gezondheidszorg
#1
"‘Elk jaar sterven meer dan 2000 Grieken door de extreme besparingen in het land.’ Dat leerde Michael Van Droogenbroeck in Griekenland wanneer hij onderzoek deed naar de impact van de besparingen op de gezondheidssector."

Vandaag was er in
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




een docu over de gezondheidszorg in Giekenland.
Quote
#2
Helaas de keiharde en trieste werkelijkheid. Wanneer je in Griekenland serieus ziek wordt heb je een probleem, vooral wanneer je geen geld hebt en geen prive ziekenhuis kan betalen.
Voorbeeld; De vriend van mijn schoonmoeder moest een tijdje geleden naar het ziekenhuis voor een operatie(in Athene). Hij heeft toen (samen met ongeveer 100 andere mensen!!) 5 dagen op een bed op de gang moeten liggen omdat alle kamers vol waren. Mannen en vrouwen door elkaar, gebroken benen en stervende mensen door elkaar, echt totale chaos! Overigens hij maakt het goed en is gelukkig weer thuis.
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#3
Ook wij maken het vaak van dichtbij mee. De zorg is hier dramatisch. Op de eilanden en afgelegen gebieden, omdat er amper zorg te krijgen is door het tekort aan artsen en de middelen aanwezig in het ziekenhuis om mensen te kunnen helpen. Gevolg in dit soort gebieden: men moet voor een gebroken arm al naar de overkant (helaas veelal ouderen) met alle extra onkosten en vermoeidheid van dien, of in zeer ernstige gevallen kan het betekenen dat iemand komt te overlijden doordat er niet op tijd hulp is (vaak een ongeluk, of bijvoorbeeld een hartaanval, of acute blinde darm).

In Athene zijn er de overvolle ziekenhuizen, overwerkte artsen en zusters en inmiddels ook hier het gebrek aan medische middelen (zoals injectienaalden of plastic handschoentjes). Niet eens te spreken over het tekort aan bepaalde medicatie. Ik heb de documentaire nog niet eens bekeken (ga ik zo doen), maar vrees dat ik alles helaas al weet. Het maakt je chronisch angstig voor je naasten; je bent namelijk niet gegarandeerd van adequate hulp.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#4
Een triest feit en een van de redenen waarom wij Griekenland verruild hebben voor Duitsland met een opa van 80 jaar.
Mijn zwager woont er nog en was blij dat een klant zondag een rekening betaalde zodat hij maandag zijn bloeddrukpillen kon kopen.

Griekenland is een mooi land voor vakantie maar om te wonen wordt het steeds heftiger.

