Grieken ongerust over Syrisch gifgas-afval
#1
Daar zou ik me ook ongerust over maken Confused

Multiquote:De Verenigde Naties zijn van plan eind deze maand 800 ton chemische wapens uit Syrië in de Middellandse Zee ten westen van het Griekse eiland Kreta te dumpen. Daarover heerst grote ongerustheid op Kreta, de prefect Stavros Arnaoutakis vraagt aan Athene "de rampzalige actie af te wijzen". Experts waarschuwen voor de ecologische impact van het saringas op de ingesloten Middellandse Zee.

Lees hier het gehele artikel:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Dat ze hun vuiligheid eens dumpen in de zeeën of meren van hun Moslimlanden die verantwoordelijk zijn voor dergelijke toestanden.
Quote
#3
daarom dumpen wij ons radioactief afval van bv mobiele telefoons in Afrika. wat is dat nou voor een opmerking Markos?
Quote
#4
Daar zou ik me ook ongerust over maken Já @Ger, ik óók! Maar gelet op het aantal reacties op jouw bericht 'speelt' dit kennelijk niet zo bij het gros van de Oriste-leden...... Undecided
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#5
dat iedereen hun eigen vuiligheid opkuist is niet meer dan billijk, het is niet nodig , en zeker niet in een zee, om dat elders te gaan dumpen. Verenigde naties : BAH !
Quote
#6
(21 January 2014, 18:32)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Daar zou ik me ook ongerust over maken Já @Ger, ik óók! Maar gelet op het aantal reacties op jouw bericht 'speelt' dit kennelijk niet zo bij het gros van de Oriste-leden...... Undecided

Hebben we met elkaar wel door wat de grote multinationals hier in de zee dumpen vanuit het vaste land van de eilanden.

Loop over het strand en kijk goed in de branding bij elk hotel zie je een pijpleiding de zee in lopen en daar wordt geen schoon water mee geloosd.

Ook wat Conny aangeeft heel de westerse wereld dump zijn afval in Afrika en daar L... we niet over.

Maar zoals zo vaak we hebben weer boter op ons hoofd.
Quote
#7
(21 January 2014, 18:32)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Daar zou ik me ook ongerust over maken Já @Ger, ik óók! Maar gelet op het aantal reacties op jouw bericht 'speelt' dit kennelijk niet zo bij het gros van de Oriste-leden...... Undecided

Het hemd is nader dan de rok.
En ik persoonlijk voel er niets voor om hier over dat onderwerp een discussie aan te gaan. Met voor de hand liggende redenen.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Ik lees nu voor het eerst het woord dumpen. Wat ik eerder begrepen heb wordt het eerst verdund, vervolgens in Italie overgescheept naar een Amerikaans schip waar het doormiddel van hydrolyse verder wordt verwerkt. Ik had ook gelezen dat het daarna verder verwerkt wordt in Munster in Duitsland. Ik geloof niet dat het zomaar gedumpt wordt. Er wordt natuurlijk snel van alles geroepen. Ik ga me er nog eens in verdiepen.
Wat ik ook gelezen heb is dat na verdunning en hydrolyse de overgebleven stoffen "niet meer zo gevaarlijk" zijn en dat in de haven van Rotterdam elk uur een schip binnen komt met een gevaarlijker lading aan boord.
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#9
(21 January 2014, 20:07)Berendw schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik lees nu voor het eerst het woord dumpen. Wat ik eerder begrepen heb wordt het eerst verdund, vervolgens in Italie overgescheept naar een Amerikaans schip waar het doormiddel van hydrolyse verder wordt verwerkt. Ik had ook gelezen dat het daarna verder verwerkt wordt in Munster in Duitsland. Ik geloof niet dat het zomaar gedumpt wordt. Er wordt natuurlijk snel van alles geroepen. Ik ga me er nog eens in verdiepen.
Wat ik ook gelezen heb is dat na verdunning en hydrolyse de overgebleven stoffen "niet meer zo gevaarlijk" zijn en dat in de haven van Rotterdam elk uur een schip binnen komt met een gevaarlijker lading aan boord.

