Peiling: Ben jij al eens in Meteora / Kalambaka geweest?
Je hebt geen toestemming om te stemmen in deze peiling.
Nee, ik ben er nog nooit geweest en ben dat ook niet van plan
5.43%
5 5.43%
Nee, ik ben er nog nooit geweest maar het staat wel op mijn verlanglijstje
22.83%
21 22.83%
Ja, ik ben er al één keer geweest
44.57%
41 44.57%
Ja, ik ben er al meerdere keren geweest
27.17%
25 27.17%
Totaal aantal stemmen: 92 stem(men) 100%
* Je hebt op deze optie gestemd. [--]

In de spotlights maart 2014: De Meteora kloosters
#1
[Afbeelding: indespotlights.jpg]

Deze maand staan de imposante Meteora kloosters inclusief de regio eromheen 'In de spotlights'. Dus alle informatie, foto's en foto/reisverslagen, eventuele tips enz. zijn welkom in deze rubriek.

[Afbeelding: 2zolmd3.jpg]

Ik zal meteen de aftrap doen in de vorm van een reis/fotoverslag dat ik er enkele jaren geleden maakte tijdens een ééndaags uitstapje vanuit ons vakantieverblijf in Kala Nera (Pilion).
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Deze keer zit er ook een kleine peiling bij; kijk even boven dit bericht.
Peiling sluit na deze maand.
Quote
#2
Ons plan is om het de eerste helft van oktober te gaan bezoeken tijdens een 2-weekse reis door Noord-Griekenland Smile
Quote
#3
Wij vertrekken 19 april voor 11 dagen naar Parga. Een twee- of drie-daags bezoek aan de Zagoriadorpen en Meteorakloosters staan zeker op de planning.
Quote
#4
Prachtig, meer heb ik er niet aan toe te voegen. Wij zijn er meerdere keren geweest, blijft echt een wonder zoals ze gebouwd zijn!
Quote
#5
Wij zijn er in 2008 geweest en hebben toen alle kloosters TE VOET afgelopen, weliswaar gespreid over een 2-tal dagen.
Een impressie:

Het wandelpad vanaf Kalambaka

[Afbeelding: 2jf0uu1.jpg]

[Afbeelding: 52028z.jpg]

De kloosters

[Afbeelding: 28rdqmq.jpg]

[Afbeelding: 2ebcxgo.jpg]

[Afbeelding: k1ti5t.jpg]

[Afbeelding: 2d0b8s2.jpg]

[Afbeelding: fe1a4h.jpg]

[Afbeelding: 2gv0k7r.jpg]

[Afbeelding: 6dr4gm.jpg]

[Afbeelding: 3449xqr.jpg]

Er volgt nog een deel II
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
[Afbeelding: 20krod2.jpg]
[Afbeelding: 30k8080.jpg]
[Afbeelding: 2quhg2e.jpg]
[Afbeelding: 4ikefq.jpg]

Ook wij hebben hier een mooie herinnering aan. Zijn er 3 x geweest en steeds weer opnieuw is het anders.
De eerste foto is vanuit Kalambaka gemaakt en dan heb je nog geen idee wat voor moois en indrukwekkends je te wachten staat.
Quote
#7
Wow, wat een mooie foto's allemaal. Moeten onze wens om dit te zien maar eens gauw werkelijkheid laten worden!
Quote
#8
Zoals beloofd, Deel II dus:

[Afbeelding: jztd35.jpg]

[Afbeelding: 2m5yvxw.jpg]

[Afbeelding: fe1a4h.jpg]

[Afbeelding: 2dloht4.jpg]

[Afbeelding: 2gv0k7r.jpg]

[Afbeelding: 2uhv2pk.jpg]

[Afbeelding: 9vh8pt.jpg]

[Afbeelding: vry8nt.jpg]

[Afbeelding: faxw5v.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Mijn ervaring is, dat je vroeg moet gaan, zorgen dat je er bent voor de ladingen toeristenbussen komen en de magische sfeer verloren gaat in de toeristenatractie die het nu is.

@ Patrick: jij moet wel erg stout zijn geweest dat je de kloosters te voet hebt bezocht. Wat een boetedoening Wink
Quote
#10
Prachtig!
Het lijkt me heel indrukwekkend om dat eens een keer in werkelijkheid te bewonderen.
Quote
#11
(01 March 2014, 17:21)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mijn ervaring is, dat je vroeg moet gaan, zorgen dat je er bent voor de ladingen toeristenbussen komen en de magische sfeer verloren gaat in de toeristenatractie die het nu is.

