In de spotlights januari 2014: Pilion/Magnesia
#1
[Afbeelding: indespotlights.jpg]

In deze eerste 'In de spotlights' lijkt het me leuk om het eens uitgebreid te hebben over -wat mij betreft- één van de mooiste, groenste en veelzijdigste stukjes Griekenland. Terwijl de meeste Griekenlandgangers in eerste instantie denken aan de bekendere eilanden, worden de mooiste pareltjes op het vaste land vaak vergeten. Dat dit volkomen onterecht is bewijst dit schitterende plekje: Pilion

Hopelijk kunnen heel wat Oríste!-lezers dat beamen en kunnen zij wat leuke verhalen, anekdotes, foto's, en misschien wel tips bedenken.
Ook links naar informatieve websites over Pilion zijn natuurlijk handig.

En al deze info is dan natuurlijk weer handig voor een ongetwijfeld grote groep lezers die er nog nooit zijn geweest en zich afvragen wat zij gemist hebben (en dát ze iets gemist hebben is absoluut een feit ;) ).

Kortom; vanaf vandaag een maand lang Pilion in 'de spotlights'

Ik zal meteen de aftrap doen in de vorm van een reis/fotoverslag dat ik er enkele jaren geleden maakte tijdens ons eerste bezoek aan het schiereiland. Dat is ons zó goed bevallen dat we het daarna nog 2 keer hebben overgedaan.:)
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





NB: Inmiddels is er op het vliegveld van Volos nogal wat veranderd; onlangs is er een supermoderne en flinke burgerluchtvaartterminal aan toegevoegd; de begintekst in dat verslag is dus achterhaald.
Quote
#2
Ik ben reuze benieuwd naar alle reacties en tips die hier binnen gaan komen. Pilion staat hoog op ons verlanglijstje, dus laat maar horen!
Quote
#3
Eerlijk gezegd vond ik na alle enthousiaste verhalen de Pilion wat tegenvallen. Mogelijk had ik me er teveel van voorgesteld. Het was minder groen dan ik had verwacht, sterker nog, zelfs dor en droog te noemen. Daar moet ik eerlijkheidshalve bij zeggen dat wij er in september waren en het al een hele zomer droog geweest was.
Verder heeft mijn partner er wel fijn gefietst met prettige beklimmingen. Leuke bergdorpjes, aardige kustplaatsjes maar niet dat ik zeg, daar wil ik nog een keer naar toe. Eten deden wij meestal in Kala Nera aan de boulevard. Bij Paris kun je goed eten (en drinken :) ) zonder dat zoals bij een andere taverna daar het geval was de hele tent vol zat met Nederlanders.
Quote
#4
Wat een verrassende ervaringen Vito; hier sta ik écht van te kijken.
Wij zijn er inmiddels drie keer geweest; in mei, augustus én september. En telkens verbaasden wij ons weer over het vele groen en het ontbreken van dorre gebieden zoals we dat van de meeste andere regios/eilanden in Griekenland wel kenden. Maar op een gegeven moment zagen we inderdaad twee grote dorre plekken in de verte:

[Afbeelding: 28lszfd.jpg]

We dachten eerst met restanten van bosbranden te maken te hebben; het bleken echter twee ski-afdalingen van het wintersportgebied bij Agriolefkes te zijn.

Wij zijn nogal fervente wandelaars en maakten ons daar nooit druk om voldoende water mee te nemen; je komt er immers om de haverklap wel een beekje of bronnetje tegen om je flessen weer bij te vullen of om je lekker op te frissen :) . Daarnaast hangt er overal sappig fruit in overvloed.
Ook wat Taverna Paris betref sta ik van jouw ervaring te kijken; dat was nou nét de plek waar we niet gingen eten, juist dáár zat het altijd barstens vol met toeristen. Wij zaten daarentegen veel liever in het rustigere Pagasitikos (Kostas, wie kent 'm niet ;) ), Nirvana, of in één van de leuke tentjes achter de boulevard, waar de plaatselijke bevolking ook altijd te vinden was.

Grappig toch hoe één en dezelfde regio zó verschillende meningen/ervaringen kan opleveren. Zo zie je maar weer; ieder z'n smaak ;)
Quote
#5
Pagasitikos, dat was idd de Hollandse enclave die ik bedoelde waar het iedere avond stampvol zat. Ik hou er niet van als het tafeltje naast je alles mee kan luisteren en verstaan. Bij Paris zat je imo sowieso leuker pal aan het water, het was er rustiger en daar kwamen allerlei nationaliteiten, Grieken, Duitsers, Engelsen enz enz. Maar 1 x waren er nog andere Nederlanders en verder niet.

