Griekse wijn verovert Amerika
#1
Hé, hele tijd niets gelezen van de hand van onze wijnexpert @Martin.
Onderstaand artikeltje is wel informatief én leerzaam. @Martin trek je conclusies.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
en niet alleen wijn
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Ik weet het Aleko. Het is niet nieuw. Nederland volgt, maar het gaat langzaam. In Nederland blijven veel mensen hangen bij traditie, dus imiglykos, retsina en slobberwijntjes.

De Griekse horeca in Nederland ( en Belgie en Duitsland ) is bang om te veranderen omdat men bang is klanten te verliezen, dus houden ze alles bij het oude.

De Nederlandse horeca ontdekt Griekse wijnen wel, maar dat zijn dan juist de mooie wijnen die in Amerika ook doorbreken. Er is dus duidelijk een tweedeling. Gelukkig zien we steeds meer Griekse horeca die besluiten om naast de eeuwige Kreta-schotel ook eens de latwat hoger te gaan leggen.

Begrijp me goed, ik veroordeel niets of niemand, maar het is niet slim om je te richten op de ene groep, en daarmee de andere uit te sluiten. Ik ken gelukkig de nodige Griekse horeca-ondernemers die wel hebben besloten om zowel de traditionele als de "nieuwe" klant te kunnen bedienen. Dus, voor de liefhebber van de Kreta-schotel met een glas retsina is er voldoende keuze, maar ook voor degene die een andere keuze wil en daarbij ook andere, duurdere wijnen verlangt. In Amerika ligt het niveau Griekse horeca veel hoger en er zijn er zelfs die op Michelinster niveau koken. Dat niveau is hier in Nederland nog (lang) niet, maar ik weet van een aantal Griekse restaurants dat ze wel een andere weg zijn ingeslagen.

De Griekse keuken kan heel mooi zijn, met verse produkten, verse vis, mooie olijfolie enz enz. En daar horen ook mooie wijnen bij. Die zijn er volop maar zolang de nadruk blijft liggen op de middenmoot en daaronder, blijft Nederland achter.

Dus, wij blijven ervoor pleiten, richt je als Griekse horeca-ondernemer ook eens op die klant, die wel en graag bereid is om € 50,- voor een fles wijn te betalen. Waarom zou je hem uitsluiten?

Mvg
Martin
Quote
#4
Misschien omdat de gewone man geen €50,00 voor een fles wijn over heeft en hij verwacht voor dat bedrag met zijn twee te kunnen eten? Is toch het gros van de restaurantbezoekers in dit segment. Dodgy
Ik denk verder dat je hiermee (weer) een heleboel mensen kleineert, door ze "middenmoot en daaronder" te noemen.
Ach, ik kan denk ik net zo goed tegen een stoelpoot kletsen. Confused
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#5
Ik kleineer niemand Johan, ik heb het niet over mensen maar over wijnen en horeca als ik over de middenmoot schrijf.

Net zo goed als ik heel goed begrijp dat er (veel) mensen zijn die met € 50,- voor 2 personen gaan/willen eten, zou het ook fijn als jij probeert te begrijpen dat ook (veel) mensen die meer uit kunnen of willen geven.

En zoals gezegd, waarom zou je als horeca-ondernemer niet proberen om beiden te bereiken en te bedienen?

Mvg
Martin
Quote
#6
"Een vraag die ik als wijngek nog wel eens krijg is: proef je nou echt zoveel verschil als je duurdere wijn drinkt? Kort gezegd: is dure wijn nu echt beter dan wat ik voor 3,95 uit het schap van de supermarkt trek? Mijn antwoord is, nee niet per definitie, maar de kans erop is wel groter. Om verder antwoord te geven op die vraag gaan we kijken naar wat nu de prijs van de wijn"

tot zover dit citaat afkomstig van:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Jamas.....
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#7
Dat is en blijft een heel interessante stelling. Ik denk alleen dat je een aantal zaken door elkaar haalt.

Allereerst is het belangrijk om te weten waarom de ene wijn € 3,95 kost en de ander € 25,-. En daarbij, persoonlijke voorkeur en kennis spelen een belangrijke rol.

Kijk, ik ben bijv geen whiskey-kenner of liefhebber, dus proef nauwelijks verschil tussen een simpele Johnnie Walker of een hele dure single malt die tien of 20 jaar gerijpt is. De echte whiskey-liefhebber zal mij vervloeken, maar in dit geval heeft het dus te maken met het ontbreken van kennis en het feit dat ik er geen liefhebber van ben.

