekenen......

Zo hadden we in Sivota een mooi huis gehuurd  ,waar het de eerste week heel rustig was ,maar de tweede week
kregen we Italianen als buren ,en was het met de rust gedaan  ,hoeveel het er waren geen idee ,maar aan  geluid
wat ze maakten  moeten het er heel veel geweest zijn
Quote
#60
Dit is iets wat gebeurde toen we de 1ste maal naar Griekenland (Corfu) gingen en mede oorzaak was dat we zijn blijven teruggaan naar Griekenland.

Tijdens de rit van de luchthaven naar ons verblijf stopte de buschauffeur onderweg om zijn 2 kinderen mee te nemen. We raakten ook aan de praat met de chauffeur en toevallig zagen we hem een paar dagen later terug met zijn 2 kinderen op het strand. We raakten opnieuw aan de praat en dronken samen iets. Bleek dat hij net gescheiden was en zowel buschauffeur als ambulancechauffeur was. 2 jobs die hij kon combineren en nodig had om financieel rond te komen. Na een tijdje zei hij dat zijn kinderen graag 's anderendaags ook naar het strand zouden komen maar hij moest werken. En hij vroeg of het geen probleem was om soms een oogje in het zeil te houden. Gezien we toch niks gepland hadden was dat voor ons absoluut geen probleem. En zo geschiedde dus. 's anderendaags kwam hij zijn 2 kinderen aan het strand afzetten en vertrok naar zijn werk. Toen hij ze in de namiddag kwam ophalen betaalde hij ons een drankje en vroeg of we iets gepland hadden voor 's anderendaags. Dat hadden we niet en dus zei hij dat hij ons tegen 10 uur zou ophalen voor een rondrit op Corfu. Dit was echt een van de beste rondritten die we ooit gehad hebben inbegrepen een lunch bij zijn ouders in het binnenland van Corfu.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#61
Vanmiddag kwam ik de buurjongen tegen, en me schoot opeens dit verhaal binnen. Al een aantal jaren geleden gebeurt, als ik t al eens verteld heb, sorry.....

Ik zat mn dagelijkse 4 uur koffie te drinken in het restsurant tegenover mn winkeltje. Dit doe ik elke dag samen met mn griekse vriendin/ eigenaresse v winkel naast me. We hebben
een vaste plaats/ stoel in t restaurant, zodat we beide onze winkel in de gaten kunnen houden. Maar er ontgaat ons ook weinig wb terras waar we zitten.

Tafeltje naast ons zat een Finse familie stelden we vast die met opa op vakantie was, zo leek t ons. Opa met zn zoon en dochter beide getrouwd en met puberkinderen. Stuk of 10 pers aan een tafel. Er werden drankjes besteld en de familie zat gezellig te keuvelen. Op n gegeven moment stonden ze op en vertrokken.
De wat slomige jongen die ze dat jaar in t restaurant hadden om op te ruimen kwam aan sjouwen, zette de glazen op n blad,
en opeens leek hij erg te schrikken en vertrok.
Onze nieuwschierigheid was groot....een schorpioen onder tafel, een slang? wat anders.....?
Een vd eigenaars kwam dr bij.....met een plastic zakje....
Wat bleek ....opas kunstgebit lag onder tafel....
Kunstgebit ging in t zakje en werd weggelegd.
Buurvrouw en ik besloten, nog ff te blijven zitten.....dit leek leuk te worden....
Eigenaar, die wel van een grapje houdt, ging al glimlachend,
op een hoge trap t groen aan de pergola bijsnoeien.
De slome jongen werd toegeroepen te melden wanneer 'o finlandos' zou terugkomen.
En ja hoor daar kwam de zoon....
Finnen zijn vaak best bescheiden mensen, zo ook deze meneer, hij vroeg aan de slome jongen :  me look? Al wijzend op de tafel.....ja hoor no problem.....daar ging de fin door de knieen....niks natuurlijk.
Toen uitleggen in handen voeten engels wat hij zocht.....
Slome jongen spreekt precies 3 woorden engels....dus t schoot niet op.
De fin ging naar de trap v d eigenaar......opnieuw handen voeten....eigenaar liet m nog ff zweten......deed eerst alsof hij t niet begreep.....Prachtig voor ons als toeschouwers
Maar toen kwam t boterhamzakje met inhoud.......en n heel blije fin
Quote
#62
De hoogste berg van Karpathos is de Kali Limni (1215 meter).
Op de flank ligt, op zo'n 700 meter hoogte, een afgelegen vallei genaamd Lastos. In deze vallei bevindt zich een eenzame taverne, Kali Kardia.
Deze taverne is van Thanasis, welke vorig jaar aan een slopende ziekte is overleden. Thanasis was een mooi mens, vriendelijk en gastvrij.
Zijn taverne moet je echt weten te vinden waardoor het er zelfs in het drukste seizoen heerlijk rustig en stil is.
Stoere wandelaars gebruiken deze plek om de pittige klim naar de top van de Kali Limni te beginnen.
Bij Thanasis kun je iets eten en drinken. Het eten is biologisch, gemaakt met ingrediënten uit eigen tuin en vlees van eigen dieren.

