Fodelianakis olijfolie                 
favoriete "kookbijbel"
#1
Als ik grieks ga koken zoek ik altijd recepten op in "de griekse keuken" van Rianne Buis en Manousos Daskalogiannis. Ondanks dat ik veel griekse kookboeken heb kom ik steeds weer bij dit kookboek uit.
Zou graag willen weten welke kookboeken bij jullie favoriet zijn.
Quote
#2
Kijk eens (op internet) bij

Kerasma

en

Diane Kochilas

Heerlijke gerechten.

Mvg
Martin[/font]
Quote
#3
Ook wij hebben veel Griekse kookboeken en koken veel Grieks eten. Lekker hoor! Het boekje wat wij ook al jaren hebben en veel gebruiken is:
"Het beste boek over de Griekse kookkunst".
Zie bijgaande foto.
[Afbeelding: 258t65g.jpg]

Ook kijk ik veel op internet voor recepten. Blijft leuk en iedere streek heeft weer zijn eigen gerechten en manier van koken.

Martino
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#4
(29 January 2014, 17:00)Andrebeek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als ik grieks ga koken zoek ik altijd recepten op in "de griekse keuken" van Rianne Buis en Manousos Daskalogiannis. Ondanks dat ik veel griekse kookboeken heb kom ik steeds weer bij dit kookboek uit.
Zou graag willen weten welke kookboeken bij jullie favoriet zijn.

Helemaal met je eens. Ook ik heb verschillende Griekse kookboeken, maar gebruik deze ook het meest! En met ons velen denk ik!
Quote
#5
Inderdaad hier ook Rianne Buis en Manousos Daskalogiannis Big Grin
Daarnaast ook Greek Cookery from the Hellenic Heart van George Calombaris.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#6
hier wordt vooral gekookt uit de Tastes of the Aegean
van Dora Parisi :)
Quote
#7
(29 January 2014, 18:23)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Inderdaad hier ook Rianne Buis en Manousos Daskalogiannis Big Grin
Daarnaast ook Greek Cookery from the Hellenic Heart van George Calombaris.

Er is voor mij maar 1 Grieks kookboek en dat is de traditionele recepten uit de Griekse keuken uitgegeven door ATENAS 2000 uit Athene
Honderden traditionele recepten uit de Griekse keuken en genot om uit te koken.
Quote
#8
de meeste recepten haal ik uit culinaria griekenland, staat ook vol wetenswaardigheden over griekenland, producten ,wijnen en eetgewoontes. m.a.w. meer dan een opsomming van recepten.

[Afbeelding: 3833110554.jpg]
Quote
#9
Heb ondertussen heel wat boeken op de plank staan en pagina's en websites in mijn favorieten, maar met stip op 1 : "de griekse keuken" van Rianne Buis en Manousos Daskalogiannis!
Quote
#10
De Culinaria gebruik ik ook het meeste.
Quote
#11
Interessant topic. Ik ben een kookfreak (én Greekaholic) en kook ook voor thuisafgehaald. Ik wil graag Grieks koken maar kan het boek van Rianne Buis niet op Bol.com of Marktplaats vinden. Dan moet het inderdaad een goed boek zijn. Ik houd het eventjes in de gaten.
Quote
#12
Roefke, ik heb dezelfde (kook)boek zoals jij en inderdaad, prachtige informatie over de diverse regio's in Griekenland met hun streekproducten en recepten alsook de Cypriotische keuken.
Aangenaam om te lezen en om erbij weg te dromen. Prachtige fotot's en lekkere recepten een echte aanrader voor iedereen.
Quote
#13
Loontjah, het isbn nummer is 978 90 5501 493 4.
Heb het boek enkele jaren geleden bij de plaatselijke boekwinkel besteld.
Quote
#14
@Martin De website van Kerasma heeft wat verrassende nieuwe recepten, ik heb de link meteen op mijn FB pagina gezet voor mijn goede vrienden. Die Diane Kochilas geeft kook-workshops op ons buureiland Ikaria ofschoon ik het wel aan de prijs vind: 2750 dollar voor 2 personen voor een week inclusief hotel. Ik ben nog steeds mensen in de buurt bij ons op Samos aan het pushen dat ze ook zo iets moeten gaan doen voor concurrerende prijzen .... Maar ja, Grieken he ...
Overigens ben ik zelf een kookboek aan het samenstellen van de succesrecepten die we voor elkaar koken op Samos (we = onze parea) Ik laat dat dan in beperkte oplage drukken bij Blurb.com. Daar zitten dan wel Hollandse, Vlaamse en Zwitserse recepten bij, gemaakt met locale ingrediënten ...
Quote
#15
Zo, das niet goedkoop! Ik ben een fan van haar kookstijl, maar dit soort prijzen zijn m.i. te fors!