Het probleem echter, ook hier is, dat de bezoekers hier vooral een beeld, mening en standpunt lijken te hebben over hoe Griekenland eruit moet zien, wat je bij een Grieks restaurant te eten moet krijgen enz enz enz, en alles wat daarvan afwijkt is niet Grieks, te duur, enz enz

Probeer nu ook eens te accepteren dat er "voor elk wat wils is". Als de een naar de Griekse taverna gaat er een leuke avond beleeft met of zonder goedkope/dure wijn, prima! Geniet ervan. Maar accepteer nu aub ook eens dat er meer is dan alleen dit. Ook en zelfs in Griekenland! Veroordeel dat nu toch eens niet zo. De een geniet van een Kreta-schotel, de ander van een mooi stuk ossehaas. De een drinkt er een glas imiglykos, retsina of huiswijn bij, al dan niet door financiele omstandigheden ingegeven, de ander wil er een wijn van € 50,- of meer bij drinken. Voor elk wat wils! En als horeca-ondernemer wil je het toch iedereen naar t zin maken?

Mvg
Martin
Quote
#8
Bij ons op Samos is in Karlovassi een winkeltje gekomen dat zich richt op de betere Griekse wijnen, bieren etc. Tegenover de oude taverna op de oude plateia in Neo Karlovassi voor de liefhebber. De man spreekt goed Engels dus het is leuk om met hem van gedachten te wisselen. Als kado hebben we eens een fles rode wijn uit zijn zaak gekregen, Tsapournakos. Stak met kop en schouders uit over wat er verder op het eiland aan rode wijn wordt verkocht laat staan die enige smerige rode Samos-wijn.
Quote
#9
Bedoel je de Tsapournakos van Voyatzis, Els? Gemaakt van de Cabernet Franc druif? Voyatzis winery ligt overigens bij Kozani.......

Als die het is, heb je een prima wijn!

Mvg
Martin
Quote
#10
Ja dat zou best wel kunnen Martin. We gaan hem zeker als onze rode wijn "voor speciale gelegenheden/liefhebbers" kopen.
Quote
#11
(26 January 2014, 18:42)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik kleineer niemand Johan, ik heb het niet over mensen maar over wijnen en horeca als ik over de middenmoot schrijf.

Net zo goed als ik heel goed begrijp dat er (veel) mensen zijn die met € 50,- voor 2 personen gaan/willen eten, zou het ook fijn als jij probeert te begrijpen dat ook (veel) mensen die meer uit kunnen of willen geven.

En zoals gezegd, waarom zou je als horeca-ondernemer niet proberen om beiden te bereiken en te bedienen?

Mvg
Martin

Ik begrijp heel goed dat er mensen zijn die meer uit kunnen of willen geven. Dat moet ieder voor zich weten.
Alleen het belerende vingertje van je postings komt op mij heel denigrerend over.
Zie je volgende opmerking:
"De een drinkt er een glas imiglykos, retsina of huiswijn bij, al dan niet door financiele omstandigheden ingegeven, de ander wil er een wijn van € 50,- of meer bij drinken."
Heb je nu echt niet door hoe dit overkomt? Als je dus Imiglykos drinkt, terwijl je geen financiële problemen hebt, dan klopt er iets niet met die persoon? Zo komt je opmerking namelijk op mij over. Over de opmerking over financiële omstandigheden zeg ik maar even niets.
Wat ik dus duidelijk probeer te maken aan jou, is dat het er niet toe doet wat je bedoelt, maar hoe je boodschap over komt.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#12
(26 January 2014, 19:30)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat is en blijft een heel interessante stelling. Ik denk alleen dat je een aantal zaken door elkaar haalt.

Allereerst is het belangrijk om te weten waarom de ene wijn € 3,95 kost en de ander € 25,-. En daarbij, persoonlijke voorkeur en kennis spelen een belangrijke rol.

Kijk, ik ben bijv geen whiskey-kenner of liefhebber, dus proef nauwelijks verschil tussen een simpele Johnnie Walker of een hele dure single malt die tien of 20 jaar gerijpt is. De echte whiskey-liefhebber zal mij vervloeken, maar in dit geval heeft het dus te maken met het ontbreken van kennis en het feit dat ik er geen liefhebber van ben.