De 1e keer dat wij er kwamen was zo'n 15 jaar geleden. We arriveerden met een groepje vrienden en vriendinnen op quads. Toen we die quads uitgezet hadden overviel ons de absolute stilte.
Bij de taverne was niemand aanwezig.
Op een briefje stond:
Gone for a few hours.
Take what you need, pay later.
Thanasis.

De taverne brengt je decennia terug in de tijd. Kleurige, onhandig zittende stoeltjes, tafels met een plastic kleedje, een grote koelkast buiten met drankjes en een woonkamer annex slaapkamer annex keuken welke vrij toegankelijk was, ingericht in authentieke streekstijl.
Buiten liepen wat geiten en in de olijfbomen hingen gaaskooien waar konijnen in huisden. Er was een kippenren, een moestuin en natuurlijk de onmisbare huiskat welke lag te zonnen op een muurtje.
Ook was er een metalen bed met matras opgehangen tussen 2 palen voor een dutje met daarnaast een rond waterbassin blijkbaar bedoeld om jezelf in onder te dompelen ter afkoeling maar nu vol drinkende wespen.
Wij namen een drankje uit de koelkast, de dames schreven keurig op wat we gebruikten, en we genoten van de serene stilte en het prachtige uitzicht.
Een vriendin vroeg nog naïef wat de bedoeling was van die konijnen in die hangende kooien.

Na een uurtje arriveerde een man welke zich voorstelde als Thanasis. Hij had brood gehaald en vroeg of we wellicht iets wilden eten?
Dat wilden we graag, we genoten van de plek en hadden geen haast.
Hij verdween in de keuken en begon vanalles in potten en pannen te bereiden. Enkele vriendinnen, welke nieuwsgierig gingen kijken, mochten helpen. Ze hadden duidelijk veel plezier in de keuken waar Thanasis de ingrediënten van de gerechten welke bereid werden uitlegde.
We hebben heerlijk gegeten van de verschillende heerlijkheden welke vergezeld werden door verse salade, kaas en olijven. Thanasis zat er gezellig bij en beantwoorde op een rustige toon onze nieuwsgierige vragen.
Hij had de taverne al decennia lang en was het hele jaar geopend. In de winter kwamen de Grieken, welke na een gezellige avond, vol eten, drank en gezang, in het donker de gevaarlijke berg weer af moesten dalen richting hun eigen bed. Zijn ogen twinkelden vrolijk terwijl hij dit vertelde.
Maar hij was ook ooit opgetrokken met een Grieks dansgezelschap.
Na het eten kwam de ouzo en raki op tafel en liet Thanasis zijn danskunsten zien, welke indrukwekkend waren.
Na enkele uren was het echt tijd om weer te gaan.
Bij het afrekenen telde Thanasis niets op maar keek hij eens naar de tafels en noemde zomaar een bedrag wat de schade absoluut niet dekte zo goedkoop.
Thanasis gaf nog een tip om onze rit op de quads te vervolgen via een prachtige route met geweldig mooie uitzichten, een route welke vanaf dat moment een jaarlijkse traditie werd inclusief een bezoek aan zijn taverne.