Gelukkig zijn we allemaal verschillend, Ger. Anders zou iedereen naar dezelfde bestemming gaan en dan werd het daar wel heel druk.
Quote
#6
[Afbeelding: 15q7sba.jpg]

Wij zijn nu 4 keer op Pilion geweest (verdeeld over 15 jaar) en de laatste keer was in september 2013. We zijn fervente wandelaars en we hebben er ons hart op kunnen halen! Wat een super wandelgebied met mooie paden en goede bewegwijzering. Prachtige wandelingen zijn (gratis) te downloaden van de site van
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. De laatste keer hebben we in een hotel gezeten dat net buiten Kala Nera is gelegen en zijn een aantal keren gaan eten bij Paris, maar toen we eenmaal geproeft hadden van de kookkunsten van onze hoteleigenaar van hotel
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




wilden we niets anders meer. Daar hebben we echt kunnen genieten van (h)eerlijke Griekse kookkunsten! Subliem! Verder vinden wij Pilion mooi, groen en waterrijk en nog niet "platgelopen" door toeristen; genoten van de vele dorpjes zoals Lefokastro, Argalasti, Aghia Kiriaki, Chorefto, Milies, Tsangarada, Aghios Ioannis en ga zo maar door. Tevens een uitstapje gemaakt naar de kloosters van de Meteora met een overnachting in
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Al bij al een mooie streek om een heerlijke Griekse vakantie te vieren.
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#7
Prachtig gebied. Nadat we eerst een jaar op Kefalonia gewoond hadden was daarna voor ons de keus of Pilion of Kreta. Uiteindelijk is het Kreta geworden maar Pilion was ook zeker niet verkeerd geweest. Wanneer je van wandelen houdt is het een waar paradijs! Zeker een keer heen gaan wanneer je de mogelijkheid hebt!
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#8
Beste Griekenland lovers,
Het enthousiasme waarmee Ger zijn ervaringen over Pelion met ons deelt wordt door ons volledig ondersteund. Inmiddels 'wonen' wij (gedurende 10 weken) alweer zo'n 5 jaar in Afissos, een authentiek vissershaventje aan de Pagasitikos baai (incl. dolfijnen). We zijn hier beland na het vaste land van Griekenland eerst gedurende zes jaar van noord naar zuid en west naar oost tijdens onze vakanties (tweemaal per jaar) te hebben doorkruist. Uiteindelijk is de keuze op Pelion gevallen vanwege de bijzondere natuur en leuke dorpjes. En tot op de dag vav vandaag nog geen spijt.

Pelion is een gebied dat nog groen is (watervalletjes!!) terwijl het in het overgrote deel van Griekenland al dor is. Je moet wel van rust en wandelen houden. Geen massatoerisme m.u.v. (het daarom door ons minder geliefde) Kala Nera. De meeste Nederlanders zijn trouwe Ross-holiday 'gebruikers'. Over het algemeen mensen die kwaliteit (rust, genieten en gezelligheid) ambiëren. Een aantal prefereert een verblijf op een van de mooiste campings van Griekenland, te weten Sikia. Zowel appartementenverhuur als gebruik van eigen tent of caravan.
Pelion is mede zo bijzonder vanwege de ligging enerzijds aan een rustige baai (Pagasitikos) en anderzijds de ruige Egeïsche zee. De uitzichten tijdens de wandelingen en tochtjes (auto, scooter) zijn dan ook adembenemend. De baai leent zich bij uitstek om (eventuele georganiseerde) boottochtjes te maken. De diverse intieme strandjes om geheel tot jezelf te komen.
In de winter kan er worden geskied, de sport die vooral door de Grieken wordt bedreven. En ben je de stilte en de mooie natuur beu, dan is een bezoek aan Volos met alle denkbare voorzieningen nog de moeite waard.

Wij zouden zeggen als je nog geen plannen voor 2014 hebt, probeer het en oordeel zelf.
Quote
#9
Ook wij hebben de Pilion bezocht tijdens de vele vakanties die we hebben gehad in Griekenland maar wij vinden de eilanden (totaal 9 stuks )vele malen interessanter dan de Pilion.
Zowel de acco in Kalo Kero als de regio en de benadering van de lokale bevolking en de middenstand vonden wij tegen vallen.