Het probleem echter, ook hier is, dat de bezoekers hier vooral een beeld, mening en standpunt lijken te hebben over hoe Griekenland eruit moet zien, wat je bij een Grieks restaurant te eten moet krijgen enz enz enz, en alles wat daarvan afwijkt is niet Grieks, te duur, enz enz

Probeer nu ook eens te accepteren dat er "voor elk wat wils is". Als de een naar de Griekse taverna gaat er een leuke avond beleeft met of zonder goedkope/dure wijn, prima! Geniet ervan. Maar accepteer nu aub ook eens dat er meer is dan alleen dit. Ook en zelfs in Griekenland! Veroordeel dat nu toch eens niet zo. De een geniet van een Kreta-schotel, de ander van een mooi stuk ossehaas. De een drinkt er een glas imiglykos, retsina of huiswijn bij, al dan niet door financiele omstandigheden ingegeven, de ander wil er een wijn van € 50,- of meer bij drinken. Voor elk wat wils! En als horeca-ondernemer wil je het toch iedereen naar t zin maken?

Mvg
Martin


Zo is dat Martin. Ondanks dat we geen wijndrinker zijn, en er eerlijk gezegd ook niets van kennen, vind ik wel dat je het juist voor hebt.
Vrienden van ons die echte Italiaanse & Spaanse wijnkenners zijn willen wat graag een meerprijs betalen als we met hen eens een Grieks restaurant bezoekje plannen. Zoals je zegt laten veel restauranthouders het hier wat afweten. Ook op hun verjaardagen proberen we de betere Griekse wijnen cadeau te doen.
Vrees dan ook dat er nogal wat mensen te lang op hun "eigen berg" blijven ronddwalen. ;)
Quote
#13
Ik blijf erbij dat je voor minder ook lekkere (Griekse) wijn kunt vinden, gelukkig smaken verschillen!b Big Grin
Quote
#14
Nee hoor, geen belerend vingertje Johan, mss wil je iets lezen wat er niet is? Mijn punt is slechts dat het aanbod van Griekse wijnen niet ophoudt bij imiglykos, retsina of slobberwijntjes. En voor de liefhebber van deze categorie is het aanbod in de meeste Griekse horeca ruim vertegenwoordigd. Maar voor de liefhebber van een duurdere en in mijn ogen betere wijn, is het aanbod meestal zeer beperkt. En dat vind ik niet alleen jammer, maar ook dom, want daarmee bereik je een grote groep klanten dus niet, en dat is volgens mij een gemiste kans. En ieders persoonlijke voorkeur vind ik niet zo spannend in deze topic.

Mvg
Martin
Quote
#15
Om toch nog even op de openingspost te reageren, amerikanen staan nou niet bepaald bekend om hun goede smaak, laat staan dat ze een op dit gebied een voorbeeld voor de rest van de wereld zijn.
Quote
#16
@Chris: en Nederlanders wel, wou je dat soms zeggen? Hangt er helemaal van af in welk soort kringen je verkeert (en dat heeft niets met rijkdom of opleiding te maken hoor voordat iedereen weer gaat roepen, ik bedoel gewoon wel of geen wijnliefhebber/-kenner). Zowel in NL als in de USA. En volgens mij is ook niet iedere Fransoos of Italiaan per definitie een wijnkenner Smile)
Quote
#17
Ja leuk, een rondje stereotypenBig Grin

Alle Duitsers drinken bier en eten braadworst
Alle Amerikanen zijn dom, hebben obesitas en eten hamburgers
In Nederland loopt iedereen op klompen
Alle Fransen zijn arrogant en weigeren iets anders dan Frans te praten
Alle Grieken zijn gastvrij

Maar zonder gekheid, ik ben het met Els eens. Het Griekenlandgevoel of beeld is bij heel veel mensen, ook op dit forum, m.i. nogal eenzijdig. Appartement Yiannis op eiland X, souvlaki, retsina, strand, gezellig terrasje, excursie, gastvrije mensen enz enz enz. Op zich niks mis mee, maar dit is alleen toeristisch Griekenland. Nederland bestaat ook niet alleen uit Zandvoort, Texel of Renesse?

Er is nog zoveel meer in Griekenland, en dat blijft zo vaak onderbelicht. En dan bedoel ik niet alleen de Griekse keuken of de wijn.....

Mvg
Martin
Quote
#18
Wat een discussie.