En jij bent geen toerist beste Erwin?
Quote
#12
Mooi hoor, staat ook op mijn verlanglijstje. is het goed te doen om er zelf met de auto heen te rijden? hoe zijn de wegen daar?
Quote
#13
te voet doen, lijkt mij geweldig moet nog veel indrukwekkender zijn dan dat het nu als is, wij waren er met de auto en vonden het al geweldig.
Quote
#14
We waren er met grieks paasfeest. De moeite waard om er te wandelen
Quote
#15
Bij de stad Kalambáka drukken eigenaardig gevormde rotsen hun stempel op het unieke landschapsbeeld. Op de toppen van deze rotsen staan de beroemde Meteora kloosters ("Meteora = "zwevend in de lucht").

Omdat de rotsen de hemel leken te raken is het niet verwonderlijk dat mensen zich hier terugtrokken en zich richten op het geestelijke. Door de ontoegankelijkheid was het een ideale plek voor kluizenaars die zich terugtrokken in grotten.

In de 14e eeuw werd het eerste klooster gebouwd. Van de 24 kloosters die er ooit zijn gebouwd zijn er nog maar 13 over. Waarvan er heden 6 bezocht kunnen worden.

Nog niet zo heel lang geleden zijn er paden/wegen, bruggen en trappen aangelegd om de kloosters te kunnen bereiken. Bij sommige kloosters zijn de katrollen nog te zien die vroeger gebruikt werden om bezoekers en voorraden omhoog te takelen. Het is echter nog steeds niet bekend hoe de eerste kluizenaars de top van deze steile rotswanden bereikten en hun kloosters bouwden.

Een autorondrit langs de kloosters (ongeveer 20 km) met mooie uitzichten is als volgt te maken:


Verlaat Kalambáka in westelijke richting naar Kastráki. Net voorbij Kastráki is een pad naar links. Parkeer hier de auto voor een bezoek te brengen aan de kapel van de Maagd op de zuil (een overblijfsel van het klooster van Doúpiani).

Vervolg de weg naar klooster Ágios Nikólaos dat gesticht is in de 14e eeuw.

Daarna volgt klooster Roussánou. dit klooster ligt werkelijk boven op de rots en is nu bereikbaar via 2 bruggen. Het klooster is ook bekend onder de naam Agia Barbara.

Rijd om de rots van het klooster Roussánou heen en ga bij de splitsing links af.

Het volgende klooster is Varlaám. Dit klooster is bereikbaar via een aantal trappen en eeen brug. Dit klooster is gesticht in 1518.

Daarna volgt aan het einde van de weg het klooster Mégalo Metéora (Grote Metéoro) ook wel het Klooster van de Transfiguratie genoemd. Dit klooster werd gesticht in 1356 en is het belangrijkste Meteoraklooster.

Rijd de weg terug naar de splitsing (vergeet niet te genieten van het fantastische uitzicht).

Neem bij de splitsing nu de andere weg richting de kloosters Agía Triáda en Stefanos.

Keer daarna dezelfde weg terug naar Kalambáka.

Om de overgebleven nonnen en monniken enige rust te gunnen zijn de kloosters niet altijd geopend.Controleer bij de ingang dus de openingstijden omdat deze nog wel eens veranderen. Onderstaand tabel is dus ook aan wijzigingen onderhevig.

Voor een bezoek aan de kloosters is gepaste kleding vereist (dus geen shorts en blote schouders). Soms is een lange rok voor vrouwen verplicht => omslagdoeken hangen bij de ingang of neem zelf iets mee.