Maar zoals al aan gegeven heeft iedereen zijn eigen beleving hierin.
Quote
#10
Beste Cornelius,

In mijn beschrijving heb ik een vergelijk gemaakt tussen de verschillende gebieden op het vaste land van Griekenland voor wat de omgeving (natuurschoon) betreft. We hebben te weinig eilanden bezocht om daarmee een vergelijk te kunnen maken. Daar waar het handelt over het 'interessant zijn' durf ik zonder meer de stelling aan dat daar waar het de cultuur betreft het vaste land, op enkele eilanden na 'the place to be' is. Daar doet zelfs Pelion (Afissos) aan mee, waar volgens de griekse mythologie, het geleischip De Argo van Jasons en de Argonauten op weg naar het Gulden vlies, aanmeerde.
Wat de mentaliteit van lokale bevolking op Pelion betreft is in hoge mate afhankelijk van hoe men deze zelf benadert. Onze ervaringen zijn uitermate goed, waar de gemiddelde Nederlander een voorbeeld aan zou kunnen nemen.
En ach ja, puur persoonlijk, Kala Nera, dat dorpje laten we afhankelijk van welke kant wij komen links resp. rechts liggen als wij niet de slager die daar kwalitatief goed vlees verkoopt behoeven te bezoeken. Vooral niet te vergeten de heerlijke, voor Pelion zo bekende, gekruide worst die onder meer gebruikt wordt voor het streekgerecht Spetsofai.
Het is absoluut niet mijn bedoeling te wedijveren, maar als over ons geliefde Pelion onjuistheden worden gemeld kan een reactie onzerzijds niet uitblijven.
Quote
#11
@ Thomas: als je de slager op de hoek bedoelde (zie foto), enkele jaren terug hebben we nog een appartement gehuurd bij zijn dochter.[Afbeelding: 20hnadt.jpg]
[Afbeelding: jj9uzc.jpg]

Maar de topic gaat dus over Pilion/Magnesion. Wij vonden het een heel leuk gebied met vele zaken die je, toerist zijnde, toch gaat bekijken/doen.

Het treintje naar Mili
[Afbeelding: 21cy2ye.jpg]


Het, architectonisch, mooie stationnetje van Volos
[Afbeelding: 205zkso.jpg]

De wandelpaden waar je bij prachtige locaties kwam
[Afbeelding: 2zxmr6u.jpg]
[Afbeelding: xp99qh.jpg]
[Afbeelding: 2ivk2eb.jpg]

Veel groen met mooie vergezichten
[Afbeelding: 2u5e0so.jpg]
[Afbeelding: 30c4ysk.jpg]

Zelf gingen we ook regelmatig eten bij Paris die altijd klaar stond met zijn fles raki. En de laatste avond een flesje vulde met de melding: "Als het leeg is, terug komen. Dan vul ik het weer bij."
Het flesje is ondertussen al een hele tijd leeg. Dus we gaan gaan zeker nog eens terug (en niet enkel om het flesje bij te vullen) Big Grin
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
Wij zijn in 2005 in de Pilion geweest en wij vonden het fantastisch. Ontzettend groen (ook in september), vele kleine dorpjes, leuke strandjes, veel natuurschoon, geen massatoerisme, lekker rustig, vele wandelmogelijkheden. Wij verbleven in Kala Nera, waar het ook in september rustig was. (voor mij persoonlijk iets te rustig, maar mijn vrouw vond het heerlijk)
Vanuit Kala Nera een geweldige dagtocht gemaakt naar Meteora.
Zoek je rust, veel groen en geen massatoerisme is Pilion absoluut een aanrader.
Quote
#13
Ik weet niet of ik wel in hetzelfde gebied heb gezeten in september, want ik vond het echt niet groen, eerder dor. Alle bomen verloren al blad.
Maar misschien zijn wij wel groener gewend op de Peloponessos, dat kan natuurlijk prima.
Quote
#14
Als we medereizigers in Griekenland naar hun favoriete bestemmingen vragen word altijd Pilion genoemd, omdat daar een fantastische natuur is, en het er zo groen is.
Quote
#15
Na jarenlang heel veel uithoeken en eilanden bezocht te hebben, op zoek naar een definitieve plek om te “landen”, zijn we op Pilion terecht gekomen. We zijn niet over een nacht ijs gegaan, hebben het schiereiland van noord naar zuid doorkruist. Een paar zomers proefgewoond. En uiteindelijk drie jaar geleden voor Milina, in de gemeente Zuid-Pilion gekozen. En geen dag spijt gehad. Veel van de redenen zijn hierboven al genoemd. De natuur met de eeuwenoude wandelpaden, het weer, de kleine dorpjes met de ontelbare taverna's. Ook is er een bloeiend cultureel leven, alleen moet je dat wel even zoeken. Maar bijna elk dorp heeft wel een culturele vereniging. Wij dansen in Argalasti en zingen in het koor van Horto. In Horto vinden overigens het hele jaar door prachtge concerten plaats. In het openlucht theater in de zomer en het museum in de winter. Elk seizoen heeft z'n charme. De drukke hete zomer en de stille koele winter. De bloemenpracht van het voorjaar en de herfstkleuren van het najaar. De mensen op Pilion zijn in het algemeen eerst wat afwachtend, verlegen, maar inmiddels hebben we al vele vriendschappen gesloten. Mocht je voor een verblijf op Pilion kiezen, denk dan ook eens aan de dorpen buiten de Nederlandse toerprogramma's. En ga op vakantie in de plaatsen waar de Grieken dat het liefst doen. Leuk dat Pilion in de spotlight staat!
Quote
#16
En nu de HIGHLIGHTS van PELION waarvoor deze topic is bedoeld. Pak de kaart van Pelion erbij.