De laatste jaren werd Thanasis bijgestaan door Irini welke de taverne nu open houdt. Een aanrader!


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#63
up up up up up
Quote
#64
Prachtig jjohn. Dat zijn van die ontmoetingen die ik ook altijd probeer te hebben.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#65
Dergelijke ervaringen, daar doen we het natuurlijk voor.

Toen we op Rhodos waren en regelmatig lange wandelingen maakten mbv het wandelingenboekje, merkten we dat het wandelen niet zo erg bekend is bij de Grieken. Bij de start van een wandeling, meestal in de kleine dorpjes, gingen we altijd eerst langs bij de buurtwinkel om extra water in te slaan.
Als we dan vertelden dat we enkele uren gingen wandelen keken ze ons altijd verdwaasd aan, bij het afrekenen laten we meestal wat fooi liggen maar in ruil daarvan werd er meestal wat extra proviand meegegeven, koulouria, fruit etc... Precies alsof ze medelijden hadden met ons.

Iets helemaal anders wat ons meestal opviel, is de soms erbarmelijke behandeling van honden door de Grieken.
Tijdens een wandeling op Kreta van Mochos terug naar Malia kwamen we langs het voetbalveld van Mochos, daar zagen we een van de zovele chaindogs, dus hond aan de ketting aan een boom, in de hitte zonder water of eten:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Mijn vrouw wordt hier dus helemaal gek van en kan er niet tegen als mensen of dieren zo moeten afzien.
Dus bij terugkomst in ons hotel, onmiddellijk de auto genomen om water en hondenbrokken te gaan kopen in de supermarkt:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Daarna gezocht als er in de buurt ook een of andere dierenopvang is, we zijn dan uitgekomen bij Gouves animal shelter.
Echter konden zij ook niets eraan doen, wat we eventueel wel konden doen was aangifte van dierenverwaarlozing bij de politie.

Zo gezegd, zo gedaan, op naar het dichtsbijzijnde politiekantoor in Chersonissos.
Daar aangekomen met handen en voeten proberen uit te leggen waar de hond zicht bevond, tot de agent mij ineens vroeg van waar ben je, want ik spreek ook Nederlands met een limburgs accent zoals jij!
Blijkt dus dat hij heel zijn jeugd in Genk heeft gewoond en naar dezelfde middelbare school als ik ben geweest, maw we begrepen elkaar vlot in het "Genks cité-Vlaams".
Als er uiteindelijk iets met de aangifte zou gedaan worden kon hij mij ook niet vertellen.
Quote
#66
@Soundrecorder:
Wij hadden verleden jaar aan het eind van de vacantie (weer) een vondeling: 
vacantiegangers uit Athene lieten "hun hond" achter, hij (eigenlijk een zij) sloot zich bij ons aan en nu zit hij in 
Noord-Duitsland. Onze eerste hond was ook een Griekse welp - hij zat opgesloten op een terreintje bij een vissershut.
Over de schutting gekropen en het huilende beestje eruit gehaald. Hoewel hij nog heel jong was had hij toch traumas opgelopen, die er na circa 3 jaar uit kwamen. Hij werd opeens heel agressief en we moesten tot aan zijn dood oppassen dat hij niemand aanviel. De tweede hond uit een asiel in Duitsland, een mix rottweiler/herdershond, een lam met het uiterlijk van een wolf. Onze momentane hond, Ella - daar luisterde hij natuurlijk naar, is super lief.    
 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#67
Nog een leuke anekdote.
Vele jaren geleden verbleven we in Agios Ioannis, op de zuidwest punt van Mykonos. De naam van het hotel herinner ik me niet, maar we hadden zicht op het Agios Ioannis kapelletje, een 50-tal meter verder aan de kleine kade, en zicht op het eiland Delos.
Het hotel was boven onze verwachtingen: prachtige paviljoentjes en bungalows, de lounge en eetkamer magnifiek ingericht, en zelfs een bibliotheekje in de lounge. Sjieke ligzetels aan het zwembad, en ook prachtig zeezicht van aan het zwembad.
We voelden ons zelfs wat onwennig tussen die dure inrichting. We waren er slechts enkele dagen, want het was een combinatiereis met Paros en Naxos.