Op Kerasma staan ook recepten van haar en die zijn gratis. Via Facebook krijg ik wel eens wat van haar die we ook gebruiken in de kookstudio boven onze zaak.

Geef ff een seintje als je boek klaar is, svp.

Mvg
Martin
Quote
#16
als je even googled op de Griekse keuken van rianne buis vind je dit kookboek meteen, ook bij bol.com

excuus over mijn reactie hiervoor, ik heb niet goed gekeken, het is niet meer leverbaar bij bol.com
Quote
#17
Ik zie net dat die week met kook-workshops bij Diane Kochilas 2750 dollar per persoon kost (had te snel gelezen) op basis van een 2-persoonskamer. Nou dan kan het wel all inclusive zijn met een eerste klas hotel en eerste klas wijnen maar ik vind dat toch echt veel te duur. Het is niet inclusief vlucht! Als je in Griekenland kookcursussen wil doen kun je volgens mij goedkoper (en waarschijnlijk net zo goed) ergens anders terecht als je gaat googelen. Of je verzamelt gewoon zelf goede recepten uit de hier genoemde kookboeken/websites of als je in Ellada bent Smile
Quote
#18
Mee eens, buiten proporties.

Mvg
Martin
Quote
#19
In Vamos, Kreta, worden al sinds jaren kookcursussen gegeven. Met succes! Daarnaast kun je huisvesting boeken. Prijzen zijn lang niet zo hoog als die cursus op Ikaria.
Quote
#20
Ik ben ook dol op Griekse kookboeken en heb er (te?) veel. Paar favorieten: 'het beste boek over de Griekse kookkunst' van Chrissa Paradissis, 'De keuken van Griekenland' van Susanna Tee en 'De Griekse keuken thuis' van Rena Salaman. Hieruit kook ik ook regelmatig en schrijf erover op m'n blog:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#21
Ik heb op facebook my greek dish gevonden, deze linkt door naar de website mygreekdish.com en ik moet zeggen das een juweeltje van een kooksite!
Het staat wel allemaal in het engels maar het wordt duidelijk stap voor stap uitgelegd, echt een aanrader!
Quote
#22
Je hebt gelijk Petra, mygreekdish.com is een geweldige site. Woordenboek erbij en je komt er wel uit. Dodgy

Nog even gekeken op de site van Corry, NL.:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Het eerste recept wat ik zag staan was Gouvarlakia. Dit recept klopt niet. Gouvarlakia is zeker niet met tomaten. Zie bv voor een eenvoudig recept voor Gouvarlakia op :
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Gehaktballetjes in tomatensaus worden soutzoukia genoemd en zonder tomaten keftedakia.

Verder een leuke site van Corry, ik volg deze al jaren.
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#23
(01 February 2014, 10:47)gaste171 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gehaktballetjes in tomatensaus worden soutzoukia genoemd en zonder tomaten keftedakia.
Verder een leuke site van Corry, ik volg deze al jaren.

De Grieken hebben voor veelal dezelfde gerechten vele verschillende namen en ook bereidingswijze.

De door you aangehaalde keftedakia worden ook vaak keftedes tiganita of keftedes me saltsa genoemd.

In het tweede gerecht worden de balletjes uit het eerste gerecht nog weer 30 minuten in een tomatensaus gekookt.


De Soutzoukakia smyrneika is een gerecht waarin de gehakt balletjes (die vaak vergeven zijn van de knoflook en komijn gekookt worden in een tomatensaus vermengt met de olijfolie waar de balletjes heel even in gebakken zijn.
Quote
#24
Wie weet waar ik het boek van RianneBuis en Manousos Daskallogiannis kan kopen?
Ik kan het nergens vinden, ook niet met het ISBN nummer.
Hopelijk kan iemand mij helpen.
Quote
#25
@Marietta. Het boek, inderdaad een geweldig boek, is niet meer normaal verkrijgbaar. De uitgever Bztohh Den Haag is al een paar jaar failliet. Destijds aanbevolen in Lychnari en zeker door velen aangeschaft. Maar deze mensen doen het boek zeker niet weg. Ik ben voor jullie aan het speuren en als het lukt, laat ik het weten. De oplage zal echter ook niet zo groot zijn geweest. De beste manier, lijkt mij, elk 2e hands boekwinkeltje of kringloopwinkel binnenstappen en blijven volhouden. Op internet heb ik nog geen aanbieding gevonden.
Rianne Buis woont/woonde op Kreta en wellicht is die te vinden voor een tip. Cor.
Quote
#26
Zal ik doen en alvast bedankt voor het meezoeken.
Marietta
Quote
#27
Je hebt ook gouvarlakia in tomatensaus, maar inderdaad ook in bijv de avgolomenosaus. Zoals er ook keftedakia zijn in tomatensaus. De kern is dat bij gouvarlakia altijd rijst in zit. Soudsoukakia is met andere kruiden. Tja, en dan zijn er ook nog allerlei streekvarianten.Smile
Quote
#28
Als liefhebber van de Grieks koken en eten ben ik nu toch wel nieuwsgierig wat het boek van Rianne Buis, "de Griekse Keuken", zo bijzonder maakt. Er zijn veel lovende woorden over het boek. Ik vind het trouwens nergens meer te koop.
Wie kan en wil er wat over vertellen?