Gemiddeld genomen drink ik op een terrasje of in een leuke taverna in GR een slobberwijntje. Bij het Griekse restaurant om de hoek in NL bij een bordje gyros o.i.d. ook.
Wanneer ik uit of thuis eens echt lekker (Grieks) eet mag ik daar graag een echt lekker en veelal dus ook duurder (Grieks) wijntje bij hebben.
Ofwel, het een sluit het ander niet uit.
Overigens hoeft volgens mij duur en lekker niet hand in hand te gaan.

Oh ja, alle Italianen zijn mafiosi Wink
Quote
#19
ben ik blij dat er over de belgen blijkbaar geen stereotypen bestaan :);)

tot zover het lachen, nu even serieus: ik ga dus deze zomer naar nafplion en wil er de streek van nemea bezoeken en uiteraard iets van de wijn proeven, heb je goede tips voor een leek?
Quote
#20
(27 January 2014, 19:26)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ben ik blij dat er over de belgen blijkbaar geen stereotypen bestaan :);)

Hoeveel wil je er hebben
Quote
#21
De Belgen die wij als klanten hebben ken ik als levensgenieters met een gezonde dosis humor.

Ga je naar Nemea? Bezoek dan de wijnhuizen Palivos, Papaioannou, Lafkiotis, Skouras, Spiropoulos, en ga heerlijk eten in Nemea. Bij het oorlogsmonument in het centrum zit een geweldig restaurant, waar dagelijks diverse wijnboeren lunchen of dineren. En dan gaan er heel wat flessen open......Tongue

Mvg
Martin
Quote
#22
bedankt voor de tips, ik ga toch proberen 1 van deze te bezoeken, allemaal zal wat teveel zijn ( ik moet nog autorijden ) en iets eten in nemea lijkt me zeker tof.
Quote
#23
Dan zou ik Palivos nemen, is het meest toegankelijk en men spreekt er allemaal Engels.

Veel plezier daar. En doe Georgios maar de groeten van meTongue

Mvg
Martin
Quote
#24
Voorop gesteld lieve mensen, dit is mijn mening en daar moeten jullie het mee doen.


Allereerst: wijn moet je drinken in een goed gezelschap.
Een prijs ervan noemen is voor snobs (goed wijn behoeft geen krans).
Om te dwepen met grote namen en prijzen is voor de meesten onder ons geen optie.
Gewoon een behoorlijke wijn en zoals gezegd een gezellig gebeuren met je partner, vrienden of familie.
Soms is het sop de kool niet waard, neem nou Samos ik zou er geen enkel restaurant weten te vinden waar een fles wijn van 50 euries bij het eten waard is!
Maar wij hebben er de leukste en gezelligste dagen doorgebracht met een goede huiswijn en na enkele glazen daarvan smaakt ook die naar trog.
De meeste vakanties kosten al handen vol geld en een goed glas wijn drinken wij bij een speciale gelegenheid en thuis met vrienden en….nog steeds niet van 50 Euro per fles.


Een leuk verhaal over een club waar goede wijn hoog aangeschreven staat, in dit geval de Bourgondische wijn.
La Confrèrie des Chevaliers du Tastevin, een broederschap van Bourgondiërs en vrienden van de Bourgogne, ooit opgericht om het leven in de Bourgogne te eren en te vieren en waar een goede vriend van ons lid van is.
In de jaren ‘70 waren zij met zo’n 20 tal leden enkele dagen te gast op het “clubhuis” Château de Clos de Vougeot in de Bourgogne. Eten en drinken is daar alles wat de klok slaat en uiteraard het onontkoombaar bezoek aan de plaatselijke wijnboeren. Na de nodige proeverijen gedaan te hebben besloten zij gezamelijk10 hectoliter wijn te kopen bij het laatste bezoek; a raison als ik het mij goed herinner van Fl 3,75 per ltr.
In Nederland aangekomen werd deze wijn gebotteld en aangeboden aan vrienden en kennissen voor een prijs van ong. Fl 10,95 per ltr.als zijnde een van de beste wijnen van de Bourgogne. Maar het noodlot sloeg toe, een journalist die het e.e.a. op het spoor was gekomen liet de wijn testen en de testen wezen uit: een middelmatige wijn die uitkwam in de prijsklasse van 5-6 guldens.
Het gevolg na deze bekendmaking in een dagblad is dat sommige leden nu nog steeds een flesje opentrekken van die ‘copieuze wijn’…. Decadentie!?

Geef mij maar een Cava met de smaak van verse noten en frambozen er apart bij geserveerd.