We verbleven enkel in de formule ontbijt in die accommodatie. Dat ontbijt vonden we werkelijk subliem; de eigenares deed zelfs alle moeite om er een persoonlijke toets aan te geven naargelang de wensen van de gasten: eitjes gebakken naar wens, broodsoort naar wens, niet-alledaagse fruitsoorten, vers geperst sinaasappelsap,... alles (en veel te veel) om het de gasten super naar hun zin te maken.

Op het moment dat wij er verbleven, waren er vrij weinig gasten. Eén van hen was een Belgische vrouw, franstalig. Qua gestes en taalgebruik, maar zelfs met een fysieke gelijkenis, kon je haar het best vergelijken met Hyacynth Bucket/Bouquet. Telkens na het - volgens ons zeer rijkelijk - ontbijt, trok ze samen met haar echtgenoot naar de best gesitueerde ligzetel aan het zwembad. Daar zat ze dan telkens een hele tijd luidop haar beklag te doen over het ontbijt. Ze gebruikte te pas en te onpas het woord "dégueulasse".
Je moet maar eens de vertaling opzoeken van "dégueulasse". Het is echt niet fraai. Erger kan niet.
Bovendien zei ze (riep ze) dat het ontbijt telkens dezelfde kost was. Erg dat ze dit durfde te zeggen, want de gastvrouw kwam telkens vragen hoe je je eitje, brood, fruit, enzovoort wenste.

De laatste ochtend dat we aan het ontbijt zaten, kwam een hemelse bekroning. 'Madame Hyacynth' zat, zoals steeds, aan tafel bekken te trekken. De gastvrouw kwam een vers geperst fruitsap aan 'madame' brengen. Maar... het volle glas schoof van het dienblad... en de hele inhoud plofte op het fleurig kleedje van 'madame'.
Krijsend liep 'madame' naar het toilet.
We denken dat de gastvrouw het krakeel van 'madame' ook stilaan beu geworden was. Een diplomatische, zoete wraak van haar. En de andere gasten, wij inclusief, hadden heerlijke binnenpretjes.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#68
hahaha Vlagreco , als ik mensen hoor klagen over het ontbijt, vraag ik mij telkens af wat die mensen dagelijks eten, eten die thuis dan ook elke dag iets anders?
Quote
#69
Ik ben er zo ook al tegengekomen Big Grin Toevallig ook Franstalige Belgen waarvoor alles slecht was. Tot ze doorhadden dat we alles verstonden wat ze zeiden en ze ook zagen dat we regelmatig een praatje maakten met de eigenaar van het complex.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#70
(20 May 2021, 11:44)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ben er zo ook al tegengekomen Big Grin Toevallig ook Franstalige Belgen waarvoor alles slecht was. Tot ze doorhadden dat we alles verstonden wat ze zeiden en ze ook zagen dat we regelmatig een praatje maakten met de eigenaar van het complex.