Kali Mera,

Dick
Quote
#5
Ik heb zojuist de reportage gezien van Terzake. Hier wordt je stil van, dit is in- en intriest. 3.000.000 Grieken zonder ziektekostenverzekering, mensen die volkomen onnodig overlijden. Een tekort van tienduizenden verple(e)g(st)ers. En dit jaar weer 2 miljard bezuinigen op de gezondheidszorg.
Waar moet dit naar toe? Komt Griekenland hier ooit bovenop?
En de premier maar verkondigen dat het beter gaat met Griekenland, dat de economie weer gaat groeien. Ik geloof er niks van...
Quote
#6
Vreselijk,je houd je hart vast en de regering laat het gewoon gebeuren.
Compliment voor de reporter Michael Van Droogenbroeck,die het erg duidelijk uitlegt en goed de vinger op de juiste zere plekken legt.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#7
Oefff...
Als wij verleden jaar in Griekenland hadden gewoond, was het voor ons dus heel anders afgelopen.
Ik heb steeds vaker het gevoel dat ik de mensheid niet meer begrijp... Angry
Ik wordt hier zo in en in triest van..
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#8
Dit is echt intriest. Ik wist wel dat het erg was, maar zo erg....geen woorden voor.
In de allereerste plaats voor de bevolking. Maar ik kan me ook indenken dat toeristen die niet 100% gezond zijn zich af gaan vragen of Griekenland met al zijn charmes, lieflijke bevolking, heerlijk eten enz enz...nog wel de juiste plek voor hen is om op vakantie te gaan.Hoop heel erg dat er snel verbetering in komt.
Quote
#9
pffff te erg voor woorden, je kan je er haast niets bij voorstellen maar ja, je ziet het hier met eigen ogen.
Diep triest.
Quote
#10
Situatie ca. 5 jaar geleden:
Oostenrijkse semi-permanente bewoner op Pelops had hartproblemen.
Op advies van locale kennis niet naar openbaar- maar naar prive ziekenhuis. Drie scans (300€): nou zegt de behandelende arts, zou zeggen opnemen (observatie) minstens 3 dagen. Zieke vraagt naar kostenplaatje. Drie duizend vooraf. Oostenrijker vliegt/rijdt toch liever onbehandeld (terug) naar Wenen of Salzburg ter controle. "Niks aan de hand" zegt de ziekenhuisarts ter plaatse. Twee jaar later is het Oostenrijkse echtpaar toch uit GR verdwenen: het leed onder mobbing van de buurtbewoners - maar dat is een andere "zorg".
Johannes
Quote
#11
Ook ik heb de documentaire gezien. In één woord: dramatisch. Ouderen die het land na de diverse oorlogen hebben opgebouwd, die nu met een klein pensioentje in armoede leven blijven verstoken van gezondheidszorg. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst zegt men, zegt men want ook de jeugd van werkloze ouders ontvangt geen gezondheidszorg meer. 3 Miljoen mensen zonder verzekering, 2000 slachtoffers (naar schatting) per jaar ten gevolge van deze draconische bezuinigingen. Ooit was de gezondheidszorg op een aanvaardbaar peil, afgezien van de vele eilanden en de afgelegen gebieden dan. Ik vrees dat de aangekondigde economische groei nog wel even op zich laat wachten. daarmee dus ook het herstel van de arbeidsmarkt, en dus ook met het herverzekeren van de bevolking. Het wordt tijd dat men in een soort van ziektekostenverzekering voor de gehele bevolking instelt, en niet alleen voor de werkenden.
Quote
#12
@Erwin.Even een tussendoortje, ik kan het niet latenBig Grinie arbeidsmarkt herstelt nooit meer.Veeleer is het Griekse sociaal-economische verwoeste landschap het voorbeeld van hoe het er in de meeste landen van Europa ruim binnen de tien jaar uit zal zien.


[Afbeelding: vsi2id.jpg]

De toekomst is in Griekenland reeds begonnen.
Quote
#13
@ Aleko, ik vrees het ergste, maar hoop dat je geen gelijk krijgt. Alles wijjst op het falen van het kapitalistisch systeem. De tegenhanger bleek ook niet zaligmakend. Hoe het verder zou moeten is hier echter off topic.
Quote
#14
Dit alles is de rede waarom wij na ongeveer 15 jaar Griekenland het niet meer zagen zitten en alleen nog eens voor een korte periode gaan!
Quote
#15
Ik vind het verschrikkelijk erg.
Een goede gezondheid is het hoogste goed van de mens. Medische zorg is een prioritair recht dat daar toe bijdraagt.
Een staat, die naam waardig, heeft de verdomde plicht om medische zorg te verschaffen aan zijn burgers.
Meer nog: het doet me veel pijn om dit te zien gebeuren in ons 'tweede land'.
Ooit stond ik aan het Asklepion op Kos, de bakermat van de eed van Hippocrates... wat een sterke geschiedenis... het is haast niet te geloven wat Griekenland nu overkomt.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#16
Mooi. Nu iedereen dan kennis heeft kunnen nemen van "hoe erg het in Griekenland gesteld is met (o.a.) de gezondheidszorg" kan de discussie "Waar maak je een Griek blij mee" worden bijgesteld!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)