We beginnen met 'ons dorp' Afissos
[Afbeelding: 29mm6vn.jpg]
Afissos in 1907 nog volledig afhankelijk van de visserij.

[Afbeelding: 33c1b1x.jpg]
Afissos anno nu, als amfitheater opgebouwd en met toerisme als belangrijkste bron van inkomsten

én dan enkele opnames tijdens onze wandelingen met adembenemende uitzichten in een schone wonderschone natuur (zie ook
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




). Vanwege de beperkte capaciteit verwijs ik voor de foto's naar de hiervoor vermelde site.

1. rondwandeling Kala Nera-Milies-Kala Nera
[Afbeelding: somzvc.jpg]
Uitzicht op Milies. De enorme klim wordt beloond met een prachtig dorpje incl. dorpsplein. De terugweg loopt deels langs een smalspoor dat nog (toeristisch) wordt gebruik voor de zgn. smeerpoets. Handmatig wordt de stoomlocomotief gedraaid.

2. rondwandeling Lefokastro-Argalasti-Lefokastro
[Afbeelding: 2hnx7oy.jpg]
Een vissersbootje nabij Lefokastro, vanuit ons bootje gezien.
Argalasti ligt precies op de helft van de route en ook een bezichtiging waard met een mooi dorpsplein waar de Grieken gezellig zitten te keuvelen.

3. rondwandeling Milina-Lafkos-Milina
[Afbeelding: 160rgie.jpg]
Uitzicht op Milina, de omgeving waarover Jan in de reactie hiervoor al schreef. Tijdens deze wandeling van Milina naar Lafkos heb je de neiging steeds om te kijken om maar niets van de fraaie vergezichten te willen missen. Lafkos heeft weer zo'n heerlijk plein, om als prachtig rustpunt te dienen alvorens de (de totaal andere) terugweg te aanvaarden.

4. rondwandeling Afissos-Afetes-Afissos
[Afbeelding: 24wtzbm.jpg]
Blik op Afetes, een wandeling die doet denken niet zwaar te zijn, maar toch verraderlijke hellingen kent. In Afetes staat de tijd nog stil. Langzaam verrijzen er weer nieuwe woningen.

5. rondwandeling rond Ano Gatzea
[Afbeelding: 2usagys.jpg]
Een verlaten huisje midden tussen de olijfgaarden
Deze route is minder goed aangegeven met als gevolg dat we ca. tweemaal de afstand hebben afgelegd die er voor stond. Daarmee raakten we wel door onze watervoorraad heen. Maar ach in het eenzame gebied kwamen we toch een Griek tegen die zo aardig was om ons allen een anderhalve liter fles water te verstrekken.

En welke vonden wij nu de mooiste? Eigenlijk alle vijf!! Om ze zo weer over te doen.

En nu nog wat losse flodders

Een boottocht met de Frederiki op de Pagasitikos baai met als startpunt Kala Nera. Op verzoek wordt ook Afissos aangedaan. De boot gaat langs de westkust van Pelion naar Palio Trikeri.

[Afbeelding: 2v3g6d3.jpg]

Onderweg wordt vers fruit verstrekt en bestaat de mogelijkheid om te zwemmen. En met een beetje geluk nog een ontmoeting met de dolfijnen (tuimelaars).

[Afbeelding: 5l3mzp.jpg]

Bij het eilandje Palio Trikeri meren wij aan om een bezoek te kunnen brengen aan de plaatselijke horeca (heerlijk eten) en het klooster Panagia Evangelistria

Helaas de toegewezen opslagruimte is weer overschreden en moeten jullie de foto's van de verdere highlights ontberen.