Net als in het leger vroeger (36 jaar geleden voor mij)  Big Grin . Degenen die klaagden hadden nog nooit verse groenten thuis gehad en kenden alleen maar gefrituurde rotzooi.   lol
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#71
Zakynthos, 1993, met 2 zonen op vakantie in een leuk appartementje in Agios Sostis. Dichtbij de badplaats Laganas, met wel erg veel Britse toeristen met een bijzonder dag/nachtritme en doorgaans zeer ongezond roodverbrande lijven. Die zomer was er van alles te doen rond het schildpaddeneiland Marathonissi voor de kust van Agios Sostis. Een rijke Griek wilde een hotel neerzetten op dat eiland, hoewel het een beschermd strand voor schildpadden (de Caretta Caretta) was. Gelukkig kwamen veel dorpelingen in opstand tegen dit plan en onder leiding van de plaatselijke pope werd een boot met bouwvakkers tegengehouden, waarbij het zelfs tot een vechtpartij kwam. 
De volgende ochtend lag opeens het Greenpeace schip de Rainbow Warrior in de baai van Laganas, bleek door de plaatselijke milieu activisten te zijn ingeschakeld. Wat volgde was een spannende week waarbij de eilanders tot op het bot verdeeld bleken over de toekomst van het eiland: het bijzondere zeeleven rond Zakynthos beschermen of alles opofferen voor de commercie? 
Wij kozen al snel partij voor de eerste groep en dat leidde tot mooie gesprekken en heerlijke avonden met de bewoners van Agios Sostis. Maar op een ochtend werd zoon Thomas wakker als een krentenbol, vol rode pukkels in zijn gezicht. Als ervaringsdeskundigen waren we snel klaar met de diagnose: waterpokken. Hij had geen koorts dus gingen we 's morgens naar het strand maar dat werd geen succes: werkelijk alle dorpsvrouwen die we tegenkwamen waarschuwden ons ernstig. Het kind moest 10 dagen in een donkere kamer, zeker niet in de zon, want dan zouden de pukkels levenslange littekens worden! Dit werd zo stellig en massaal verkondigd dat we begonnen te twijfelen aan onze aanpak.
De volgende dag ging ik toch maar met Thomas naar het ziekenhuis in de hoofdstad voor nader advies, hier stelde zich meteen een heel comite van deskundigen op: de hoofdverpleegkundige in het midden, 3 strenge verpleegkundigen daaromheen en een piepjonge dokter erachter. Op de vraag wat er aan de hand was zei ik in mijn beste Grieks dat het kind waterpokken had. De lichaamstaal van de verzamelde zusters maakte me meteen duidelijk dat ik hiermee een blunder had begaan: dat maakten zij namelijk wel uit, hoe durfde ik zoiets te suggereren! Vervolgens stortte men zich gezamenlijk op Thomas om te constateren dat het hier waterpokken betrof en dat er maar een ding op zat: niet naar zee, 10 dagen in een donkere enzovoorts. En antibiotica natuurlijk, ik hield mijn mond maar.
Gelukkig nam de dokter me op het laatst even apart, hij bleek overigens de enige die Engels sprak: hij verontschuldigde zich voor de stelligheid van zijn collega’s. Hij vertelde me dat zon en zee juist heilzaam zijn voor de genezing van waterpokken, maar dat het geloof van de moeders in het tegendeel bijna onuitroeibaar is. Gewoon het gezonde verstand gebruiken, was zijn advies, en dat hebben we verder gedaan. Gelukkig was Thomas snel genezen en konden we verder genieten van dit heerlijke eiland!
Wel bleef het verschil tussen Laganas en de rest van het eiland opvallend, zo werden in Laganas toeristen al snel gezien als wandelende portemonnees. Zo namen we daar een keer een taxi en werden we na een kort ritje geconfronteerd met een schandalige rekening. We hebben de goede man uitgelachen, vriendelijk verteld dat we zijn taxi niet wilden kopen en hem 400 drachme gegeven. Hij moest er zelf ook hartelijk om lachen en we eindigden als goede vrienden..

Omdat we een paar jaar daarna de Pilion ontdekten en er uiteindelijk zelfs een eigen plekje kregen, zijn we nooit meer naar Zakynthos teruggegaan. Ik ben toch wel benieuwd hoe het er nu is en hoe het met caretta caretta is..
Quote
#72
Bill Clinton in Zia.

Inmiddels al wel 20 jaar geleden denk ik, maar t blijft een leuk verhaal.

