Grieksegids nieuws     
Yiorgos Dalaras in 2014 naar Nederland?
#1
Het kan '" blij maken zijn met een dode mus" maar toch: het gerucht gaat dat Yiorgos Dalaras op Europese tournee gaat. Hoewel het dus geruchten betreft, en data al helamaal niet bekend zijn, laat staan of hij ook Nederland zal aandoen: onderstaand een beknopte biografie die ik voor een website schreef.

Een grote wens van Yiorgos Dalaras is een keertje te mogen rijden in de Porsche 959 van de legendarische dirigent Herbert von Karajan (1908-1989). Dalaras, in 2006 door UN Secretaris Generaal Kofi Annan benoemde Good Will Ambassador van de UNHCR, mag met recht de nestor van de Griekse muziek cultuur worden genoemd. Bij het schrijven van een beknopte biografie verval ik dan ook makkelijk in superlatieven: Dalaras verkocht ruim 14 miljoen albums, heeft 75 albums op zijn naam staan en heeft sinds 1981 ruim 500 concerten buiten Griekenland gegeven. Volgens het gezaghebbende muziek magazine Rolling Stone is Dalaras verantwoordelijk voor de introductie van stadion concerten in Griekenland. Een biografie die dus beslist niet mag ontbreken op onze website!

Yiorgos Dalaras werd  op 29 september 1949 in Piraeus geboren als zoon van de Rebetiko zanger Loukas Daralas. (red.: geen spelfout) Al vanaf zijn zestiende jaar treedt Yiorgos voor publiek op. Hij was ook de eerste die traditionele Laïka en Rebetika muziek ten gehore bracht buiten de conventionele clubs. De opname van zijn eerste lied “Prosmoni” op 21 april 1967 kon bijna geen doorgang vinden omdat de militairen juist op die dag de macht grepen en de straten van Athene geblokkeerd waren met tanks. De single werd echter nooit een succes. Zijn eerste album werd in 1969 opgenomen en bevatte composities van Stavros Kouyioumtzis. Over deze componist zegt Yiorgos dat het aan hem te danken is dat hij zanger is geworden. Yiorgos zou  een levenslange vriendschap met Kouyioumtzis onderhouden tot diens  plotselinge overlijden ten gevolge van een hartaanval in 2005. Het populairste nummer van dit album, “Pou ‘nai ta Chronia”, wordt tot op heden door Dalaras gezongen. Zijn tweede album “Natane to 21” was succesvoller en bevatte uitsluitend eigen interpretaties van composities van Kouyioumtzis. Zijn uitvoeringen waren echter dermate goed, dat menig Griek denkt dat deze oorspronkelijk van Dalaras zijn. ("Natane to 21" refereert aan de Griekse onafhankelijkheidsstrijd welke in 1821 begon. red.)
 
In 1972 was zijn eerste gouden plaat een feit: een samenwerking met Haris Alexiou op de langspeelplaat “Mikra Asia”. (componist: Apostolos Kaldaras) Voor beiden betekende dit een definitieve doorbraak.

(voor een beknopte biografie van Haris Alexiou:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




)
 
In 1974 gaat Dalaras op tournee met Mikis Theodorakis. Eind jaren ´60 en in de jaren `70 was er een revival van de Rebetika muziek gaande. Deze muziekstijl was in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw geliefd bij de lagere sociale klasse. De teksten waren ruw, en gingen niet zelden over het genot van een snuif cocaïne. Hoewel niet politiek getint, werd Rebetika in de kolonelsjaren beschouwd als protest tegen het heersende regime, en het was er de militairen dan ook alles aan gelegen om deze muziekstijl, welke inmiddels was ontdaan van de scherpe kantjes, met wortel en tak uit te roeien. De teksten waren namelijk makkelijk voor meerdere uitleg vatbaar. Vanaf de jaren zestig werd Rebetika ook in de betere kringen gewaardeerd, mede dankzij de composities van Theodorakis. Het regime zette hem dan ook in augustus 1968 gevangen, gevolgd door een verbanning naar Frankrijk. Theodorakis keerde na de val van het regime op 24 juli 1974 terug.