De foto van het prachtige klooster Panagia Evangelistria
een autotocht vanaf Afissos-Neochori-Tsagarada (met haar 1000 jaar oude plataan)-Milopotamos (met haar prachtige baai) -Mt Pilion (wintersportgebied) -Portaria-Volos-Afissos
Verder zijn de prachtige dorpjes Vizitsa en Pinakates niet ver van Milies en niet te vergeten Drakia een bezoek waard.
Kortom voldoende vertier voor een vakantie op Pilion.
Quote
#17
Wat leuk!!! Denk er nl. over om begin mei een week wandelvakantie bij Ross te gaan boeken. Of zijn er nog andere touroperators die wandelarrangementen Pilion aanbieden? Ga als ik iets meer tijd heb jullie reactie's lezen want zag ook prachtige foto's van wandelingen. Nu nog een keuze maken voor welke plaats we kiezen Denk dat het Afissos wordt, want hou erg van dorpspleintjes Smile.
Quote
#18
Hallo Aniet,
Als je alleen bent en echt van georganiseerde wandelingen houdt is er naast Ross nog SNP natuur reizen van de ANWB.
Ga je met meerdere dan is het ook zonder gids heel goed te doen. Dat doen wij namelijk al jaren. Je moet dan zelf je eigen reis en accommodatie regelen. Enige probleem is dan wel dat je vanuit Nederland op Athene of Thessaloniki moet vliegen en dan nog een behoorlijk reis moet ondernemen naar Pilion (resp. ca. 350 en ca. 250 km), wat op zich ook al een leuke ervaring is. Maar ik lees dat je maar een week gaat.
Ross maakt exclusief gebruik van een chartervlucht van Transavia van Amsterdam naar Volos. Bij SNP moet je voor zover ik weet de reis naar Griekenland zelf regelen.
In ieder geval al veel voorpret toegewenst en als je voor Pilion kiest zul je geen spijt krijgen.
Quote
#19
wij zijn vorig jaar met Ryan air ook op volos gevlogen
En het is er inderdaad prachtig om te wandelen...
Quote
#20
Ja, vorig jaar was het mogelijk met Ryan Air vanuit Brussel Charleroi op Volos te vliegen. Maar helaas, daar zijn ze mee gestopt.
Quote
#21
tja, wat maakt de Pilion zo bijzonder?
na eerst vele jaren allerlei delen van Griekenland bezocht te hebben kwamen we 17 jaar geleden in Platanias op de Pilion terecht. Elk jaar verbleven wij in het zomerhuis van een Griekse familie, 7 jaar geleden werd het ons te koop aangeboden. Sindsdien verblijven we er elk jaar 6 weken, voorlopig zitten we nog vast aan de schoolvakanties.
We zouden nergens anders meer heen willen, ook al zien de vakanties er dankzij de grote tuin opeens heel anders uit. In april neem ik altijd een week vrienden mee om in de tuin te werken, maar ook om te genieten van de bijzondere natuur en de Griekse gastvrijheid. Elke ochtend verse sinasappels bij het ontbijt, het hele jaar door al het fruit van de Middellandse Zee, eigen olijven, verse vis aan de kade van Platanias. Buren waar je lief en leed mee deelt.
Die prachtige natuur, met altijd bronnetjes en de zee bij de hand, de eeuwenoude ezelpaden tussen de dorpen, de berg Pilion, zoveel te zien en te doen. De zaterdagmarkt van Argalasti, shoppen in Volos. Laat je verrassen door dit bijzondere stukje Griekenland!
Een foto van onze tuin vorig jaar juli:
[Afbeelding: 2lblwd4.jpg]
Quote
#22
Nou Alberto dat ziet er heeel mooi uit.
Wij zijn met Ross geweest en hebben een heerlijke vakantie gehad in Kala Nera en op pilion.
Prachtig mooi groen en met het treintje en de mooie dorpen een aanrader
Quote
#23
Toen Alberto over zijn geliefde Platanias schreef herinnerde ik mij ons bezoek aan Katigiorgis. Een heel klein vissersdorpje in de zuidpunt van Pilion ten oosten van Platinias. Een dorpje dat pas tot leven komt in het zomerseizoen. Vanaf een enigszins verhoogd terras bij de taverne kunnen je heerlijk wegdromen met zicht op het haventje, de rotsen, de steeds veranderende Egeïsche zee met in de verte Skiathos. Met een taxiboot kon je de overtocht naar dit eiland maken.

