RIK ontvangst af en toe slecht op Hellassat
#1
Het volgende probleem doet (deed) zich voor ten aanzien van de ontvangst van RIK op Hellassat. Het beeld en het geluid stotteren als gevolg van storing.
Momenteel is het weer goed maar vooral in de week voorafgaande aan 8 maart was het knudde.
De schotel is een 80 cm.
Ik heb deze waarden op de transponder gevonden:
12606H 30.000 ontvangst 95% kwaliteit 82% (kon ik maximaal halen)
11146 V 3333 ontvangst 92% kwaliteit 40%
SAB ontvanger FTA
Ik heb deze transponder verwijderd en opnieuw ingevoerd. Ik krijg na zoeken alleen RIK sat en 4 radiokanalen van RIK sat op dezelfde kwaliteit als eerst.
Ze komen beide (ERT en RIK) van dezelfde satelliet. Dus gaan modderen met de stand van mijn schotel lijkt me een zinloze onderneming.
Heeft iemand dezelfde ervaring en is er wellicht iets aan te doen?
Ik zie het met belangstelling tegemoet,
Yiannakis
p.s. ik heb links naar ERT en RIK om op de computer te volgen alsmede radiostations op mijn website staan.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote
#2
Dag Yiannakis,

Allereerst van harte [Afbeelding: ki.jpg] op dit forum.

Het komt inderdaad voor dat HellasSat weleens zwakker binnenkomt. Maar met een schotel van 80cm zou dat geen problemen mogen opleveren.
Zelfs met mijn
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




heb ik nauwelijks uitval. Ik moet er wel bijzeggen dat die erg nauwkeurig staat afgesteld, met name de "skew" is erg belangrijk op een zo oostelijk gepositioneerde satelliet op met name de zwakkere transponders.
Heb je
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




over de skew al gelezen?

By the way, mooie website heb je hoor. Ik ga er vanavond (ben nu op m'n werk) eens rustig voor zitten.
Misschien een leuk idee om je eens voor te stellen op het forum en iets meer over je website te vertellen?

Ger
Quote
#3
Hallo,
als ik het goed begrijp is de skew op te heffen door de "schuine" stand van de beam te pakken door het verdraaien van de LNB. Dat heb ik inderdaad bij installatie al eens gedaan. Nu nog eens gedaan. Wel proefondervinderlijk, maar dat is goed te doen als ik maar hard genoeg naar binnen kan roepen en mijn vrouw naar mij.Smile Dit tot de door mij genoemde optimale ontvangst voor de ERT was bereikt. De scew en de stand van de schotel moeten toch hetzelfde zijn voor Elke transponder?
Zij mijn optimale waarde voor de ERT transponder normaal?
Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote
#4
Dag Yiannakis,

Die skew dient om de kromming van de aarde (de zogenaamde "Clarke-belt") te corrigeren.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




kan je er meer over lezen.
Theoretisch gezien zou je hier in Nederland (zo'n 5 graden oost) alleen de Sirius-satelliet (ook op 5 graden oost) zonder aanpassing kunnen ontvangen. Nu gebruiken we hier voor de reguliere satellieten meestal geen skew omdat dat nauwelijks rendabel is (Astra-1 op 19 graden, Hotbird 13 graden enz). Bij de HellasSat is dat een ander verhaal. Door het verschil van 34 graden (HellasSat zit op 39 graden oost, wij wonen op 5 graden) komt het signaal hier bij ons niet exact horizontaal of vertikaal binnen. Vandaar de Skew-aanpassing om die afwijking ongedaan te maken.

De aanpassing telt voor een gehele satellietpositie en dus niet voor elke transponder afzonderlijk.
TIP: koop voor een paar Euro een satfinder. Het apparaatje geeft een pieptoontje of een meteruitslag (bij de duurdere modellen) waardoor je je schotel gemakkelijk kunt afstellen. Stel je schotel ook altijd af op een zwakke transponder en niet zoals jij het doet op een sterkere.
Bij een sterkere transponder zal de winst namelijk minimaal zijn terwijl er bij de zwakkere transponders veel meer winst te halen valt.

Wordt vervolgt........
Ger
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Opnemen programma Hellassat Yiannakis 1 1.398 20 December 2021, 17:19
Laatste bericht: Ger
Information Actuele zenderlijst HellasSat-2 (Pay-TV en FTA) oriste 23 18.837 26 December 2020, 14:27
Laatste bericht: Yiannakis
  Rik sat virus Yiannakis 17 14.127 10 January 2016, 23:50
Laatste bericht: Yiannakis
  Rik Sat Choreftis 2 7.161 05 September 2015, 23:34
Laatste bericht: Yiannakis
  Rik Sat Choreftis 10 10.587 27 April 2014, 19:14
Laatste bericht: Choreftis
  Rik op Hellassat Yiannakis 2 5.008 12 December 2013, 00:04
Laatste bericht: Yiannakis
  OTE-pakket op HellasSat-2 en Eurobird-9 Ger 13 10.450 09 July 2012, 18:25
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  Ontvangst hellassat2 teixo 14 10.779 10 June 2012, 23:35
Laatste bericht: teixo
  ANT-1 ongecodeerd op HellasSat Ger 8 7.539 10 July 2011, 16:04
Laatste bericht: Ger
  Hotbird en HellasSat op één schotel? prasoudi 6 7.764 07 October 2010, 10:16
Laatste bericht: prasoudi

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)