Openingstijden (zeer onder voorbehoud):

Ágios Nikólaos
winter dicht / zomer 9.00-18.00

Roussánou
winter 9.00-13.00 & 15.00-17.00 / zomer 9.00-17.45 In de winter gesloten op woensdag

Varláam
winter 9.00-13.00 & 15.00-17.00 / zomer 9.00-13.00 & 15.20-18.00 In de winter gesloten op donderdag & vrijdag / in de zomer gesloten op vrijdag

Mégalo Metéora
winter 9.00-13.00 & 15.00-17.00 / zomer 9.00-13.00 & 15.20-18.00 In de winter gesloten op dinsdag & woensdag / in de zomer gesloten op dinsdag

Agia Triáda
winter 9.00-12.30 & 15.00-17.00 / zomer 9.00-12.30 & 15.20-17.00 In de winter gesloten op donderdag / in de zomer gesloten op donderdag

Stefanos

winter 9.00-13.00 & 15.00-17.00 / zomer 9.00-13.00 & 15.20-18.00 In de winter gesloten op maandag / in de zomer gesloten op maandag

Zie mijn foto impressie op:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






en/of

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
Quote
#16
In één woord: PRACHTIG! Zoals eerder ook vermeld: de eerste keer blijft natuurlijk de meest indrukwekkende, maar voor ons was er toch telkens weer een reden om "even" een stop te maken bij Meteora. Afgelopen najaarsvakantie nog een tweedaags bezoek gebracht om al wandelend de omgeving te "verkennen" en dit was het helemaal waard. We logeerden in het heerlijke guesthouse Plakias met het daarbij behorende restaurant Gardenia. Midden in Kastraki gelegen, tegenover de kerk. Een prachtplek! En de wandelingen......een ervaring op zich. Een mooie rondwandeling gemaakt en heel veel gezien. De kloosters hadden we eerder al van binnen bezichtigd, dus dat hebben we deze keer over geslagen. Vanuit Pilion goed om te doen, maar ook vanuit het Zagoriagebied, Parga en omstreken. Een tip: boek een overnachting in Kastraki of Kalambaka, zodat je er ook volop van kan genieten.

[Afbeelding: 30hvj7s.jpg]

[Afbeelding: 2en6zbq.jpg]

[Afbeelding: 20a6nn8.jpg]

[Afbeelding: j9mumt.jpg]
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#17
scene uit de film Boy on a Dolphin uit 1957

Quote
#18
Nog enkele sfeerbeelden, voor de twijfelaars. Big Grin

[Afbeelding: 69i9ag.jpg]

[Afbeelding: 10f7v9t.jpg]

[Afbeelding: jkyono.jpg]

[Afbeelding: 2d281ut.jpg]

[Afbeelding: 23hvegy.jpg]
Quote
#19
Ja, de Meteora zijn onvergelijkbaar met wat dan ook, prachtig. Ik ben nu drie keer geweest en steeds weer onder de indruk, laatste keer was afgelopen jaar in juni:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





En bij al deze schitterende foto's kan ik nauwelijks nog iets toevoegen. Nou, misschien deze dan nog Wink, in een van de kloosters te zien:
[Afbeelding: 2uqgemc.jpg]
Quote
#20
Geen twijfel meer El Creco, prachtige foto's!!
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#21
Ook wij vonden het heel indrukwekkend.
Zowel aan de voet van de rotsen, als telkens weer een nieuw mooi panorama van boven uit.
Zeker en vast een aanrader om te bezoeken!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#22
(07 March 2014, 21:55)Corry schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja, de Meteora zijn onvergelijkbaar met wat dan ook, prachtig. Ik ben nu drie keer geweest en steeds weer onder de indruk, laatste keer was afgelopen jaar in juni:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





En bij al deze schitterende foto's kan ik nauwelijks nog iets toevoegen. Nou, misschien deze dan nog Wink, in een van de kloosters te zien:
[Afbeelding: 2uqgemc.jpg]


Oei, die hebben we ook, maar was in de veronderstelling dat dit nogal luguber was voor op het forum.

(08 March 2014, 18:44)Berendw schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Geen twijfel meer El Creco, prachtige foto's!!

Hartelijk dank!

Nog meer Meteora dus:

[Afbeelding: 29vawt1.jpg]

[Afbeelding: mim44g.jpg]

[Afbeelding: fcv4pj.jpg]
Quote
#23
Toen wij in Meteora waren verbleven we aan de rand van Kalambaka en DIT was het uitzicht vanuit ons verblijf

[Afbeelding: 2qas7qf.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#24
(09 March 2014, 11:01)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Toen wij in Meteora waren verbleven we aan de rand van Kalambaka en DIT was het uitzicht vanuit ons verblijf

Nou Patrick, als dat geen 'room with a view' is weet ik het niet meer Smile .
Het is inderdaad een schitterende omgeving; ook bij het erdoorheen rijden val je van de ene verbazing in de andere. Voor mij absoluut één van de mooiste stukjes Griekenland.
Quote
#25
Patrick heb je het adres ervan? Wij willen in oktober er naar toe ..
Quote
#26
(09 March 2014, 11:23)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick heb je het adres ervan? Wij willen in oktober er naar toe ..