[Afbeelding: 2v9ce8x.jpg]

In het vroege voorjaar levert de route naar Katigiorgis via het binnenland van Pilion prachtige beelden op met o.a. de vele in bloei staande amandelbomen en hoge struikheide. Katigiorgis 'slaapt' dan nog wel.
Kun je aan de zijde van de Pagasitikos baai genieten van romantische zonsondergangen, dan kan dat voor de vroege vogels in Katigiorgis van de fraaie zonsopkomsten.
[Afbeelding: 2rm9og5.jpg]

En oh ja, wil je langs de (ruige) oostkust van Pilion vervolgens afzakken en daar de fraaie baaitjes aandoen, houd dan rekening met het feit dat daarvoor steeds naar beneden moeten worden afgedaald en weer terug omhoog. Dit in tegenstelling tot de minder ruige westkust waar je regelmatig vlak langs de zee rijdt.
Quote
#24
En voor degenen die voor het eerst naar Pilion gaan:
Neem een dagje de moeite om het uiterste puntje te bezoeken, en dan met name het pittoreske vissersdorpje Agia Kyriaki. Stap uit de auto en loop er eens op je gemak doorheen, het lijkt wel of de tijd er al jarenlang stil staat.

[Afbeelding: 1724klein.jpg]

[Afbeelding: 1713klein.jpg]

Tip: ga eens lekker lunchen bij deze taverne; de kok maakt de versgevangen vis schoon waar je bij staat; erg leuk om te zien.

[Afbeelding: 1715klein.jpg]

De eerste keer dat wij er waren was het een flinke rit vanuit Kala Nera; de laatste keer was de afkorting over de laatste berg klaar; dat scheelde een flink stuk rijden.
Quote
#25
(02 January 2014, 19:36)Thomas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo Aniet,
Als je alleen bent en echt van georganiseerde wandelingen houdt is er naast Ross nog SNP natuur reizen van de ANWB.
Ga je met meerdere dan is het ook zonder gids heel goed te doen. Dat doen wij namelijk al jaren. Je moet dan zelf je eigen reis en accommodatie regelen. Enige probleem is dan wel dat je vanuit Nederland op Athene of Thessaloniki moet vliegen en dan nog een behoorlijk reis moet ondernemen naar Pilion (resp. ca. 350 en ca. 250 km), wat op zich ook al een leuke ervaring is. Maar ik lees dat je maar een week gaat.
Ross maakt exclusief gebruik van een chartervlucht van Transavia van Amsterdam naar Volos. Bij SNP moet je voor zover ik weet de reis naar Griekenland zelf regelen.
In ieder geval al veel voorpret toegewenst en als je voor Pilion kiest zul je geen spijt krijgen.

Thomas, de keuze voor georganiseerd door een touroperator heeft inderdaad alles te maken met het feit dat ik maar een week ga - en van de zomer 7 weken naar Lesvos Smile-want anders zou ik het inderdaad anders regelen.

Is er iemand die ervaring heeft met de studio's Agnanti en/of Margaritas in Afissos?
Quote
#26
Wow, zoveel (grotendeels) enthousiaste verhalen! Wat kan ik hier nog aan toevoegen? Eigenlijk niets, dus ik laat het maar bij het vertellen dat ik het met alle positieve verhalen erg eens ben. Prachtig gebied, vaak verrassend, overwegend groen, gastvrije bevolking, lekker eten, heerlijk zeewater, koel binnenland, mooie vergezichten. Ik vind het ook geweldig en tezamen met de Peloponnesus, centraal Griekenland (rond de Parnassus), Epirus en Kreta een van de mooiste stukken Griekenland.
Quote
#27
Ook wij zijn helemaal verknocht aan de Pilion.
Wij zijn er verschillende keren geweest maar het voelt elke keer als thuis komen.
Hebben daar lieve mensen ontmoet en het zijn inmiddels vrienden geworden.
Na 9 jaar niet daar zijn geweest was het voor twee jaar terug weer een thuiskomer toen we in Afissos aan kwamen. We lopen over de kleine boulevard ik zeg tegen mijn man kijk daar zit Stavroula ze hoort haar naam kijkt om en zegt Sjakie.........na 9 jaar kon ze ons toch weer terug .
Ze heeft een restaurant vroeger op het pleintje nu langs de boulevard maar dat is toch geweldig zoiets.
We zijn daar natuurlijk met Ross heengeweest was weer een goede acomodatie zoals altijd .
Het is beslist nog niet de laatste keer dat we daar waren.
We willen heel graag terug mischien dit jaar .....wie zal het zeggen
bij de fotos waar op gestemd kan worden is foto 3 en 9 in Afissos genomen.