AL een paar dagen hadden we geruchten gehoord over het bezoek van Bill Clinton aan Kos.
Er werden wat Monika Levinski grapjes gemaakt, niemand die t echt serieus nam.
En bij het zien van grote donkere autos, mannen die er duidelijk niet als toerist uitzagen maar wel t hele dorp bekeken,
inclusief de parking achter t gebouw waar ik mn winkel heb, begonnen we als  "Ziadiani" ( inwoners van Zia) toch te twijfelen.

De volgende dag kwam er een politieagent naar Zia om n uur of 11.
Let wel waarschijnlijk een stagair of zo bij de politie, type "sprieterig" bleek, puistjes, onzeker.
Zijn taak was t plein vrij meken en houden van geparkeerde autos
In die tijd was t plein gewoon een geasfalteerde plaats waar autos konden worden geparkeerd.
De arme jongen ging dus naar een auto die wilde parkeren en vroeg de bestuurder weg te gaan, we are waiting for Bill Clinton.....
Je zag die mensen kijken, zit ik in Banana SPlit of zo....maar goed uniform....mensen reden verder,
maar hij kon t helemaal niet aan want er kwamen veel autos die middag, knul rende zich benen uit t lijf, in de volle zon.
Buurvrouw en ik zagen t hadden beetje medelijden en vroegen die knul  of hij niet van die pionnetjes had,
dan zou hij de plaats vrij kunnen houden, dit was toch geen doen zo....
Mmmmmm nee daar had niemand aan gedacht pionnetjes.....
Tja wat dan...
Buurvrouw en ik gingne weer naar onze klanten....t was zijn probleem niet t onze.

Komen we even later naar buiten en wat zien we ......
Een plein vol met stoelen.....en wel heel bijzondere.....zonder zitting, zonder leunign, met 3 poten etc etc....
De stagair was t magazijn van t restuarant in gedoken en had daar alle achteruitgezette stoelen te voorschijn gehaald....
t was n raar gezicht maar, t functioneerde wel....
Even later kwamen de donkere autos met Clinton zn beveiligingsmensen, compleet met honden.
En nog weer later n bus met 40 personen of zo, en de auto met Bill zelf.
Het hele restaurant was die avond gereserveerd voor deze groep.

Verder ging Bill ook gewoon n rondje lopen in t dorp, kocht n flesje kannelada net als elke toerist,
en ging naar huis met iets van t restaurant aluminiumfolie gepakt ook net als zoveel mensen.
En ja hoor weer Monika grapjes.....

Ik ben totaal niet t type dat handtekening gaat vragen, of op de foto wil met n bekende.
Maar t hele gebeuren in n dorpje als Zia, 60 inwoners......was wel erg leuk.
Let wel 60 inwoners, en 1 miljoen bezoekers per seizoen......
Quote
#73
Het is nog wel niet helemaal af (er moeten nog wat foto's tussen de tekst geplaatst worden), maar voor een ieder die het leuk vind om het te lezen, hier staat het reisverslag van mijn laatste vakantie naar Kreta:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en de foto's zelf staan online, hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#74
Altijd fijn om de verhalen van Martine te lezen, bedankt.
Quote
#75
heel veel plezier beleefd aan jullie reisverslag, ook eerdere jaren altijd gevolgd en heel veel herkend van jullie belevenissen...

ook het verhaal van jullie nieuwe aanwinst Kyon veel herkenning, mijn dochter heeft 5 jaar geleden 2 poezen van Rhodos-opvang naar Nederland gehaald...

heel veel dank voor het meebleven en ga zo door...