Yiorgos Dalaras is een muzikale duizendpoot, hij zingt met hetzelfde gemak Rebetika en Laïka, maar ook Latin en pop. Daarnaast bespeelt hij vele instrumenten zoals bouzouki, gitaar en baglama. Deze veelzijdigheid resulteerde in een verscheidenheid aan albums en concerten. Zo werkte hij onder andere samen met Sting, Pyx Lax en Dulce Pontes. Ook heeft hij samengewerkt met het Nederlandse Metropole Orkest in een tribute aan Theodorakis. In de volgende video een fragment uit het concert “Mesoyeios 30os 40os Parallilos” opgenomen in het Herodus Atticus Theatre in Athene in 2004. Met de expressieve Dulce pontes brengt hij een vertolking van “o Mare e Tu”.

Ook uit zijn nieuwe cd “Ti tha pi etsi einai” blijkt de veelzijdigheid van Dalaras. Het album wordt als een come back gezien nadat de drieënzestig jarige zanger in het voorjaar van 2012 in de Atheense buitenwijk Ilion werd uitgejouwd door het publiek. De bezoekers van het gratis concert dat solidariteit met de door de crisis getroffen Grieken moest uitdrukken, beschuldigden hem van “toegeven aan het systeem”. Ook het feit dat zijn echtgenote Anna afgevaardigde is van PASOK, deed hem geen goed. Bekers yoghurt werden naar het podium gegooid. Dalaras vreesde voor de veiligheid van zijn medewerkers en de bezoekers welke niet bij het incident betrokken waren. Dalaras zegt in een interview met Iota Sykka van I Kathimerini hierover: “Ik kan hun desillusie begrijpen, maar niet hun handelen. Ik vraag mij ook af of hun bezwaren spontaan waren, waarom zijn zij niet naar mij gekomen om een antwoord te eisen. Ik was daar”. Yiorgos maakt zich oprecht zorgen over de toekomst van zijn landgenoten: “ het is het meest dramatisch voor de mensen die zich nooit hebben laten verleiden tot leugens, bedrog of diefstal, zij die altijd een zuiver beeld van de wereld hadden, die altijd eerlijk waren en nu in armoede leven. Wat zij ondergaan is vernedering". Dit incident was echter bij de presentatie van het nieuwe album, dat vol enthousiasme werd ontvangen, alweer vergeten. 

Voor de bijbehorende filmpjes:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Op de column rusten auteursrechten, deze zijn in het bezit van de Griekse Vereniging Eindhoven. Bovenstaande column werd met toestemming geplaatst.

Zodra ik meer weet over de genoemde tournee, en ook zeker ben dat de informatie betrouwbaar is, zal ik dat in deze discussie melden.
Quote
#2
Ik had het inderdaad ook al gezien Erwin; degene waar ik dit soort (voor)informatie altijd van krijg om in de
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




te plaatsen noemt inderdaad behoorlijk wat locaties in Europa waar de Yiorgos Dalaras "Rembetiko Europe tour 2014" plaats gaat vinden, óók België en Nederland worden (onder voorbehoud) genoemd. De exacte data én locaties schijnen binnenkort openbaar gemaakt te gaan worden waarna ze uiteraard (tenminste de concerten in de BeNeLux) meteen in de bovengenoemde agenda te vinden zullen zijn. Laten we hopen dat het allemaal door zal gaan. Wordt ongetwijfeld vervolgd ;)