Groetjes Els en Jac Cuijpersgreeksmiley2

Is toch een uitnodiging om hier te zitten toch ????

[Afbeelding: 2rgf9g6.jpg]
Quote
#28
(07 January 2014, 08:57)Els Cuijpers schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook wij zijn helemaal verknocht aan de Pilion.
Wij zijn er verschillende keren geweest maar het voelt elke keer als thuis komen.
Hebben daar lieve mensen ontmoet en het zijn inmiddels vrienden geworden.
Na 9 jaar niet daar zijn geweest was het voor twee jaar terug weer een thuiskomer toen we in Afissos aan kwamen. We lopen over de kleine boulevard ik zeg tegen mijn man kijk daar zit Stavroula ze hoort haar naam kijkt om en zegt Sjakie.........na 9 jaar kon ze ons toch weer terug .
Ze heeft een restaurant vroeger op het pleintje nu langs de boulevard maar dat is toch geweldig zoiets.
We zijn daar natuurlijk met Ross heengeweest was weer een goede acomodatie zoals altijd .
Het is beslist nog niet de laatste keer dat we daar waren.
We willen heel graag terug mischien dit jaar .....wie zal het zeggen
bij de fotos waar op gestemd kan worden is foto 3 en 9 in Afissos genomen.

Groetjes Els en Jac Cuijpersgreeksmiley2

Is toch een uitnodiging om hier te zitten toch ????

[Afbeelding: 2rgf9g6.jpg]

Hoi Els,
Welke acco hadden jullie van Ross?
Ik wil ook een weekje naar Afissos met Ross om te gaan wandelen.
Hoor graag, Aniet
Quote
#29
Hallo Aniet,

Wij hebben de laatste keer in Margarita gezeten is achterdoor in Afissos en 3 keer in Agnanti maar dat was wel steeds een klim want het ligt hoog.
Maar Margarita is ook een goede uitvalbasis voor te wandelen.
Veel plezier hoor graag wat het is geworden

Groetjes Els en Jac Cuijpers
En sorry de fotos van Afissos waar iedereen op kan stemmen zijn 3 en 19 en niet 9 zoals ik eerder had gemeld.
Stemmen !!!!!!!!
Quote
#30
(07 January 2014, 21:07)Els Cuijpers schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo Aniet,

Wij hebben de laatste keer in Margarita gezeten is achterdoor in Afissos en 3 keer in Agnanti maar dat was wel steeds een klim want het ligt hoog.
Maar Margarita is ook een goede uitvalbasis voor te wandelen.
Veel plezier hoor graag wat het is geworden

Groetjes Els en Jac Cuijpers
En sorry de fotos van Afissos waar iedereen op kan stemmen zijn 3 en 19 en niet 9 zoals ik eerder had gemeld.
Stemmen !!!!!!!!

Leuk Els, onze eerste keuze was Agnanti maar al vol (niet zo erg dus als ik hoor hoe hoog het ligt), 2e keuze is Margaritsi dus Smile. Verheug me er erg op. Ga zomers altijd 7 weken naar Lesvos, maar af en toe een weekje ergens anders naar toe is ook fijn!
Quote
#31
de herfstkleuren van Pilion

Quote
#32
Winter in Pilion

Quote
#33
(09 January 2014, 12:46)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




de herfstkleuren van Pilion

fantatische mooie sfeer filmBig Grin
Lijkt me geweldig om wandelingen te maken in zo'n herfst.
Je krijgt een heel andere kijk op de mooie natuur.
Quote
#34
na de herfst en de winter, nu de zomer met de
mooiste stranden van Pilion

Quote
#35
voor info diverse activiteiten in Pilion zie

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#36
George Dalaras bezoekt de Volos Music School

Quote
#37
Volos Music School werd opgericht in 1997.
In 2011 telde de school 420 leerlingen, in dat jaar werden ook de volgenden opnamen gemaakt.