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#27
@Patrick dank je. Ik zie dat ze ook tochtjes naar de kloosters organiseren. Wel zo relaxed als je zelf rijdt verder de hele vakantie ....
Quote
#28
Eigenlijk een echte "must see", de
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, ik heb er zelfs eens iemand tegen de rots op zien klimmen Cool
Quote
#29
(12 March 2014, 20:18)Yvon schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Eigenlijk een echte "must see", de
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, ik heb er zelfs eens iemand tegen de rots op zien klimmen Cool

Meteora is een gekend centrum voor rotsklimmen.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#30
Dit is echt genieten vooraf, deze zomer willen wij die streek bezoeken.
We hebben enkel een vlucht geboekt, kent er iemand een betrouwbaar
autoverhuurbedrijf vanuit Thessaloníki?
Quote
#31
Nu de maand maart z'n einde nadert is de tussenstand van de peiling:

Bijna driekwart van de leden is al één of meerdere keren bij de Meteora-kloosters geweest,
Bijna een kwart is er nog nooit geweest maar heeft het wel op het 'verlanglijstje' staan,
En slechts een klein clubje (4 leden) was er nog nooit en heeft ook geen plannen in die richting.

Het moge duidelijk zijn dat de kloosters een enorme aantrekkingskracht hebben en een bezoek ook erg werd gewaardeerd gezien het aantal leden dat er meerdere keren naartoe is gegaan.

Er hebben tot nu toe 85 mensen gestemd..........
Quote
#32
Mooi HD-filmpje over de Meteora-kloosters:




(Druk op de fullscreen button tussen 'HD' en 'Vimeo' voor een schitterend resultaat)
Quote
#33
23 minuten Meteora

Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#34
Over een week hopen wij ook een paar dagen in het gebied van de Zagoriadorpen en de Meteorakloosters te verblijven; we hebben er zin in!
Quote
#35
Wij gaan in september naar Parga en de excursie naar Meteora is al geboekt bij
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ik verheug mij er enorm op , staat al zo lang bovenaan mijn verlanglijstje Smile
Iemand hier die Meteora heeft bezocht vanuit Parga en zijn/haar ervaringen wil delen?
Quote
#36
Ja, maar niet met een excursie. We hebben een auto gehuurd en zijn op eigen gelegenheid gegaan. Eerst Ioannina bezocht, daarna de Vikos-kloof. Bij Perama hebben we de grotten bezocht en via Metsovo zijn we naar de Meteorakloosters gereden. In Kastraki hebben we toen een hotel gezocht zodat we de volgende dag daar ook nog konden zijn alvorens weer richting Parga te rijden.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  RE: In de spotlights februari/maart 2015: Ikonostasies Ger 19 18.164 19 October 2016, 17:17
Laatste bericht: Patrick
  In de spotlights januari 2014: Pilion/Magnesia Ger 47 40.079 11 June 2016, 18:57
Laatste bericht: Ger
  In de spotlights maart 2016: Webcams Ger 31 17.572 21 March 2016, 17:32
Laatste bericht: Wim M
  In de spotlights december 2014: Iconen en hun betekenis Ger 23 18.109 13 January 2015, 02:37
Laatste bericht: Wilma
  In de spotlights november 2014: Scheepswrakken Ger 30 28.899 01 December 2014, 10:57
Laatste bericht: Wim M
  In de spotlights oktober 2014: Ontdekken of vaste stek? Ger 23 16.531 20 October 2014, 09:41
Laatste bericht: Goedas
  In de spotlights september 2014: Thessaloniki Ger 18 15.590 13 October 2014, 12:34
Laatste bericht: Rolf
  In de spotlights augustus 2014: Zakynthos Ger 34 23.070 30 September 2014, 15:18
Laatste bericht: lumix
  In de spotlights juli 2014: Tijdschriften over Griekenland Ger 24 19.042 22 July 2014, 22:01
Laatste bericht: Corry
  In de spotlights juni 2014: Thassos Ger 6 6.808 21 June 2014, 13:53
Laatste bericht: Sophia

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)