Trouwens fijn om te lezen dat er de komende tijd naast Dalaras weer heel wat leuke Griekse evenementen te bekijken/beluisteren vallen; ik vond dat de evenementenagenda het afgelopen jaar niet erg gevuld was met Griekse acts..........
Quote
#3
@Ger, inderdaad waren er weinig grote namen op de Nederlandse podia. Zo sloeg Parios ons land over, maar Ploutarxos liet zelfs de hele Benelux links liggen. Met de crisis in Griekenland waardoor de fans nauwelijks nog geld over houden voor een concertkaartje, zou je denken dat artiesten vaker op tournee gaan. Van cd verkopen hoeven ze het al helemaal niet te hebben. Dat ligt met het downloaden helemaal op z 'n gat. Was vergeten te vermelden dat ik dr column heb overgenomen om de fans vast in de stemming te brengen en daarmee, ondanks het feit dat ik geen aandelen heb, te hopen dat de zaal uitverkocht zal zijn. Kennelijk speuren trouwens heel wat webbeheerders en fans het internet af of en wie er in onze regio op komen treden. Wie het het eerst weet mag het zeggen... Overigens heeft Dalaras tijdens zijn laatste concert gezegd dat hij nooit meer een dergelijk concert zou geven. Kennelijk is hij daarvan terug gekomen.
Quote
#4
Het spijt me om te moeten zeggen maar mijnheer Dalaras is voor mij het geld niet waard. Ik was bij het concert in Amsterdam begin mei 2007, hij liet het concert over aan de bij-artiesten en zong zelf maar een weinig aantal nummers.

Ben later in Griekenland een aantal keren naar een concert van andere artiesten geweest en daar krijg je waar voor veel minder geld.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#5
helemaal met Dick eens, al was het toen hij met Farantouri kwam , best leuk, voor de helft dus.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Ach, dan blijven jullie toch gewoon thuis? Ik zou het erg leuk vinden om dalaras weer in Nederland te zien. Ik was ook in Rotterdam, Utrecht en Amsterdam en vond het fantastisch.
Quote
#7
Smaken verschillen natuurlijk, maar goed ook trouwens. Persoonlijk heb ik Dalaras 3 maal mogen zien in een concert. Heb thuis diverse cd 's en dvd 's van hem. Ik geniet van zijn zang, streven naar behoud Griekse muziek cultuur, zijn aandacht voor jong talent. Als hij komt moet het gek lopen of ik ben erbij!
Quote
#8
inderdaad, wie het niet mooi vindt gewoon thuis blijven.
Ik heb altijd van zijn optredens genoten en hoop dat nu weer te gaan doen als hij komt en als wij dan niet op Lesbos verblijven.
Natuurlijk dikke kans want we blijven nu wel erg lang daar maar.................misschien zien we hem dan wel daar en dat is nog veel mooier natuurlijk in de open lucht.
Quote
#9
Mocht Haris Alexiou zien in Herodus Aticus in Athene: onvergetelijk. Gelukkig is daarvan een dvd gemaakt.Ik draag wit overhemd, zoals meeste Griekse mannen. Herken mezelf dus niet in publiek, helaas. Concerten in Griekenland bijwonen is top, maar helaas ben je of te laat, of te vroeg. Vandaar deze aankondiging. Hopelijk blijft het niet bij een gerucht!
Quote
#10
Ik heb in Amsterdam 3 keer George Dalaras mogen mee maken. En het was 3 keer een feestje, maar smaken verschillen.
Quote
#11
Ik ben een paar keer in Den Haag geweest (Dalaras en Alexiou) en later diverse keren in Brussel. Geef mij Brussel maar, veel meer sfeer en veel meer Grieken!;)
Quote
#12
Alhoewel dit door de betreffende zalen nog niet officieel is bevestigd weet
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




al twee data te melden:

1 mei 2014 Paleis voor Schone Kunsten - Brussel
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&bozar=home&