robienne
Quote
#76
Wat een heerlijk verslag en prachtige foto's!!!
Heel veel plezier en geluk met Kyon!
Quote
#77
(14 November 2021, 01:18)martineprest schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het is nog wel niet helemaal af (er moeten nog wat foto's tussen de tekst geplaatst worden), maar voor een ieder die het leuk vind om het te lezen, hier staat het reisverslag van mijn laatste vakantie naar Kreta:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en de foto's zelf staan online, hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik kan me helemaal inleven omdat ik weet waar je zit. Mooi reis verslag weer Martine, wij hebben de kinderen van Ari en Yorgos al zeker 4 jaar niet meer gezien die zullen intussen al flink gegroeid zijn, is het verder ook goed met Katharina en de vrouw van Ari en de moeder van de jongens. Ik ken ze tenslotte ook al zeker 25 jaar.
Wij zijn intussen al 2 jaar weg van Kreta en voorlopig gaan we ook niet.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#78
(14 November 2021, 22:18)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(14 November 2021, 01:18)martineprest schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het is nog wel niet helemaal af (er moeten nog wat foto's tussen de tekst geplaatst worden), maar voor een ieder die het leuk vind om het te lezen, hier staat het reisverslag van mijn laatste vakantie naar Kreta:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en de foto's zelf staan online, hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik kan me helemaal inleven omdat ik weet waar je zit. Mooi reis verslag weer Martine, wij hebben de kinderen van Ari en Yorgos al zeker 4 jaar niet meer gezien die zullen intussen al flink gegroeid zijn, is het verder ook goed met Katharina en de vrouw  van Ari en de moeder van de jongens. Ik ken ze tenslotte ook al zeker 25 jaar.
Wij zijn intussen al 2 jaar weg van Kreta en voorlopig gaan we ook niet.

Hoi Arthur,

De dochter van Yorgos en Katerina is verloofd en gaat (zodra de coronaregels een groot feest toelaat) trouwen. Hun zoon Nikos is een echte puber en speelt net als zijn vader Bouzouki. Hij is onlangs derde geworden in een nationale competitie. Met Katerina is alles goed, net als met Rania, de vrouw van Aristo. Ook met de dochters van Aristo is alles goed. De zus van de broer, Corina heeft samen met haar man een zaak in Stalida. Hoewel zij fysiek de nodige uitdagingen gehad hebben, gaat het verder wel goed met ze. De moeder van de jongens leeft al een poos niet meer. Zij is in 2006 overleden. Vader leeft ook niet meer. 
Wij waren er 2 1/2 jaar niet geweest en een groot deel van onze vakantie ging ook op aan het bezoeken van de familie en de vrienden die we hebben. We hadden hen zo gemist. De bedoeling is voor ons om in ieder geval in mei weer heen te gaan. Tenzij Eirini eerder trouwt, want we worden wel bij de bruiloft verwacht.

Groetjes,
Martine
Op zich gaan de zaken gezien de omstandigheden goed.
Quote
#79
(15 November 2021, 02:31)martineprest schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(14 November 2021, 22:18)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(14 November 2021, 01:18)martineprest schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het is nog wel niet helemaal af (er moeten nog wat foto's tussen de tekst geplaatst worden), maar voor een ieder die het leuk vind om het te lezen, hier staat het reisverslag van mijn laatste vakantie naar Kreta:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en de foto's zelf staan online, hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik kan me helemaal inleven omdat ik weet waar je zit. Mooi reis verslag weer Martine, wij hebben de kinderen van Ari en Yorgos al zeker 4 jaar niet meer gezien die zullen intussen al flink gegroeid zijn, is het verder ook goed met Katharina en de vrouw  van Ari en de moeder van de jongens. Ik ken ze tenslotte ook al zeker 25 jaar.
Wij zijn intussen al 2 jaar weg van Kreta en voorlopig gaan we ook niet.

Hoi Arthur,

De dochter van Yorgos en Katerina is verloofd en gaat (zodra de coronaregels een groot feest toelaat) trouwen. Hun zoon Nikos is een echte puber en speelt net als zijn vader Bouzouki. Hij is onlangs derde geworden in een nationale competitie. Met Katerina is alles goed, net als met Rania, de vrouw van Aristo. Ook met de dochters van Aristo is alles goed. De zus van de broer, Corina heeft samen met haar man een zaak in Stalida. Hoewel zij fysiek de nodige uitdagingen gehad hebben, gaat het verder wel goed met ze. De moeder van de jongens leeft al een poos niet meer. Zij is in 2006 overleden. Vader leeft ook niet meer. 
Wij waren er 2 1/2 jaar niet geweest en een groot deel van onze vakantie ging ook op aan het bezoeken van de familie en de vrienden die we hebben. We hadden hen zo gemist. De bedoeling is voor ons om in ieder geval in mei weer heen te gaan. Tenzij Eirini eerder trouwt, want we worden wel bij de bruiloft verwacht.