Quote
#38
Wat leuk, mijn geliefde Pilion in de spotlights! En nog leuker om alle reacties te lezen. Ik woon hier inmiddels negen jaar en kan me geen mooier plekje voorstellen. De ervaring met 'dorheid in september' was voor mij ook een verrassing. Misschien had dat te maken met de grote bosbranden die we in 2007 hebben gehad? De natuur heeft zich inmiddels weer helemaal hersteld en er is weinig meer van te zien, maar als 10% van de bossen door het vuur verwoest wordt, dan kom je natuurlijk wel wat kale plekken tegen.
Goed nieuws is ook dat Ryanair vanaf 1 april 2014 weer op Volos vliegt, vanaf Charleroi Brussel en Frankfurt Hahn meerdere keren per week. Zelf een reis samenstellen is daardoor goed te doen en je kunt dan wat makkelijker kiezen voor accommodaties buiten Afissos en Kala Nera. Een goed alternatief voor Kala Nera is trouwens het buurdorp Kato Gatzea. Een stuk rustiger en wil je naar Kala Nera, dan loop je er in nog geen 10 minuten via de olijfgaard naartoe.
In mijn luchtige Pilion-romans - zie mijn website
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




- vermeng ik fictie met werkelijkheid. De omgeving is grotendeels beschreven zoals het is, dus wil je alvast een voorproefje: ze zijn te koop in alle vormen en maten via de online en gewone boekhandels, maar ook gewoon te leen in de bibliotheek, sinds 21 januari zelfs als Biebpup oftewel als e-book. In Harteloos (omgeving Platania) en Zomerdroom (omgeving Kala Nera/Pinakates) vind je o.a. de hierboven genoemde Kostas van Pagasitikos en taverne Nirvana in Kala Nera terug. Deze romans kosten op dit moment slechts 5,99 in de boekenvoorjaarsactie tot 31 maart Wink
Pilion is voor mij - en ook voor de vakantieganger :) - één groot avontuur. De mix van een mooie natuur, eigenwijze mensen en het heerlijke authentieke Griekse leven vind ik zelf een verademing. Hou je van rust, wandelen en onverwachte situaties, dan kun je hier echt je hart ophalen. Dus wie weet....tot ziens in Pilion?

Quote
#39
Pelion, ons geliefde oord! Misschien best niet teveel promoten, maar dat is puur egoïsme. Na ruim 30 jaren "Ellada" hebben we Pelion verkozen om er een flinke lap grond te kopen. Er staat een 80 jarig huisje op "met werk" waar we met plezier aan beginnen. Over het fenomeen Paris. November laatst jaar zochten we een hotel, niet simpel, en kwamen onverwacht bij die man terecht. In Kala Nera word ik erg nerveus van hem en zijn eeuwige fles raki, maar hier en buiten de druk van het seizoen best een aardige vent. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het restaurant net voorbij Paris, stukken beter is en dat je daar relax je eigen kunt zijn. De mensen die het uitbaten zijn zeer vriendelijk en verdienen meer klandizie. Dit is echt een tip. Andere "Pelion" geheimen houden we voor ons...nee, dat is niet waar, wie echt wil stuur gerust een email.

[Afbeelding: 2iho3zd.jpg]

Hélène en Marc
Quote
#40
Leuk huis, succes met klussen!

Nou, ik heb bij Paris nooit het gevoel gehad dat ik niet mezelf kon zijn. Ik vond het een aardige man, en hij nam steeds royaal de tijd om gezellig raki bij ons aan tafel mee te drinken. Ook 's morgens vaak genoeg een praatje gemaakt.
Welk restaurant bedoel jij, een naam erbij zou handig zijn ;)
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  In de spotlights januari 2015: Winters Griekenland Ger 31 27.700 25 January 2015, 16:14
Laatste bericht: Ger
  In de spotlights december 2014: Iconen en hun betekenis Ger 23 18.109 13 January 2015, 02:37
Laatste bericht: Wilma
  In de spotlights november 2014: Scheepswrakken Ger 30 28.899 01 December 2014, 10:57
Laatste bericht: Wim M
  In de spotlights oktober 2014: Ontdekken of vaste stek? Ger 23 16.531 20 October 2014, 09:41
Laatste bericht: Goedas
  In de spotlights september 2014: Thessaloniki Ger 18 15.590 13 October 2014, 12:34
Laatste bericht: Rolf
  In de spotlights augustus 2014: Zakynthos Ger 34 23.068 30 September 2014, 15:18
Laatste bericht: lumix
  In de spotlights maart 2014: De Meteora kloosters Ger 35 30.577 06 August 2014, 19:51
Laatste bericht: Vito
  In de spotlights juli 2014: Tijdschriften over Griekenland Ger 24 19.042 22 July 2014, 22:01
Laatste bericht: Corry
  In de spotlights juni 2014: Thassos Ger 6 6.808 21 June 2014, 13:53
Laatste bericht: Sophia
  In de spotlights mei 2014: Zagoria Ger 9 8.750 28 May 2014, 16:32
Laatste bericht: Cynthia

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)