Sensatie Berend, en elkaar achterna lopen zonder je te verdiepen in de materie.
Dat is het nadeel van het internet en vooral de social media er wordt in 5 minuten van een mug een enorme olifant gemaakt vaak enkel en alleen om interessant over te komen met alle gevolgen van dien.
Quote
#10
In het artikel hieronder (in het engels) staat beschreven hoe het proces in z'n werking gaat. Wat ik eruit opmaak is dat na het hydolyse proces (wat op internationale wateren ten zuiden van Kreta gebeurt) de afvalstoffen deels naar een commercieel bedrijf in de UK worden gebracht voor verwerking. Het overige deel wordt door andere commerciele bedrijven in andere landen verwerkt (onderaan in het artikel). Over dumpen op zee heb ik verder niks kunnen vinden.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#11
Ja @Berend, alleen maar 'interessant doen' volgens een Oriste-lid! Laten we dus deze door @Ger aangedragen (onbelangrijke...?) materie maar snel vergeten en overgaan naar de orde van de dag op Oriste. De bodemprijs van ticketprijzen en zwerfhondjes bijvoorbeeld, roept u maar... Angry
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#12
(21 January 2014, 20:07)Berendw schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik lees nu voor het eerst het woord dumpen. Wat ik eerder begrepen heb wordt het eerst verdund, vervolgens in Italie overgescheept naar een Amerikaans schip waar het doormiddel van hydrolyse verder wordt verwerkt. Ik had ook gelezen dat het daarna verder verwerkt wordt in Munster in Duitsland. Ik geloof niet dat het zomaar gedumpt wordt. Er wordt natuurlijk snel van alles geroepen. Ik ga me er nog eens in verdiepen.
Wat ik ook gelezen heb is dat na verdunning en hydrolyse de overgebleven stoffen "niet meer zo gevaarlijk" zijn en dat in de haven van Rotterdam elk uur een schip binnen komt met een gevaarlijker lading aan boord.

Ik zag vanmiddag een reportage over mogelijke opties inzake de vernietiging van het gifgas uit Syrië. De eerste variant was Albanië, waar men in het verleden de eigen voorraden effectief en redelijk snel heeft ontmanteld. De Albanese bevolking is daar echter faliekant op tegen. Jouw variant (eerst verdunnen dan verder afbreken op een schip) kwam ook aan de orde. Over écht 'dumpen' in zee zou geen sprake zijn, ik heb er tenminste niets over gehoord in die reportage. Lijkt me eerlijk gezegd ook een ongefundeerd 'wild-west'-verhaal. Ik ga er toch vanuit dat de OPCW daar duidelijke richtlijnen voor heeft gemaakt en in de gaten houdt of één en ander ook conform die regels wordt afgehandeld. Desalniettemin kan ik me héél goed voorstellen dat de Grieken deze operatie met argusogen volgen zolang er geen duidelijk draaiboek bekend is en er alleen maar gissingen de ronde doen.
Quote
#13
(21 January 2014, 20:40)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja @Berend, alleen maar 'interessant doen' volgens een Oriste-lid! Laten we dus deze door @Ger aangedragen (onbelangrijke...?) materie maar snel vergeten en overgaan naar de orde van de dag op Oriste. De bodemprijs van ticketprijzen en zwerfhondjes bijvoorbeeld, roept u maar... Angry

Niet zo gepikeerd reageren hoor! Het is juist zeer interresant wat Ger aangedragen heeft. Ik heb met veel interesse de berichten in de media over dit hele gebeuren gevolgd. Pas de laatste weken komen petities voorbij en nu dus ook het artikel van Ger over dumpen van chemisch afval ten zuiden van Kreta. Verder is het nergens terug te vinden en wordt vrij uitvoerig over verwerking (lees verbranding) in diverse landen gesproken. Aan het verder verwerken wordt ook weer flink geld verdiend, zelfs in Belgie willen ze een deel verwerken.
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#14
(21 January 2014, 20:53)Berendw schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 January 2014, 20:40)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja @Berend, alleen maar 'interessant doen' volgens een Oriste-lid! Laten we dus deze door @Ger aangedragen (onbelangrijke...?) materie maar snel vergeten en overgaan naar de orde van de dag op Oriste. De bodemprijs van ticketprijzen en zwerfhondjes bijvoorbeeld, roept u maar... Angry

Niet zo gepikeerd reageren hoor! Het is juist zeer interresant wat Ger aangedragen heeft. Ik heb met veel interesse de berichten in de media over dit hele gebeuren gevolgd. Pas de laatste weken komen petities voorbij en nu dus ook het artikel van Ger over dumpen van chemisch afval ten zuiden van Kreta. Verder is het nergens terug te vinden en wordt vrij uitvoerig over verwerking (lees verbranding) in diverse landen gesproken. Aan het verder verwerken wordt ook weer flink geld verdiend, zelfs in Belgie willen ze een deel verwerken.

België heeft genoeg expertise in zake verwerking van dat spul , daar zijn we al decennia mee bezig. Al die rommel van de Duitsers en de Engelsen die 100 jaar na WOI nog steeds boven de grond komt in West-Vlaanderen . De munitie en gassen wordt onschadelijk gemaakt in Poelkapelle en het gecontamineerd materiaal verbrand Bij INDAVER in het havengebied van Antwerpen.
De wet van Lavoisier is de sleutel tot het onschadelijk maken van gifgassen.
Ik heb tijdens mijn actieve dienst ook nog meegewerkt aan oplossingen voor het probleem van veilige maar peperdure ontmantelingstechniek van die munitie, in de zogenoemde " Blast chambrer " (die eigendom is van de VS). En België mag voor de kosten opdraaien, zo is het en niet anders. Alleen INDAVER verdient er een mooi cent mee.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Grieken kiezen Australische Grieken. Aleko 4 3.218 07 September 2013, 11:34
Laatste bericht: Aleko
  Athene komt om in het afval Ger 0 1.690 24 November 2010, 10:24
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)