Groetjes,
Martine
Op zich gaan de zaken gezien de omstandigheden goed.
Dank je wel Martine, de Cretan Family heeft toch wel een speciaal plekje bij mij na al die jaren.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#80
Reisverslag Kreta april/mei…

Eind april vlogen we vanaf Eindhoven naar Heraklion met Transavia, alles verliep vlotjes. Bij aankomst in Heraklion stond de huurwagen klaar en kon de vakantie beginnen.

Het eerste gedeelte van de vakantie hadden we een huis gehuurd in Stavromenos, 10km ten oosten van Rethymnon.
Een beetje doodse omgeving, met op wandelafstand supermarkt, bakker en coffeestop/snackbar.
Het huis was gelegen aan zee, maar geen directe toegang naar zee.
Zwemweer was het jammer genoeg toch niet, het was erg fris en wisselvallig met overdag temperaturen tussen 15-20°C, afwisselend zon, wolken en af en toe een bui.
Maar vooral een stevige wind, meestal rond 5 à 6 beaufort, ‘s morgens buiten op het terras ontbijten zat er meestal niet in.

Uitstapjes die we gedaan hebben:
Arkadi klooster
Wandeling Mili kloof, Argiroupoli met watervallen, Plakias in het zuiden.
Enkele keren naar Rethymnon, Chania, vooral om in de (oude) stad rond te lopen en de stevige wind te ontvluchten.
Op de dagen met veel regen zaten de bergen in de wolken, dus de auto ingestapt en zo hoog mogelijk proberen te geraken.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Tweede deel van de vakantie hadden we een klein hotelletje geboekt in Stalis, dus in het midden van het toeristische gebeuren.
Dit hotel ligt gelukkig niet langs “the strip” in Stalis, dus geen overlast van de engelse pubs en karaoke toestanden.

Het weer was nu iets warmer zodat het met veel goede moed toch mogelijk was om in de (ijs)koude zee te zwemmen.
In deze buurt zijn we redelijk bekend, dus hier weer onze gebruikelijke uitstapjes gedaan, Bulgarian trail naar Mochos, Agios Nicolaos, Elounda, Plaka en even de boot naar Spinalonga, slenteren door oud-Chersonissos, Koutouloufari, etc…
Ook even naar Heraklion gedaan, om in de Leonidas winkel een doosje Belgische pralines mee te nemen als traktatie voor het hotelpersoneel.

Verder trouwens veel lekkere dingen ontdekt en gegeten:
“sfakian pie”: een soort van pannenkoek met zachte myzitra kaas en honing

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






“kalitsounia”: gebakje opnieuw met myzitra kaas

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






“Spakoto”: risotto met kip op Kretenzische wijze

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Jammer genoeg ook minder goede dingen, had per ongeluk “arni antikristo” besteld, dus lamsvlees op een speciale manier gegrild, niet echt mijn ding.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ondanks het minder goede weer hebben we toch vele dingen kunnen doen, zeker met de luxe om een huurauto te hebben.
Van vele Grieken trouwens gehoord dat dit jaar het weer abnormaal slecht is in de start van het seizoen, meestal is de temperatuur begin mei toch al vlot boven de 20°C.

Wat ik nu het meeste mis in België, is het feit dat ik in Griekenland op elk tijdstip van de dag bij wijze van spreken op elke hoek van de straat kon stoppen voor een lekkere frappe of freddo espresso, eventueel vergezeld van een heerlijke spanakopita vers uit de oven

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 5 gast(en)