Ik heb in al mijn jaren geleerd dat prijs niet zaligmakend is en ook hier geldt weer: ieder proefke heeft zijn smaakske!
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#25
(29 January 2014, 13:14)Wick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Allereerst: wijn moet je drinken in een goed gezelschap.
Een prijs ervan noemen is voor snobs (goed wijn behoeft geen krans).
Om te dwepen met grote namen en prijzen is voor de meesten onder ons geen optie.
Gewoon een behoorlijke wijn en zoals gezegd een gezellig gebeuren met je partner, vrienden of familie.

Hier heb ik niets aantoe te voegen.....:)
Quote
#26
@Wick,

Ieder mag natuurlijk zijn/haar mening hebben, en die respecteer ik ook. Maar ik denk dat voor veel mensen de prijs toch wel belangrijk is. Je zegt dat de prijs noemen iets voor snobs is, maar voor ik een wijn koop wil ik toch wel graag weten wat hij kost. Ik ben met je eens dat de prijs niet zalig makend is. Een wijn van € 20,- is niet per se beter dan die van € 10,- alleen vanwege de prijs.

Ook het noemen van grote namen en prijzen is voor jou niet belangrijk. Waarschijnlijk omdat het je niets zegt? Maar in andere gevallen kan dat wel degelijk een (grote) rol spelen. Er zijn, ook in Nederland, veel wijnliefhebbers die blind varen op de recensies van wijnjournalisten. Deze recensies, en prijzen, zijn voor hun het bewijs wat voor type wijn het is. Ook in Griekenland heb je die. Bekendste is Kostas Lazarakis, Master of Wine. Zijn kennis van de Griekse wijnen is buiten proportioneel goed, en hij kan een wijn perfect omschrijven. Iets wat voor ( niet-Griekse ) horeca en wijnliefhebbers heel belangrijk is.

Voor de internationale markt is Marc Squirs names de WineAdvocate verantwoordelijk voor de Griekse wijnen. Hij is een liefhebber en kenner van Griekse wijnen en schrijft de beoordelingen van de wijnen voor de internationale markt. Zo is, mede dank zij hem, Stellios Boutari, wijnmaker uit Naoussa nu in Polen voor een promotietour en daar heel succesvol. Het gerenommeerde Alpha Estate uit Amyndeo is door het internationaal gerenommeerde Wine & Spirits uitgeroepen tot "Winery of the year" De hoogste internationale onderscheiding die een wijnhuis kan krijgen!

Dit soort prijzen en onderscheidingen helpen Griekse wijnmakers enorm om de internationale markt op te gaan.

Mvg
Martin
Quote
#27
Ook deze discussie bewijst toch maar weer eens dat een onderwerp als dit geheel afhankelijk is van de persoon in kwestie en niet op de laatste plaats van de omstandigheden, plek en sfeer van het geserveerde wijntje. Het is dus geen kwestie van gelijk hebben c.q. krijgen.

Ik vergelijk het altijd met het drinken van koffie. Ik ben een échte 'koffie-leut' (veel te veel eigenlijk maar dat terzijde Blush ) en heb m'n eigen twee merken (Douwe Egberts en Jacobs Kaffee (Duitsland)). Een lekker kopje koffie 'drink' je m.i. niet; daar geniet je van. En daar wil ik graag iets meer voor betalen ook. Heb vaker een ander (goedkoper) merk geprobeerd maar kom toch telkens weer terecht bij m'n eigen, vertrouwde bakkie troost.
Kom bij mij ook niet aan met Senseo of andere koffiepad-toestanden, het heeft volgens mij nauwelijks iets met koffie te maken. Maar goed, da's mijn persoonlijke smaak en beleving; ik realiseer me terdege dat half Nederland en België inmiddels zo'n monster op het aanrecht heeft staan.

Kortom, laten we iedereen in zijn/haar waarde laten en hun mening respecteren. Gelukkig is er voor iedereen wel wat lekkers op de markt dus daar zal het niet aan liggen.
Martin, ik vind het knap dat je ondanks de verschillende meningen 'jouw kindje' - de Griekse wijnen- blijft promoten. Dat getuigt van kennis van de materie en zéker van liefde voor het vak. Ik lees je recensies altijd met veel plezier en, ondanks dat ik er niet veel vanaf weet, leer ik er steeds weer wat bij en durf ik ook eens een gokje te wagen m.b.t. een Grieks wijntje. Bedankt hiervoor ;)
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Wijn presentatie heraklion chris 0 1.288 26 February 2015, 13:27
Laatste bericht: chris

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)