2 mei 2014 Carré -Amsterdam
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Dus voor de liefhebbers: hou bovenstaande websites in de gaten!
Quote
#13
Yiorgos Dalaras komt 2 mei 2014 naar Nederland, hij staat in Carré, kaartverkoop nog niet gestart!
Quote
#14
Dat schreef Ger een berichtje hoger toch ook al Huh
Quote
#15
aaaaaaaah ik zei het al dan zitten we op Lesbos maar....................kom er toch niet voor terug
Quote
#16
Voor de fans: volgens de concertorganisator begint de voorverkoop van de kaarten voor de concerten in Amsterdam en Brussel op 23 januari om 11.00 uur.
Quote
#17
Ik zal er niet bij kunnen zijn .... Hoop nog altijd hem een keer op Samos of Chios te zien/horen .....
Quote
#18
(22 January 2014, 10:03)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik zal er niet bij kunnen zijn .... Hoop nog altijd hem een keer op Samos of Chios te zien/horen .....

In dat geval doet hij ook zeker Lesbos aan, daar zit ik op te wachten.
Quote
#19
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






kaartverkoop begint morgen 24 januari.
Quote
#20
Voor wie op zoek zou gaan naar info, data, tickets:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#21
Ieder zijn meug hé. Als je een optreden kan meemaken in een klein zaaltje ergens op Kreta van iemand die overal ter wereld duizenden mensen laat samenstromen dat is pas genieten. Wat ik je brom.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#22
in de buitenlucht een concert ergens op een Kastro is ook een geweldige ervaring hoor. Daar hoop ik dan maar weer op deze zomer, op zo'n heerlijke warme zomeravond.
Quote
#23
Omdat het berichtje al even niet meer onder de aandacht was:
Op 1 mei treedt Dalaras dus op in de "Bozar" (Paleis voor Schone Kunsten) in Brussel:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&selectiondate=2014-05-01

Een voorsmaakje van zijn "Dalaras Rembetiko Unplugged 2014":
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#24
Gisteren was dus het lang verwacht concert van Dalaras in Brussel. Wij vonden het gewoon prachtig.

Deze nacht, na onze thuiskomst, keek ik nog even naar tv… en zag ik dat het concert van Dalaras zelfs heel kort in het tv-journaal gekomen was. Met de titel ‘levende legende’. En zo kan ik het inderdaad ook samenvatten. In datzelfde verslag
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




toonden ze ook een voorprogramma met dansers. Ik stond vlak naast de camera van de nieuwsdienst Wink en zo wist ik dus dat het op tv zou komen.

Alvast enkele smaakmakers (maar let niet op de amateur film'kunst')... maar zo zien jullie toch hoe het er aan toe ging:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Een geslaagde en gesmaakte avond!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Music Georgos Dalaras komt naar Nederland maria kaptein 1 1.302 04 September 2022, 17:30
Laatste bericht: johan
  Dalaras in concert op 18/06/2022 vlagreco 0 1.174 28 May 2022, 23:34
Laatste bericht: vlagreco
  Vicky Leandros & George Dalaras naar Rotterdam Ger 12 4.430 26 September 2018, 13:41
Laatste bericht: Ger
  Σ' αγαπώ door Dalaras Karidiès 4 2.456 10 August 2018, 12:17
Laatste bericht: jacq1970
  Dalaras naar Rotterdam Rododafni 20 7.639 16 May 2017, 17:06
Laatste bericht: maria kaptein
  Dalaras wascoo 2 2.926 01 December 2015, 00:51
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  Dalaras & Farantouri: maandag 12 oktober 2015 Rotterdam Erwin 4 4.481 22 June 2015, 23:05
Laatste bericht: Erwin
  Dalaras op Kreta Arthur 11 7.281 04 August 2014, 10:28
Laatste bericht: Damiaatje
  George dalaras- rempetiko magemeno 2 cd theeke 22 15.605 28 November 2010, 12:50
Laatste bericht: Choreftis
  Concert Giorgos Dalaras Greek-Music 3 4.299 11 May 2010, 13:08
Laatste bericht: prasoudi

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)