Martino
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#29
Hier ook Culinaria Griekenland (een echt informatief boek) of Tessa Kiros
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#30
@Gaste171 en anderen.
Rianne Buis, culinair journaliste, is de schrijfster van het gezochte boek "De Griekse Keuken''. Het bijzondere van dit boek is dat met beschrijving van de geschiedenis van het eten in Griekenland met allerlei zijwegen het een bladerboek is waarin het zeer plezierig lezen is. Nog belangrijker is de grote hoeveelheid recepten op allerlei gebied en dat het ook nog heel goed maakbaar is. Beter nog, als het klaar is lijkt het ook nog Grieks eten.
En dan voor degene die de mogelijkheid heeft, wellicht het proberen waard. Hoe nieuwsgierig ik ook ben, ik weiger mee te doen met twitter, hyves of Facebook. Maar ja, dan komt de straf. Rianne Buis woon(t)de op Kreta, Chania, sinds begin 1990. Ze zou mogelijk te bereiken zijn via
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en ze zal vast gestreeld zijn door de belangstelling vanuit Oriste voor haar boek. Wellicht heeft zij een opening of oplossing. Wie durft?
Cor.
Quote
#31
Dag, ik kom uit het Griekenland. Mijn hobby is de keuken en ik kook bij Thuisafgehaald. Ik ben gek op griekse keuken (die niet alleen souvlaki is) en ik gebruik de kookboek van Chrysa Paradissi (Χρυσα Παραδειση) ''Het beste boek over Griekse kookkunst'' (bestaat ook in Nederlands). Ken iemand dit boek ?
Pinelopi's signatuur
Multiquote:Όπου και να ταξιδέψω η Ελλάδα με πληγώνει.......(Γ.Σεφέρης)
Quote
#32
Staat er een te koop op marktplaats. Heb net een bod gedaan.
Quote
#33
Boekwinkeltjes.nl biedt er meerdere aan.
Quote
#34
Pinelopi, op marktplaats staan 2 verschillende te koop....

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&previousPage=lr

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&previousPage=lr
Quote
#35
Te koop in Griekse winkels (Utrecht)
Wel een zeer oud boek, maar zeker goed te gebruiken.
Quote
#36
De griekse editie is een dikke rode book..
Pinelopi's signatuur
Multiquote:Όπου και να ταξιδέψω η Ελλάδα με πληγώνει.......(Γ.Σεφέρης)
Quote
#37
Ik had het al een gepost, maar het is verdwenen: ik geloof niet dat die Rianne Buis op FB (rianne.buis) dezelfde is als de kookboekenschrijfster. De dame op FB is amper 27 en woont in Atlanta USA.
Quote
#38
De Culinaria Griekenland sla ik ook regelmatig open. Prachtboek inderdaad. Mezze & Moussaka van Tessa Kiros is ook een van mijn favorieten. Mooi om door te bladeren en met lekkere recepten.
Quote
#39
(25 June 2014, 15:38)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik had het al een gepost, maar het is verdwenen: ik geloof niet dat die Rianne Buis op FB (rianne.buis) dezelfde is als de kookboekenschrijfster. De dame op FB is amper 27 en woont in Atlanta USA.
Je berichtje stond bij een ander draadje ....
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Els, Het is haar wel hoor....Ze heeft in Chania gewoond en woont nu in Atlanta...
In 1987 (27 jaar terug ) zat ze op ,,Universiteit Leiden,, ze zal nu wel ca.44 jaar zijn
Culinair journaliste Rianne Buis schreef al jaren lang voor de krant Trouw toen ze op Kreta woonde en nu ook nog vanaf Atlanta .

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#40
Dank je Wilma!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mijn favoriete gerecht Ger 35 19.797 20 April 2015, 12:05
Laatste bericht: janos54

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)